ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه مراقبت و پرورش گل اسکینانتوس یا گیاه رژ لب

  دوشنبه، 15 شهریور 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه مراقبت و پرورش گل اسکینانتوس یا گیاه رژ لب
گیاه اسکینانتوس از گیاهان هوازی است که برای گلدان های آویز سبدی بسیار مناسب هستند که در گلدان های چوبی نیز می توان آن ها را پرورش داد.در این مطلب نحوه پرورش و نگهداری این گل زیبا را به شما آموزش میدهیم. با ما همراه باشید.

گل اسکینانتوس یکی از انواع گل های آویز بسیار زیبا است که با نام گل رژ لب نیز شناخته می شود. این گل ها را هم می توان به شکل آویز و هم در گلدان های چوبی پرورش داد. اسکینانتوس گیاه زیبا با برگ های فوق العاده ای است که زیبایی آن را دو چندان می کنند. در انتهای برگ های گیاه شاخه های سبز رنگی قرار دارند که به دور برگ ها می پیچند، گل رژ لب در نور و رطوبت مناسب رشد خوبی دارد و به آسانی قابل نگهداری می باشد. گیاه رژ لب دارای برگ های ضخیم و براقی است که به حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر می رسند و ساقه ها را می پوشانند، همانطور که گفتیم برگ ها باعث زیباتر شدن گیاه می شوند اما جذابیت اصلی این گیاه به خاطر گل های زیبایش است که رنگ روشنشان به قرمزی رژ لب شبیه است. گیاه اسکینانتوس در بیشتر موارد دارای گلهای قرمز رنگ است ولی در بعضی از آنها ممکن است رنگ گل به قرمز تیره یا زرد مرجای تغییر یابد. برای آشنایی با پرورش این گل و نحوه نگهداری از آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع گل های اسکینانتوس

معمول ترین واریته اسکینانتوس (اسکینانتوس لوبیانوس) دارای گل های سرخ با دنبال کرم رنگ است که از محفظه قهوه ای رنگ لوله مانند بیرون آمده است. سه نوع آن پولچر، جاوانیکوس، و رادیکانس این حالت را دارند اما نوع سپشیوس کاملا متفاوت است. شاخه های ۶۰ سانتی متری این گیاه برگ هایی به وجود می آورند نزدیک به هم اما گل هایش راست می ایستند و حدود ۷ سانتی متر طول دارند. گل ها، در پایه زرد و در بالا سرخ رنگ اند.گونه مارموراتوس کمتر یافت می شود اما دیدنی است – برگ های آن دارای نقاط بسیار ظریفی در بالا و رنگ سرخ تیره در زیر است؛ اسکینانتوس را گاهی با کلومنیا اشتباه می گیرند. اما کلاهک اسکینانتوس بسیار کوچک تر است.

اسکینانتوس

مراقبت از گیاه رژ لب در طول سال

گیاه رژ لب به عوض کردن گلدان ، حساسیت و واکنش خاصی نشان نمی دهد اما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان، گلدان آن ها را عوض کنید، دقیقا زمانی که ریشه ها داخل گلدان را پر می کنند . وقتی که جای گیاه راحت تر باشد ، راحت تر از همیشه شکوفه می زند .هرس کردن این گیاه بعد از گل دادن امری واجب است که در این مواقع می توانید یک سوم گیاه را برش دهید تا از پلاسیده شدن آن جلوگیری کنید و آن را به شاخه و برگ بیشتر تشویق کنید . گل ها در نزدیکی نوک ساقه رشد می کنند و بنابراین شکوفه های آن ها بیشتر می شود .

اگر رطوبت داخل منزل زیر 50 درصد است ، بهتر است که از یک دستگاه بخور نسبتا خنک یا معتدل یا یک ظرف آب با سنگ برای کنار گلدان استفاده کنید تا رطوبت هوا افزایش پیدا کند . اگر گیاه را در هوای بیش از حد گرم قرار دهید ، در نتیجه زودتر خشک می شود .در زمستان به گیاه خود استراحت دهید . گیاه را کم کم برای سرما آماده کنید و نگران خشک شدن آن نباشید زیرا این یک فرآیند طبیعی برای رشد دوباره در فصل بهار و تابستان است . از کود دادن در این زمان خودداری کنید و آن را در یک محیط روشن قرار دهید و آن را از محیط های بسیار گرم مثل کنار بخاری دور نگه دارید و همچنین کنار در و پنجره نیز نگذارید که سوز سرمای زمستان، آن را اذیت نکند .

نور مناسب گیاه رژ لب

نور مناسب این گیاه نیز باید در فصل زمستان نسبتا مستقیم باشد . زمانی که گیاه شما شکوفه نزند یعنی این که نور کافی به ان نرسیده است و پس بهتر است که آن را در یک مکان روشن قرار دهید و منتظر گل های آن در فصل بهار و تابستان باشید . برگ های قهوه ای نشان دهنده این است که نور این گیاه زیاد بوده و کم آب خورده است .

آب دادن به گیاه رژ لب

در فصل بهار و پاییز کامل به گیاه خود آب دهید و اجازه دهید که بین هر بار آب دادن ، گیاه شما خشک شود . در فصل زمستان وقتی که رشد آن کم است ، خاک باید بیش از فصل رشد خشک شود و برگ های چروکیده شده نشان دهنده خشکی زیاد خاک است و برگ های زرد نیز معمولا نشان دهنده آب بیش از حد است و مراقب باشید که گیاه را بیش از حد غرق در آب نکنید، زیرا هم باعث پلاسیدگی و هم باعث ایجاد بیماری هایی مثل قارچ می شود .

دما و رطوبت مورد نیاز گیاه رژ لب

دمای میانگین محیط خانه باید بین 65 تا 75 درجه فارنهایت یا 18 تا 24 درجه سانتی گراد باشد . این گیاهان از گرم کننده های مصنوعی خوششان نمی آید و بنابراین آن ها را از کنار شوفاژ، شومینه، بخاری بردارید . دمای 50 درجه فارنهایت برای این گیاه یک دمای سرد و خنک محسوب می شود و باعث می شود که رنگ برگ ها به قرمز تیره بگراید. 70 درجه فارنهایت یا 21 درجه سانتی گراد ایده آل ترین دما برای این گیاه است . رطوبت مناسب برای این گیاه 50 درصد به بالاست . می توانید با راه های ساده خانگی رطوبت محیط خانه را افزایش دهید .

خاک مناسب برای گیاه رژ لب

این گیاهان در مناطق مرطوب و گرمسیری بومی خود به صورت اپی فیت رشد می کنند که اغلب ریشه در شاخه ها ، شکاف سنگ و حتی گیاهان دیگر دارند. مراقبت لازم است تا اطمینان حاصل شود که هنگام کاشت از پوسیدگی ریشه رنج نمی برند.گیاه رژلب گلدانی از رشد در محیطی که دارای هوادهی خوب ، به طور مساوی و سبک باشد استقبال خواهد کرد. بسیاری از علاقه مندان این گیاه خزه های شن و ماسه را در ترکیب خود قرار می دهند زیرا این امر به اطمینان از تخلیه خوب ، جلوگیری از تراکم بیش از حد و جذب کمک می کند.

کود گیاهی مناسب برای گیاه رژ لب

برای کود دادن به گیاه رژ لب در فصب بهار و تابستان باید هر دو هفته یک مرتبه به گیاه کود گیاهی محلول در آب داده شود. همچنین می توان برای کمک به رشد بهتر و شکوفه زدن بیشتر به گیاه کود گیاهی با فسفر بالا داد. در فصل زمستان نباید به این گیاه کود داده شود.

هرس کردن گیاه رژ لب

برای هرس کردن گیاه بهترین زمان بعد از گل دادن است، هرس کردن گیاه رژ لب واجب است. بعد از گل دادن گیاه باید حدود یک سم از گیاه را هرس کنید تا از پلاسیدن ان پیشگیری شود و همچنین باعث شود در گل شاخه ها و برگ های بیشتری رشد کند. گل های رژ لب در نزدیکی نوک ساقه رشد می نمایند به همین خاطر شکوفه های بیشتری در آن دیده می شوند. برای هرس کردن می توانید ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از نوک ساثه های گیاه را در فصل بهار و تابستان جدا نمایید.

تکثیر گیاهان اسکینانتوس

تکثیر این گیاهان از قلمه های ساقه نرم به راحتی انجام می شود.بدنبال رشد سالم و جدید باشید و قطعه ای به طول ۱۲ سانتیمتر را برش دهید. باید قسمتی باشد که هیچ شکوفه ای روی آن نباشد و همه برگها به جز چند برگ برداشته شود. غوطه ور شدن انتهای آن در هورمون ریشه زایی قبل از گلدان می تواند مفید باشد.به شرطی که محیط گلدان مرطوب بماند ، و قلمه از نور مستقیم خارج شود ، گیاه جدید شما باید پس از حدود دو هفته شروع به ریشه دهی می کند.

چگونه گیاهان رژلب را از طریق بذر پرورش دهیم؟

اگرچه پرورش این گیاهان از طریق قلمه آسانتر است ، اما هنوز هم می توان اسکینانتوس (گیاهان رژلب) را از طریق بذر جوانه زد. آنها را باید در یک مکان گرم و داخلی کاشت.فقط باید محیط بذرها را بپوشاند و باید آنها را در دمای حدود ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتیگراد نگهداری کرد. نهال ها باید حدود دو هفته دیگر شروع به جوانه زدن کنند.

تعویض گلدان اسکینانتوس در طول سال

گیاه رژ لب خیلی حساس نیست و هنگامی که گلدانش عوض شود حساسیت خاصی از خود نشان نخواهد داد، ولی اگر می خواهد گلدان آن را عوض کنید بهترین زمان فصل بهار یا تابستان می باشد، یعنی وقتی که ریشه ها گلدان را پر می نمایند، زمانی که گیاه جای راحتتری داشته باشد بیشتر از هر زمان دیگری شکوفه می زند و گل می دهد.

بیماری ها و آفت های گیاه رژ لب

این گیاه معمولا زیاد مورد علاقه آفت ها نیست اما می تواند قربانی حشرات خانگی شود و در معرض زنبور، عنکبوت و شته قرار بگیرد و همچنین می توانید از روغن نیم یا چریش برای درمان این آفت زدگی ها استفاده کنید که یک حشره کش طبیعی است و برای کودکان و محیط مضر نیست .راحت ترین راه این است که این روغن را به گیاه اسپری کنید و همزمان با آن ، میزان خاک را نیز افزایش دهید که این روغن از هجوم حشرات جلوگیری می کند اما اگر می خواهید از شدت زیاد حشرات خلاص شوید و آن ها را کامل از بین ببرید ، باید در کنار این اسپری طبیعی از حشره کش های شیمیایی نیز استفاده کنید .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...