کشیدن دندان عقل الزامی است؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کشیدن دندان عقل الزامی است؟
گاهی از دندانپزشک خود می شنوید که دندان نهفته دارید یا با رادیو گرافی مشخص می شود که در اثر کمبود جا برای رویش یا دراثر رویش غیر عمودی، دندان توان رویش نیافته و در محیط دهان ظاهر نشده است و فرد هم هیچ گونه ناراحتی احساس نمی کند.

گاهی از دندانپزشک خود می شنوید که دندان نهفته دارید یا با رادیو گرافی مشخص می شود که در اثر کمبود جا برای رویش یا دراثر رویش غیر عمودی، دندان توان رویش نیافته و در محیط دهان ظاهر نشده است و فرد هم هیچ گونه ناراحتی احساس نمی کند.

آیا همیشه باید دندان عقل را کشید؟

آیا باید یک دندان نهفته را که بیشتر دندان عقل است از دهان خارج کرد یا نه؟ حضور دندان نهفته ممکن است باعث ایجاد ضایعاتی نظیر کیست و یا تومور در فک گردد و به همین جهت اغلب توصیه می شود این دندان ها قبل از سن 25 سالگی از دهان خارج شوند تا وقوع چنین عوارضی به حداقل ممکن کاهش یابد.( دندان های عقل معمولا در سن 17 تا 25 سالگی رویش می کنند رویش این دندانها ممکن است بصورت نرمال یعنی عمودی، و غیر نرمال یعنی افقی یا زاویه دار باشد. همچنین رویش ممکن است به صورت کامل یا نیمه روئیده و یا نهفته باشد .

ضرورت کشیدن دندان عقل چیست؟

استدلال های بسیاری در خصوص مزایای کشیدن دندان های عقل وجود دارد؛ در ادامه به پنج دلیل مهم اشاره می کنیم که به شما کمک می کند یک تصمیم قاطع بگیرید.

عفونت و التهاب لثه

به علت فضای کم و ایجاد فشار، دندان های عقل اغلب منجر به ایجاد التهاب لثه می شوند که به نوبه ی خود می تواند باعث درد لثه و بیماری ها و مشکلات بهداشتی شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که وقتی التهاب شروع شود، فروکش کردن آن بسیار دشوار است و به آسانی هم در دیگر مناطق منتشر می شود. به علاوه، وقتی دندانی تحت فشار باشد، فاصله ی بین دندان و لثه محیطی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند و ریسک عفونت را به شدت افزایش می دهد.

روی هم قرارگرفتن و نامنظمی دندانهای مجاور

وقتی دندان های عقل جوانه می زنند، سعی می کنند وارد فضایی شوند که بیش از حد شلوغ است. این دندان ها فضای خیلی کمی دارند بنابراین دندان های همسایه اغلب به همدیگر فشرده می شوند و درنهایت بهم ریختگی ایجاد می شود. این که لبخند زیبای شما حاصل ارتودنسی( براکت های دندانپزشکی ) و یا ژنتیک باشد فرقی نمیکند، چون دندان های عقل به راحتی این لبخند زیبای شما را به نابودی می کشانند و سال های سال کارهایی را که روی دندان های شما انجام شده تباه می کنند.

آسیب به دندان های نزدیک

وقتی فضا کم باشد، دندان های عقل خیلی زیاد به دندان های مجاور خود فشار وارد می کنند. در حقیقت این دندان ها منجر به ایجاد حفره های دندانی و ساییدگی و زوال استخوان فک و درنتیجه، آسیب به دندان های مولار دوم مجاور می شوند.

کیست یا تومور

دندان عقلی که تحت فشار است ممکن است منجر به ایجاد تومورهای کوچک یا کیست هایی در استخوان فک شود که باعث درد مفاصل فک می شوند و به این ترتیب ممکن است سر و کار شما با متخصص بیماری های فک باشد و نیاز به درمان هایی داشته باشید که همیشه از آن گریزان بوده اید.

مشکل در مراقبت از دندان

حتی اگر هیچ درد و نشانه ای از وجود مشکل در دندان های عقل خود ندارید، باز هم بهداشت و سلامت دندان های شما در معرض خطر است. فضای دسترسی به این دندان ها بسیار کوچک است و امکان استفاده از نخ دندان و مسواک برای این دندان ها به حداقل می رسد و همین موضوع باعث می شود که دندان های عقل محل بسیار خوبی برای تجمع ذرات غذا و باکتری ها باشند.

کشیدن دندان عقل قبلا اشاره شده است که در سنین 17 تا 20 سال رشد می کند البته در دخترها زودتر از پسرها دندان عقل رشد می کند.دندان عقل با سایز های مختلف با سایر دندان ها تفاوت داشته و در بسیاری از موارد این دندان ها برای انسان مشکل آفرین شده لذا دانستن نکات زیر در مورد دندان های عقل می تواند سودمند باشد:

1- همیشه جوانه های دندان های عقل تشکیل نشده و لذا این دندان ها در بعضی افراد وجود نداشته و غایب هستند غایب بودن دندان های عقل دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از آن ها ارث می باشد.

2- رویش دندان های عقل معمولا با مشکلاتی همراه بوده که از آن جمله دردهای مبهم و گاهی شدید که درافراد مختلف متفاوت است. همچنین تورم و اماس لثه اطراف دندان عقل در حال بیرون آمدن و گاهی درد و خونریزی از این ناحیه. یک نوع عارضه لثه هنگام رویش دندان عقل ممکن است به وجود آید که از نظر علمی به نام پری کورونیت نامیده می شود. که عارضه ای دردناک می باشد که نیاز به درمان های دارویی و گاهی جراحی پیدا می کند.

3- دندان های عقل همیشه بطور طبیعی و مستقیم رویش پیدا نمی کنند بلکه در بسیاری از موارد در مسیر رویش خود به سمت دندان مجاور کج شده و دندان عقل بطور افقی در استخوان فک خوابیده و قادر به رویش نبوده و لذا به صورت نهفته در فک باقی می ماند. بسیاری از مردم از وجود دندان های عقل اثر یک رادیوگرافی از فکین به دلایل دیگری به وجود این دندان ها پی برده می شود. در مورد این که آیا دندان عقل نهفته را باید کشید یا به نظرات متفاوت هستند، بعضی معتقدند باقی مانده این دندان ها می تواند زمینه بروز تومورهای خاصی از جمله آوملوبلاستوما را ایجاد کنند. ثابت شده است که دندان های عقل پایین بیشتر دچار نهفتگی می شوند.

4- بسیاری از دندان عقل پس از رویش با دندان های جلویی خود به درستی جفت نشده و لذا جویدن غذا را نقشی ندارند.
5- دندان های عقل به دلیل نداشتن یک شکل طبیعی مشخص مانند بسیاری از دندان های دیگر و قرار گرفتن در انتهای فکین و تمیز نشدن آن ها هنگام مسواک زدن بسیار آسیب پذیر بوده و معمولا زودتر از سایر دندان ها پوسیده می شوند و باید به کشیدن دندان عقل منجر شوند.
6- ترمیم و پرکردن دندان های عقل کار دشواری است و کشیدن آن ها نیز از دیگر دندان ها دشوارتر می باشد. عفونت این دندان ها به راحتی در فضاهای صوتی و فکی پخش شده و می تواند برای بیمار خطرآفرین و مشکل ساز باشد.
7- توصیه می شود هریک از اعضای خانواده از 20 سالگی با مراجعه به دندانپزشکی و در صورت لزوم گرفتن یک عکس، وضعیت دندان عقل خود را مشخص نموده و در صورت داشتن دندان عقل تکلیف نگهداری و یا خراج شدن آنها را مشخص نمایند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (351 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند