انواع دندان عقل و مزایای کشیدن آن

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انواع دندان عقل و مزایای کشیدن آن
به طور کلی دندان های عقل به چهار صورت مختلف می توانند رشد کنند که بسته به آن، روش درمان نیز تعیین می شود:

انواع دندان عقل

به طور کلی دندان های عقل به چهار صورت مختلف می توانند رشد کنند که بسته به آن، روش درمان نیز تعیین می شود:

دندان عقل نفهته جزئی

این نوع از رایج ترین انواع رشد دندان عقل است و دندان عقل به سمت جلوی دهان شما زاویه گرفته است. این دندان ممکن است به مولار کناری فشار وارد آورد. در بیشتر موارد این حالت، تنها تاج دندان از لثه بیرون می آید. در برخی موارد، نیازی به خارج کردن دندان نیست تا کم کم دندان به صورت خود به خود از لثه خارج شود. تشخیص لزوم جراحی بر عهده دندانپزشک شماست.

دندان عقل عمودی

در این حالت جهت دندان تقریبا نرمال است. در این حالت نیازی به خارج کردن دندان نیست زیرا دندان تقریباً زاویه نرمالی دارد و احتمال اینکه بدون ایجاد مشکل و ناراحتی در کنار دندان های دیگر شما قرار گیرد زیاد است. در صورتی دندان عقل عمودی به مولار سوم فشار وارد آورد نیاز به جراحی دیده می شود.

دندان عقل نهفته زاویه دار

زاویه دندان به سمت عقب دهان است.این نوع دندان عقل بسیار نادر است و زاویه آن بر خلاف دندان عقل نهفته جزئی است. خارج کردن و کشیدن این نوع دندان عقل بستگی به زاویه قرار گیری دندان دارد. در برخی از موارد دندانپزشک ممکن است یک تا دو سال صبر کند و سپس اقدام به کشیدن دندان کند.

دندان عقل نهفته افقی

در این حالت دندان عقل به صورت افقی بر روی یک طرف خود قرار گرفته است. این حالت، در واقع به عنوان بدترین حالت قرارگیری دندان عقل شناخته می شود. دندان عقل در این حالت به صورت کاملاً افقی قرار گرفته و در مقابل مولار دوم قرار دارد بنابراین احتمال فشار وارد کردن بر دندان کناری زیاد بوده و نیاز به جراحی دارد.

جراحی دهان و فک و صورت و کشیدن دندان عقل؟

جراحی یکی از وظایف یک دندانپزشک است به همین دلیل غالبا دندانپزشکان در تابلو خود عنوان جراح دندانپزشک را می آورند. البته جراحی در محدوده ی فک و کشیدن دندان عقل است. گرچه جراحی های وسیع و بزرگ و پیچیده در حیطه تخصص یک متخصص جراحی فک و صورت است ولی دندانپزشکان عمومی نیز جراحی های کوچک مانند کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل، شکافتن آبسه ها و .. را انجام می دهند.

جراحی ها در دندانپزشکی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- جراحی های محدود و کوچک مانند کشیدن دندان عقل، شکافتن آبسه و جراحی ها برخی از ضایعات کوچک و محدود.
2- جراحی های بزرگ را که دارای طیف وسیعی است این نوع اعمال جراحی در تخصص جراح فک و صورت است.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

  • بعد از جراحی فورا گاز پانسمان را روی محل بریده شده می گذارند و برای نیم ساعت نگه می دارند. بعد از این مدت، گاز را برمی دارند و دور می اندازند.
  • بعد از جراحی نباید دهانتان را محکم بشویید یا به محل جراحی دست بزنید. این کار ممکن است باعث خونریزی شود زیرا لخته خون ایجاد شده آسیب می بیند و مسیر خون باز می شود.
  • به محض اینکه دردتان شروع شد از مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید. درد معممولا زمانی آغاز می شود که اثر بیحسی موضعی از برود.
  • در روز اول جراحی فعالیت هایتان را محدود کنید و فعالیت های روزمره تان را زمانی آغاز کنید که حس کردید دیگر مشکلی با دندانتان ندارید.
  • در آن طرف از دهانتان که جراحی شده، یک بسته یخ بگذارید. با این روش ورم آن ناحیه می خوابد.
  • برای جلوگیری از ورم گونه، بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • در صورتی که دچار درد شدید، از قرص های مسکن استفاده کنید. درد بعد از کشیدن دندان عقل به طور کلی پس از ۳-۴ روز از بین می رود.
  • به مدت یک ساعت اجازه دهید گاز استریل بر روی زخم دهان شما بماند.
  • در صورت ادامه خونریزی از گاز استریل استفاده نمایید.
  • در روز اول پس از کشیدن دندان عقل فقط آب و مایعات سرد مصرف کنید. پس از آن می توانید بدون فشار به محل جراحی از غذاهای جویدنی نیز استفاده کنید.
  • مصرف یخ و بستنی می تواند به کاهش خونریزی کمک کند.
  • برای بهبود سریع تر زخم از خوراکی های دارای آلوئه ورا و آناناس (به صورت کمپوت یا تازه) استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (351 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند