میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر سیتاگلیپتین

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر سیتاگلیپتین
سیتاگلیپتین همراه رژیم غذایی و ورزش برای کاهش قند خون در دیابت نوع ۲ استفاده می شود. سیتاگلیپتین برای درمان دیابت نوع ۱ کاربردی ندارد. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر سیتاگلیپتین در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

سیتاگلیپتین با مهار آنزیم های پروتئینی ویژه سبب افزایش طول اثر هورمون های تنظیم کننده متابولیسم گلوکز در بدن (هورمون های اینکر تین می شود. این هورمون ها سبب افزایش سنتز و آزادسازی انسولین از سلول های بتا و کاهش ترشح گلوکاگون از سلول های آلفا پانکراس می شوند. کاهش ترشح گلوکاگون سبب کاهش تولید گلوکز در کبد می شود.

قبل از مصرف سیتاگلیپتین

اگرشرایط زیر را دارید از این دارو استفاده نکنید:

  • حساسیت به سیتاگلیپتین
  • کتواسیدوز دیابتی (با پزشک خود تماس بگیرید تا درمان با انسولین را آغاز کنید)

موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلبی
  • التهاب پانکراس
  • تری گلیسیرید بالا
  • سنگ کیسه صفرا
  • مصرف الکل

میزان مصرف سیتاگلیپتین

این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب دارو یا تجویز پزشک مصرف کنید. ممکن است پزشک شما برای رسیدن به نتیجه بهتر دوز دارو شما را مکررا تغییر دهد.سیتاگلیپتین را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید.قند خون شما باید اغلب در طی درمان چک شود. دیگر آزمایش های خون نیز مورد نیاز است.

افت قند خون یا هیپوگلایسمی ممکن است برای هر فرد دارای دیابت رخ دهد. علائم افت قند خون عبارتند از سردرد، گرسنگی، تعریق، گیجی، تحریک پذیری، سرگیجه و لرز. برای درمان سریع افت قند همیشه یک منبع سریع الاثر قند همراه خود داشته باشید مانند آب میوه، آب نبات، کشمش یا نوشابه غیر رژیمی.همچنین مراقب علائم افزایش قند خون نیز باشید؛ مانند افزایش تشنگی و ادرار.

قند خون خود را در مواقع زیر به دقت چک کنید: استرس، مسافرت، بیماری، جراحی یا فوریت های پزشکی، ورزش شدید، مصرف مشروبات الکلی یا عدم مصرف یک وعده غذایی. این موارد می تواند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهد و نیاز به دوز نیز ممکن است تغییر کند. دوز دارو یا برنامه خود را بدون توصیه پزشک تغییر ندهید.

سیتاگلیپتین فقط بخشی از برنامه درمانی است که شامل رژیم غذایی، ورزش کردن و کنترل وزن، تست منظم قند خون و مراقبت های خاص پزشکی است. به دقت از برنامه دارویی، غذایی و ورزشی خود پیروی کنید.دارو را در دما اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

مکانیسم اثر سیتاگلیپتین

  1. سیتاگلیپتین مهار کننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز تیپ 4 (DPP-4) است که در کنار رژیم غذایی و ورزش درکنترل قند خون بیماران دیابتی تیپ II مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. این دارو با مهار آنزیم دی پپتیل پپتیداز تیپ چهار مانع از تجزیه اینکریتین (Incretin) در بدن می شود.
  3. اینکریتین که به نام Glucagon-like peptide -1 شناخته می شود فاکتوری است که می تواند با کنترل ترشح انسولین و کاهش ترشح گلوکاگون بر روی هموستاز گلوگز موثر باشد.
  4. کاهش ترشح گلوکاگون میتواند بر روی روند گلوکونئوژنز در کبد نیز موثر باشد، به همین دلیل سیتاگلیپتین با مهار این جریان فیزیولوژیک بدن، به شکل موثری قند خون را کاهش م یدهد.
  5. با توجه به ترشح هورمون اینکریتین در پاسخ به حضور غذا در دستگاه گوارش، سیتاگلیپتین با مهار تجزیه این هورمون، هنگام غذا خوردن یا در ساعات اولیه بعد از آن، اثرگذار خواهد بود. سیتاگلیپتین مهار کننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز تیپ 4 (DPP-4) است که در کنار رژیم غذایی و ورزش در کنترل قند خون بیماران دیابتی تیپ II مورد استفاده قرار میگیرد.

فارماکوکینتیک سیتاگلیپتین

  1. جذب: سریع
  2. اتصال پروتئین: 38٪
  3. متابولیسم: به طور گسترده متابولیزه نمی شود. متابولیسم جزئی از طریق CYP3A4 و 2C8 به متابولیت ها (غیر فعال) که توسط مطالعات آزمایشگاهی به دست آمده است.
  4. فراهمی زیستی: ~ 87٪
  5. نیمه عمر حذف: 12.4 ساعت
  6. زمان رسیدن به اوج غلظت در پلاسما: 1 تا 4 ساعت
  7. دفع: 87٪ ادرار (79٪ به عنوان داروی بدون تغییر ، 16٪ به عنوان متابولیت). مدفوع 13٪

عوارض جانبی داروی سیتاگلیپتین

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود. اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر و یا عوارضی غیر از آنچه در برگه راهنما قید گردیده است، با پزشک، داروساز و یا مراکز درمانی تماس بگیرید: عوارض با شیوع کمتر از%۱۰: قلبی عروقی: ادم محیطی؛ غدد و متابولیسم: هیپوگلایسمی؛ گوارشی: يبوست، اسهال، تهوع، اسکلتی عضلانی: استئوآرتریت؛ تنفسی: نازوفارنژیت ( التهاب گوش و حلق و بینی)، فارنژیت، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی. عوارض با شیوع کمتر از %۱۰: قلبی عروقی: ادم صورت، افزایش یا کاهش فشار خون، افت فشار خون وضعیتی، افزایش ضربان قلب؛ سیستم عصبی مرکزی: بیقراری، آتاکسی، افسردگی، سرگیجه، سردرد، بی حالی، میگرن، درد، نوروپاتی محیطی؛ غدد و متابولیسم: افزایش اوریک اسید؛ گوارشی: دردهای شکمی، پانکراتیت حاد، گاستریت، استفراغ، ریفلاکس، نفخ، کاهش اشتها، سوء هاضمه؛ هماتولوژی: آنمی، لکوسیتوز؛ تناسلی ادراری: درد قاعدگی، اختلال نعوذ؛ کبدی: کبد چرب، افزایش آنزیم کبدی؛ حساسیتی: آنافیلاکسی، آنژیوادم؛ اسکلتی عضلانی: درد و التهاب مفاصل؛ تنفسی: سرفه؛ کلیوی: نارسایی حاد کلیوی، افزایش کراتینین سرم؛ پوستی: آکنه روزاسه، اریتم، درماتیت عصبی، راش، کهیر، سندرم استیونز جانسون.
مسمومیت: در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده و مشاهده علائمی مانند افت قند خون، ضعف بسیار شدید، تاری دید، تعریق و یا اشکال در تکلم، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان