موارد منع مصرف و تداخل دارویی اگزاسیلین

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی اگزاسیلین
اگزاسیلین آنتی بیوتیکی است شبیه به فلوکلوگزاسیلین که در عفونت های استافیلوکوکی مقاوم استفاده می شود. در این بخش به موارد منع مصرف و تداخل دارویی اگزاسیلین در ساعد نیوز می پردازیم . . .

اگزاسیلین برای جلوگیری یا درمان گستره ی بزرگی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. اگزاسیلین یک آنتی بیوتیک پنیسیلینی است که از طریق توقف رشد باکتری عمل می کند.

منع مصرف اگزاسیلین

پیش از مصرف اگزاسیلین، در صورت حساسیت به آن یا به آنتی بیوتیک های دیگر (مانند پنی سیلین ها، سایر سفالوسپورین ها)، یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.

همچنین قبل از مصرف این دارو، پزشک خود یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود به خصوص سابقه شخصی ابتلا به بیماری های کلیوی و بیماری های کبدی ، مطلع سازید.این دارو حاوی سدیم است. اگر در رژیم خود محدودیت مصرف نمک دارید و یا مبتلا به عارضه ای هستید که ممکن است در نتیجه مصرف نمک تشدید شود (مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا) با پزشک خود یا پزشک داروخانه مشورت کنید.اگزاسیلین می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) شود. در طول استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید، مگر اینکه پزشک تجویز کند.

تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی یه پزشک یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.افراد مسن ممکن است نسبت به سدیم اضافی موجود در این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید.این دارو به مقدار کم به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی اگزاسیلین

تداخلات دارویی می تواند نحوه ی عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این یادداشت تمامی تداخلات دارویی را پوشش نمی دهد بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی که مصرف می کنید (از جمله داروهای با نسخه و بی نسخه و محصولات گیاهی) را با پزشک خود و پزشک داروخانه در میان بگذارید و بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا تمام نکنید، همچنین به هیچ وجه میزان دارو را تغییر ندهید.

متوترکسات ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کند.

این دارو ممکن است در برخی آزمایش های تشخیصی (از جمله آزمایش های خاص پروتئین ادرار) تداخل ایجاد کرده و نتایج نادرستی را نشان دهد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان در جریان مصرف این دارو هستند.

عوارض جانبی اگزاسیلین

عوارض جانبی اگزاسیلین عبارتند از:

  • درد/قرمزی/ورم ناحیه ی تزریق
  • خونریزی یا کبودی آسان
  • علائم عفونت مانند تب، سردی، گلو درد مداوم
  • ادرار یره/خونی/صورتی/کف آلود
  • علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار
  • ورم دست ها/قوزک پا/ مچ پا
  • شکم یا معده درد
  • اسهال و استفراغ مداوم
  • خستگی غیر عادی
  • زردی چشم و پوست
  • تشنج
  • حرکات غیر قابل کنترل
  • تغییر احوال روانی مانند توهم

اگزاسیلین به ندرت کوجب وضعیت شدید روده ای، بسته به نوع باکتری مقاوم می شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها و ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. چنانچه علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید: اسهال مداوم، گرفتگی یا درد شگم یا معده، وجود خون یا مخاط در مدفوع.
چنانچه این علائم را دارید از دارو های ضد اسهال یا مسکن استفاده نکنید چرا که این محصولات ممکن است علائم را بدتر کنند.
استفاده از اگزاسیاین در طولانی مدت یا در نوبت های مکرر ممکن است موجب به وجود آمدن عفونت کپک شود. چنانچه متوجه کیسه های سفیدی در دهان یا تغییر در ترشح واژن یا علائم جدید شدید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
چنانچه پزشک شما این دارو را برایتان تجویز کرده باشد به خاطر داشته باشید که او منافع آن را بیش از مضرات و عوارض جانبی آن دانسته است.به علاوه افراد بسیاری که از این دارواستفاده میکنند دچار هیچگونه عوارض جانبی خطرناکی نشده اند. رخ دادن واکنش آلرژیک جدی به این دارو دور از احتمال است، اما چنانچه رخ داد به پزشک مراجعه نمایید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از:
جوش، خارش، ورم(به خصوص روی صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید، تنگی نفس.
اینها تمام عوارض جانبی محتمل نیستند. چنانچه متوجه عوارض دیگری شدید به پزشک اطلاع دهید.

اگزاسیلین

هشدارها در مورد اگزاسیلین

  • در حین درمان با این داروی اگزاسیلین به صورت متناوب سیستم خونی، کبدی و کلیوی را بررسی کنید.
  • نوزادان را از نظر نارسایی کلیه بررسی کنید.
  • غلظت سرمی/ اندام دارو را در نوزادان بررسی کنید.
  • درمان طولانی مدت موجب عفونت ثانویه قارچی یا باکتریایی می شود.

اسهال ناشی از کلستریدیم دی فسیل که تا دوماه بعد از مصرف آنتی بیوتیک در بیماران رخ می دهدباید لحاظ شود و در صورت بروز مصرف آنتی بیوتیک قطع شود، آب و الکترولیت و پروتئین جایگزین شود و آنتی بیوتیک موثر علیه کلستریدیوم دی فسیل تجویز شود.

نکات قابل توصیه در مورد اگزاسیلین

  • در مصرف طولانی مدت این داروی اگزاسیلین عملکرد خونی بررسی شود.
  • در صورتی که رژیم کم سدیم یا بدون سدیم دارید با پزشک خود صحبت کنید.برخی از این محصولات سدیم دارند.
  • در صورت بارداری، قصد بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟