نکات منفی رژیم کتوژنیک

  یکشنبه، 11 خرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
نکات منفی رژیم کتوژنیک
ساعد نیوز: باوجود اینکه خیلی ها با رژیم غذایی کتوژنیک وزن کرده اند, عوارضی هم داشته که دانستن آنها حائز اهمیت است. در این مطلب با یکسری عوارض شایع رژیم غذایی کتوژنیک آشنا خواهید شد.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است که باعث می شود به سرعت وزن کم کنید، اما آثار آن چیزی بیشتر از کاهش وزن است. کالری یک رژیم غذایی کتوژنیکی معمولی از 80 درصد چربی، 15 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. مثلا اگر روزی 2000 کالری در روز مصرف کنید، تنها 100 کالری آن باید از کربوهیدرات ها بیاید که شامل انواع سالمی از کربوهیدرات ها همچون سبزیجات و میوه ها است. درست است که یک رژیم کم کربوهیدرات پر چرب باعث کاهش وزن می شود، اما حتما عوارضی به دنبال دارد که ممکن است از آن بی خبر باشید.

تصویر

عوارض شایع در رژیم کتوژنیک

آنفولانزای کتو

آنفولانزای کتو عین واقعیت است. کاهش میزان مصرف کربوهیدرات و رفتن به فاز کتو دارای عوارض بسیاری چون سردرد، خستگی، درد ماهیچه ها، حالت تهوع و اسهال است. این عوارض، نتیجه ی تغییر فاز بدن از فاز کربوهیدرات سوزی به چربی سوزی برای تولید انرژی است.

رژیم کتوژنیک و یبوست

یکی از شایع ترین عوارض عدم مصرف گیاهان کم کربوهیدرات، یبوست است. کاهش شدید مصرف کربوهیدرات ها به معنای خداحافظی با غذاهای پر فیبر همچون غلات کامل، انواع لوبیا، میوه ها و سبزیجات است که این موضوع وقتی با کم آبی بدن ترکیب شود، موجب بسته شدن روده های بزرگ می شود. اما خوشبختانه استفاده از مواد غذایی مطابق با کتو مثل آووکادو، آجیل ها و سبزیجات غیر نشاسته ای تا حدودی مشکل را برطرف می کند. بزرگترین دلیل یبوست کم آبی است. یک راه حل ساده این است که آب بیشتری بنوشید و سعی کنید مقدار آن را به یک گالن در روز بیشتر نزدیک کنید. سبزیجات فیبر دارند و استفاده از آن ها معمولا می تواند مفید باشد. گرفتن فیبر از سبزیجات این مشکل را حل می کند.اگر این کافی نبود، پودر پوسته پوسته شده یا پروبیوتیک بخورید.

رژیم کتوژنیک و بد بو شدن تنفس

زمانی که بدن شما وارد فاز کتو می شود، موادی به نام کتون تولید می کند که حاوی استون است. بله درست حدس زدید. همان ماده ای که در پاک کردن لاک استفاده می شود. از آنجا که استون یک مولکول ریز است، راه خود را به سمت ریه ها باز می کند و وقتی که شما آنها را به سمت بیرون تنفس می کنید، موجب بد بو شدن نفس می شود.

رژیم کتوژنیک و تشنگی دائمی

اگر رژیم کتو گرفتید و مدام تشنه شدید، اصلا تعجب نکنید.خارج شدن مقدار آب زیادی از بدن موجب تشنگی شما می شود. البته توصیه ای برای اینکه در رژیم کتو چه مقدار باید آب بنوشید، وجود ندارد. اما به شفاف شدن رنگ ادرار شما کمک می کند.

رژیم کتوژنیک و فشار به کلیه ها

کلیه ها نقش مهمی در متابولیز پروتئین ها دارند و مصرف بیش از حد پروتئین، اثر منفی بر روی عملکرد آن ها دارد. هرچند بیشتر رژیم کتو، چربی است تا پروتئین، اما متاسفانه بسیاری از افراد تنها به سمت مصرف گوشت می روند. نتیجه ی آن چیست؟ آنها پروتئین بیشتری از نیاز خود دریافت می کنند. بنابراین مشورت با یک متخصص تغذیه، پیش از گرفتن رژیم می تواند موثر باشد.

رژیم کتوژنیک و مادران شیرده

مطالعات مرتبطی درباره ی رژیم کتو و شیر دادن انجام شده است، اگرچه در حال حاضر هیچ چیزی به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته است. تاکنون دریافت شده که داشتن رژیم های غذایی کتوژنیک در هنگام شیر دهی معمولا سالم است. توصیه شده است که هنگام شیردهی برای کمک به بدن برای تولید شیر، 30 تا 50 گرم کربوهیدرات اضافی از میوه ها استفاده کنید. همچنین ممکن است شما مقداری کالری اضافی هم مصرف کنید. به خصوص 300 تا 500 کالری چربی اضافی برای کمک به تولید شیر. شما باید همواره با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

رژیم کتوژنیک و ریزش مو

اگر پس از گذشت 5 ماه از رژیم غذایی کتوژنیک دچار ریزش مو شدید، این معمولا موقت است. می توانید مولتی ویتامین مصرف کنید و کارهایی را که همیشه انجام می دادید، انجام دهید. اگرچه ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک بسیار نادر است، شما می توانید خطر ریزش مو را با داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز و محدود نکردن بیش از حد کالری ها، کاهش دهید.

رژیم کتوژنیک و افزایش کلسترول

بالا رفتن کلسترول خون معمولا خوب است! تحقیقات بسیاری درباره سطح کلسترول در رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک انجام شده است. کلسترول بالا به طور کلی به دلیل افزایش HDL (کلسترول خوب) است که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. ممکن است میزان تری گلیسیرید شما افزایش یابد، اما این چیزی عادی است به خصوص برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند. این افزایش با کاهش وزن، عادی خواهد شد.درصد کمی از مردم در رژیم کتوژنیک هستند که افزایش LDL را تجربه می کنند. این افزایش معمولا طبیعی است (هرچند آزمایش آن سخت تر است). خطر کلسترول LDL به اندازه و غلظت آن بستگی دارد که نشان داده شده که در کتوژنیک سالم هستند.

رژیم کتوژنیک و سنگ کلیه

تحقیقات کمی در مورد رژیم غذایی کتوژنیک و سنگ کلیه انجام شده. اما بیشتر مردمی که به آن مبتلا شدند، بهبود یافتند و درمان شدند. تنها مشکلی که گزارش شده است افزایش برخی ناراحتی ها در آغاز رژِیم کتوژنیک است که اگر شما آن را تحمل نمایید، بهبود می یابد.
پرسش دیگری که بسیار مطرح می شود، این است که اگر شخصی کیسه صفرا خود را برداشته باشد، آیا می تواند رژیم لاغری کتوژنیک را اجرا کند؟ پاسخ مثبت است. شما ممکن است چربی خود را به تدریج افزایش دهید تا زمانی دیگر به بدن خود اجازه بدهید از آن استفاده کند.

رژیم کتوژنیک و سوء هاضمه

به طور کلی، با آغاز رژیم کتوژنیک از سوء هاضمه و سوزش سر دل خلاص می شوید. اگر مشکلی داشتید، خوب است چربی مصرفی خود را محدود کنید و به تدریج مقداری را که در روز مصرف می کنید، افزایش دهید.

رژیم کتوژنیک و خارش پوست

دلیل علمی خاصی درباره ی خارش برخی افراد در هنگام استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک وجود ندارد. تنها چند تجربه اندک درباره ی خارش افراد وجود دارد و در اینجا درباره آن ها صحبت می شود. بنابراین حکایات، این خارش باعث تحریک استون می شود که در عرق دفع می شود (به همین دلیل ممکن است شما بد نفس بکشید). برای حل این مشکل بهتر است لباس مناسب تری بپوشید و عرق کنید. همچنین خوب است پس از عرق کردن حمام کنید. اگر مشکل آخر را دارید، بهتر است کربوهیدرات بیشتری بخورید یا فعالیت ای بدنی خود را تغییر دهید.

رژیم کتوژنیک و گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات (بیشتر گرفتگی عضلات پا) یکی از عوارض بسیار معمول رژیم لاغری کتوژنیک است. این گرفتگی بیشتر در صبح زود یا شب اتفاق می افتد. اما به طور کلی این یک مسئله بسیار جزئی است. این نشانه ای از کمبود مواد معدنی به خصوص منیزیم در بدن است. به اندازه کافی مایعات بنوشید و در غذایتان نمک بریزید. این کار منیزیم را بیشتر می کند و این مشکل حل می شود.

رژیم کتوژنیک و تپش قلب

وقتی بخواهید برای کاهش وزن از رژیم لاغری کتوژنیک استفاده کنید، ممکن است متوجه این شوید که قلب شما تندتر و محکم تر می تپد. این طبیعی است، پس نگران نباشید. اگر مشکل طول کشید، مایعات و نمک مصرف کنید. معمولا این کافی است تا این مشکل حل شود. اگر مشکل ادامه یافت، روزانه یک مکمل پتاسیم مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک و کاهش عملکرد فیزیکی

ممکن است در آغاز رژیم غذایی کتوژنیک، محدودیت هایی را در فعالیت های خود مشاهده کنید، اما این فقط به خاطر عادت کردن بدن شما به این رژیم برای مصرف چربی است. هرچه بدن شما تغییر کند تا چربی را برای انرژی استفاده کند، همه ی استحکام و استقامت شما به حالت عادی بازمیگردد. اگر باز هم در انجام فعالیت خود مشکل داشتید، بهتر است قبل از انجام فعالیت خود کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک و تکرر ادرار

در روزهای ابتدایی رژیم کتوژنیک بدن اقدام به سوزاندن گلیکوژن اضافی (گلوکز ذخیره شده ) در کبد و عضلات می کند، و شکستن گلیکوژن مقدار زیادی آب در بدن شما آزاد می شود، بنابراین شما ناچارید برای دفع این آب دفعات بیشتری ادرار کنید.

رژیم کتوژنیک و از دست رفتن مواد معدنی استخوان ها

زمانی که بی کربنات مایع خارج سلولی و به دنبال آن ph خون کاهش می یابد، خون اسیدی شده و یا به اصطلاح اسیدوز صورت می گیرد. در این حالت استخوان های بدن شروع به از دست دادن مواد معدنی خود کرده و به همین خاطر میزان کلسیم دفع شده در ادرار افزایش می یابد.

رژیم کتوژنیک و اختلال در خواب شبانه

اختلال در خواب شبانه برای بعضی از افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک هستند نیز از عوارض رژیم کتوژنیک می باشد. نداشتن خواب خوب و رضایت بخش در طول شب برای افراد تحت رژیم های لاغری به علت کمبود انسولین و سروتونین است. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از میان وعده هایی قبل از خواب استفاده کنید که دارای کربوهیدرات و پروتئین باشد.

در نهایت ...

در اینجا عوارض جانبی معمول را که در هنگام آغاز رژیم کتو بیشتر شایع است را بررسی کردیم. مکررا مشکل مربوط به کمبود آب و مواد مغذی (ویتامین ها) در بدن است. مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می نوشید ( نزدیک به یک گالن آب در روز ) و غذاهایی که دارای منابع مواد مغذی هستند را می خورید.گرفتن رژیم کتو ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد و موجب کاهش وزن و بهبود بسیاری از بیماری ها شود، اما در طولانی مدت مشکلات زیادی به بار می آورد. بنابراین اگر زمانی تصمیم به اقدام برای رژیم کتو گرفتید، باید در کوتاه مدت و تحت نظر پزشک از آن پیروی کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (199 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (184 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (98 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (90 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (88 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (72 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (70 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (54 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علاقه شدید ناصرالدین شاه به عینک طلا/ روزی که شاه، سوگلی کردستانی اش را کور شد! +عکس
فال روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
آموزش کامل تعویض دندان ماشین در رانندگی + اصول
اینجوری کولر ماشینت دو برابر خنک میکنه +آموزش سریع
تولد عجیب دخترانی نیمه انسان و نیمه پری دریایی +تصاویر باورنکردنی
منتخب روز   
پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای رقص پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم