مشکلات رایج دهان و دندان که باید بدانید!

  یکشنبه، 19 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مشکلات رایج دهان و دندان که باید بدانید!
مراقبت به موقع از دهان و دندان و پیش گیری از مهم ترین عوامل سلامت دهان و دندان است، همچنین درمان و مراجعه به موقع به دندانپزشک جهت معاینه سالانه باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه های درمانی دندانپزشکی خواهد شد. در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات رایج بیماری های دهان و دندان اشاره می کنیم.

مراقبت به موقع از دهان و دندان و پیش گیری از مهم ترین عوامل سلامت دهان و دندان است، همچنین درمان و مراجعه به موقع به دندانپزشک جهت معاینه سالانه باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه های درمانی دندانپزشکی خواهد شد. در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات رایج بیماری های دهان و دندان اشاره می کنیم.

به هم ساییدن روزانه دندانها:

اگرشما جزو افرادی هستید که در زمان عصبانیت، تمرکز و یا وارد شدن یک شوک عصبی دندانهایتان را به هم فشار می دهید؟ با اینکار به دندانهایتان لطمه میزنید. به مرور زمان ترک هایی در دندانهایتان ایجاد می شود که باعث ایجاد درد و حساسیت خواهد شد.

برخی اوقات ممکن است بصورت ناخوداگاه در زمانی که خواب هستید یا حتی وقتی که استرسی ندارید دندانهایتان را به هم فشار دهید و بسابید. که از علایم آن احساس درد فک در زمان بیدارشدن از خواب است. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید برای شما محافظ فک (نایت گارد) تجویز کند تا این حالت اصلاح شود.

استفاده بی رویه از دهانشویه ها:

استفاده طولانی مدت از دهانشویه ها ممکن است باعث رنگ گرفتن دندان ها و همچنین ایجاد قارچ در محیط دهان شود. برخی از دهانشویه ها حاوی اسید هستند که به مینای دندان آسیب می رساند. میزان مصرف توصیه شده دهانشویه باید کنترل شده و تحت نظر پزشک باشد.

التهاب لثه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سبب ایجاد پلاک هایی در اطراف دندان هایتان می شود که این پلاک ها باعث حساس شدن بافت لثه شما خواهند شد و در این صورت در هنگام مسواک زدن لثه تان خونریزی خواهد کرد، و این نشانه ای است برای اینکه بدانید التهاب لثه دارید. خوشبختانه با رعایت بهداشت مناسب، این مشکل به مرور حل خواهد شد.

زردی دندان ها

معمولا مصرف بیش از حد مایعاتی مثل چای و قهوه و نوشابه و غیره باعث می شود به مرور زمان سطوح دندان هایتان به زردی میل کنند. اگر امکان ترک این قبیل مایعات را ندارید، توصیه می شود در هنگام مصرف آن ها حتماً از نی استفاده کنید تا برخورد مستقیم با دندان هایتان نداشته باشند.البته با بالا رفتن سن نیز به علت از بین رفتن تدریجی مینای دندان، خود به خود دندان ها تیره تر خواهند شد. بنابراین برای کاهش روند زردشدن بهتر است به طور منظم مسواک بزنید.

بوی بد دهان

در دهان ما باکتری هایی وجود دارند که باعث تولید بوی بد می شوند. ماندن تکه های غذا در لای دندان ها یکی از عوامل رشد این گونه باکتری ها می باشد. عوامل متعدد دیگری نیز برای ایجاد بوی بد دهان وجود دارد از قبیل، خشکی دهان، تنفس از راه دهان، بیماری های لثه، بیماری های معده و غیره.نوشیدن زیاد آب ، مسواک زدن مرتب دندان و کشیدن نخ دندان در جاهایی که با مسواک تمیز نمی شود و همچنین مسواک زدن زبان، می توانند تا حدودی این مشکل را رفع کنند.

تخریب مینای دندان

تخریب مینای دندان مشکلی رایج می باشد و با سطوح تغییر رنگ داده شده مینای دندان مشخص می گردد. علت تخریب مینای دندان قرار گرفتن در معرض مواد خورنده مانند نوشابه های گازدار و میان وعده های شیرین می باشد. اسید ترشح شده از این مواد مینای دندان را می پوشاند و ظاهری لکه دار و نامطلوب به آن می دهد. در برخی موارد، مسواک زدن بیش از حد نیز ممکن است باعث تخریب مینای دندان شود.یکی از مواردی که سریعتر از هر مورد دیگری باعث تضعیف مینای دندان می شود است نوشیدنی های گازدار و شیرین، به صورت هر روزه می باشد. از جمله این نوشیدنی ها می توان به نوشدنی های ورزشی، نوشابه های گازدار (حتی نوشابه های رژیمی) و مشروبات الکلی می باشد.شما نمی توانید مینای دندانی را که ساییده شده و از بین رفته باشد را بارگردانید. این بدان معنی است که پیشگیری همیشه بهترین درمان برای جلوگیری از تضعیف مینای دندان است. در صورت امکان، آب را با نوشایدنی های غیر الکلی جایگزین کنید. اگر از نوشیدن آب میوه لذت می برید، مطمئن شوید که پس از نوشدن آن دندان هایتان را به طور مرتب تمیز می کنید و خوردن این نوشیدنی ها را به زمان خوردن غذا موکول کنید.

بیماری پریودنتال

این بیماری مربوط به لثه می باشد و شدیدتر از التهاب لثه می باشد. اگر ما التهاب لثه را جدی نگیریم علاوه بر بافت رویی لثه، بر اثر عفونت شدید به بافت استخوانی متصل به دندان نیز آسیب می رسد و در نهایت منجر به لق شدن و افتادن دندان می شود. برای درمان بیماری پریودنتال حتماً باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان ها

مشکل پوسیدگی دندان معمولا به این علت می باشد که با مصرف زیاد مواد قندی و همانند آن، نوعی اسید در دهانمان تولید می شود که باعث از بین بردن تدریجی مینای دندان و همچنین تاج دندان خواهد شد.

اختلال مفصل میان فک تحتانی و استخوان گیجگاهی (TMJ)

این مشکل پایین تر از گوش و بالاتر از استخوان فک رخ می دهد. این حالت معمولا هنگام خواب منجر به دندان قروچه می شو و. در زنان بیشتر از مردان شایع تر است و بیشتر در طول سال های بچه زایی ظاهر می شود.
افرادی که مبتلا به استرس هستند ممکن است دچار این اختلال شوند. این شرایط تا حد زیادی روانشناختی است، بنابراین لزوما یک مشکل مزمن یا دائمی نمی باشد. با این حال، به منظور رفع آن، بیمار ابتدا باید به منبع تنش در زندگی خود توجه کند. دندان قروچه را می توان با تمرینات آرام، مشاوره، و یا یک سرگرمی تسکین دهنده مانند نقاشی کشیدن انجام داد.
TMJ می تواند به احساس درد شدید در فک، صورت و گردن منجر شود. از دیگر نشانه های آن می توان به سردرد، گوش و سایر علائم دردناک اشاره کرد. اگر با این شرایط دست و پنجه نرم می کنید، نیاز به یک محافظ شب برای دهان دارید. این وسیله انعطاف پذیر می باشد که در هنگام خواب به دهان متصل می شود و می تواند از دندان قروچه جلوگیری کند. محافظ دهان ارزان و موثر هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (222 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز