دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی سفپودوکسیم 

پنجشنبه، 17 آذر 1401
سفپودوکسیم یک آنتی‌ بیوتیک وسیع‌ الطیف است، به این معنی که در برابر طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها فعال است. از این دارو برای درمان عفونت‌های باکتریایی حادمانند عفونت‌های دستگاه ادراری عفونت‌های پوستی ، سینوزیت و عفونت گوش استفاده می‌شود. در این مطلب به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی سفپودوکسیم می پردازیم با ما همراه باشید .

داروی سفپودوکسیم جزء گروه آنتی بیوتیک های سفالوسپورین است که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی (از جمله فارنژیت، عفونت های دستگاه تنفس، برونشیت مزمن و درمان پنومونی) استفاده می شود. این دارو با جلوگیری از رشد باکتری ها اثر خود را اعمال می کند.

سفپودوکسیم با تداخل در توانایی باکتری ها برای تشکیل دیواره سلولی عمل می کند. دیواره سلولی باکتری ها برای بقای آنها حیاتی است. آنها از ورود مواد ناخواسته به سلول های خود جلوگیری می کنند و از نشت محتویات سلول های خود جلوگیری می کنند. سفپودوکسیم پیوندهایی را که دیواره سلولی باکتری را کنار هم نگه می دارد، مختل می کند. این اجازه می دهد تا سوراخ هایی در دیواره سلول ظاهر شود و باکتری ها را از بین ببرد.سفپودوکسیم یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است که طیف گسترده ای از باکتری ها را که باعث ایجاد طیف گسترده ای از عفونت های رایج می شوند، از بین می برد. سفپودوکسیم از طریق خوراکی برای درمان عفونت های راه های هوایی فوقانی و تحتانی، پوست و بافت نرم تجویز می شود. همچنین ممکن است برای درمان عفونت های دستگاه ادراری استفاده شود.

مکانیزم اثر داروی سفپودوکسیم

فعالیت ضد باکتری سفپودوکسیم ناشی از مهار سنتز دیواره سلولی است. متابولیت فعال سفپودوکسیم ترجیحا به پروتئین متصل شونده به پنی سیلین 3 متصل می شود و در نتیجه مانع تولید پپتیدوگلیکان، جزء اصلی دیواره سلولی باکتریایی، می شود.

فارماکودینامیک سفپودوکسیم

سفپودوکسیم در برابر طیف گسترده ای از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی فعال است. سفپودوکسیم در حضور آنزیم های بتالاکتاماز پایدار است. در نتیجه، بسیاری از ارگانیسم های مقاوم به پنی سیلین ها و سفالوسپورین به علت تولید بتالاکتاماز، ممکن است به سفپودوکسیم حساس باشند. سفپودوکسیم توسط بتالاکتامازهای طیف گسترده خاصی غیر فعال شده است. استثنای قابل توجه شامل پسودوموناس آئروژینوزا، انتروکوکوس و باکتروئیدس فراژیلیس است.

فارماکوکینتیک سفپودوکسیم

  1. فراهمی زیستی: 50٪؛ پایدار در برابر اسید
  2. زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: حداکثر 1 ساعت
  3. توزیع: توزیع خوبی به بافت ها، از جمله ریه ها و لوزه ها؛ و مایع پلور دارد.
  4. اتصال به پروتئین: 18-23٪
  5. متابولیسم: در کبد به متابولیت فعال متابولیزه می شود.
  6. نیمه عمر: 2-3 ساعت؛ در نارسایی کلیوی افزایش میابد.
  7. دفع: ادرار (80٪ به صورت داروی تغییرنیافته) در مدت 24 ساعت

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی سفپودوکسیم

  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند.
  • در مدت درمان با داروی سفپودوکسیم از انجام واکسیناسیون بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.
  • داروی سفپودوکسیم ممکن است با برخی تست های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمون کومبس و برخی آزمایش های قند ادرار) تداخل کند و باعث نتایج اشتباه شود، لذا پزشک معالج را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

مصرف داروی سفپودوکسیم در بارداری و شیردهی

برخی از داروها نباید در دوران بارداری یا شیردهی استفاده شوند. با این حال، سایر داروها ممکن است به طور ایمن در بارداری یا شیردهی استفاده شوند که مزایای آن برای مادر بیشتر از خطرات آن برای جنین متولد نشده باشد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، همیشه قبل از استفاده از هر دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

  1. این دارو در صورت استفاده توسط زنان باردار مضر شناخته نشده است. با این حال، مانند سایر داروها، باید در دوران بارداری و فقط در صورت لزوم استفاده از آن، به ویژه در سه ماهه اول، استفاده شود. توصیههای پزشکی را از پزشک خود جویا شوید.
  2. این دارو به شیر مادر منتقل می شود. مضر بودن آن در دوران شیردهی مشخص نیست، اما در مادران شیرده باید با احتیاط مصرف شود و تنها در صورتی که سود مورد انتظار برای مادر بیشتر از هر خطر احتمالی برای نوزاد شیرخوار باشد. توصیههای پزشکی را از پزشک خود جویا شوید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی