میزان و نحوه مصرف داروی سیتاگلیپتین

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی سیتاگلیپتین
سیتاگلیپتین یک داروی ضد دیابت خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. سیتاگلیپتین مقدار انسولین تولید شده توسط بدن پس از صرف غذا را تنظیم می‌کند. سیتاگلیپتین در درمان تک‌دارویی یا کمکی دیابت نوع دو استفاده می‌شود. در این باره با میزان و نحوه مصرف داروی سیتاگلیپتین در ساعد نیوز آشنا شوید . . .

قرص سیتاگلیپتین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو برای کنترل قند خون بالا استفاده می شود. کنترل قند خون بالا از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن عضو و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل صحیح دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. این دارو با افزایش سطح مواد طبیعی به نام اینکرتین، عمل می کند. اینکرتین ها با افزایش ترشح انسولین، به ویژه بعد از غذا، به کنترل قند خون کمک می کند. آنها همچنین میزان قندی که کبد می سازد را کاهش می دهند.

روش مصرف قرص سیتاگلیپتین

  • قبل از شروع درمان با قرص سیتاگلیپتین (Sitagliptin) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قرص سیتاگلیپتین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز مصرف نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • داروی سیتاگلیپتین را می توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.

مقدار صحیح مصرف داروی سیتاگلیپتین

  1. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می نماید، اما مقدار مصرف معمول این دارو ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز می باشد.
  2. در مصرف همزمان با انسولین یا داروهای ضد دیابت خانواده سولفونيل اوره (گلی بن کلامید، گلیکلازید و …)، کاهش دوز این داروها می بایست مد نظر قرار گیرد.
  3. در سالمندان با احتیاط مصرف شود.
  4. در بیماران مبتلا به نقص عملکرد کلیوی با توجه به متابولیسم و دفع کلیوی دارو، تنظیم دوز مورد نیاز می باشد:
  5. کلیرانس کراتینین: ۴۵ میلی لیتر در دقیقه یا بیشتر: تنظیم دوز ضروری نمی باشد.
  6. کلیرانس کراتینین: ۳۰ تا کمتر از ۴۵ میلی لیتر در دقیقه:۵۰ میلی گرم یک بار در روز.
  7. کلیرانس کراتینین کمتر از ۳۰ میلی لیتر در دقیقه: ۲۵ میلی گرم یک بار در روز
  8. در بیماران مبتلا به مراحل پایانی بیماری و نیازمند دیالیز: ۲۵ میلی گرم یک بار در روز. تجویز دارو در بیماران دیالیزی تداخلی با روند دیالیز ندارد و دارو می تواند در هر زمانی، قبل یا بعد از دیالیز، مصرف شود.
  9. در بیماران مبتلا به نقص عملکرد کبدی با درجات خفیف تا متوسط تنظیم دوز دارو ضروری نمی باشد. در بیماران مبتلا به درجات شدید بیماری، تنظیم دوز دارو مورد مطالعه قرار نگرفته است.
  10. اگر دارو را در چند وعده میل می کنید و مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن آنرا مصرف نمایید، ولی اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد از مصرف آن خودداری نموده و طبق برنامه مصرف دارو را ادامه دهید. از دو برابر کردن میزان مصرف دارو بپرهیزید.

هشدارها و احتیاطات مصرف داروی سیتاگلیپتین

  1. در بیماران دارای سابقه نارسایی قلبی، نقص عملکرد کلیوی و سابقه ابتلا به التهاب پانکراس (پانکراتیت)، با احتیاط مصرف شود. در صورت بروز نشانه های بیماری پانکراتیت بلافاصله مصرف دارو را قطع نمایید.
  2. به دلیل عدم اثربخشی، تجویز دارو در بیماران مبتلا به کتواسیدوز دیابتی و دیابت نوع یک دیابت وابسته به انسولین) توصیه نمی شود.
  3. احتمال بروز التهاب مفاصل شدید و ناتوان کننده در ابتدا با سال ها پس از شروع مصرف این گروه دارویی وجود دارد. در صورت بروز نشانه های التهاب مفاصل، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.
  4. در صورت بروز تاول یا زخم های پوستی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.
  5. به دلیل احتمال بروز واکنشهای حساسیتی مانند آنافیلاکسی، آنژیوادم و واکنشهای پوستی از قبیل سندرم استیونز جانسون پس از اولین تجویز یا در طول سه ماه ابتدایی مصرف دارو، در بیماران با سابقه واکنش های حساسیتی با احتیاط مصرف شود.
  6. به دلیل احتمال تضعیف عملکرد کلیوی و بروز نارسایی حاد کلیوی و نیاز به دیالیز، در بیماران مبتلا به نقص عملکرد کلیوی متوسط تا شدید، بیماران مبتلا به مراحل پایانی نارسایی کلیوی تحت درمان با دیالیز و سالمندان، با احتیاط مصرف شود.
  7. در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی مصرف دارو توصیه نمی شود.
  8. کنترل میزان هموگلوبین A1C، گلوکز سرم و عملکرد کلیوی پیش از شروع درمان با این دارو و در طول درمان توصیه می شود.

مصرف داروی سیتاگلیپتین در بارداری

  1. تاکنون به اثبات نرسیده است.
  2. اطلاعات مربوط به استفاده از سیتاگلیپتین در بارداری محدود است.
  3. دیابت کنترل نشده در دوران بارداری می تواند با افزایش خطر عواقب نامطلوب مادر و جنین همراه باشد، از جمله کتواسیدوز دیابتی، پره اکلامپسی، سقط خود به خودی، زایمان زودرس، عوارض زایمان، نقایص مادرزادی عمده، تولد نوزاد مرده و ماکروزومی.
  4. برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب، قبل از بارداری و در طول بارداری، گلوکز خون و HbA1c مادر باید تا حد امکان نزدیک به اهداف مورد نظر نگه داشته شود اما بدون ایجاد قند خون قابل توجه.
  5. در حال حاضر عوامل دیگری به غیر از سیتاگلیپتین برای درمان دیابت در بارداری توصیه می شوند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان