در رابطه با انواع لک های پوستی چه می دانید؟

  چهارشنبه، 03 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
در رابطه با انواع لک های پوستی چه می دانید؟
در رابطه با انواع لک های پوستی ، علل ایجاد  این لک ها و روش های بسیار عالی برای درمان آن با هم به بحث بپردازیم. پوست یک عضو حسی و یکی از بزرگترین ارگان های بدن می‎باشد که دارای عملکردهای متفاوتی است

در رابطه با انواع لک های پوستی ، علل ایجاد این لک ها و روش های بسیار عالی برای درمان آن با هم به بحث بپردازیم. پوست یک عضو حسی و یکی از بزرگترین ارگان های بدن می باشد که دارای عملکردهای متفاوتی است، از جمله این عملکردها :

  • تنظیم دمای بدن
  • ذخیره سازی آب و چربی ها
  • حفاظت از شما در مقابل گرما و نور و همچنین عفونت ها

رنگ پوست، یک ویژگی فیزیکی و ژنتیکی است و عوامل مختلفی در آن دخالت دارند.

  • مصرف داروهای خاص
  • ملانین، یکی از مهمترین عامل رنگ تیره و حضور آن عامل تعیین کننده رنگ پوست شماست.
  • هموگلوبین، جزء خون شماست و به پوست شما رنگ قرمز می دهد.
  • کاروتن، که به شما رنگدانه نارنجی می دهد.
  • در معرض اشعه ماوراء بنفش یا تابش خورشید قرار داشتن.

لک های پوستی توسط سلول های تولید کننده ملانوسیت یا سلول های تولید کننده ملانین (رنگدانه های پوست ) تولید می شوند. یک نکته جالب که باید در باره ملانوسیت ها بدونید اینه که: تعداد عامل اصلی تعیین کننده رنگ، تعداد ملانوسیتها نیست بلکه میزان فعالیت آن ها مهم است.

علت لکه شدن پوست در نوزادان و بزرگسالان

لکه هاى پوستى به دلائل مختلفى بروز پیدا مى کنند، از جمله:

  • ماه گرفتگى مادرزادى
  • اختلالات رنگدانه های پوستی
  • راش هاى پوستى
  • عفونت های پوستی
  • سرطان های پوستی
  • برخى شرایط پزشکی

در زیر هر یک از این موارد با جزئیات بیشتری مورد بررسى قرار گرفته اند.

کک ومک

کک و مک ، لکه های قهوه ای کم رنگ کوچک به اندازه 1 تا 2میلی متر است و در اوایل زندگی ظاهر میشود. کک و مک تبدیل به خال نمی شود.رنگ کک و مک ها متفاوت است آنها ممکن است قرمز، زرد، برنزه، قهوه ای روشن و یا سیاه باشند. اما همیشه از رنگ پوست اطراف خود تیره ترند چرا که آنها در نتیجه باقیماندن رنگدانه های تیره به نام ملانین ایجاد می گردند.(برای درک بهتربه بخش ساختمان پوست مراجعه نمائید) کک و مک نتیجه توزیع ناموزون و نامتوازن رنگدانه ملانین در پوست می باشد. به عبارت دیگرناشی از ته نشین شدن نامتعارف ملانین در یک نقطه از پوست میباشد.درابتدا تعداد ان کم است ولی به مرور زمان و درصورتیکه شخص مبتلا به پزشک مراجعه نکند یا راه های پیشگیری را رعایت نکند، تعداد آن بتدریج زیاد میشود ، در بروز کک ومک عوامل ژنتیکی یا سرشتی کاملا دخیل است ولی عوامل محیط خصوصا نور آفتاب در بروز و تشدید آن کاملا اثر دارد ، عوامل هورمونی هم در بروز آن نقش دارد مثلا بعضی خانم هایی که باردار میشوند یا افرادی که به سن بلوغ میرسند افزایش تعداد کک ومک را کاملا حس میکنند ، در مواردی هم استرس و تنش های عصبی باعث تشدید کک ومک در افراد مستعد میشود.

لکه های حاملگی

به آنها لکه هورمونی هم میگویند .این لکه ها ابتدا بصورت قهوه ای کم رنگ ( بزرگتر از کک ومک ) ظاهر میشود و بتدریج اندازه ان بزرگتر و رنگ آن تیره تر میشود و در موارد شدید مناطق وسیعی از صورت ( مثلا گونه ها یا بینی یا پیشانی ) را درگیر میکند . همانند کک ومک سه عامل : 1- ژنتیک ، 2- هورمون ، 3- نور آفتاب در بروز و تشدید آن دخیل است ولی بر خلاف کک ومک در ملاسما نقش عوامل هورمونی بارزتر واشکارتر است ، مثلا دیده شده فردی که اصلا دچار این لک نبوده بعد از ازدواج و استفاده از قرص های ضد بارداری یا هنگام بارداری مبتلا به این لکه ها میشود و بعد از ان اگر فرد مصرف قرص را ادامه دهد یا درمعرض نور آفتاب قرار گیرد شدت و وسعت این لکه ها بیشتر و بیشتر میشود . لکه های بارداری بصورت لکه های تیره و قهوه ای روی گونه هایا پیشانی و اطراف چشمها دیده می شوند این ضایعات بتدریج ایجاد شده و قرینه هستند.بروز لکه های حاملگی بیشتر در نیمه دوم بارداری شروع می شود اما گاه دربانوانی که از قرص های ضد حاملگی استفاده میکنند نیز دیده می شود که بستگی مستقیم به مدت زمان مصرف دارو و نوع دارو ( حاوی استروژن و پروژسترون ) دارد.

لکه های حاملگی معمولا بطور کامل در عرض یک سال بعد از زایمان ناپدید می شوند اگر چه ممکن است بعد از ده سال نیز باقی بمانند. لکه های ناشی از مصرف قرص های ضد حاملگی مدت بیشتری می مانند. درمان هر چه سریعتر شروع شود نتیجه بهتری میتوان گرفت و نباید به امید بهبودی خودبخودی درمان را به تاخیر انداخت .علاوه بر این، نوک پستان، کک مک یا خال، محل زخم ها، پوست دور ناحیه تناسلی، و نواحی از پوست که در معرض اصطکاک قرار دارند (نظیر زیر بغل و کشاله ران) در زمان حاملگی تیره تر یا اصطلاحاً هیپرپیگمانته (HYPER PIGMENTED) می شوند.تمام این تغییرات ناشی از افزایش موقتی (و بی ضرر) تولید ملانین در بدن استتیرگی پوست ظرف چند ماه پس از حاملگی از بین می رود، هر چند در بعضی از زنان این تغییرات رنگدانه هیچگاه کاملاً برطرف نمی شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (490 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (227 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس