فواید موسیر برای فشار خون در طب سنتی

  یکشنبه، 01 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید موسیر برای فشار خون در طب سنتی
موسیر ایرانی از گیاهان اندمیک کشور است که به لحاظ خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر محسوب می شود. در ایران از دیرباز موسیر دارای مصارف خوراکی متعددی بوده و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی، ترشی و یا معطر و ضدعفونی کردن دوغ و ماست استفاده می شود.

پودر موسیر چیست؟

موسیر از خانواده سیر و پیاز می باشد و معمولا در مناطق کوهستانی می روید. موسیر بالنسبه به سیر دارای بوی و طعم ملایم تری است. از موسیر هم به عنوان داروی گیاهی و هم به خاطر عطر و طعم آن در غذاهای هندی، آسیایی، فرانسوی و مدیترانه ای استفاده شده است. استفاده از پودر موسیر امروزه در اکثر غذاهای ایرانی مرسوم می باشد.

پودر موسیر برای چی خوبه؟

پودر موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از دارای فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده ی غذایی دوستدار سلامت استخوان ها ساخته است. علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بد خون می شود و به تنظیم فشارخون نیز کمک می کند. هر 100 گرم پودر موسیر حاوی 250 میلی گرم از این ماده ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه ها دارد و به انقباض های عضلانی کمک می کند. همچنین پودر موسیر و سایر سبزی ها و گیاهان علفی دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی هستند که به پوست، شریانات خونی، اندام های گوارشی و بافت ماهیچه ای بدن کمک می کنند.

خواص پودر موسیر

  • بازدارنده رشد جرم ها و ورم روده کوچک می باشد.
  • مدر-قاعده آور- معرق و ضد سم است.
  • برای رفع تنگی نفس، فراموشی، و اکثر بیماری های عصبی مفید است.
  • برای تسکین دردها مفاصل و تسکین آن ها بسیار مفید است.
  • پودر موسیر هضم غذا را آسان کرده و سموم را از بدن از طریق ادرار دفع می کند.
  • فشار خون را پایین آورده و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد.
  • همچنین برای کاهش چربی و قند خون بسیار مؤثر می باشد.
  • پودر موسیر سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهد و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می دهد.
  • مصرف روزانه پودر موسیر در رژیم غذایی، بافت های استخوانی را افزایش داده و تا 20درصد از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • پودر موسیر اثر مهمی بر روی اسیدهای چرب دارد و به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند. همچنین سبب کاهش سرطان معده می شود.
  • استفاده از پودر موسیر می تواند چربی های انباشته شده در بدن را سرکوب کرده و تا حدی از چاقی جلوگیری نماید.

طبع پودر موسیر

طبع موسیر گرم و خشک می باشد. مصرف پودر موسیر سبب تقویت قوای جنسی می شود و افراد سرد مزاج می توانند از این گیاه کمک بگیرند.

عوارض پودر موسیر

مصرف بیش از اندازه از پودر موسیر می تواند سبب مشکلات زیر گردد: ریفلاکس معده و سوزش سر دل و سندروم روده تحریک پذیر و واکنش های آلرژیک مانند آسم و خارش چشم شود.

تاثیر موسیر در کنترل و تنظیم فشارخون

موسیر فشار خون را کاهش می دهد . به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. در واقع هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلی گرم از این ماده ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه ها دارد و به انقباض های عضلانی کمک می کند.

کاهش فشار خون با موسیر

در کنار فعالیت آلیسین که موجب تولید نیتریک اکسید در بدن می شود در کنار خاصیت رگ گشادگی فشار خون را به طرز قابل توجهی پایین می آید . خاصیت رگشادگی می تواند به آرامشی دیواره رگ های خونی کمک و موجب شود خون بهتر و آزادانه تر در رگ ها جریان پیدا نماید .

تاثیر موسیر بر کاهش فشارخون چیست؟

خاصیت رگ گشادگی (اتساع عروق) پتاسیم، در کنار فعالیت آلیسین که می تواند در بدن نیتریک اکسید را آزاد کند، می تواند فشار خون را به طور چشمگیر کاهش دهد. خاصیت رگ گشادگی می تواند به آرامش دیواره رگ های خونی کمک کند و باعث شود خون آزادانه تر در رگ ها جریان پیدا کند. این امر از ایجاد لخته های خونی و افزایش فشار و استرس بر دستگاه قلبی ـ عروقی جلوگیری می کند و درنتیجه در سلامت قلب مؤثر است.

نكات مهم در مصرف موسير:

  • موسیر را معمولا خشک کرده و پس از ساییدن به عنوان ادویه غذا مورد استفاده قرار می دهند.
  • البته رایج ترین کاربرد موسیر به صورت خرد یا رنده شده در ماست است که البته پیش از این کار، باید مدتی در آب خیسانده شود.
  • اگر قصد تهیه ماست موسیر را دارید از ماست های کم چرب به همراه موسیر تازه و کمی پونه و فلفل به جای نمک استفاده کنید.
  • اگر هم به موسیر تازه دسترسی نداشتید می توانید از پودر موسیر استفاده کنید.
  • بهتر است پودر موسیر را به صورت خانگی تهیه و در ظروف در دار نگهداری کنید.
  • بد نیست بدانید یک لیوان ماست پرچرب 150 کالری، یک لیوان ماست کم چرب 110 کالری و در 100 گرم موسیر 70 کالری انرژی نهفته است.

مضرات موسير:

  • از جمله مضرات موسیر، افزایش حرارت بدن و عطش است که ممکن است منجر به سردرد شود.
  • زیاده روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم مزاج مضر مي باشد.

ارزش غذایی موسیر

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم موسیر خردشده بدین شرح است:

  • کالری: ۷۵؛
  • پروتئین: ۲٫۵ گرم؛
  • چربی: ۰؛
  • کربوهیدرات: ۱۷ گرم؛
  • فیبر: ۳ گرم؛
  • کلسیم: ۳٪ نیاز روزانه بدن؛
  • آهن: ۷٪ نیاز روزانه بدن؛
  • منیزیم: ۵٪ نیاز روزانه بدن؛
  • فسفر: ۵٪ نیاز روزانه بدن؛
  • پتاسیم: ۷٪ نیاز روزانه بدن؛
  • روی (زینک): ۴٪ نیاز روزانه بدن؛
  • فولات (ویتامین B۹): میزان ۹٪ نیاز روزانه بدن.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان