نکات کلی در مورد رژیم کتوژنیک

  جمعه، 03 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکات کلی در مورد رژیم کتوژنیک
اگر چه رژیم کتوژنیک به عنوان یک روش معجزه آسا برای لاغری و از دست دادن وزن تبلیغ می شود، اما این برنامه غذایی در واقع یک رژیم غذایی درمانی است که خطرات جدی به همراه دارد.

همانطور که از نام آن پیداست این رژیم سبب تولید کتون در بدن می گردد.کتون ها زمانی در بدن تولید می گردند که مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بدن لازم است انرژی خود را از شکستن اسیدهای چرب بدست آورد. رژیم کتو براساس مقدار بسیار کم کربوهیدرات و مقدار زیاد اسید چرب شناخته میشود. به طور تقریبی این رژیم شامل 75 درصد چربی – 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدارت می باشد.هدف هر رژیم کتوژنیکی این است که بدن از این طریق وارد پروسه تولید کتون گردد. بدن به طور معمول از گلوکز برای دریافت انرژی استفاده می نماید. گلوکز نوعی کربوهیدارت است که از شکر و غذاهای حاوی نشاسته بوجود می آید. وقتی بدن به مقدارکافی برای تولید انرژی گلوکز نداشته باشد فرآیند سوخت و ساز چربی های ذخیره شده آغاز می گردد در نتیجه کتونها در بدن تولید می گردند که نوعی اسید هستند.

از نکات جالب در خصوص رژیم کتوژنیک این مطلب است که دهان فرد در زمان استفاده از این رژیم به دلیل وجود ترکیبات آروماتیک بویی شبیه به بوی میوه میدهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قانون این رژیم این است که مصرف کربوهیدرات کم، مصرف چربی زیاد و پروتئین به اندازه باشد. اگر برنامه غذایی رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده اید، مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز کاهش پیدا می کند، چربی ها جایگزین کربوهیدرات حذف شده می شوند و حدود 75 درصد کالری دریافتی از چربی هاست. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات تنها 5 درصد انرژی مورد نیاز شما را تامین می کنند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات در این رژیم، بدن برای تامین انرژی خود چربی را به جای گلوکز، منبع اصلی در نظر می گیرد – این فرایند کتوزیس ketosis نامیده می شود.

در کتوزیس بدن از کتون ها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتون مولکولی است که در در زمان کاهش مصرف قند، در کبد و در اثر مصرف چربی تولید می شود.

گرچه اغلب گفته می شود از مصرف چربی به خاطر کالری بالایی که دارد اجتناب کنید، اما بررسی ها نشان داده اند که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم های کم چرب، تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. به علاوه این رژیم غذایی گرسنگی را کاهش داده و اشتها را کم می کند که به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

انواع رژیم کتوژنیک

  • رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این رژیم محتوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، مقدار متوسطی پروتئین و مقدار زیادی چربی است. این نوع از رژیم کتو به طور معمول محتوی ۷۵٪ چربی، ۲۰٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است.
  • رژیم کتوژنیک دوره ای (CKD): در این رژیم، دوره هایی با کربوهیدرات بیشتر وجود دارد. به عنوان مثال در طول هفته، ۵ روز از رژیم کتو پیروی می کنید و در ۲ روز بعدی مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهید.
  • رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه می دهد تا در نزدیکی تمرینات ورزشی تان کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم شبیه به رژیم استاندارد است، با این تفاوت که محتوی مقدار بیشتری پروتئین است. رژیم کتو با پروتئین بالا محتوی ۶۰٪ چربی، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است.

با اینکه بیشتر مطالعات بر روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتو با پروتئین بالا صورت گرفته است، ولی رژیم های کتوژنیک هدفمند و دوره ای روش های پیشرفته تری هستند و عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر اطلاعات موجود در این مطلب، حول رژیم کتوژنیک استاندارد می چرخد. بااین حال بسیاری از اصول رژیم کتوژنیک استاندارد با سایر رژیم های کتوژنیک مشابه است.

خطرات رژیم کتو

رژیم کتوژنیک خطرات بی شماری دارد. مهمترین خطر این است که این رژیم سرشار از چربی اشباع است. توصیه متخصصین تغذیه این است که به دلیل ارتباط چربی های اشباع شده با بیماری های قلبی ، مقدار مصرف آنها را در طول روز به 7 درصد کالری روزانه خود محدود کنید. در حقیقت ، رژیم کتو با افزایش کلسترول LDL "بد" همراه است که مقدار آن در خون با خطر بیماری قلبی ارتباط مستقیمی دارد.

 رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک برای افراد دیابتی و پره دیابتیک

یکی از اتفاقاتی که برای افراد دیابتی رخ می دهد، تغییر در متابولیسم آن ها است، قند خون فرد بالا رفته و دیگر تناسبی با عملکرد انسولینی او ندارد. رژیم کتوژنیک به چربی سوزی بیشتر کمک می کند، این در حالی است که چربی سوزی ارتباط تنگاتنگی با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد. برطبق مطالعه ای که در این مورد صورت پذیرفت، رژیم کتوژنیک سطح حساسیت انسولینی فرد را در حدود 75% نسبت به قبل بهبود می بخشید.

تحقیق دیگری نیز نشان داد که استفاده از رژیم کتوژنیک در دیابت نوع 2، از هر 21 نفر، 7 نفر از آن ها می توانستند دارو و درمان های دیابت را برای همیشه کنار بگذارند. در مطالعه دیگری، گروهی که رژیم کتوژنیک گرفته بودند مجموعاً 11.1 کیلوگرم وزن کم کرده بودند در حالی که گروه دیگر که از رژیم سرشار از کربوهیدارات استفاده می کردند تنها 6.9 کیلوگرم کاهش وزن داشتند. این نتیجه از آن جایی اهمیت پیدا می کند که وزن ارتباط مستقیمی با دیابت نوع 2 دارد. علاوه بر موارد گفته شده، 95.2% از افرادی که رژیم کتوژنیک می گرفتند، می توانستند به کلی داروها و درمان هایشان را کنار گذاشته یا حداقل آن را کاهش دهند. این در حالی است که افراد استفاده کننده از رژیم سرشار از کربو هیدرات تنها 62% نتیجه گرفته بودند.

رژیم کتوژنیک با افزایش حساسیت انسولینی فرد کاهش وزن فواید بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابتی دارد.

فواید کلی رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن و لاغری

رژیم های غذایی سیکلی یا هدفمند، روش های پیشرفته تری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند.

رژیم های غذایی کتوژنیک می توانند به کاهش وزن کمک کنند .

رژیم کتوژنیک یک راه موثر برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر برای بیماری است.در واقع، تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک بسیار عالی است و اغلب به عنوان رژیم کم چربی توصیه می شود.این رژیم آنقدر خوب است که می توانید بدون شمارش کالری و محاسبه، وزن کم کنید.یک مطالعه نشان داد افرادی که رژیم غذایی کتونی را دارند، 2.2 برابر وزن بیشتری را نسبت به رژیم غذایی کم چربی دارند، کم می کنند.سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL رل نیز بهبود می دهد.یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک دارند، سه برابر بیشتر از رژیم غذایی توصیه شده توسط سازمان دیابت انگلیس ارائه شده، وزن کم می کنند.دلایل متعددی وجود دارد که رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به یک رژیم کم چربی بهتر است، از جمله افزایش پروتئین دریافتی، که مزایایی فراوانی دارد. افزایش کتون ها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت انسولین نیز ممکن است نقش کلیدی ایفا کنند.

خطرات احتمالی رژیم کتوژنیک

  • کمبود مواد مغذی:اگر طیف گسترده ای از سبزیجات ، میوه ها و غلات را نخورید ، ممکن است در معرض کمبود عناصر ریز مغذی هایی مثل سلنیوم ، منیزیم ، فسفر و ویتامین های B و C باشید قرار بگیرید.
  • مشکلات کبدی:رژیم غذایی با داشتن مقدار زیادی چربی برای متابولیسم می تواند شرایط کبدی موجود را بدتر کند.
  • مشکلات کلیوی:کلیه ها به سوخت و ساز پروتئین کمک می کنند و رژیم کتو می تواند بار کاری کلیه ها را به شدت افزایش دهد. (میزان توصیه شده مصرف پروتئین برای زنان به طور متوسط ​​46 گرم و برای مردان 56 گرم در روز است.
  • یبوست :در رژیم کتو غذاهای فیبری مانند غلات و حبوبات کم است. بنابر این می تواند باعث یبوست شود.
  • گیجی و تغییرات خلقی:مغز برای عملکرد درست به قند کربوهیدرات های سالم نیاز دارد. رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است باعث سردرگمی و تحریک پذیری شوند.
  • بنابه شرایط متفاوت افراد ، این رژیم می تواند عوارض و تبعات متفاوتی ایجاد کند که کمتر به آن توجه شده است.

پس چرا مردم این رژیم های غذایی را دنبال می کنند؟

این رژیمهای غذایی به دلیل سرعت اثر گذاری خود معمولا مورد توجه هستند. موفقیت در کوتاه مدت بدون اشاره به عوارض ایجاد شده ، کاهش اشتها به دلیل کندتر متابولیزه شدن چربی ها نسبت به کربو ئیدراتها دلایلی است که این افراد عنوان می کنند.
اما آنچه در نظر گرفته نمی شود عوارض این رژیم ها در صورت استفاده طولانی مدت است. همچنین در صورتی که به رژیم عادی خود برگردید به احتما ل زیاد وزن از دست رفته بسرعت برمی گردد و ممکن است با عوارض ناخواسته همراه گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (159 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (15 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!