نحوه ی درمان اگزمای کودک به روشی ساده

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه ی درمان اگزمای کودک به روشی ساده
مراقبت خوب از پوست کودک و پرهیز از عوامل تحریک‌کننده می‌تواند به درمان و پیشگیری از عود اگزما کمک کند. نکاتی برای مراقبت از پوست کودک در مورد این عارضه شامل موارد زیر است:

اگزما، شایع‏ترین دلیل خارش سر در کودکان

بیشتر کودکان و نوزادانی که دچار خارش پوست سر می شوند اگزما دارند. اگزما پوست سر را خشک و حساس می کند و یک پوست خشک به راحتی دچار شوره می‏شود، بنابراین در کودکانی که اگزمای سر دارند شوره هم دیده می شود. اگزمای کف سر یا سبورئیک درماتیت در نقاطی از بدن اتفاق می‏افتد که غدد چربی زیادی دارند، نقاطی مثل کف سر، بینی و پشت کمر. در نوزادان این عارضه بیشتر در سر دیده می ‏شود. وقتی سن نوزاد بالاتر برود، علائم اگزمای سر معمولا به شوره خلاصه می شوند. دلیل دقیق اگزمای کف سر در نوزادان و کودکان مشخص نیست اما خیلی از متخصصان می گویند که ترکیبی از ژنتیک، مخمرهای طبیعی بدن، عوامل محرک شیمیایی مثل شامپو یا صابون و هوای سرد و خشک باعث ایجاد این بیماری (در پی ترشح بیش از اندازه غدد چربی) می‏شود. در نوزادان خیلی کم سن و سال، ممکن است هورمون ‏های بدن مادر موجب ایجاد اگزما روی پوست سر بشوند.

چه کودکانی بیشتر در معرض اگزما هستند؟

اگر در خانواده شما حساسیت فصلی، آسم یا دیگر انواع آلرژی به چشم می خورد، احتمال ابتلای بیماری پوستی کودکان بیشتر است. به عقیده برخی کارشناسان این کودکان از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به اگزما هستند.

یعنی این مشخصات از طریق ژن والدین به فرزندان منتقل می شود و کودک برای دچار شدن به بیماری مستعدتر خواهد بود.نزدیک به نیمی از کودکان مبتلا به اگزما، در بزرگسالی دچار حساسیت فصلی یا آسم می شوند. البته اگزما به خودی خود آلرژی نیست، ولی آلرژی می تواند باعث به وجود آمدن آن شود.برخی عوامل محیطی (مانند گرمای شدید یا استرس عاطفی) نیز می توانند سبب تحریک شرایطی شوند که به ایجاد اگزما منجر شود.

از هر ۱۰ کودک، تقریبا یک نفر به اگزما دچار می شود. علائم معمولا در چند ماه اول زندگی و تقریبا همیشه قبل از اینکه یک کودک پنج ساله شود، نمایان می شوند. البته، خبر خوب این است که بیش از نیمی از کودکان امروز مبتلا به اگزما هستند، در دوران نوجوانی بهبود می یابند.

درمان اگزمای کودک

مراقبت خوب از پوست کودک و پرهیز از عوامل تحریک کننده می تواند به درمان و پیشگیری از عود اگزما کمک کند. نکاتی برای مراقبت از پوست کودک در مورد این عارضه شامل موارد زیر است:

استحمام منظم را فراموش نکنید: با پزشک کودکتان درباره ٔ اینکه کودکتان را چند وقت یک بار حمام دهید، صحبت کنید. بسیاری از کارشناسان اکنون معتقدند که حمام روزانه یا یک روز در میان می تواند برای کودکان مبتلا به اگزما مفید باشد. فقط مراقب باشید که آب را بیش از حد گرم نکنید، زیرا آب خیلی گرم در مقایسه با آب ولرم، پوست را سریع تر خشک می کند.

صابون و پاک کننده ها را با دقت انتخاب کنید: از صابون های ملایم و بدون عطر و بو یا پاک کننده ها و شامپوهای غیرصابونی یا محصولاتی را که برای پوست های حساس ساخته شده اند، برای کودکتان استفاده کنید. برای شستن لباس ها و ملافه ها، از شوینده های ملایم و بدون عطر و رایحه استفاده کنید و از نرم کنندهٔ پارچه استفاده نکنید.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید: از یک صابون ملایم یا محلول پاک کنندهٔ غیرصابونی برای فرزندتان استفاده کنید و شامپو و صابون را در انتهای حمام بزنید تا کودک مدت طولانی در آب صابونی قرار نگیرد. به محض اینكه كودكتان را از داخل وان بیرون می آورید، آب اضافی پوست او را با یک حوله یا دستمال نرم بگیرید. مراقب باشید که پوستش را نمالید و نسابید. سپس، درحالی که پوست او هنوز مرطوب است، فوراً مقدار زیادی کرم مرطوب کننده یا نرم کننده، پماد، کرم یا لوسیونی که رطوبت خود بدن را در داخل پوست نگه می دارد، به پوست کودک بزنید. پمادها و کرم ها در مقایسه با لوسیون ها، حاوی مواد نرم کنندهٔ بیشتر و آب کمتری هستند و معمولاً برای کودکان مبتلا به اگزما بهترین گزینه هستند.

نرم کننده ها را فراموش نکنید: پزشکان نرم کننده ها را برای کودکان در تمام سنین توصیه می کنند. آنها پیشنهاد می کنند که برای مدت زمان کوتاهی نرم کننده را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پوست کودک شما را تحریک نخواهد کرد. مؤثرترین روش، آب رسانی و نرم کردن همزمان پوست است. برای این کار نرم کننده را به پوست مرطوب کودک بعد از حمامش بزنید. نرم کننده باعث بهبود نواحی قرمز، ملتهب و دارای خارش نخواهد شد، اما کمک خواهد کرد تا مانع محافظتی نامرئی پوست ترمیم شود. این مانع که بخشی از لایهٔ خارجی طبیعی پوست است در کودکان مبتلا به اگزما آسیب دیده است.

اجازه دهید پوست نفس بکشد و خنک بماند: لباس های کودک خود را از پارچه های نرم طبیعی، مانند پنبه تهیه کنید. از پشم و مواد دیگری که ایجاد خارش می کنند و می توانند پوست های بسیار حساس را تحریک کنند پرهیز کنید. با پوشاندن لباس بیش از حد به فرزندتان دمای بدن او را خیلی بالا نبرید.

از خاراندن جلوگیری کنید: کودکتان ممکن است سعی کند با خاراندن پوست خود با دست هایش یا با مالیدن صورتش به ملافه در طول خواب، خارش و ناراحتی خود را تسکین دهد. اما خراش دادن و مالیدن می تواند باعث تحریک یا التهاب بیشتر پوست شود و در نتیجه مشکل اگزما را خیلی بدتر کند. برای پیشگیری، از نرم ترین ملافه های ممکن در تخت یا گهوارهٔ کودک استفاده کنید و ناخن های او را کوتاه نگه دارید. از پارچه و پوشش های کرکی خودداری کنید. اگر کودکتان تحمل می کند، هنگام خواب به دست هایش دستکش یا جوراب پنبه ای بپوشانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان