موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفوروکسیم

  پنجشنبه، 17 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفوروکسیم
یک آنتی‌بیوتیک‌ سفالوسپورینی‌ نسل دوم می باشد‌. این‌ آنتی‌بیوتیک‌ در درمان‌ تعداد زیادی‌ از عفونتها استفاده‌ می‌شود. در این بخش به موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفوروکسیم در ساعد نیوز اشاره می کنیم . با ما همراه باشید.

سفوروکسیم یکی از سفالوسپورین های نسل دوم می باشد که در زمان عفونت های متعدد مثل عفونت های استخوان و مفاصل، برونشیت و دیگر عفونت های راه تنفسی تحتانی، گونوره آ، مننژیت، اوتیت مدیا، پرتیونیت، فارنژیت، سینوزیت، عفونت های پوستی و عفونت های بافت نرم و عفونت های راه ادراری کاربرد دارد. هم چنین به عنوان پروفیلاکسی عفونت های جراحی کاربرد دارد. سفوروکسیم به صورت خوراکی به صورت استراستوکسی اتیل وانکستیل به فرم قرص و یا سوسپانسیون و بعد از غذا تجویز می شود و یا به صورت نمک سدیم تزریق می شود.
سفوروکسیم سدیم به طریق تزریق عمیق داخل عضلانی و یا تزریق داخل وریدی آهسته طی 3 تا 5 دقیقه تجویز می شود.. 2/1 گرم سفوروکسیم انکستیل و 05/1 گرم سفوروکسیم سدیم هر کدام تقریباً معادل با یک گرم سفوروکسیم می باشد. دوزهای معمول خوراکی در مورد بالغین 125میلی گرم و 2 بار در روز در مورد عفونت راه ادراری بدون عارضه می باشد و در مورد عفونت های راه تنفسی دوز 250 تا 500 میلی گرم، 2 بار در روز تجویز می شود. دوز تجویزی در مورد کودکان بالای 3 ماه 125میلی گرم، 2 بار در روز و یا 10میلی گرم بر کیلوگرم، 2 بار در روز تا حداکثر 250 میلی گرم در روز می باشد. در کودکان بالای دو سال مبتلا به اوتیت مدیا دوز 250 میلی گرم2 بار در روز تجویز می گردد و یا 15میلی گرم، 2 بار در روز تا حداکثر 500میلی گرم در روز. دوز معمول تزریقی 750 میلی گرم هر 8 ساعت می باشد ولی در عفونت های شدیدتر ممکن است دوز 5/1 گرم هر 8 ساعت و در بعضی موارد هر 6 ساعت تجویز شود.

موارد منع مصرف سفوروکسیم (فارینات)

  • به تاریخ انقضای داروی Cefuroxime توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی سفوروکسیم را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها (مانند حساسیت به هر نوع پنی سیلین یا هر نوع آنتی بیوتیک سفالوسپورین (مانند سفدینیر، سفالکسین))
  • بارداری یا تصمیم به بارداری
  • شیردهی
  • اختلال معده یا روده مانند کولیت
  • سوء تغذیه
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات کبدی

تداخلات دارویی سفوروکسیم

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی سفوروکسیم، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با سفوروکسیم، تداخل دارند، عبارتند از:

  • دیگر آنتی بیوتیک های سفالوسپورین (مانند توبرامایسین، جنتامایسین)
  • داروهای کاهنده اسید معده (مانند فاموتیدین، اس امپرازول)
  • دیورتیک ها یا قرص های آب
  • رقیق کننده های خون (مانند وارفارین، کومادین)
  • پروبنسید
  • کلرامفنیکل

عوارض جانبی سفوروکسیم

در صورت بروز علایم زیر بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: کبودی یا خونریزی غیرعادی، درد مفاصل،منگی، اسهال، درد شکمی، تهوع و استفراغ، زخم های دهانی یا زبانی، خارش یا ترشح واژن، پلاک های سفید در دهان یا روی زبان. یک واکنش حساسیتی نادر به سفوروکسیم آنافیلاکسی است که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد، از آنجا که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند، در صورت بروز تورم لب ها و دور چشم ها، بثورات جلدی، کهیر، تورم پوستی، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب تند، یا خس خس سینه، یا مشکل تنفسی، بلافاصله مصرف آنتی بیوتیک را قطع کرده و با یک مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی در مورد سفوروکسیم

  • مصرف کنندۀ دارو باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته باشد.
  • مصرف سفوروکسیم ممکن است موجب اسهال شود،در صورت مشاهده چنین عوارضی قبل از مشورت با پزشک معالج ،داروی دیگری را برای درمان اسهال استفاده ننمایید.ممکن با مصرف این داروها ، اسهال شدیدتریا طولانی تر شود.در چنین شرایطی بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید.
  • قبل از انجام آزمایش، پزشک معالج را از مصرف این دارو مطلع نمایید.جواب آزمایش ممکن است بر روی دارو تاثیرگذار باشد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (130 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (123 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (75 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (74 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (68 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (60 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (53 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (44 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (43 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (43 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حامد بهداد، بازیگر معروف ایرانی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (40 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ 9 راهکار کاهش مصرف برق ماشین ظرفشویی در تابستان+عکس
فال روزانه امروز دوشنبه شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 4 شهریور 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 4 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 4 شهریور ماه 1403
ویدیو/ «ایرج طهماسب»، از ماجرای تولد کلاه‌قرمزی چه می‌گوید؟/ از مجوز پخشی که به سختی گرفته شد تا حمله‌های وحشتناک به تابوشکنی صداوسیما
فال انبیاء روزانه یکشنبه 4 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 4 شهریور 1403 + فیلم
اولین روز پدر شدن جاستین بیبر خواننده پرحاشیه/ ماشالا چه بچه ناز و کیوتی+عکس
ویدیو/ حاشیه‌های ناتمام قهرمان المپیک/ قانون تکلیف تحصیلات "مبینا نعمت‌زاده" را مشخص کرد
فراخوان هنرمندان مرندی برای خلق مجسمه‌ بر تنه درختان خشکیده
برخورد شاخ به شاخ دو موتورسیکلت اورژانس را به محل کشاند
5 اتفاق بد که بعد از طلاق در بدن شما رخ می دهد!
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها!
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی