نکاتی در رابطه با استفاده از فیس ماسک ارتودنسی و مزایا و معایب آن

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نکاتی در رابطه با استفاده از فیس ماسک ارتودنسی و مزایا و معایب آن
فیس ماسک دستگاهی با عملکرد ارتوپدیک در درمان های ارتودنسی است. از جمله اثرات جانبی فیس ماسک، چرخش فک پایین به سمت پایین و عقب است. این امر در بیمارانی که ارتفاع صورت بلند دارند می تواند نامطلوب باشد.بنابر شواهد علمی ۵۰ درصد بیمارانی که از این دستگاه برای رفع ناهنجاری فکی شان کمک می گیرند

نکاتی در رابطه با استفاده از فیس ماسک

برای استفاده از دستگاه فیس ماسک نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده مداوم از دستگاه فیس ماسک به منظور مشاهده کارایی و تاثیر آن
  • عدم دستکاری اجزا تشکیل دهنده دستگاه فیس ماسک
  • عدم قطع خودسرانه استفاده از دستگاه فیس ماسک
  • استفاده منظم از مسواک جهت تمیز کردن دستگاه فیس ماسک پلاک آن
  • دقت در نگهداری از پلاک فیس ماسک در مواقع عدم استفاده از آن

گفتنی است که مناسب ترین زمان برای استفاده مداوم از این دستگاه، ساعات بین 6 عصر تا 6 صبح می­باشد و فرد باید حداقل 18 ساعت از شبانه روز دستگاه فیس ماسک را مورد استفاه قرار دهد تا تاثیر آن را در بهبود خود احساس کند. بهتر است این دستگاه قبل از خواب استفاده نشود، زیرا زمینه تشدید درد در فرد را فراهم می­سازد.

معایب فیس ماسک

گاهی استفاده از فیس ماسک موجب تحریک پوست چانه و پیشانی فرد می­گردد. برای جلوگیری از رخداد این عارضه درسطح پوست، می­توان قسمت هایی از صورت را که با دستگاه در ارتباط است، به پودر بچه آغشته نمود و یا در موراد شدید تر، تکه ای پارچه نخی و نرم را در زیر پد دستگاه قرار داد.

بسیاری از افرادی که از این دستگاه استفاده می­کنند، از ظاهر این دستگاه و پیدا بودن آن روی صورتشان، بسیار ناراحت هستند. همچنین بزرگی این دستگاه مانع همکاری کودک برای استفاده از آن می­گردد.

با توجه به معایب فیس ماسک و این که نسل جدید کودکان دیگر تمایلی به استفاده از دستگاه های خارج دهانی ارتودنسی ندارند. دکتر جمیلیان متخصص برجسته ارتودنسی اقدام به اختراع دستگاه ارتودنسی کوچکی کردند که جایگزین فیس ماسک و هدگیر است. این دستگاه کوچک داخل دهانی برای جلو آوردن فک بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

مزایای استفاده از این دستگاه ارتودنسی

  • افزایش اعتماد به نفس با بهبود زیبایی صورت
  • کاهش احتمال کشیدن دندان
  • ارتقاء سلامت لثه و نسوج نگهدارنده دندان ها
  • کاهش طول درمان با دستگاههای ثابت
  • کاهش احتمال نیاز به جراحی فک و جراحی زاویه دار کردن صورت
  • ایجاد تناسب صورتی از طریق هدایت رشدی فک

منظور تماس نامناسب دندان ها باهم می باشد که نوعی ناهنجاری دندانی محسوب میگردد. که عوارضی مانند مشکل در جویدن غذا و مشکلات گوارشی، مشکل در تکلم فرد، احتمال وارد شدن نیرو های نامناسب به دندان ها و بروز مشکلات لثه و البته افزایش شانس پوسیدگی بین دندان ها می باشد. همچنین این عارضه با ایجاد مشکل در زیبایی دهان و دندان فرد، میتواند تا حد بسیار زیادی در اعتماد به نفس او و ارتباط با سایر افراد جامعه، تاثیر گذار باشد. چنانچه این عارضه را سریع تر شناسایی کنید ، میتوانید بوسیله فیس ماسک و البته مشورت با متخصص ارتودنسی، این مشکل دندانی را درمان و یا عوارض آن را به حداقل برسانید.

فیس ماسک در چه زمانی استفاده شود تا بهترین اثر را داشته باشد؟

بخش عمده رشد روزانه بدن بین ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح رخ می دهد، بنابراین استفاده فیس ماسک در این بازه زمانی بهترین نتیجه را به دست می دهد. استفاده از دستگاه بلافاصله قبل یا بعد از شام تا زمان مصرف تنقلات آخر شب یا دوش گرفتن و دوباره استفاده کردن فیس ماسک تا صبح برنامه زمانی مناسب برای درمان است. فیس ماسک باید دست کم ۱۸ ساعت در شبانه روزاستفاده شود. بیمار همکار حتما به نتیجه مطلوبی دست می یابد. نیروهای القاء شده از طرف کش ها بسیار قوی است. بنابراین باید به پوست زیر تکیه گاه پیشانی و چانه استراحت بدهید و بگذارید پوست دقایقی در طول روز نفس بکشد.به خاطر داشته باشید که اگر فیس ماسک بلافاصله قبل از خواب استفاده شود، غالباً حساسیت و درد بیشتری را ایجاد می کند و باعث می شود بیمار ناخودآگاه آن را درآورد. بنابراین سعی کنید دستگاه را از ساعات اولیه بعدازظهر استفاده کنید تا درمان موفقیت آمیز باشد.

نگهداری و تمیز کردن فیس ماسک

فیس ماسک را می توان با پارچه مرطوب یا هر نوع پد ضدعفونی کننده تمیز کرد. فیس ماسک باید حداقل ۱۸ساعت در روز، ترجیحاً در خانه و هنگام خواب استفاده شود.خوردن غذاهای سفت یا چسبناک مانند آدامس، تافی و آب نبات سفت ممنوع است.کش های روی دندان ها را مرتب بررسی کنید تا همیشه محکم باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (349 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند