ساعدنیوز
ساعدنیوز

نفخ شکم را با این دمنوش ها درمان کنید

  شنبه، 20 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نفخ شکم را با این دمنوش ها درمان کنید
نفخ به احساس ورم بعد از خوردن غذا گفته می شود که معمولا به دلیل تولید بیش از حد گاز یا اختلال در حرکت ماهیچه های سیستم گوارشی ایجاد شده، اغلب با درد، ناراحتی های گوارشی و احساس پر بودن معده همراه است و باعث بزرگ دیده شدن شکم فرد می شود.

نفخ شکم شرایطی آزاردهنده است که می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. سطوح بالای استرس، رژیم غذایی ناسالم، مصرف برخی داروها و قرار گرفتن در برابر آلاینده های مختلف از دلایل شایع نفخ شکم هستند. از این رو، جای شگفتی نیست که در دنیای امروز نفخ شکم به شرایطی شایع تبدیل شده است. در شرایطی که نفخ شکم می تواند دردناک و یا حتی در صورت همراهی با گاز یا نیاز به استفاده مکرر از توالت خجالت آور باشد، گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکلی بزرگتر از آنچه فکر می کنید نیز باشد. روش های مختلفی برای مقابله با نفخ شکم وجود دارند که در ادامه چند نمونه که به صورت دمنوش هستند، معرفی شده اند.

تصویر

علت نفخ شکم چیست؟

نفخ شکم می تواند علت های زیادی از جمله اختلالات بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک که جدی ترین دلیل نفخ معده و روده است داشته باشد. تنبلی روده نیز یکی دیگر از دلایل اصلی نفخ شکم می باشد، به ویژه افرادی که دچار یبوست مزمن هستند. زمانی که روده به اندازه کافی خالی نشود، شکم می تواند پر شود و به همین ترتیب نفخ می تواند در اثر تاخیر در تخلیه غذا از معده به روده کوچک ایجاد شود. این علت به دلیل اسید معده کم می باشد. در برخی موارد باکتری های باعث ضعیف شدن روده ها می شوند و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های بد روده بیشتر از باکتری های خوب باشند و بر انها غلبه کنند. در این مورد، در صورت عدم درمان می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک شود. یکی دیگر از علت های نفخ شکم می تواند به علت از تنظیم خارج شدن باکتری های مفید در روده می باشد که این باعث بر هم خوردن تعادل باکتری ها در روده می شود که نتیجه آن نفخ ، اسهال و درد می شود. در برخی موارد ممکن است مخمر های کاندیدا باعث نفخ و گاز در شکم شوند که به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها در روده ها می باشند. قارچها و مخمر ها به طور عادی در روده ها وجود دارند که باعث هیچ مشکلی نمی شوند، اما زمانی که از کنترل خارج می شوند می توانند باعث بر هم زدن هضم طبیعی شوند. همچنین غذاهای خاصی وجود دارند که باعث حساسیت یا عدم تحمل در شکم می شوند که نتیجه آن می تواند مسمومیت یا نفخ شکم باشد. گندم و لبنیات، پیاز، سیر از جمله مواد غذایی هستند که می توانند باعث نفخ شوند. البته، بعضی اوقات اجتناب از برخی غذا ها سخت است! به عنوان مثال ممکن است لوبیا و ادویه جات معده را اذیت کند، اما نمی توانید در غذا های خود از استفاده آنها اجتناب کنید.

دمنوش هایی برای کاهش نفخ

1. دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود و طعم تند و گرمی دارد که می تواند هم محرک و هم مغزی باشد و به درمان مشکلات هاضمه کمک زیادی کند. سالیان سال است که از زنجبیل به عنوان یک داروی ضد استفراغ قوی استفاده می شود. زنجبیل می تواند به کاهش حالت تهوع و سوء هاضمه کمک کند و به عنوان یک درمان خانگی برای ناراحتی های معده، نفخ و تهوع صبحگاهی از آن استفاده کرد. دمنوش زنجبیل تازه به دلیل خاصیت ضد التهابی و تحریک کننده خاصیت ویژه در تسکین نفخ شکم دارد و همچنین برای افرادی که مشکل IBS دارند نیز می تواند بسیار مفید باشد. همچنین این دمنوش می تواند به سیستم هضم کمک زیادی کند تا سریعتر تخلیه شود و از احساس پری بعد از غذا جلوگیری کند.

2. سنا

سنا غنی از آنتراکینون ها است، ترکیبی که ضد یبوست است و میزان آب و الکترولیت ها را در روده افزایش می دهد و همینطور حرکات حلقوی آن را زیاد می کند (انقباض عضله روده)، فرایندی دوبخشی که خروج مدفوع را تسریع می کند و برعکس مسهل های رایج باعث تقویت عضلات دیواری روده می شود. سنا همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، سم زدایی را افزایش می دهد و در طول سه تا نه ساعت فعال است. گیاه سنا با خواص زیاد در درمان یبوست و همچنین لاغری بومی آفریقا و هندوستان است اما در جنوب ایران هم یافت می شود.
احتیاط: این را هم در نظر داشته باشید که هیچ ملین گیاهی نباید بیش از هفت روز متوالی استفاده شود.

3. رازیانه

دانه های این گیاه یک بادشکن قوی است. به این معنا که این گیاه می تواند بادها را بیرون بکشد، برای خلاص شدن از نفخ و همین طور رها شدن از درد شکم و گرفتگی های مربوط به بیشتر مشکلات گوارشی شدید مانند سندروم روده تحریک پذیر یک انتخاب عالی است. روغن سبک رازیانه خاصیت ضدالتهاب و ضداسپاسم قوی دارد و کارش آرام کردن دیواره های روده است و می تواند بادهای گیرافتاده در روده را رها کند و تجمع ترکیبات گاز سمی را به نقطه ای که باعث شرمساری و همین طور نفخ شکم دردناک می شود کاهش دهد. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می شود. همچنین از آنجا که رازیانه گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره مند شوید، آن را با ماده ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند مانند سکنجبین و عسل.

4. چای سبز

چای سبز به دلیل خواص فوق العاده پزشکی آن شناخته شده که از آن جمله می توان به بهبود هضم و کاهش وزن اشاره کرد و به لطف کاتچین و آنتی اکسیدان های فراوان، این نوشیدنی به یکی از بهترین درمان های خانگی نفخ تبدیل شده است. تحقیقات نشان داده کاتچین موجود در چای سبز باعث آرامش ماهیچه های گوارشی شده و با از بین بردن تجمع گاز در روده به درمان نفخ کمک می کند. این نوشیدنی پرخاصیت برای تجزیه بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارشی نیز مفید می باشد.

5. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاه هم خانواده نعناع است و دمنوش آن عطر و طعم لیمویی دارد. آژانس دارویی اروپا تایید می کند که دمنوش بادرنجبویه می تواند به درمان مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ و گاز کمک کند. بادرنجبویه از عناصر کلیدی مورد استفاده در قطره ایبروگاست است. ایبروگاست نوعی مکمل مایع برای بهبود هضم و حاوی 9 عصاره گیاهی مختلف می باشد و طبق نتایج مطالعات انسانی، به درمان درد شکمی، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی کمک می کند.

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه کافیست 1 قاشق غذاخوری (3 گرم) برگ خشک بادرنجبویه یا 1 عدد چای کیسه ای آن را به 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند.

6. دمنوش نعنا

نعنا یکی از گیاهانی است که قرن ها به عنووان گیاه دارویی برای درمان بیماری های گوارشی استفاده می شود. به دلیل این که حاوی ماده ای است به نام منتول. علت طعم تند نعنا همین ماده منتول است که علاوه بر طعم خوبی که به نعنا می دهد خاصیت درمانی برای التهاب نیز دارد. خاصیت ضدالتهاب دمنوش نعنا به درمان مشکلات شکمی که منجر به نفخ می شود کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که دمنوش نعنا دارای خواص ضد اسپاسم قوی است. در نتیجه باعث آرامش روده ها شده و گاز روده و نفخ را از بین می برد. همچنین تحقیقات نشان داده است که دمنوش نعنا خاصیت آرامبخش هم داشته و درد نفخ شکم را تسکین می دهد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...