میزان و نحوه مصرف ایزونیازید 

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف ایزونیازید 
داروی ایزونیازید به همراه داروهای دیگر برای درمان عفونت‌های فعال سل (TB) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دارو به تنهایی برای پیشگیری ابتلا به سل در کسانی که در معرض باکتری عفونت‌های فعال سل هستند (کسانی جواب تست TB پوستشان مثبت است) استفاده می‌شود.

داروی ایزونیازید نخستین بار در سال ۱۹۵۲ معرفی شد. ایزونیازید خط اول و فعالترین دارو برای درمان سل با فرمول C۶H۷N۳O است. ایزونیازید از هیدرازه کردن نیکوتینیک اسید به دست می آید. ایزونیازید دارای وزن مولکولی کم می باشد.(MW ۱۳۷). مولکولی ساده می باشد که به راحتی در آب حل می شود.

در آزمایشگاه ایزونیازید از رشد باسیلهای سل با غلظت ۰.۲ میکروگرم جلوگیری می کند. در واقع این دارو از ساخته شدن اسید مایکولیک که برای ساخته شدن دیواره باکتری لازم است جلوگیری می کند. همچنین ایزونیازید می تواند وارد سلول های درشتخوار شود و در نتیجه قادر است بر ارگانیسم های درون و بیرون سلول اثر کند.ایزونیازید به راحتی از تشنج جذب می شود. همچنین به راحتی در داخل مایعات بدن و میان بافت ها منتشر می شود. با مصرف خوراکی ۳۰۰ میلی گرم ایزونیازید مقدار غلظت این دارو در عرض ۱ تا ۲ ساعت به ۳ تا ۵ میکروگرم در میلی لیتر خون می رسد.

مقدار مصرف ایزونیازید

  • قبل از شروع درمان با داروی ایزونیازید (Isoniazid) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی ایزونیازید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار مصرف اجتناب نمایید.
  • برای دریافت بهترین اثر از داروی ایزونیازید، این دارو را در فواصل زمانی مساوی مصرف کنید. اگر روزانه این دارو را مصرف می کنید، آن را هرروز در ساعت معینی مصرف کنید. اگر این دارو را طبق برنامه هفتگی مصرف می کنید، آن را در همان روز یا روزهای هفته و هرروز در ساعت معینی مصرف نمایید. برای یادآوری، روزهایی که باید دارو را مصرف نمایید در تقویم علامت بزنید.
  • دوره درمان با داروی ایزونیازید (و سایر داروهای ضد سل) را حتی در صورت احساس بهبودی و ناپدید شدن علائم کامل کنید. قطع زود هنگام دارو یا نادیده گرفتن دوزها ممکن است منجر به بازگشت عفونت شده و درمان را دشوارتر (مقاوم) کند.
  • داروی ایزونیازید را با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف کنید. در صورت تحریک گوارشی، می توان این دارو را با غذا مصرف کرد اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.
  • اگر از فرم مایع ایزونیازید استفاده می کنید، دوز تجویزی را با استفاده از ابزارهای مخصوص اندازه گیری (مانند قاشق مخصوص) اندازه گرفته و مصرف نمایید. از قاشق های خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.
  • در صورت استفاده از فرم تزریقی ایزونیازید، ویال را قبل از مصرف از نظر وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کرده و در صورت وجود هرکدام از این موارد یا هر دو، از مصرف دارو خودداری نمایید.
  • چنانچه وضعیتتان بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.

نحوه مصرف ایزونیازید

این دارو معمولا باید با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی) و طبق دستور پزشک عفونی مصرف شود. اگر از شربت این دارو استفاده می کنید، قبل از مصرف شیشه محتوای دارو را خوب تکان دهید. دوز مصرفی را با دقت اندازه گیری کنید و از قاشق غذاخوری برای مصرف دارو استفاده نکنید، زیرا میزان دوز مصرفی آن مشخص نیست و بهتر از پیمانه مخصوص استفاده شود. همچنین اگر داروهای ضد اسیدی مصرف می کنید که حاوی آلومنیوم هستند، حداقل یک ساعت قبل از مصرف ضد اسید این دارو را مصرف کنید. دوز مصرف داروی ایزونیازید به سن، وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخگویی بدنشان به دارو بستگی دارد. برای اثر بهتر داروی ایزونیازید آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را(و دیگر داروهای درمان سل) تا میزانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل ساز شود.

همچنین ممکن است پزشک شما ویتامین بی ۶ (پیروکسیدین) را برای جلوگیری از برخی عوارض جانبی دارو مانند مشکلات سیستم عصبی تجویز کند. از دستورات پزشک بادقت پیروی کنید. مصرف ایزونیازید با غذاهایی که حاوی تیرامین یا هیستامین هستند مانند پنیر، شراب قرمز و برخی از غذاهای دریایی تداخل دارد. این تداخل ممکن است باعث افزایش فشار خون، سوزش پوست، سر درد، سرگیجه، تپش قلب نامنظم یا سریع شود، در صورت بروز هر کدام از این عوارض با فوریت های پزشکی تماس حاصل کنید. ممکن است پزشکتان برنامه رژیم غذایی خاصی هنگام مصرف این دارو توصیه کنید لذا در این زمینه با متخصص عفونی مشورت کنید.

توصیه های دارویی ایزونیازید

  1. بیمار یا اطرافیان وی را باید از نظر تشخیص علایم اختلال کبدی اگاه ساخت و به بیمار یادآور شد، در صورت بروز علایم این اختلال از جمله تهوع مداوم، استفراغ، بی حالی یا یرقان فوراً مصرف ایزونیازید را قطع و پزشک مراجعه کند.
  2. در صورت تحریک گوارشی، می توان این دارو را با غذا مصرف کرد، اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.

مصرف بیش از حد داروی ایزونیازید (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند مشکل تنفسی، غش و ضعف (از حال رفتن)، خواب آلودگی شدید، تنفس آهسته یا کم عمق، تغییرات بینایی در او دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (905 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (497 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (215 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (134 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (134 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (127 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (126 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (112 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (91 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مادر باهوش برای حمل 6 قلوهایش با کالسکه سفارشی در خیابان حماسه ساز شد+عکس/ مغز نگو معدن طلا بگو (83 نظر) مازیار لرستانی: وقتی3 سالم بود به من می‌گفتند دامن بپوش و منم می‌گفتم من پسرم و اسمم یا مازیاره یا کامبیز+ویدیو (79 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (73 نظر) نگاهی به واکنش هنرمندان و بازیگران به حملات دیشب ایران به اسرائیل؛ از نفیسه روشن و مهران غفوریان تا ژیلا صادقی و فرزاد حسنی+عکس (58 نظر) تغییر چهره هاشمی رفسنجانی با لباس اسپرت در ژاپن اصلا قابل شناسایی نبود+عکس (56 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 15 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 15 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 15 مهر 1403 + فیلم
کشف جدید دانشمندان ایتالیایی بر اساس «کفن تورین» 2 هزار سالۀ حضرت مسیح/ بازسازی چهرۀ واقعی حضرت عیسی (ع) پس از مصلوب شدنش+ عکس
دانلود آهنگ جدید و فوق العاده «دلم خواست» از گرشا رضایی+فیلم/ از وقتی تو هستی این زندگی زیباست
خانه‌داری یک کدبانو؛ طرز تهیه ترشی هفت بیجار مازندرانی؛ چه کنیم ترشی کپک نزد؟+ فوت و فن تهیه ترشی هفت بیجار
سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی!
بزرگترین پروژه عمرانی ورزشی استان آذربایجانشرقی در ورزشگاه یادگار امام ره تبریز
کمپرسورهای قاچاق به مقصد نرسید
کشف خودروی 170 میلیاردی قاچاق در جلفا
کشف 5 کیلوگرم تریاک جاسازی شده در داخل ماشین ظرف‌شویی توسط پلیس میانه
نکاتی چند پیرامون فیلم کوتاه همراه
استارت ارتباط لیزری ناسا با دورترین نقطۀ منظومۀ شمسی/ چخبر از سیارک سایک؟
تحصیلات آکادمیک و انتخاب شغل فقط با هدف تماشای «رایموندو در زندان»
سیامک انصاری: باید تاجر فرش می شدم! بچه‌دار شدن به صلاح من و طناز نیست/ طناز هادیان: همیشه نگران بودم سیامک...
منتخب روز   
سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز حضور پُر رنگ پسران ارشد رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در نماز جمعه تاریخی دیروز؛ سیدمصطفی خامنه‌ای و یوسف پزشکیان+عکس دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو