نکاتی درباره آب بندی خودروهای صفر کیلومتر

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره آب بندی خودروهای صفر کیلومتر
آب بندی صحیح موتور موجب دوام آن در دراز مدت می شود و در هزار کیلومتر اول بسیار حیاتی است. بنابراین در این مطلب نکاتی مهم درباره آب بندی صحیح خودرو خدمتتان بیان میشود.

بدون تردید یکی از ابتدایی ترین و مهمترین اقدامات پس از خرید خودرو صفر، آب بندی آن است که باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. آب بندی ماشین صفر در واقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر برای استفاده طولانی مدت گفته می شود که بر اساس تجربیات مختلفی که افراد به مرور زمان کسب کرده اند، صورت می پذیرد. این نکته را در نظر بگیرید که نحوه آب بندی ماشین به نوع و مدل آن وابسته است؛ از این رو اگر به تازگی خودرو صفر خریده اید، توصیه می کنیم با نحوه آب بندی اصولی آن آشنا شوید تا سلامت موتور و کاهش هزینه ها را در آینده تضمین کنید.

برای آب بندی خودرو همه چیز را قبل از روشن کردن بررسی کنید

کاپوت خودرو را قبل از استارت زدن باز کرده و مطمئن شوید که همه چیز سر جای خود قرار دارد. با این کار سلامت وایرها شل بودن یک پیچ یا سیم، سالم بودن کابل های سر باطری و … را می توانید بررسی کنید.

هر چند که شاید چندین مرحله کنترل کیفیت در کارخانه صورت گرفته باشد اما انجام این کار توسط شما هم ضروری بنظر میرسد.

تصویر
آب بندی خودرو

برای آب بندی خودرو وضعیت مایعات را چک نمایید

قبل از روشن کردن خودرو آب رادیاتور و روغن موتور را حتما چک کنید. اگر آب رادیاتور به اندازه لازم و مجاز نبود سعی کنید از مایع مخصوص استفاده کنید و از ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور خود داری کنید. زیرا بعضی از موتور اتومبیل های جدید نیاز به نسبت ضد یخ بالایی در آب دارند.

برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید و اگر سطح روغن موتور پایین تر از حد مجاز بود روغن موتور را به کمک مکانیک خالی کنید و دوباره در آن روغن بریزید. چون اگر چند نوع روغن را با هم ترکیب کنید ممکن است در موتور رسوب ایجاد کند.

اگر دیدید چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و روغن ترمز به مقدار لازم وجود دارد حالا می توانید خودرو خود را استارت زده و روشن کنید.

اگر پس از استارت زدن و مدتی که از کارکرد موتور گذشت، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

سعی کنید به طور منظم مایعات اتومبیل خود را چک کنید زیرا ممکن است خودرو دچار نشتی باشد.

تصویر
آب بندی خودرو

انتخاب روغن برای آب بندی خودرو

بهتر است تا بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اول برای آب بندی اتومبیلتان از روغن موتور معدنی معمولی استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است موتور دچار افت کمپرسور شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نکند.

اما چه موقع روغن موتور را تعویض کنید بهتر است؟

فیلتر و روغن موتور را در اتومبیلهای نو و صفر زودتر تعویض کنید و یک برنامه مناسب و دقیق برای این کار داشته باشید.

ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را خودتان مشاهده کنید اما اگر در تعویض سوم آنها را در روغن دیدید، باید بدانید که احتمالا در موتور مشکلی وجود دارد.

برای آب بندی خودرو باید با چه سرعتی برانید؟

در ۳۲۰ کیلومتر ابتدایی باید دور موتور و میزان فشار متغیر باشد و حتی الامکان بهتر است خودرو خالی از سرنشین باشد.

وقتی ماشین درحال حرکت است بر پدال گاز فشار وارد کرده و دور موتور را تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شود ولی بعد از آن با دور پایین موتور به آن کمی استراحت دهید.

سیستم ترمز در خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها نیاز به آب بندی ندارند، چون لایه محافظه نازک روی بر روی سطح آن ها قرار دارد که بعد از پیمودن چند کیلومتر اول، از بین رفته و ترمزها حالت عادی به خود میگیرند.

در ۱۰۰۰ کیلومتر اول با ترمز های شدید و ناگهانی و در سرعت های بالا به اتومبیل فشار وارد نکنید و به سیستم ترمز آسیب نرسانید.

نحوه آب بندی خودرو اتومات

از مهمترین موارد در آب بندی ماشین های اتومات، توجه به مایعات خودرو و دور موتور است. در چنین خودروهایی باید چک کردن و تعویض روغن موتور و آب رادیاتور را مطابق دفترچه راهنمای خودرو انجام داد و از تعمیرکار حرفه ای و متخصص کمک گرفت. روغن هیدرولیک و روغن ترمز دیگر مایعات خودرو هستند که باید با مراجعه به نمایندگی مربوطه تعویض شوند. همچنین تعویض روغن موتور باید قبل از رسیدن به 1000 کیلومتر انجام شده و از فیلتر روغن مناسب برای افزایش کارایی خودرو استفاده شود.

به طور کلی برای آب بندی خودرو اتومات خارجی توصیه می شود تا در کیلومترهای ۸۰ و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ به تعویض روغن اقدام کرد تا براده برداری داخل موتور به خوبی صورت پذیرد و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود.

رانندگی در 1000 کیلومتر اول

رانندگی با سرعت حداکثری و بالای 100 کیلومتر در ساعت ممنوع؛ بخاطر داشته باشید قطعات موتور کاملا نو هستند. هر چند در کارخانه تست های اولیه بر روی موتور جهت تست کارکرد صحیح آن انجام شده است، اما به دلیل تازگی قطعات تولید شده، قطعات دارای منافذ و سوراخ های بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که نیازمند کارکرد آرام در سرعت و دور پایین هستند تا در یک فرآیند آرام به شکل مناسبی جهت کارکرد طولانی به آمادگی لازم برسند. این مهم بیشتر در دیواره داخلی سیلندرها، رینگ های پیستون، میل لنگ و دیگر قطعات داخلی مهم و از جمله مجموعه گیربکس اتفاق می افتد.

انتخاب دور موتور مناسب: در هر دنده ای دور متناسب با آن را بکار ببرید و از رانندگی با دور موتور بالا بپرهیزید.

رانندگی در 1000 تا 1500 کیلومتر اول

سرعت خودرو را می توان به طور کاملا تدریجی به حداکثر برسانید و سپس بطور تدیرجی کاهش دهید. ادور موتور میتواند به طور تدریجی تا حداکثر ظرفیت مجاز خود افزایش یابد. توجه داشته باشید دور موتور مجاز برای لحظات بسیار کوتاهی 6000 دور بر دقیقه (r/Min) می باشد. اگر از حالت دستی گیربکس استفاده می کنید، بلافاصله قبل از رسیدن آمپر دور سنج به ناحیه قرمز رنگ، دنده را به یک عدد بالاتر یا به اصطلاح سبک تر تغییر دهید.

در زمان آب بندی یا اصولا در حالت کلی نباید دور موتور خیلی پایین باشد و باید از دنده با دور موتور متناسب استفاده کنید. وقتی که موتور سرد است دور موتور را چه در حالت دنده خلاص و چه در سایر دنده ها به حداکثر نرسانید.

تایر ها نیز نیازمند دوره آب بندی کوتاهی هستند. ترمزها در 300 کیلومتر ابتدایی نمی توانند اصطحکاک مطلوبی را ایجاد کنند و لازم است شما پدال ترمز را به خوبی فشار دهید تا اصطحکاک افزایش یافته و قابلیت ترمز بهتر شود.این حالت پس از هر بار تعویض لنت های ترمز نیز باید انجام شود.

مجموعه این نکات کمک می کند تا خودرو شما در دراز مدت عملکرد بهتری داشته و هزینه های تعمیر و نگهداری آن کاهش یابد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه