درمان های تسکین درد فک ناشی از دندان عقل

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان های تسکین درد فک ناشی از دندان عقل
سومین دندان آسیا را دندان عقل می گویند. از انجاییکه این دندان حدوداً در 17 سالگی  و همزمانی آن با بلوغ عقلی است، به همین علت آن را دندان عقل نام داده اند.

سومین دندان آسیا را دندان عقل می گویند. از انجاییکه این دندان حدوداً در 17 سالگی و همزمانی آن با بلوغ عقلی است، به همین علت آن را دندان عقل نام داده اند. چهار دندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرین دندان ها در قوس فکی هستند.این دندان ممکن است در برخی افراد رشد نکند. زیرا جوانه های دندان عقل در بعضی افراد در زمان جنینی تشکیل نمی شود.

به دلایلی، مانند: ارثی، بیماری های دوران کودکی، کم خونی و راشیتیسم، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان ها دندان عقل در داخل فک، نهفته می مانند؛ اگر قسمتی از تاج دندان عقل به طور ناقص در دهان ظاهر شود، در این صورت به آن دندان عقل، نیمه نهفته گفته می شود.اگر فک برای دندان عقل جا نداشته باشد یا پوسیدگی ایجاد شده باشد و ترمیم به نفع دندان نباشد، دندان جراحی یا کشیده می شود.از آنجا که دندان عقل دیرتر درمی آید، با زاویه خارج شده یا دچار پوسیدگی می شود و معمولا در فک، جایی برای رویش آن وجود نداشته و نقش زیادی هم در جویدن ندارد، لازم است از حفره دهان خارج شود.

دندان عقل دندانی است که در پشت آخرین دندان رشد پیدا می کند.این دندان معمولا از سن 17 تا 27 سالگی شروع به رشد می کند و معمولا به دندان مجاور فشار وارد می کند.دندان عقل درون لثه می تواند به حالت افقی و یا عمودی قرار گیرد. رشد این دندان می تواند دردناک باشد و مشکلاتی از جمله:

  • عفونت،
  • آسیب به دندانهای مجاور،
  • پوسیدگی دندان و آسیب به ریشه دندان مجاور

را به وجود بیاورد. شدید ترین حالت زمانی است که دندان عقل در زیر لثه آبسه می کند و نیازمند جراحی برای خروج آن از دهان است!عدم درد هرگز بدین معنا نیست که این دندان در وضعیت مناسب است! بهتر است در چک آپ های مستمر وضعیت این دندان را چک کنید تا قبل از شروع درد و یا آسیب به لثه و دندانهای دیگر آن را از دهان خارج کنید.بیشتر افراد وجود دندان عقل را در بدن بیهوده می دانند و نمی دانند این دندان که باید در بیشتر موارد از دهان خارج شود به چه دلیل رشد پیدا می کند.بهتر است بدانید این سوالی است که اکثر دانشمندان بیولوژیست و دانشمندانی که در حوزه تکامل انسان کار می کنند بدان اندیشیده اند. وجود برخی از اعضا در بدن انسان (مانند دندان عقل و آپاندیس) گواه بر این است که زمانی بدن انسان بدانها نیاز داشته است و اکنون از آنها بی نیاز است.در واقع در سیر تکاملی انسان تغییراتی در ساختار بدن انسان رخ داده است و همین امر سبب شده است که دیگر به برخی اندام ها نیازی نداشته باشد. دانشمندان بر این باور هستند که این اندام ها به مروز زمان از بدن حذف می شوند.البته بهتر است بدانید این موضوع، موضوعی چالش برانگیز است که تنها در اینجا به گوشه ای از آن نگاهی انداختیم، نگاه کلی و عمیق به بحث انسان و تکامل نیازمند ساعتها تحقیق و مطالعه است و در طی چند خط نمی تون بدان پرداخت.

درمان های تسکین درد فک ناشی از رشد دندان عقل

در صورت احساس کردن درد فک بر اثر رشد دندان، حتما با پزشکتان مشورت کنید، که در صورت مطمئن شدن از اینکه درد فک شما بر اثر رشد دندان می باشد، بتواند درمان مناسبی برای شما تجویز کند.

درمان خانگی درد دندان عقل

در ضمن، اگر شما به دنبال پیدا کردن راه درمان خانگی برای درد دندان می باشید، از موارد زیر استفاده کنید:

کمپرس یخ: یک بسته یخ بر روی گونه خود، در منطقه دردناک نگه دارید. این کار را برای ۱۵ تا ۲۰دقیقه و برای چند بار در روز تکرار کنید.

تسکین درد: استفاده از محصولات ضد درد، مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (موترین)، یا ناپروکسن (Aleve)، می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

روغن میخک: روغن میخک به دلیل خواص ضد باکتری و تسکین درد به برخی از افراد توصیه می شود.

چرا لثه های من متورم شده است؟

هنگامی که دندان شروع به شکافتن لثه برای پیدا کردن راهی برای رشد کامل خود می باشد، در این هنگام طبیعی است که با برخی از ناراحتی ها و همین طور تورم در لثه رو به رو شوید.هنگامی که دندان عقل ازطریق آسیب به لثه ها بیرون می آیند، ممکن است عوارضی که منجر به تورم بیشتر می شود را به وجود بیاورد، از جمله آن ها:نیمه نهفنگی که باعث به دام افتادن مواد غذایی و باکتری ها شده، که در این صورت ناحیه مربوطه ملتهب می شود.لثه متورم همچنین می توانید به دلیل کمبود ویتامین یا التهاب لثه ایجاد شود، اما به طور معمول باعث تورم و آسیب به دندان شما نمی شود.

چگونه می توانیم تورم لثه را در دندان عقل را کاهش دهیم؟

اگر تورم در دندان شما، در پی به دام افتادن غذا و یا چسبیدن غذا به دندان شما باشد، دهان خود را به طول کامل بشویید. دندان پزشک در این مواقع استفاده از آب نمک و یا استفاده از دهان شویه های ضدباکتری را پیشنهاد می کند. هنگامی که این مواد غذایی از دهان و دندان شما پاک شوند، تورم کاهش می یابد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (309 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (7 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (1 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند