میزان و نحوه مصرف داروی اسپیرامایسین

  جمعه، 11 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی اسپیرامایسین
از داروی اسپیرامایسین برای درمان بسیاری از انواع عفونت استفاده می شود. داروی اسپیرامایسین اغلب برای درمان توکسوپلاسموز در زنان باردار مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا این دارو احتمال بروز عفونت را در جنین کاهش می دهد.

اسپیرامایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولیدی با فعالیت در برابر ارگانیسم های گرم مثبت و برخی از انواع گرم منفی می باشد. این دارو بر روی سایرارگانیسم ها مانند مایکوپلاسما، کلامیدیا، توکسوپلاسما نیز موثر است. اسپیرامایسین به عنوان عامل جایگزین در درمان توکسوپلاسموز دوران بارداری به کار می رود که البته در این مورد به عنوان خط دوم درمان می باشد. در درمان سایر عفونت های باکتریایی نیز، این دارو به عنوان داروی اصلی مطرح نیست.به دلیل عدم غلظت کافی اسپیرامایسین در مایع مغزی- نخاعی، در درمان مننژیت و یا در پیشگیری از آنسفالیت های توکسوپلاسمایی کاربرد ندارد.

نحوه مصرف اسپیرامایسین

بهتر است داروی اسپیرامایسین با معده خالی مصرف شود.این دارو فقط باید توسط پزشک برای شما تجویزشود تا شرایط شما را بهبود بخشد. دارو را بیش از میزان تجویزشده مصرف نکنید.قبل ازاستفاده ازاین دارو مطمئن شوید که از تمامی مزایا و خطرات دارو مطلع هستید. بروشورآن را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را درمورد دارو کسب کنید. اگر ابهامی وجود داشت با پزشک خود مطرح کنید.هنگامی که میزان این دارو به یک مقدار ثابت در خون برسد، دارو بهتر عمل خواهد کرد. به همین منظور و برای حفظ مقدار ثابت، هیچ دوزی را از دست ندهید. همچنین بهتر است که دوزهای روزانه و شبانه را به طور هم زمان تنظیم کنید.

  • روش استفاده از شیاف اسپیرمایسین : ابتدا بسته بندی فویل را بردارید و شیاف را با آب سرد مرطوب کنید. دراز بکشید و با استفاده از انگشت خود شیاف را به داخل رکتوم فشار دهید.
  • میزان مصرفمیزان مصرف این دارو در بیماران مختلف متفاوت می باشد. ازاین دارو طبق دستورپزشک و یا دستورات روی جعبه استفاده کنید. اطلاعات داده شده مقدارمتوسط مصرف این دارو را نشان می دهد. اگرمیزان مصرف شما با آنچه روی برچسب جعبه نوشته شده متفاوت است آن را طبق دستورپزشک تغییردهید.
  • دوزدارو: مقدارمصرف شما بستگی به میزان دوزدارو دارد. همچنین تعداد دفعاتی که درطول روز دارو مصرف می کنید و فاصله بین دوزهای دارویی و همچنین مدت زمان مصرف داروبستگی به بیماری شما دارد.

برای فرم دوزخوراکی کپسول یا قرص برای درمان عفونت

  • بزرگسالان و نوجوانان : 1 تا 2 گرم (3،000،000 تا 6،000،000 واحد) دو بار در روز و یا 500 تا 1 گرم (1،500،000 تا 3،000،000 واحد) سه بار در روز.برای عفونت های شدید، دوز 2 تا 2.5 گرم (6،000،000 تا 7،500،000 واحد) دو بار در روز است.
  • کودکان با وزن 20 کیلوگرم یا بیشتر: تعیین دوز بر اساس وزن بدن است. دوز معمول 25 میلی گرم (75000 IU) در کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز و یا 17 میلی گرم (51 هزار IU) در هر کیلوگرم وزن بدن سه بار در روز است.

برای فرم دوز تزریقی برای درمان عفونت

  • بزرگسالان و نوجوانان 500 میلی گرم (1،500،000 IU) هر هشت ساعت به آرامی به داخل رگ تزریق می شود.برای عفونت های شدید، دوز 1 گرم (3،000،000 IU) به آرامی به داخل رگ تزریق می شود و هر هشت ساعت تزریق تکرار می گردد.
  • کودکان استفاده و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

برای فرم دوز شیاف برای درمان عفونت

  • بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا : دو یا سه شیاف 750 میلی گرم (1،950،000 IU) در روز.
  • کودکان زیر12 سال : دو یا سه شیاف 500 میلی گرم (1،300،000 IU) در روز.
  • نوزادان : تعیین دز بر اساس وزن بدن است. دوز معمول یک 250 میلی گرم (650،000 IU) شیاف در هر 5 کیلوگرم (250 میلی گرم شیاف در هر 11 پوند) وزن بدن یک بار در روز است.

اگریکبارمصرف دارو را فراموش کردید فوراً آن را مصرف کنید اما اگر به مصرف دوزبعدی نزدیک هستید دارورا طبق معمول مصرف کنید. مصرف دارو را دو برابرنکنید.

 اسپیرامایسین 

میزان مصرف داروی اسپیرامایسین

  • مصرف قرص اسپیرامایسین در بالغین: روزانه 1 تا 2 گرم از راه خوراکی در 2 دوز منقسم (یا 500 میلی گرم تا 1 گرم 3 بار در روز)، مصرف می شود. اگر عفونت شدید باشد 2 تا 2.5 گرم از دارو 2 بار در روز قابل استفاده است.
  • مصرف قرص اسپیرامایسین در کودکان با وزن بیشتر از 20 کیلوگرم: روزانه 25 میلی گرم بر کیلوگرم از وزن کودک، راه خوراکی 3 بار در روز، مصرف می شود.
  • مصرف قرص اسپیرامایسین در خانم های باردار: می توان 3 گرم اسپیرامایسین در روز، در سه یا چهار دوز منقسم به مدت 3 هفته مصرف کرد یا هر 8 ساعت 2 قرص (1 گرم از دارو) را تا آخر دوران بارداری مصرف نمود.

مصرف در بارداری و شیردهی

  • مطالعات کنترل شده و کافی در رابطه با استفاده از اسپیرومایسین در دوران بارداری وجود ندارد و مصرف این دارو تنها زمانی مجاز است که مورد مصرف و ضرورت مصرف آن کاملا مشهود باشد.
  • این داو در شیر ترشح می شود و به این دلیل توصیه می شود اسپیرامایسین در دوران شیردهی مصرف نشود و یا در زمان مصرف این دارو شیردهی به نوزاد قطع گردد.

توجهات پزشکی - پرستاری در مورد داروی اسپیرامایسین

  • در صورت درمان طولانی مدت، آزمایشات بررسی عملکرد کبد را انجام دهید.
  • علائم مسمومیت کبدی با اسپیرامایسین عبارتند از: درد شکم، تهوع، استفراغ، تب، لکوسیتوز و ائوزینوفیلی. ممکن است زردی ایجاد نشود.

توجهات بیمار - خانواده در مورد داروی اسپیرامایسین

  • بهتر است قرص اسپیرامایسین با معده خالی مصرف شود (1ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از غذا).
  • قرص اسپیرامایسین را نباید همراه با آب میوه مصرف کرد.
  • دارو باید سر وقت معین مصرف شود. دوره درمان را کامل کنید.
  • دوز فراموش شده را بلافاصله پس از بخاطر آوردن، مصرف نمایید ولی اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن خودداری نمایید و دوز بعدی را دو برابر نکنید. مصرف دوزهای باقی مانده را با فواصل منظم و یکنواخت در طول روز ادامه دهید.
  • مصرف این دارو ممکن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال یا کرامپ های شکمی شود. توصیه می شود در صورت ادامه دار شدن این عوارض و همچنین زردی پوست و چشم ها، تیرگی رنگ ادرار، رنگ پریدگی مدفوع و ضعف و خستگی غیر طبیعی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز علائم عفونت ثانویه مانند رویش زواید سیاه رنگ و خزه مانند بر روی زبان، خارش، ترشح غیر طبیعی واژینال یا شل بودن مدفوع به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات قابل توصیه در مورد اسپیرامایسین

  • مانند سایر آنتی بیوتیک ها باید دوره درمان را به صورت منظم و تا انتها کامل کرد تا اثربخشی مورد انتظار ایجاد و از بروز مقاومت میکروبی جلوگیری شود.
  • به بیمار آموزش دهید که هرگونه علایم واکنش بیماری شبه سرم مانند راش پوستی، کهیر، درد مفاصل، تب و بزرگ شدن گره های لنفاوی را گزارش کند.
  • داروی اسپیرامایسین با معده خالی مصرف شود.
  • در صورت فراموش کردن دارو، به محض یاداوری آن را میل کنید و در صورتی که به دوز بعدی به طور تقریبی نزدیک شد، دوز بعدی را دو برابر نکنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان