میزان و نحوه مصرف داروی روزیگلیتازون

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی روزیگلیتازون
روزیگلیتازون یکی از داروهای دیابت است که به شکل قرص عرضه می‌شود. این دارو به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. قرص روزیگلیتازون در دسته داروهای تیازولیدین دیون‌ها قرار دارد. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی روزیگلیتازون در ساعد نیوز می پردازیم .

قرص روزیگلیتازون(Rosiglitazon) یکی از داروهای موثر در کنترل و درمان دیابت است که معمولا با رعایت رژیم غذایی و حرکات ورزشی مناسب، برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو استفاده می شود. کنترل قند خون بالا به پیشگیری از بیماری کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، قطع عضو و مشکلات جنسی کمک می کند. همچنین کنترل صحیح دیابت می تواند احتمال حمله قلبی و یا سکته مغزی را نیز کاهش بدهد.داروی دیابتی روزیگلیتازون به خانواده داروهای گلیتازون تعلق دارد. این دارو با کمک به بازسازی واکنش طبیعی بدن به انسولین قند خون را کاهش می دهد. روزیگلیتازون میتواند در درمان تک دارویی و نیز درمان چند دارویی تجویز شود. در درمان چند دارویی دیابت نوع معمولا این دارو با متفورمین تجویز میشود.

قرص روزیگلیتازون معمولا در بیمارانی که دیابت نوع یک دارند مورد استفاده قرار نمیگیرد زیرا اثربخشی این دارو نیازمند انسولین در خون بیمار است.

نحوه مصرف قرص ضددیابتی روزیگلیتازون

پیش از استفاده از روزیگلیتازون برای اولین بار و نیز هر بار که دوباره مصرف آنرا تجدید میکنید راهنمای دارویی را بخوانید و از داروخانه مشاوره بگیرید. اگر ابهام یا سوالی دارید حتما از پزشک خود بپرسید.

روزیگلیتازون را به صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون آن و به شیوه توصیه شده توسط پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می کنند.

دوز یا مقدار مصرف دارو بر اساس وضعیت بیماری شما و نیز پاسخ بدنتان تنظیم میشود. از این رو لازم است به دستورات پزشک به دقت گوش دهید. همچنین حواستان باشد دارو ها را سر وقت و منظم مصرف کنید تا بیشترین اثر را داشته باشد. بخاطر داشته باشید که ساعت زیستی بدن ما نیاز به نظم دارد تا از دارو ها بیشترین بهره را ببرد.

اثر بخشی دارو گاهی بلافاصله بعد از مصرف مشخص نمیشود بلکه ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد تا تاثیر دارو خود را نشان بدهد. در صورتی که بیماری تان تشدید شد و یا اینکه بهبودی حاصل نشد (قند خونتان بسیار بالا یا بسیار پایین بود) موضوع را به پزشک اطلاع بدهید.

موارد مصرف و دوز مصرفی روزیگلیتازون

داروی روزیگلیتازون یکی از داروهای دیابت است که به شکل قرص تولید شده و برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می شود. این دارو برای افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، مناسب نیست. دوز دارو باتوجه به سن، شرایط کلی بیمار و پاسخ به درمان تعیین می شود. دوز مصرفی به شرح زیر است.

دوز مصرفی بزرگسالان برای دیابت نوع دو:

  • دوز اولیه: پزشک معمولا در ابتدا یک قرص روزیگلیتازون ۴ را تجویز می کند. ممکن است به جای آن دو عدد قرص روزیگلیتازون ۲ تجویز شده و در دو نوبت مصرف شود.
  • مقدار افزایش دوز: پزشک باتوجه به پاسخ درمانی می تواند هر دوهفته یک بار دوز دارو را افزایش دهد. افزایش تدریجی دوز دارو باعث کاهش عوارض جانبی می شود.
  • حداکثر دوز: معمولا بزرگسالان نباید بیشتر از دو عدد قرص روزیگلیتازون ۴ در روز مصرف کنند.

دوز مصرفی کودکان برای دیابت نوع دو:

مقدار دوز مصرفی این دارو برای کودکان باید توسط پزشک تعیین شود. به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک دوز داروی کودک را تغییر ندهید.

عوارض جانبی روزیگلیتازون

وقفه تنفسی , تب3 , تهوع , تاری دید , احساس ناخوشی , تعریق , تشنگی , تورم , زردی پوست , زردی چشم , ادرار تیره , تورم صورت , تورم زبان , درد معده , سختی تنفس , تورم لب ها , از دست رفتن اشتها , مدفوع خاکستری رنگ , افزایش سریع وزن , کبودی یا خونریزی آسان , پوست رنگ پریده یا زرد , احساس گرسنگی , احساس ضعف تنفس , احساس درد یا سنگینی قفسه سینه , دردی که به بازو یا شانه تیرمی کشد , ادرار بیش از حد معمول

دارو درمانی

نکات قابل توصیه در مورد روزیگلیتازون

قبل از مصرف رزیگلیتازون، به پزشک خود تمام شرایط پزشکی تان را بگویید، از جمله اگر:

  1. مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی دارید.
  2. دیابت نوع 1 یا کتواسیدوز دیابتی دارید یا داشته اید.
  3. نوعی بیماری دیابتی چشم به نام ادم ماکولار (تورم پشت چشم) داشته باشید.
  4. مشکلات کبدی داشته باشید.
  5. باردار هستید یا قصد بارداری دارید. این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود. در مورد میزان آسیب این دارو بر جنین اطلاعاتی در دسترس نیست.
  6. به پزشک یا داروساز خود تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای نسخه ای، بدون نسخه، محصولات طبیعی و ویتامین ها را اطلاع دهید.
  7. بی خطر بودن مصرف داروی روزیگلیتازون به همراه سایر داروهای مصرفی باید ارزیابی شود.
  8. درصورتی که بیشتر از 65 سال دارید روزیگلیتازون را بااحتیاط مصرف کنید. زیرا ممکن است بر روی شما عوارض جانبی بیشتری داشته باشد
  9. اگر قند خونتان پایین باشد، رانندگی نکنید. در این مواقع احتمال تصادف بیشتر است.
  10. این دارو را با غذا یا بدون غذا می توان مصرف کرد.
  11. روزیگلیتازون ممکن است احتمال حمله قلبی را افزایش دهد. در صورت بروز درد یا فشار قفسه سینه، درد در بازوها، پشت، گردن، فک، معده، تنگی نفس؛ عرق سرد؛ سرگیجه بسیار بد؛ ناراحتی معده و احساس غش کردن سریعاً پزشک خود را مطلع سازید.
  12. مشکلات کبدی بسیار بد و گاهی اوقات مرگ بار در طی مصرف این دارو گزارش شده است. درصورتی که نشانه هایی از مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، عدم گرسنگی، زخم یا درد معده، مدفوع کم رنگ، زردی پوست یا چشم بروز پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  13. افت قند خون در طی مصرف این داروی روزیگلیتازون ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضد دیابت احتمال افت قند خون بیشتر می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، احساس ضعف، لرزش، افزایش ضربان قلب، گیجی، گرسنگی و تعریق. اگر هر یک از این علائم را دارید، سریعاً پزشک خود را مطلع سازید.
  14. اگر افت قند خون پیدا کردید آن چه را که قبلاً به شما گفته شده انجام دهید. در این مواقع مصرف قرص های گلوکز، گلوکز مایع یا برخی از آب میوه ها می تواند مؤثر واقع شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!