نحوه پرورش و نگهداری اشوریا

  چهارشنبه، 02 بهمن 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری اشوریا
در برخی گونه‌ها ساقه گلدهنده بسیار بلند است و گل‌ها در آرایشی که هرگز به یک سطح ختم نمی‌شود و بلند و کوتاه به نظر می‌رسد در رنگ‌های صورتی و زرد روی ساقه گلدهنده ظاهر می‌شوند.دراین مقاله چند گونه رایج در کشور عزیزمان رو معرفی میکنم.

پرورش اشوریا

نام فارسی: اشوریا

نام انگلیسی: MAUNA LOA

نام علمی: ECHEVERIA

منشا: مکزیک و هاوایی

خانواده:کراسولاسه

نام اچوریا از آتشفشانی فعال در جزیزه هاوایی اقتباس شده است. آشوریا جز ساکولنت ها و از خانواده کراسولاسه می باشد. در مرکز اروپا از اچوریا به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود نگهداری آسان و مقاومت بالایی نسبت به نوسانات محیطی دارد. این ساکولنت اشوریا بیش از دویست نوع گونه با رنگ و شکل مختلف در طبیعت دارد. این گیاه کند رشد و دارای پاجوش می باشد. نام دیگر اچوریا، ساق عروس است
گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت های بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می باشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده می شود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته می شود. این جنس دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.

تصویر

بیشتر به خاطر برگ های گوشتی و زیبایشان پرورش داده می شوند. برگ ها به صورت کشیده تا استوانه ای، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده می شود و به صورت طوقه ای قرار دارند. گاهی ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی شود. گل های آن خوشه ای و بسیار کم پشت است. در برخی گونه ها ساقه گلدهنده بسیار بلند است و گل ها در آرایشی که هرگز به یک سطح ختم نمی شود و بلند و کوتاه به نظر می رسد در رنگ های صورتی و زرد روی ساقه گلدهنده ظاهر می شوند.

گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت های بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می باشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده می شود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته می شود. این جنس دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.

زمان گلدهی آن ها بسته به گونه متفاوت است. به عنوان مثال E. setosa در تمام طول تابستان و E. gibbiflora در ماه های زمستان گل می دهد گیاهان اشوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان ۱۰-۵ سانتی متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوش ها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده می شوند و و حداقل ۱۰ سانتیمتر و حداکثر ۵۰ سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال می کند.

نیازها

آبیاری:

دوستان عزیز کلا این دسته گلها برخلاف تصور همگی بسیار آب دوست هستند طوری که بسته به هوای منزل باید هفته ای ۲ بار آبیاری شوند یعنی بین دو آبیاری باید خاک خشک شود حالا بماند من تو گلخونه هر روز آبشون میدادم چون اونجا دما ۴۰ الی ۵۰ درجه مثه سونا خشک بود..در فصل زمستان هم طبعا آبیاری کم تر میشه ترجیحا آب رو لای برگها و گوشت هاش نریزید تا احتمال پوسیدگی نداشته باشه.

دما:

خب ببینید تو بیابون و صحرا ها به خاطر اینکه ابری و یا بخاری وجود نداره اختلاف دمای شب و روز زیاده.یعنی شب ها سرد میشه و روز ها گرمه! بنابراین نیاز به شبهای خنک داره. این گل توی نیمه دوم سال بهترین عملکرد رو داره هرچی جاش خنک تر باشه و نورش بیشتر باشه رنگ برگهاش سرخ و زیبا تر و رشدش هم بیشتر میشه. هوا که گرم میشه گیاه هم یواش یواش میره تو فاز بچه آوری و پاجوش دهی و رنگ برگهاش سبز میشه و باید از آفتاب در امان بمونه.

نور:

نیاز نوری این گلها توی فصل پاییز و زمستون تا اردیبهش بالاست باید بزاریش نزدیک پنجره تا افتاب مستقیم بخوره.ولی بعد از اون تو هوای گرم بهتره که از آفتاب مستقیم در امان بمونه تا برگهاش نسوزه. دوستان اگه این گل رو نور زیاد بهش ندید قد میکشه و دراز و زشت میشه.همیشه این مشکل رو مردم باهاش سرو کار دارند و کلا دیگه سوال ها تکراری شده.

تصویر

رطوبت:

دوستان طبق تجربه این گل ها یعنی ساکولنت ها توی تراریوم و کلا گلخونه خیلی خوب رشد میکنند اصلا روانیه رطوبت هوا هستند اینا. محیطی که توش دم داشته باشه واسه اینا عالیه.فقط یادتون باشه آب روی برگهاشون نریزه اصلا بوته خیس نباید بشه.توی تراریوم حتما یه نوار سلفون روی تراریوم بکشید و چندتا سوراخ بزنید تا رطوبت خارج نشه و رشد خوبی بکنه.

خاک:

بهترین ترکیب برای این گل ترکیب ماسه شسته شده و شن و کود گاوی پوسیده و شلتوک و غیره هستش.یا بجا کود و شن میشه از ورمیکمپوست و پرلیت ریز استفاده کرد.

تغذیه:

خب دوستان برخی فکر میکنن ریختن آب ماهی و آکواریوم پای کاکتوس ها ساکولنت ها کار درستیه.درواقع با این کار گلتون رو دراز و شل و ول بی قواره بار میارید. ترکیب زیاد ازت برای کاکتوس ها اصلا خوب نیست باعث میشه نرم بشن و خوب سفت نشن مخصوصا آمونیوم!!! ترکیبی برای این گیاهان خوبه که مقدار پتاسیم و فسفرش بالا باشه تا گلتون رو سفت نگه داره مثلا کریستالون ۲۰-۲۰-۲۰ یا همون صورتی خودمون.

تکثیر:

ببینید دوستان شما هم میتونید از طریق کاشت تنه جوش های روی مادر این گیاه رو تکثیر کنید هم از طریق بذر و هم برگ و قلمه:

قلمه برگ:

تجربه ی این طور قلمه زنی رو زیاد دارم ،تکثیر از طریق برگ به این ترتیبه که شما هر یک از برگ ها رو که کندید میزنید توی یک خاک کاکتوس مرطوب یا ماسه مرطوب ترجیحا یه کوچولو فشار بدید بره پایین تر و به صورت اریب قرارش بدید. یه مشما هم روی گلدونش بکشید دقت کنید موقع تکثیرش یا باید توی گلخونه ی مرطوب باشه با یه سایه بون روش و یا توی جای خنکی در منزل و پاسیو و با یه مشما کشیده شده دورش هرچی هوا خنک تر باشه گیرایی قلمه ها بهتره.توجه کنید گفتم خنک نگفتم سرد!! بعد از مدتی میبینید که داره یه جوونه هایی میزنه روی برگ ازین جا به بعد به هوای گرم و مرطوب نیاز داره و همین فرمون که برید جلو به یک گیاه کامل تبدیل میشود.


  دیدگاه ها
نگار
4 سال پیش

عاااااااااااااالی کلی ممنون
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (303 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (231 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (199 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس