مراحل قانونی اخد کد اقتصادی چیست؟

  چهارشنبه، 16 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراحل قانونی اخد کد اقتصادی چیست؟
تمامی موسسات و شرکتهایی که با استفاده از مجوز و به طور قانونی کار خود را آغاز می کنند. موظف اند ظرف مدت 2 ماه پس از تاسیس شرکت اقدام به دریافت کد اقتصادی خود کنند. اشخاص حقیقی یا حقوقی که اقدام به دریافت کد اقتصادی نکرده اند. پس از گذشت مدتی در امور مالیاتی شرکت به مشکل برخورد می کنند.

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می شود. کد اقتصادی یک عدد منحصربه فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می شود. سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی را با شماره کد اقتصادی می شناسد. به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می گویند. هر شرکت به یک شماره اقتصادی نیاز دارد. این شماره اقتصادی نحو عملکرد یک واحد اقتصادی و فعالیت های آن ازجمله خدمات یا خرید و فروش را در قراردادها و فاکتورها مشخص می کند.

تصویر

مهمترین موارد کاربرد کد اقتصادی چیست؟

شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کد اقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کد اقتصادی نیز می توان به موارد زیادی اشاره کرد. برای مثال، در صورتی که قصد دریافت کارت بازرگانی داشته باشید باید این کد را در اختیار داشته باشید. موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

  • دریافت گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مناقصه ها و مزایده ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

  1. کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند.
  2. کلیه اشخاص حقیقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای جواز کسب وکار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند.
  3. کلیه اشخاص موضوع بندهای ۱-۲-۴ ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم اسفندماه ۶۶.

تبصره ۱: شعبات یا ادارات تابعه اشخاص مذکور در بندهای ۳ و ۱ الف این دستور العمل در تهران و سایر شهرستان ها موظف به استفاده از کد اقتصادی مختص به وزرارتخانه، مؤسسات، نهادها و… حسب مورد است.

تبصره ۲: منظور از پروانه کسب وکار از مراجع ذی ربط، کلیه جوازهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی، اتحادیه های صنفی، وزارتخانه ها و سایر مراجع ذی صلاح است.

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی

  1. مساجد و تکایا
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم سازی و فعالیت های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه کتاب، گرافیک، ویراستاری، و نویسندگی اشتغال دارند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند ۲ الف طبق دستورالعمل را ندارند به شرط آنکه ارزش پیمان یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آنها در یک سال شمسی از مبلغ ۵۰ میلیون ریال بیشتر نباشد.

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی شرکت ها

  1. تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکاء و سهامداران شرکت
  2. گواهی امضاء دارندگان حق امضاء مجاز شرکت خطاب به اداره مالیات
  3. یک نسخه تکمیل شده از دفترچه تقاضای اخذ کد اقتصادی مودیان حقوقی
  4. تصویر برابر اصل اجاره نامه کد رهگیری دار و هولوگرام دار محل شرکت (در اجاره نامه مذکور، مستاجر باید شرکت باشد)
  5. تصویر برابر اصل کلیه مدارک ثبتی شرکت اعم از اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت، صورتجلسه هیات مدیره شرکت، روزنامه رسمی ثبت شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت

مراحل اخذ کد اقتصادی

تکمیل مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی: برای اخذ کد اقتصادی مدارکی که در توضیحات قبلی ذکر نمودیم را بصورت کامل در ۲ نسخه تهیه نمایید که یکی از این نسخه ها را باید به قسمت تشکیل پرونده کد اقتصادی در ادارات مالیاتی تحویل دهید و نسخه دوم را نیز باید به قسمت مستغلات اداره مالیاتی تحویل دهید.

مراجعه به اداره مالیات: پس از تکمیل تمام مدارک لازم باید به اداره مالیاتی که با توجه به مرکز اصلی شرکت تعیین می شود مراجعه نمایید و این نکته مهم را در نظر بگیرید که با توجه به رویه ای که چند وقتی هست در ادارات مالیاتی تهران مرسوم شده، برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکت ها به جهت اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی، حضور شخص مدیرعامل و یا یکی از دارندگان امضاء مجاز شرکت الزامی است و حضور وکیل (چه وکیل مدنی و چه وکیل دادگستری) در این مرحله پذیرفتنی نیست.

بررسی مدارک و مراجعه به قسمت مستغلات: پس از آنکه اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمودید، کارشناس اداره امور مالیاتی برگه معرفی نامه به شما ارائه می نماید تا با این برگه به قسمت مستغلات اداره مالیاتی مراجعه نمایید و با تشکیل پرونده مربوطه در این قسمت وارد فاز بعدی می شوید.

نکته مهم: دقت کنید تشکیل پرونده در قسمت مالیات برای این منظور است که اداره مالیات بتواند از ملک محل شرکت، مالیات بر اجاره دریافت نماید

قرار گرفتن در نوبت بازدید کارشناس اداره مالیات به جهت راستی آزمایی: پس از آنکه در قسمت مستغلات، پرونده مالیاتی را تشکیل بدهید در نوبت بازدید کارشناس اداره مالیات قرار می گیرید. در این زمان کارشناس از سوی اداره مالیات به محل شرکت شما اعزام می گردد (معمولاً بصورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی) تا از محل شرکت شما بازدید نماید. در واقع کارشناس نسب به وجود واقعی شرکت شما در آدرس رسمی شرکت راستی آزمایی میکند و گزارش بازدید خود را بصورت مکتوب به اداره مالیات تحویل می دهد.

پاسخ اداره مستغلات به قسمت تشکیل پرونده: در پاسخ به نامه قسمت تشکیل پرونده مالیاتی، قسمت مستغلات نامه ای مکتوب ارائه می نماید مبنی بر اینکه از محل شرکت مربوطه بازدید به عمل آمده و راستی آزمایی صورت گرفته است. در نتیجه تخصیص کد اقتصادی به شرکت مربوطه بلامانع است (البته اگر واقعاً بلامانع باشد، وگرنه اعلام می نماید که شرکت در محل مذکور وجود خارجی ندارد که در اینصورت آغاز مشکلات بعدی برای شرکت متقاضی اخذ کد اقتصادی خواهد بود).

مرحله پایانی و تخصیص کد اقتصادی: پس از اتمام موفقیت آمیز مراحل پیش گفته، کد اقتصادی ۱۲ رقمی که کدی انحصاری است، از سوی اداره مالیات به شرکت متقاضی اخذ کد اقتصادی اختصاص داده می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه