موارد منع مصرف و تداخل دارویی ویگاباترین

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی ویگاباترین
ویگاباترین یک داروی ضد تشنج خوراکی است که به شکل غیرقابل برگشت آنزیم گابا ترانس آمیناز را مهار می کند. در این بخش به موارد منع مصرف و تداخل دارویی ویگاباترین در ساعد نیوز می پردازیم .

صرع بدین معناست که فرد به کرات دچار غش و تشنج می شود. تشنج یک حالت گذرا بوده که بر اثر تغییرات الکتریکی مغز ایجاد می شود. در تشنج جزئی (تشنج موضعی) تغییرات الکتریکی در یک قسمت خاص از مغز رخ می دهد و بنابراین به صورت موضعی بخشی از بدن دچار تشنج می شود. از آنجا که بخش های مختلف بدن توسط بخش های متفاوتی از مغز کنترل می شود، علائمی که در تشنج جزئی دیده می شود بستگی دارد که کدام بخش از مغز دچار تغییرات الکتریکی شده باشد. داروهایی مانند ویگاباترین از بروز تشنج و علائم آن جلوگیری می کند.

گاهی اوقات تشنج های جزئی می توانند به تشنج های عمومی که کل بدن را درگیر می کنند تبدیل شود به این حالت تشنج ثانویه گویند که ممکن است عضلات، رفتار، هوشیاری و یا ترکیب از این موارد را درگیر نماید. داروهای مناسب ضد صرع می توانند از این علائم پیشگیری کنند. ویگاباترین به همراه سایر داروها برای متعادل کردن فعالیت الکتریکی مغز به کار می رود. این کار از طریق افزایش یک ماده شیمیایی در مغز به نام گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) انجام می گیرد. این مکانیسم داروی ویگاباترین سبب پیشگیری از تشنج می شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف داروی ویگاباترین باید بدانید

  • داشتن تشنج در دوران بارداری می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند. در صورت بارداری فوراً به پزشک خود بگویید. همچنین بدون توصیه پزشک، مصرف داروهای ضد تشنج را در دوران بارداری، شروع یا متوقف نکنید.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی، توصیه نمی شود.
  • این دارو را بدون توصیه پزشک، به کودک ندهید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی ویگاباترین، تداخل داشته باشند.
  • در صورت داشتن هر گونه سابقه حساسیت دارویی یا غذایی، قبل از مصرف این دارو با پزشک، مشورت کنید.
  • در صورتی که مصرف مکمل را فراموش کردید؛ به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک هستید، به روال عادی بازگشته و مصرف دارو را دوبرابر نکنید.
  • از آنجایی که مصرف ویگاباترین می تواند باعث اختلال در بینایی شود؛ حتی پس از قطع مصرف این دارو، در صورت وجود هرگونه تغییر در بینایی خود با پزشک، مشورت کنید. علاوه بر این، معاینات مکرر چشم قبل، حین و مدت کوتاهی پس از مصرف این دارو، لازم است انجام شود. همچنین اگر مصرف ویگاباترین را متوقف کردید؛ باید حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از مصرف آخرین دوز، معاینه چشم خود را انجام دهید.
  • مصرف این دارو ممکن است میل به خودکشی را در برخی افراد (مخصوصا افراد با سابقه بیماری های روانی یا افسردگی)، تشدید کند. بنابراین خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید نسبت به تغییر در روحیه یا علائم شما، هوشیار باشند.
  • به پزشکانی که کودک شما را معالجه می کنند بگویید که کودک ویگاباترین مصرف می کند.
  • چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.
  • در صورتی که به مشکلاتی مثل مشکلات بینایی، بیماری کلیوی، کم خونی (گلبول های قرمز خون پایین)، افسردگی، اختلال خلقی یا بیماری های روانی مبتلا هستید یا سابقه ابتلا به هر کدام را دارید، پزشک را در جریان قرار دهید.
  • داروی ویگاباترین را دقیقاً مطابق دستورالعمل پزشک، استفاده کنید.
  • این دارو را می توانید به همراه غذا یا بدون آن، مصرف کنید.
  • اگر فکر می کنید دید کودک شما در حال تغییر است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر تشنج شما بعد از ۳ ماه از درمان با این دارو بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.
  • حتی در صورت احساس بهبودی، داروی ویگاباترین را به یکباره قطع نکنید. چرا که قطع ناگهانی آن ممکن است باعث افزایش تشنج شود. قطع این دارو باید به صورت تدریجی، صورت گیرد.
  • اگر کودک شما با مصرف این دارو دچار اسهال و استفراغ شده است؛ در اسرع وقت به پزشک، مراجعه کنید.
  • داروی ویگاباترین ممکن است ایجاد خواب آلودگی کند. بنابراین از رانندگی یا انجام فعالیت های خطرناک، خودداری کنید.
  • در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی، سریعا به پزشک مراجعه و موارد را به اطلاع وی، برسانید.
  • طی درمان با این دارو، هرگونه علائم جدید یا وخیم تر را به پزشک خود، گزارش دهید.
  • در صورت وجودعلائمی مثل افزایش یا بدتر شدن تشنج، هر تغییری در بینایی (حتی خفیف)، حرکات غیرمعمول یا غیرارادی چشم، خواب آلودگی شدید، سرماخوردگی یا مشکلات دیگر (در کودکی که ویگاباترین مصرف می کند)، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در دست یا پاها، افزایش وزن با یا بدون تورم، علائم عفونت گوش، تب، درد گوش یا مشکل در شنوایی، سرماخوردگی در کودک، کم خونی، پوست کم رنگ، خستگی غیرمعمول، احساس سبکی یا تنگی نفس و یا سرد بودن بیش از حد دست و پا، با پزشک مشورت کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  • این دارو در بعضی از بیماران باعث افزایش وزن شده است.
  • ویگاباترین ممکن است روی برخی از تست های آزمایشگاهی تاثیر منفی بگذارد.
  • در صورت نوشیدن الکل یا داروهایی که سرعت عمل بیمار را کند می کند، با پزشک مشورت شود.
  • در افرادی که سن بالای ۶۵ سال دارند ممکن است عوارض جانبی افزایش یابد.
  • دوزهای مصرفی این دارو بایستی تقسیم شده و به صورت دو بار در روز و یا به صورت تک دوز روزانه، تجویز شود.

داروی ویگاباترین 

موارد منع مصرف داروی ویگاباترین

  • به تاریخ انقضای داروی ویگاباترین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی ویگاباترین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تداخلات دارویی ویگاباترین

  • تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • داروی ویگاباترین ممکن است با داروی ارلیستات (Orlistat) و داروهایی که می توانند به چشم آسیب بزنند (داروهای رتینوتوکسیک مانند کلروکین (chloroquine)، هیدروکسی کلروکین (hydroxychloroquine)، فنوتیازین ها از جمله تیوریدازین) تداخل دارویی ایجاد کند، بدون مشورت پزشک این دو دارو را باهم استفاده نکنید.
  • اگر داروهایی مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).
  • برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن ها از موادی تشکیل شده اند که باعث خواب آلودگی می شوند و یا خطر خونریزی را افزایش می دهند. از پزشک خود در مورد استفاده از آن ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.
  • ویگاباترین می تواند نتایج تست های آزمایشگاهی خاصی (مثلا آزمایش عملکرد کبد) را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید.

عوارض جانبی ویگاباترین

  • شایعترین آنها خواب آلودگی و خستگی و در کودکان تهییج و آژیتاسیون است.
  • سایر عوارض شامل گیجی، عصبی بودن، تحریک پذیری، سردرد، نیستاگموس، آتاکسی، پارستزی، لرزش و اختلال تمرکز، کونفوزیون و اختلال حافظه، افزایش وزن، اختلالات گوارشی، ادم، آلوپسی، آنژیوادم، کهیر و راشهای پوستی، نقائص میدان بینایی برگشت ناپذیر در یک سوم موارد، دید مبهم دوبینی و نیستاگموس، اختلالات شبکیه و نوریت اپتیک.
  • اختلالات روانی مثل آشفتگی، تهاجم، افسردگی و واکنشهای پارانوئیدی، سایکوز،مانیا، احتمال تشدید صرع میوکلونیک یا ابسنس.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس