نحوه ی گسترش کک و مک در پوست چگونه است؟

  چهارشنبه، 03 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه ی گسترش کک و مک در پوست چگونه است؟
گسترش کک و مک در پوست در نتیجه دو عامل اصلی، شامل استعداد ژنتیکی و مواجهه با نور خورشید اتفاق می‌افتد. البته میزان و شدت کک و مک‌های به وجود آمده در پوست دو شخص مختلف که به میزان یکسانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند، با هم مشابه نخواهد بود.

کک و مک چگونه گسترش پیدا می کند؟

گسترش کک و مک در پوست در نتیجه دو عامل اصلی، شامل استعداد ژنتیکی و مواجهه با نور خورشید اتفاق می افتد. البته میزان و شدت کک و مک های به وجود آمده در پوست دو شخص مختلف که به میزان یکسانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند، با هم مشابه نخواهد بود. نور آفتاب و منابع نور مصنوعی از خود اشعه های ماوراء بنفش ساطع می کنند. اپیدرم یا همان لایه سطحی پوست در اثر قرار گرفتن در معرض اين اشعه های ماوراء بنفش، ضخیم تر می شود و سلول های رنگدانه ای یا ملانوسیت ها هم مقدار بیشتری از رنگدانه ملانین تولید می کنند. در واقع افزایش تولید ملانین راهکاری است که پوست برای محافظت از خود در برابر نور خورشید و اشعه های ماوراء بنفش در پیش می گیرد.

علاوه بر آن، واکنش پوست به نور آفتاب در افرادی که نوع پوست آنها با یکدیگر تفاوت دارد، متفاوت می باشد. به طوری که:

  • بر روی پوست افراد زال (آلبینو) هیچ گاه کک و مک به وجود نمی آید، زیرا این افراد به خاطر ابتلاء به یک بیماری ژنتیکی اصلاً قادر به تولید رنگدانه ملانین در پوست خود نیستند.
  • از طرف دیگر، افرادی که رنگ پوست آنها تیره تر است، در مقایسه با افرادی که پوست روشن دارند، از حساسیت نسبتاً کمتری نسبت به نور آفتاب برخوردار هستند.
  • افرادی که موی بلوند یا قرمز، چشم های روشن و پوست سفیدتری دارند، حساسیت زیادی در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش دارند.

عوارض

  • کک و مک ها هیچ خطری برای سلامتی فرد به همراه نداشته و قابلیت تبدیل شدن به لکه های سرطانی را ندارند.
  • در موارد نادری که کک و مک با آثار بیماری های ارثی نادری (مانند اگزرودرما پیگمنتوسام یا نوروفیبروماتوزیس) همراه می شود، لازم است بیماری اصلی حتماً مورد پیگیری و درمان قرار گیرد.
  • لنتیگو مالیگنا یک نوع سرطان پوست است که به صورت لکه هایی با شکل غیر معمول و سرعت گسترش خیلی کم بر روی پوست صورت افراد مسن که سابقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی را دارند، به وجود می آید.

پیل شیمیایی

در این روش با استفاده از مواد شیمیایی، نواحی آسیب دیده ی پوست را تراشیده و لایه برداری می کنند. برای درمان کک و مک از گلیکولیک اسید یا اسید ترشكلراكتيك برای لایه برداری استفاده می شود که می تواند تا لایه های میانی پوست نفوذ کند. پس از حذف پوست آسیب دیده، پوست جدید جای آن را می گیرد.

این روش نیز عوارض موقتی زیر را به همراه دارد:

  • ایجاد زخم هایی شبیه گزیدگی
  • پوست انداختن
  • قرمزی
  • سوزش
  • خشکی شدید
  • تورم

دوران نقاهت برای این روش درمان دو هفته است. شستن روزانه ی پوست با صابون و پمادهای موضعی از دستورهای درمانی این دوره است. در دوران نقاهت باید از داروهای ضدویروس استفاده کنید و تا حد امکان از آفتاب فاصله بگیرید.

پیشگیری از کک و مک :

هر کس آمادگی ژنتیکی برای ایجاد کک و مک را دارد باید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده نماید و حتی الامکان زمان قرارگرفتن در معرض تابش اشعه های خورشید را بکاهد.

کک و مک چطور درمان می شود؟

جهت درمان کک و مک هایی که از قبل روی پوست ایجاد شده اند چند راه وجود دارد:

1- استفاده از کرمهای سفیدکننده و ضد لک : ارزان ترین راه و راحتترین راه برای رفع این عارضه می باشد .هرچند که جوابدهی قابل اطمینان نداشته وباید مدت طولانی استفاده شود.

2- لایه برداری : به روشهای مختلف شیمیائی وفیزیکی انجام می شود. ازکرمها : ترتینوئین ، ازمحلولها : پیلینگ بااسیدهای میوه (AHA ) ،از دستگاهها : میکرودرم ابریژن. استفاده از این روشها هم نیاز به صبروتحمل دارد.

3- کرایو:یک نوع انجماد ملایم و خفیف با نیتروژن مایع که می تواند برای درمان کک و مک استفاده شود. به اصطلاح عامه مردم، فریزکردن هم گفته میشود.

4- درمان لیزری: چند نوع لیزر، مخصوصا لیزرهایی که نور سبز تولید می کنند می توانند کک و مک ها را بطور موثر و مطمئن روشن تر و یا از بین ببرند. این روش نیز مانند روش انجماد یک روش ساده و مطمئن با درصد موفقیت بالا و کمترین درصد ریسک در ایجاد زخم می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (468 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (29 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس