نکاتی درباره آب بندی خودروهای صفر کیلومتر

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره آب بندی خودروهای صفر کیلومتر
آب بندی صحیح موتور موجب دوام آن در دراز مدت می شود و در هزار کیلومتر اول بسیار حیاتی است. بنابراین در این مطلب نکاتی مهم درباره آب بندی صحیح خودرو خدمتتان بیان میشود.

بدون تردید یکی از ابتدایی ترین و مهمترین اقدامات پس از خرید خودرو صفر، آب بندی آن است که باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. آب بندی ماشین صفر در واقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر برای استفاده طولانی مدت گفته می شود که بر اساس تجربیات مختلفی که افراد به مرور زمان کسب کرده اند، صورت می پذیرد. این نکته را در نظر بگیرید که نحوه آب بندی ماشین به نوع و مدل آن وابسته است؛ از این رو اگر به تازگی خودرو صفر خریده اید، توصیه می کنیم با نحوه آب بندی اصولی آن آشنا شوید تا سلامت موتور و کاهش هزینه ها را در آینده تضمین کنید.

برای آب بندی خودرو همه چیز را قبل از روشن کردن بررسی کنید

کاپوت خودرو را قبل از استارت زدن باز کرده و مطمئن شوید که همه چیز سر جای خود قرار دارد. با این کار سلامت وایرها شل بودن یک پیچ یا سیم، سالم بودن کابل های سر باطری و … را می توانید بررسی کنید.

هر چند که شاید چندین مرحله کنترل کیفیت در کارخانه صورت گرفته باشد اما انجام این کار توسط شما هم ضروری بنظر میرسد.

تصویر
آب بندی خودرو

برای آب بندی خودرو وضعیت مایعات را چک نمایید

قبل از روشن کردن خودرو آب رادیاتور و روغن موتور را حتما چک کنید. اگر آب رادیاتور به اندازه لازم و مجاز نبود سعی کنید از مایع مخصوص استفاده کنید و از ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور خود داری کنید. زیرا بعضی از موتور اتومبیل های جدید نیاز به نسبت ضد یخ بالایی در آب دارند.

برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید و اگر سطح روغن موتور پایین تر از حد مجاز بود روغن موتور را به کمک مکانیک خالی کنید و دوباره در آن روغن بریزید. چون اگر چند نوع روغن را با هم ترکیب کنید ممکن است در موتور رسوب ایجاد کند.

اگر دیدید چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و روغن ترمز به مقدار لازم وجود دارد حالا می توانید خودرو خود را استارت زده و روشن کنید.

اگر پس از استارت زدن و مدتی که از کارکرد موتور گذشت، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

سعی کنید به طور منظم مایعات اتومبیل خود را چک کنید زیرا ممکن است خودرو دچار نشتی باشد.

تصویر
آب بندی خودرو

انتخاب روغن برای آب بندی خودرو

بهتر است تا بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اول برای آب بندی اتومبیلتان از روغن موتور معدنی معمولی استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است موتور دچار افت کمپرسور شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نکند.

اما چه موقع روغن موتور را تعویض کنید بهتر است؟

فیلتر و روغن موتور را در اتومبیلهای نو و صفر زودتر تعویض کنید و یک برنامه مناسب و دقیق برای این کار داشته باشید.

ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را خودتان مشاهده کنید اما اگر در تعویض سوم آنها را در روغن دیدید، باید بدانید که احتمالا در موتور مشکلی وجود دارد.

برای آب بندی خودرو باید با چه سرعتی برانید؟

در ۳۲۰ کیلومتر ابتدایی باید دور موتور و میزان فشار متغیر باشد و حتی الامکان بهتر است خودرو خالی از سرنشین باشد.

وقتی ماشین درحال حرکت است بر پدال گاز فشار وارد کرده و دور موتور را تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شود ولی بعد از آن با دور پایین موتور به آن کمی استراحت دهید.

سیستم ترمز در خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها نیاز به آب بندی ندارند، چون لایه محافظه نازک روی بر روی سطح آن ها قرار دارد که بعد از پیمودن چند کیلومتر اول، از بین رفته و ترمزها حالت عادی به خود میگیرند.

در ۱۰۰۰ کیلومتر اول با ترمز های شدید و ناگهانی و در سرعت های بالا به اتومبیل فشار وارد نکنید و به سیستم ترمز آسیب نرسانید.

نحوه آب بندی خودرو اتومات

از مهمترین موارد در آب بندی ماشین های اتومات، توجه به مایعات خودرو و دور موتور است. در چنین خودروهایی باید چک کردن و تعویض روغن موتور و آب رادیاتور را مطابق دفترچه راهنمای خودرو انجام داد و از تعمیرکار حرفه ای و متخصص کمک گرفت. روغن هیدرولیک و روغن ترمز دیگر مایعات خودرو هستند که باید با مراجعه به نمایندگی مربوطه تعویض شوند. همچنین تعویض روغن موتور باید قبل از رسیدن به 1000 کیلومتر انجام شده و از فیلتر روغن مناسب برای افزایش کارایی خودرو استفاده شود.

به طور کلی برای آب بندی خودرو اتومات خارجی توصیه می شود تا در کیلومترهای ۸۰ و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ به تعویض روغن اقدام کرد تا براده برداری داخل موتور به خوبی صورت پذیرد و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود.

رانندگی در 1000 کیلومتر اول

رانندگی با سرعت حداکثری و بالای 100 کیلومتر در ساعت ممنوع؛ بخاطر داشته باشید قطعات موتور کاملا نو هستند. هر چند در کارخانه تست های اولیه بر روی موتور جهت تست کارکرد صحیح آن انجام شده است، اما به دلیل تازگی قطعات تولید شده، قطعات دارای منافذ و سوراخ های بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که نیازمند کارکرد آرام در سرعت و دور پایین هستند تا در یک فرآیند آرام به شکل مناسبی جهت کارکرد طولانی به آمادگی لازم برسند. این مهم بیشتر در دیواره داخلی سیلندرها، رینگ های پیستون، میل لنگ و دیگر قطعات داخلی مهم و از جمله مجموعه گیربکس اتفاق می افتد.

انتخاب دور موتور مناسب: در هر دنده ای دور متناسب با آن را بکار ببرید و از رانندگی با دور موتور بالا بپرهیزید.

رانندگی در 1000 تا 1500 کیلومتر اول

سرعت خودرو را می توان به طور کاملا تدریجی به حداکثر برسانید و سپس بطور تدیرجی کاهش دهید. ادور موتور میتواند به طور تدریجی تا حداکثر ظرفیت مجاز خود افزایش یابد. توجه داشته باشید دور موتور مجاز برای لحظات بسیار کوتاهی 6000 دور بر دقیقه (r/Min) می باشد. اگر از حالت دستی گیربکس استفاده می کنید، بلافاصله قبل از رسیدن آمپر دور سنج به ناحیه قرمز رنگ، دنده را به یک عدد بالاتر یا به اصطلاح سبک تر تغییر دهید.

در زمان آب بندی یا اصولا در حالت کلی نباید دور موتور خیلی پایین باشد و باید از دنده با دور موتور متناسب استفاده کنید. وقتی که موتور سرد است دور موتور را چه در حالت دنده خلاص و چه در سایر دنده ها به حداکثر نرسانید.

تایر ها نیز نیازمند دوره آب بندی کوتاهی هستند. ترمزها در 300 کیلومتر ابتدایی نمی توانند اصطحکاک مطلوبی را ایجاد کنند و لازم است شما پدال ترمز را به خوبی فشار دهید تا اصطحکاک افزایش یافته و قابلیت ترمز بهتر شود.این حالت پس از هر بار تعویض لنت های ترمز نیز باید انجام شود.

مجموعه این نکات کمک می کند تا خودرو شما در دراز مدت عملکرد بهتری داشته و هزینه های تعمیر و نگهداری آن کاهش یابد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (3 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (3 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اعتراف زیبا و عاشقانه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در سریال جنگل آسفالت+ویدیو ژست پدر و دختری دلبر و ناز نبات کوچولوی شاهرخ استخری بعد برگشتن باباش از مسافرت+عکس تغییر چهره جالب «نرگس» سریال خانه به دوش بعد 20 سال در کنار همسرش+ عکس صحبت های زیبا و قابل تامل شهرام قائدی + ویدیو/ با این 2 دقیقه میشه ساعتها اشک ریخت فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 تغییر چهره «سمیه» فیلم ابد و یک روز بعد 9 سال+ عکس روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از روزی که ترور شد+ویدیو/ از نحوه اصابت گلوله تا بردن به بیمارستان و عمل جراحی فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن انتقاد صریح آیت الله آل هاشم از تعطیلی برنامه های پربازدید صداوسیما+ویدیو/ میدان دادن به نیروهای انقلابی رونق شبکه های ماهواره را کم میکند اولین سفر خارجی شهید خدمت، سیدابراهیم رئیسی به کدام کشور بود؟ تغییر چهره جذاب یوسف سریال لحظه گرگ و میش بعد از 6 سال/ از زمین تا آسمون فرق کرده+عکس رونمایی جورجینا از کیف و جواهرات لوکس و لاکچری‌اش/ رستوران گردی خاص در عربستان+عکس راه های آسان برای برق انداختن دیوار آرزوی خواننده معروف که بعد از 45 سال توسط سیدابراهیم رئیسی برآورده شد+ویدیو استایل زیبا و جذاب سامان صفاری، امیر دلدادگان در رُندترین تاریخ سال/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس سلفی خاص و جدید ستاره سادات قطبی روبروی آینه اتاق گریم+عکس سورپرایز آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید و محبوب برای دختر هنرمند و جوان تبریزی خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو لحظه ورود فرزندان شهید سلیمانی به مراسم تشییع شهید رئیسی +عکس مواد آرایشی مضر و خطرناک برای زنان باردار+ عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن
راه های آسان برای برق انداختن دیوار
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!