مشکلات بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مشکلات بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟
بعد از جراحی معمولا دندان کمی خونریزی دارد. خونریزی ملایم یا قرمز شدن آب دهان بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر خونریزی شدید بود، برای اینکه آن را کاهش دهید باید محل را شستشو دهید و سپس با یک پارچه تمیز لخته های خون قدیمی را از روی بریدگی پاک کنید.

در طول عمر تغییرات بسیاری در حفره دهان رخ می دهد. یکی از مهم ترین رویداد های دندانی که معمولاً در بازه سنی ۱۷ تا ۲۱ سالگی اتفاق می افتد، درآمدن دندان های آسیاب سوم است که به دلیل رویش در سنین بالاتر و دوران بلوغ به دندان عقل معروفند. اما رویش این دندان ها اغلب به شکل عادی رخ نمی دهد و بر طبق آمار های رسمی، در حدود دو سوم افراد با مشکلاتی در خصوص رشد دندان عقل مواجه می شوند. آمار های مشابه نیز نشان می دهد که اغلب افراد تصور می کنند که دندان عقل را باید کشید، اما واقعاً دندان عقل چیست و آیا این دندان برای ما مشکل ساز است؟ و اگر چنین باشد چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اگر شما هم چنین سوالاتی دارید این مطلب می تواند به شما اطلاعات لازم در خصوص دندان عقل را ارائه کند.

دندان عقل یا مولر سوم به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می شود که در دهان می روید و دندانپزشکان اصطلاحاً آن را «آسیای سوم» می نامند. سنی که در آن دندان های عقل رویش می کنند در همه افراد یکسان نیست، اما به طور کلی می توان گفت در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی (بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی) شاهد رویش دندان های عقل هستیم. از آن جایی که این دندان ها معمولاً همزمان با بلوغ عقلی و سنی فرد رویش می کنند، به دندان عقل معروف شده اند. اکثر بزرگسالان دارای چهار دندان عقل هستند که هر کدام در یک طرف فک های بالا و پایین واقع شده اند؛ اما ممکن است فردی دندان عقل نداشته و یا تعدادی کمتر یا بیشتر از آنچه گفته شد داشته باشد.

خونریزی

بعد از جراحی معمولا دندان کمی خونریزی دارد. خونریزی ملایم یا قرمز شدن آب دهان بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر خونریزی شدید بود، برای اینکه آن را کاهش دهید باید محل را شستشو دهید و سپس با یک پارچه تمیز لخته های خون قدیمی را از روی بریدگی پاک کنید.

سپس یک تکه گاز پانسمان روی محل جراح شده بگذارید و تا سی دقیقه با دندان محکم آن را فشار دهد. اگر لازم بود این فرایند را تکرار کنید. برای اینکه خونریزی کاملا بند بیاید، باید با دندانتان دقیقا مکانی که جراحی شده را فشار دهید. جویدن با گاز پانسمان جریان بزاق را داخل دهانتان افزایش می دهد و احتمال خونریزی را بیشتر می کند.

همچنین ممکن است به قسمت هایی از دهان که بیحس هستند، آسیب بزند و شما متوجه آن نشوید. اگر خونریزی ادامه داشت، به آرامی تمام لخته های خون بازشده را از اطراف محل جراحی پاک کنید.

سپس یک عدد چای کیسه ای روی آن بگذارید و برای سی دقیقه با دندان فشار دهید. تانیک اسید موجود در چای کیسه ای راه رگ های خونی را می بندد و به تشکیل دوباره لخته خون کمک می کند. وقتی لخته خون مجددا تشکیل شود، خون دیگر به بیرون نمی ریزد.

برای اینکه محل جراحی دوباره خونریزی نکند، سعی کنید هیجان زده نشوید، صاف بنشینید و از ورزش کردن خودداری کنید. اگر با این روش ها خونریزی تان بند نیامد، با مطب پزشک تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی تان کنند.

بوی بد دهان

بعد از جراحی ممکن است دهانتان بوی بدی بگیرد اما این مسئله معمولا فقط تا یک هفته ادامه دارد.

احساس خستگی

بدنتان برای اینکه التیام یابد انرژی می سوزاند. بنابراین ممکن است تا مدتی بعد از جراحی کمی خسته تر از همیشه باشید و این مسئله کاملا طبیعی است.

ورزش بعد از جراحی دندان عقل

تا چند روز بعد از جراحی باید از ورزش های شدید و تمرین های خسته کننده دوری کنید. می توانید به جای تمرین های سخت، پیاده روی را جایگزین کنید.

راه رفتن شاید به نظر کار سختی نیاید ولی بهترین راه برای حفظ تناسب اندام است. اگر فوتبال بازی می کنید یا ورزش های رزمی انجام می دهید، قبل از عمل به پزشک اطلاع دهید و از او بپرسید چند روز بعد از جراحی می توانید دوباره فعالیتتان را آغاز کنید.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

اگر دکتر برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما آن ها را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید. آنتی بیوتیک برای جلوگیری یا درمان عفونت تجویز می شود. اگر بعد از مصرف آنتی بیوتیک بدنتان دانه زد یا واکنش های ناخوشایند دیگری از خودش نشان داد، دیگر دارو را مصرف نکنید و اگر سوال دیگری در این باره داشتید با مطب دکتر تماس بگیرید.

احساس درد

برای دردهای شدید طبق دستور پزشک از قرص های مسکن استفاده کنید. مصرف مسکن ممکن است شما را کمی گیج و بی حال کرده و واکنش های غیرارادی تان را کند نماید. به همین خاطر نباید در این مدت رانندگی کنید. همچنین از کار کردن با ماشن آلات دیگر خودداری کنید.

از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. احساس درد شدید بعد از جراحی در بدترین حالت معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد و بعد از آن هر روز آرام تر می شود. اگر درد بعد ازین مدت ادامه داشت یا شدیدتر شد، باید با مطب دکتر تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است معمولا دوره نقاهت جراحی دندان حداکثر دو روز است و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان عقل دهان متورم باقی میماند و پس ازین مدت روند بهبود تورم شروع میشود. در منابعی دیگر نیز ذکر شده است که تورم بعد از جراحی دندان عقل معمولا بعد از ۲۴ ساعت به حداکثر مقدار خود میرسد. در صورتی که سه روز پس از انجام جراحی دندان عقل هم چنان دهان متورم ماند میتواند نشانه عفونت باشد و باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

البته باید دقت کرد که عفونت پس از اکشیدن دندان عقل بسیار نادر است اما بهتر است علائم عفونت را بدانید که شامل تب، بد تر شدن تورم و بیشتر شدن درد میباشد. معمولا زخم های عفونی متورم و دردناک اند و ممکن است مایعی چرکی نیز از آن خارج شود.

کاهش ریسک فشردگی دندان ها

دندان های عقل همیشه هم به طور مرتب و ردیف دقیقاً پشت دندان های آسیای دوم رشد نمی کنند بلکه پژوهش ها نشان داده که در حدود ۴۴ درصد مواقع این دندان ها با زاویه رشد می کنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، دندان های اطراف تحت فشار قرار می گیرند یا حتی دندان عقل به سمت ریشه ی دندان های دیگر رشد می کند و این موضوع نه تنها باعث بهم ریختگی ردیف دندان های مجاور می شود، بلکه می تواند خرده های غذا و باکتری ها را گیر بیندازد و منجر به ایجاد پلاک بین دندان های مولار شود که نهایتاً باعث پوسیدگی دندان می شود. در صورتی که دندان های عقل برای پیشگیری از این مشکلات کشیده نشوند، ممکن است برای ردیف کردن دندان ها نیاز به بریس داشته باشید.

سهولت در مراقبت های روزانه

از آن جا که دندان عقل در انتهای دهان و پشت همه ی دندان ها قرار دارد، دسترسی مسواک یا نخ دندان به آن خیلی مشکل است و این موضوع در دراز مدت منجر به تجمع باکتری، اسید و خرده های غذا در این دندان ها می شود و می تواند باعث ایجاد پوسیدگی و حفره، تنفس بدبو و حتی عفونت لثه ها گردد. پس کشیدن دندان عقل در حقیقت به این معنی است که دیگر با چنین مشکلاتی روبه رو نخواهید شد.

صرفه جویی در هزینه در طولانی مدت

نگهداشتن دندان عقل در دهان ریسک های بالقوه ی زیادی دارد. علاوه بر فشرده شدن دندان های مجاور و بهم ریختن ترتیب و ردیف دندان ها، ممکن است در معرض عفونت، بیماری های لثه، آسیب به عصب، ایجاد کیست و پوسیدگی های دندانی باشید. برای پیشگیری از این موارد، دندانپزشک به صورت زمانبندی شده هفته ها و ماه ها از دندان های شما تصویربرداری انجام می دهد تا بتواند به دقت وضعیت دندان ها را تحت نظر داشته باشد. در صورتی که در تصویرها مشخص شود که مشکلی وجود دارد یا شما دچار دندان درد شدید شوید، در هر حال نهایتاً باید جراحی انجام دهید. به همین دلیل اگر از همان ابتدا دندان عقل را بکشید، می توانید جلوی این همه هزینه ی اضافی و صرف وقت را بگیرید.

برای درک کامل مزیت های کشیدن دندان عقل اول باید بدانید دندان های عقل می توانند چه مشکلاتی برایتان ایجاد کنند. دندان های عقل بدون درد و آن هایی که ظاهراً خیلی هم خوب به نظر می رسند، به راحتی مورد غفلت واقع می شوند اما حتی همین دندان های مولار بدون نشانه هم می توانند منجر به ایجاد خرابی لثه ها و بیماری های دهان و دندان گردند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (464 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند