میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر استپرتومایسین

  جمعه، 11 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر استپرتومایسین
تزریق داروی استپرتومایسین برای درمان عفونت های باکتریایی متوسط تا شدید در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.استرپتومایسین متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید است.  این دارو  با کشتن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها عفونت را از بین می برد. 

تزریق استپرتومایسین معمولاً برای عفونت های جدی باکتریایی انجام می شود که به سایر داروها جواب نداده اند. داروی استپرتومایسین ممکن است برخی از عوارض جانبی جدی مانند آسیب شنوایی و عدم حس تعادل را در بیمار ایجاد کند.این عوارض جانبی ممکن است بیشتر در بیماران سالمند و نوزادان اتفاق بیفتد. شما باید در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید.این دارو فقط با نسخه پزشک دردسترس بیماران می باشد.

  • محلول
  • پودر برای تهیه محلول

پیش از مصرف استرپتومایسین

درتصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات ناشی از مصرف دارو باید کمتر ازمزایای آن باشد. درانتخاب این دارو دقت کنید. حتما با نظر پزشک ازاین دارو استفاده کنید.

  • آلرژی و حساسیت: وجود هرگونه حساسیت به این دارو یا داروهای دیگررا به اطلاع پزشکتان برسانید. همچنین وجود هرگونه حساسیت به غذا، رنگ، مواد نگهدارنده و یا حیوانات را به پزشکتان اطلاع دهید. برای استفاده ازداروهای بدون نسخه حتما بروشورآنها را به دقت مطالعه کنید.
  • اطفال: مطالعات انجام شده درمورد مصرف داروی استپرتومایسین درکودکان محدودیت تزریق این دارو را در کودکان نشان نداده است. با این حال استفاده از این دارو برای کودکان باید با احتیاط انجام شود.
  • سالمندان: مطالعاتی درمورد مصرف داروی استپرتومایسین در رابطه با استفاده از این دارو در سالمندان انجام نشده است.با این وجود ، افراد مسن که به بیماری کلیه مربوط به سن مبتلا هستند باید این دارو را با احتیاط و تنظیم صحیح دوزتوسط پزشک مصرف کنند.
  • دوران بارداری: هرچند مطالعات انجام شده برروی حیوانات اثرات سوء نشان داده اند اما مطالعات کافی برروی زنان بارداردراین زمینه انجام نشده است.
  • دوران شیردهی و مادران شیرده: مطالعات انجام شده برروی زنان شیرده انجام شده نشان دهنده حداقل خطر برای نوزاد دردوران شیردهی باشد. دردوران شیردهی برای استفاده از یک دارو، خطرات ناشی از مصرف دارو باید کمتر ازمزایای آن باشد.

مکانیسم اثر استرپتومایسین

استرپتومایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که مانند سایر داروهای این گروه با عبور فعال ازغشای باکتری مانع بیوسنتز پروتیئن توسط ریبوزوم ها می شود.

آمینوگلیکوزیدها از راه گوارش جذب نمی شوند. البته در صورت زخم گوراش یا التهاب روده مقادیری از دارو جذب می شود. آمینوگلیکوزیدها بصورت تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می شود.
جذب این داروها پس از تزریق عضلانی سریع و کامل است. آمینوگلکوزیدها از راه پوست هم جذب می شوند. پس از جذب در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شوند و بیشترین غلظت را در ادرار دارند. غلظت سرمی این داروها نیم الی یک و نیم ساعت پس از تزریق عضلانی و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از تزریق وریدی به حداکثر خود می رسد. دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتا کلیوی است و در صورت وجود عیب کار کلیه ممکن است در بدن تجمع یابند.

فارماکوکینتیک استرپتومایسین

  • جذب : در تزریق عضلانی به خوبی جذب می شود ولی از سیستم گوارشی جذب نمی شود.
  • توزیع : در تمام مایعات خارج سلولی که شامل مایعات داخل صفاقی، ریوی، نخاعی، لنفاوی و... می باشد منتشر می شود.از جفت عبور می کند و به میزان ناچیزی در شیر ترشح می شود.
  • اتصال به پروتئین : 34%
  • نیمه عمر دفعی: نوزادان : 4 تا 10 ساعت،بزرگسالان:2 تا 4.7 ساعت که در مشکلات کلیوی زمان آن افزایش می یابد.
  • زمان پیک پلاسمایی: حدود 1 ساعت
  • دفع : ادراری (90% به صورت داروی بدون تغییر)؛ مدفوع،بزاق، عرق و اشک (کمتر از 1%)

میزان مصرف استرپتومایسین

  • عفونت متوسط تا شدید : 1-2 گرم در روز به صورت تزریق عضلانی و و منقسم هر 6 تا 12 ساعت؛ بیشتر از 2 گرم در روز نشود.
  • توبرکلوزیس : درمان روزانه : mg/kg15 به صورت تزریق عضلانی در یک روز؛بیشتر از 1 گرم در روز نشود.
  • تولارمی : 1 تا گرم در دوزهای منقسم به مدت 7 تا 10 روز یا تا زمانیکه بیمار تب دارد برای 5 تا 7 روز
  • طاعون : mg/kg15 به صورت تزریق عضلانی هر 12 ساعت برای حداقل 10 روز
  • اندوکاردیت استرپتوکوکی : 1 گرم به صورت تزریق عضلانی هر 12 ساعت برای 7 روز، سپس 500 میلی گرم هر 12 ساعت برای 7 روز، همراه با تجویز پنی سیلین
  • در افراد بالای 60 سال 500 میلی گرم هر 12 ساعت برای 14 روز کامل
  • اندوکاردیت انتروکوکی : 1 گرم تزریق عضلانی هر 12 ساعت به مدت 2 هفته، سپس 500 میلی گرم هر 12 ساعت برای 4 هفته،همراه با تجویز پنی سیلین
  • بروسلوز : 1 گرم تزریق عضلانی روزانه، دو بار در روز برای 1 هفته سپس یکبار در روز برای یک هفته و به صورت همزمان با تجویز

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان