میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر اتوسوکسیمید 

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر اتوسوکسیمید 
اتوسوکسیمید یک داروی ضد صرع است که به تنهایی یا همراه با سایر داروها در درمان صرع غیاب (پتیت مال) در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود . در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر اتوسوکسیمید در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

اتوسوکسیماید، اتوسوکزوماید و یا اتوسوکسیمید یکی از داروهای معمول است که برای صرع بدون تشنج تجویز می شود. صرع بدون تشنج ، نوعی از صرع است که به طور عمده در کودکان و افراد جوان رخ می دهد. در این بیماری ، فرد برای چند ثانیه ، هوشیاری اش را از دست می دهد و حالتی مثل خیال بافی به فرد دست می دهد. اگر چه هیچ علت زمینه ای برای این نوع از صرع ؛ نمی توان یافت، تصور بر این است که مغز دچار یک فعالیت الکتریکی غیر طبیعی می شود. این دارو با متعادل کردن فعالیت های الکتریکی مغز ، به کاهش تشنج کمک می کند. گاهی اوقات اتوسوکزوماید برای برخی از انواع دیگر تشنج و صرع نیز تجویز می شود.

میزان درست مصرف داروی اتوسوکسیماید

  • قبل از شروع درمان با داروی اتوسوکسیماید (Ethosuximide) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی اتوسوکسیماید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که متخصص مغز و اعصاب برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • Ethosuximide را به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز مصرف نمایید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مورد نظر مصرف کنید، هر زمان از روز که یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اگر به زودی، به یاد نیاوردید که باید دارویتان را مصرف کنید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.
  • معمولاً در ابتدا درمان با دوز کم این دارو آغاز می شود و سپس به مرور زمان پزشک دوز دارو را افزایش می دهد.
  • وقتی برای اولین بار یک درمان جدید را برای بیماری صرع شروع می کنید، ممکن است در تعداد یا نوع تشنج هایی که تجربه می کنید تغییری ایجاد شود. پزشک توصیه های لازم در این مورد را به شما خواهد کرد.
  • دوره درمان با این دارو را کامل کنید.
  • از قطع خودسرانه و ناگهانی داروی اتوسوکسیماید بپرهیزید. قبل از قطع دارو حتماً با پزشک مشورت نمایید ممکن است لازم باشد این دارو به تدریج قطع شود تا احتمال بروز حملات صرعی کاهش یابد.
  • این دارو را می توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.هرگز کپسول اتوسوکسیماید را نجوید، آن را با آب قورت دهید.

 اتوسوکسیمید

مکانیسم اثر اتوسوکسیمید

  1. اتوسوکسیماید به کانال های کلسیمی حساس به ولتاژ نوع تی وصل شده و باعث تغییر ورود یون کلسیم به سلول های قابل تحریک می شود از طرفی باعث تغییر فرایندهای وابسته به کلسیم مانند انقباض ماهیچه ها , ترشح هورمون ها و نوروترنسمیترها , بیان ژن, تحرک سلول ها, تقسیم و مرگ آن ها می شود.
  2. داروی اتوسوکسیمید باعث مهار فرکانس های شدید و امواج مغزی مرتبط و تغییر هوشیاری می شود که در صرع پتیت مال بسیار رایج است. این دارو توسط مهار کورتکس مغز و افزایش آستانه تشنج توسط تحریک سیستم اعصاب مرکزی , شدت حملات صرعی را کاهش می دهد .
  3. بعد از مصرف خوراکی جذب داروی اتوسوکسیماید حدود 93 درصد است.در خصوص حجم توزیع, اتصال پروتئینی و راه دفع دارو اطلاعات دقیق در دسترس نیست. متابولیسم دارو کبدی و توسط آنزیم های سیتوکروم است. نیمه عمر اتوسوکسیمید حدود 53 ساعت است.

عوارض جانبی اتوسوکسیمید

اگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید: کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.

هر علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات در مود و رفتار، اضطراب، حمله پنیک، مشکلات خواب، تحریک پذیری، بی قراری، رفتار خصمانه، پرخاشگری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی، افکاری در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود.

اگر علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب، لرز، علائم آنفولانزا، گلو درد، احساس ضعف شدید
  • گیجی، توهم، افکار و اعمال غیر عادی، ترس شدید
  • بدتر شدن تشنج
  • علائم شبه لوپوس: درد یا التهاب مفاصل همراه تب، تورم غدد، درد عضلانی، درد قفسه سینه، استفراغ، افکار و اعمال غیر عادی، رنگ پوست لکه دار
  • علائم عفونت در بدن: تورم غدد، علائم آنفولانزا، کبودی و خونریزی راحت، بی حسی و مور مور شدن شدید، ضعف عضلانی، درد قسمت بالایی شکم، زردی پوست و چشم، درد قفسه سینه، سرفه جدید یا بدتر شده، مشکلات تنفسی
  • واکنش پوستی شدید: تب، گلودرد، تورم صورت و زبان، سوزش چشم، درد پوست به دنبال بثورات پوستی قرمز یا بنفش (مخصوصا در قسمت بالای بدن و صورت) که باعث تاول و یا پوسته پوسته شدن پوست می شود.

عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

  • ناراحتی معده، تهوع، درد شکم، کاهش اشتها
  • اسهال، کاهش وزن
  • سکسکه
  • تورم زبان و لثه ها
  • سردرد، سرگیجه، مشکلات تمرکز
  • احساس خستگی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان