میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر رزیگلیتازون

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر رزیگلیتازون
رزیگلیتازون مالئات یک داروی خوراکی ضد دیابت از دسته تیازولیدین دیون ها است که عمدتا از طریق افزایش حساسیت به انسولین عمل می کند. داروی رزیگلیتازون در حالی که سطوح انسولین در گردش را کاهش می دهد باعث بهبود کنترل قند خون می شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر رزیگلیتازون در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

از دارو رزیگلیتازون با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. کنترل میزان قند خون بالا از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصب، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد این دارو در گروه داروهایی است که به عنوان گلیتازون شناخته می شوند. با کمک به بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولین، قند خون را کاهش می دهد.

نحوه مصرف رزیگلیتازون

پیش از هر بار مصرف دارو راهنمای مصرف دارو را مطالعه نمایید. می توانید سوالات خود را از پزشک معالج خود یا پزشک داروخانه بپرسید.این دارو باید روزی یک بار الی دو بار، به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک، همراه با غذا یا بدون غذا مصرف گردد. دوز مصرفی دارو طبق شرایط پزشکی فرد و میزان پاسخ بدن به درمان تعیین می شود.بشترین اثربخشی دارو در نتیجه مصرف منظم آن حاصل می شود. بنابراین برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف دارو، آن را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید ممکن است حداکثر 2 تا 3 ماه طول بکشد تا مزیت کامل این دارو را دریافت کنید.در صورت عدم بهبودی و تشدید شرایط، پزشک معالج خود را در جریان امور قرار دهید (قند خون شما خیلی زیاد یا خیلی پایین است).

مکانیسم اثر رزیگلیتازون

  1. روزیگلیتازون به عنوان یک آگونیست بسیار انتخابی و قوی در گیرنده های فعال پرولیفراتور پراکسیزم (PPAR) در بافت های هدف انسولین مانند بافت چربی، عضله اسکلتی و کبد عمل می کند.
  2. فعال شدن گیرنده های گاما PPAR، رونویسی ژن های پاسخ دهنده به انسولین را که در کنترل تولید، انتقال و استفاده از گلوکز دخیل هستند تنظیم می کند.
  3. به این ترتیب، داروی روزیگلیتازون حساسیت بافت به انسولین را افزایش می دهد.

فارماکودینامیک رزیگلیتازون

  1. رزیگلیتازون برای مصرف در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.
  2. رزیگلیتازون گاهی به همراه داروهای دیگر استفاده می شود، اما برای درمان دیابت نوع 1 استفاده نمی شود.
  3. مصرف داروی رزیگلیتازون ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی جدی مانند حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.
  4. بنابراین فقط برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که با سایر داروهای ضد قند، دیابت شان کنترل نمی شود به کار می رود.

دارو درمانی

فارماکوکینتیک رزیگلیتازون

  1. جذب:فراهمی زیستی مطلق رزیگلیتازون 99٪ است. حداکثر غلظت پلاسمایی حدود یک ساعت پس از دوز مصرفی مشاهده می شود.
  2. توزیع:حجم توزیع: 17.6 لیتر
  3. اتصال پروتئینی:99.8٪ به پروتئین های پلاسما، به ویژه آلبومین متصل می شود.
  4. متابولیسم: کبدی. داروی روزیگلیتازون به طور گسترده ای در کبد به متابولیت های غیرفعال تبدیل می شود. متابولیزه شدن از طریق دمتیلاسیون، هیدروکسیلاسیون و جفت شدن با سولفات و اسید گلوکورونیک انجام می شود.
  5. دفع: پس از تجویز خوراکی، تقریباً 64٪ از دوز از طریق ادرار دفع می شود.

عوارض جانبی روزیگلیتازون

  1. اندوکرین و متابولیک: افزایش HDL-C، LDL-C و کلسترول تام، افزایش وزن، افت قند خون
  2. قلبی عروقی: ادم، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی و CHF، ایسکمی میوکارد
  3. سیستم عصبی مرکزی: سردرد
  4. گوارشی: اسهال
  5. خونی: آنمی
  6. عصبی عضلانی و اسکلتی: شکستگی، درد مفاصل، درد کمر
  7. تنفسی: عفونت مجاری تنفسی فوقانی، نازوفارنژیت
  8. متفرقه: زخم

احتیاطات ویژه حین مصرف داروی روزیگلیتازون

بعضی دارو ها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی روسیگلیتازون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کلیوی و یا کبدی دارید.
  • اگر مشکل قلبی و عروقی دارید.
  • اگر بدن شما دچار تورم (ادم) شده است و یا ریه تان آب آورده است.
  • در صورتی که کم خونی دارید.
  • اگر مشکلات چشمی (شبکیه) دارید.
  • در صورتی که به مشکلات استخوانی (مانند پوکی استخوان، استئوپنی) مبتلا هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (76 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!