میزان و نحوه مصرف داروی گلیمپیراید

  سه شنبه، 22 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی گلیمپیراید
گلیمپیراید دارویی از گروه سولفونیل اوره هاست که برای کاهش قند خون در بیماری دیابت استفاده می شود. داروی گلیمپیراید داروی ضد دیابت است. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی گلیمپیراید در ساعد نیوز می پردازیم.

گلیمپراید (Glimepiride) دارویی برای درمان دیابت نوع 2 است.دیابت نوع 2 بیماری است که طی آن بدن انسولین کافی تولید نکرده یا انسولین تولید شده توسط بدن به درستی کار نمی کند. این وضعیت باعث افزایش سطح قند خون (هیپرگلیسمی) می شود.گلیمپراید با افزایش میزان انسولین تولید شده در بدن، قند خون را کاهش می دهد.تهیه گلیمپراید فقط با نسخه پزشک ممکن است. این دارو به صورت قرص عرضه می شود.

نحوه مصرف داروی گلیمپراید در درمان دیابت

پیش از استفاده از گلیمپراید برای اولین بار و نیز هر بار که دوباره مصرف آنرا تجدید میکنید راهنمای دارویی را بخوانید و از داروخانه مشاوره بگیرید. اگر ابهام یا سوالی دارید حتما از پزشک خود بپرسید. گلیمپراید یک داروی خوراکی ضد دیابت است که همراه با صبحانه و یا اولین وعده غذایی معمولا یک مرتبه در روز (بسته به نظر پزشک) مصرف می­شود. دوز یا مقدار مصرف دارو بر اساس وضعیت بیماری شما و نیز پاسخ بدنتان تنظیم میشود برای کاستن از عوارض جانبی، پزشک ممکن است دارو را با مقدار یا دوز کم شروع کند و بر اساس شرایط آنرا افزایش دهد. از این رو لازم است به دستورات پزشک به دقت گوش دهید. همچنین حواستان باشد دارو ها را سر وقت و منظم مصرف کنید تا بیشترین اثر را داشته باشد. بخاطر داشته باشید که ساعت زیستی بدن ما نیاز به نظم دارد تا از دارو ها بیشترین بهره را ببرد. در صورتی که از قبل داروی دیگری را برای کنترل دیابت مصرف می کنید (مانند کلرپروپامید)، از دستورالعمل پزشک معالج خود برای قطع داروی قدیمی و مصرف گلیمپراید استفاده کنید. داروی کولسولام (Colesevelam) می­تواند سبب کاهش جذب گلیمپراید شود. بنابراین در این شرایط، گلیمپراید را حداقل 4 ساعت قبل از مصرف کولسولام استفاده کنید. در صورت عدم بهبود وضعیت و یا تشدید علائم پس از مصرف گلیمپراید (بالا یا پایین رفتن شدید قند خون)، با پزشک خود صحبت کنید.

 گلیمپراید

مقدار مصرف گلیمپراید

  1. دوز معمول در درمان دیابت نوع 2 در بزرگسالان: دوز اولیه 1 تا 2 میلی گرم خوراکی روزانه.

  2. دوز نگهدارنده: 1 تا 2 میلی گرم هر یک تا دو هفته بسته به پاسخ بیمار افزایش یابد (حداکثر دوز مجاز 8 میلی گرم روزانه می باشد)

  3. افراد مسن: دوز اولیه 1 میلی گرم در روز و در ادامه به آهستگی دوز افزایش یابد تا پاسخ درمانی مناسب ایجاد شود.مصرف این دارو در کودکان به علت احتمال اثرات جانبی بر وزن بدن و کاهش قند خون، توصیه نمی شود.

هشدارها در مورد مصرف گلیمپراید

  1. گلی مپیراید و سایر سولفونیل اوره ها ممکن است باعث هایپوگلایسمی شوند.
  2. در بیمارانی که ریسک بیشتری برای این افت قند دارند (افراد مسن، بیماران دارای اختلالات کلیوی و بیمارانی که سایر داروهای کاهنده قند خون را مصرف می کنند) باید تنظیم دوز با دقت بیشتری صورت پذیرد و علایم هایپوگلایسمی به بیمار یادآوری شود.
  3. این دارو ممکن است باعث ایجاد واکنش های حساسیتی مانندآنافیلاکسی، آنژیو ادم و سندرم استیونس جانسون شود.
  4. در صورت ایجاد این مشکلات دارو بایستی قطع شده و اقدامات حمایتی انجام گردد.
  5. در بیماران با نقص G6PD ممکن است باعث آنمی همولیتیک شود.
  6. داروهای کاهنده قند خون خوراکی در مقایسه با رژیم غذایی به تنهایی یا رژیم غذایی همراه با انسولین، با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ارتباط هستند.

موارد احتیاطی در مصرف داروی دیابتی گلیمپراید

پیش از شروع مصرف گلیمپراید برای درمان دیابت، موارد حساسیت به این دارو یا داروهای دیگر و مواد غذایی را به پزشک معالج یا داروساز اطلاع دهید. ممکن است گلیمپراید حاوی مواد غیر فعالی باشد که سبب بروز واکنش­های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند.

همچنین قبل از استفاده از گلیمپراید در مورد سابقه پزشکی خود از جمله موارد زیر با پزشک یا داروساز صحبت کنید:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری تیروئید
  • برخی شرایط هورمونی (نارسایی غده فوق کلیه، هیپوفیز، سندرم ترشح نامناسب هورمون ضد ادرار(SIAHD)
  • عدم تعادل الکترولیت (هیپوناترمی)

ممکن است افت شدید قند خون منجر به تاری دید، سرگیجه یا خواب آلودگی شود. در صورت وجود این عوارض رانندگی نکنید و از انجام فعالیت­هایی که نیاز به هوشیاری و یا دید واضح دارند بپرهیزید. همچنین نوشیدن الکل در حین مصرف این دارو منجر به افزایش خطر افت قند خون می­گردد.

در زمان وجود استرس (مانند استرس ناشی از شرایطی مانند تب، عفونت، جراحت یا جراحی) کنترل قند خون دشوارتر می شود. با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. در برخی از موارد پزشک با تغییر برنامه درمانی، داروها یا آزمایش قند خون، سطح قند خون را کنترل می­کند.

مصرف گلیمپراید برای درمان دیابت ممکن است پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس­تر کند. به همین دلیل در مدت زمان مصرف این دارو زمان کم­تری را در زیر نور خورشید بگذرانید. از اتاق­های برنزه کننده و لامپ­های آفتابی دوری کنید. در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول و قرمزی پوست، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از جراحی و یا حضور در دندانپزشکی، در مورد تمام داروهایی که استفاده می­کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا داروساز صحبت کنید.معمولا افراد مسن نسبت به عوارض جانبی گلیمپراید، به ویژه افت قند خون، حساس­تر هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (216 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (119 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (43 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (40 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت