نکات مهم در مورد درد و سوزش بین دو کتف

  چهارشنبه، 06 بهمن 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
نکات مهم در مورد درد و سوزش بین دو کتف
گاهی اوقات ناحیه اطراف یا زیر دو کتف شما دچار درد می‌شود و وضعیت نامطلوبی را به وجود می‌آورد. حتی ممکن است در هنگام انجام دادن برخی از فعالیت‌های خاص از قبیل چرخاندن سر یا بالا اوردن دست برای برداشتن یک شی دچار درد بیشتری شوید. به طور کلی درد باعث اختلال در زندگی روزمره می‌بیماران می‌‌شود.

اگر بین کتف های خود احساس درد دارید احتمالا کمی نگران هستید. بد نیست بدانید درد و سوزش بین دو کتف می تواند ناشی از یک مشکل ساده مانند اختلال در خواب و یا حتی دلیلی به جدیت سرطان داشته باشد. اگر شما چنین دردی را احساس می کنید بسیار مهم است که به بررسی علت این درد بپردازید. در مقاله پیش رو برخی از مهمترین علت های درد و سوزش بین شانه ها بررسی شده است.

علل شایع درد بین دو کتف چیست؟

دلایل متعددی برای بروز درد و ناراحتی بین دو کتف وجود دارد. گاهی اوقات این وضعیت به علت آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از کتف ایجاد می گردد. این اختلال معمولاً در هنگام شروع فعالیت جسمانی یا به تدریج و در طول ایجاد می گردد. در چنین وضعیتی شما دچار درد بین دو کتف می شود که ممکن است به سایر نقاط بدن از قبیل گردن، ستون فقرات یا شانه انتشار پیدا کند. در بخش زیر به برخی از علل شایع درد بین دو کتف اشاره می کنیم:

وجود گره یا گرفتگی عضله، از علل درد بین دو کتف

شایع ترین علت درد بین دو کتف و وجود گره در عضله یا گرفتگی آن است. در این شرایط معمولاً نقاط اطراف عضله در هنگام لمس کردن سفت به نظر می رسند. این وضعیت باعث بروز درد می شود اما اکنون این سوال مطرح می شود که علت بروز این مشکل چیست؟ این امر می تواند به علت انجام دادن فعالیت جسمانی و گرم نکردن بدن به وجود بیاید به عنوان مثال انجام دادن حرکات پرتابی می تواند باعث به وجود آمدن نقعط حساس و یا گره مانند درون عضله شود. این اختلال همچنین می تواند به علت درد در ناحیه گردن و شانه ایجاد شود. این گره ها باعث محدودیت توانایی عملکردی شما می شوند و بر زندگی روزمره تان تاثیرات منفی خواهد گذاشت به نحوی که شما نمی توانید دست خود را حرکت دهید تا یک جسم را بردارید یا حتی ممکن است چرخاندن بالاتنه برای شما دشوار شود. خوشبختانه می توان به راحتی به کمک برخی روش های درمانی از قبیل آزادسازی میوفاسیال به درمان این وضعیت پرداخت. برای آزادسازی میوفاسیال از حرکات انگشتان به منظور فشار دادن گره های عضلانی استفاده می شود.

آسیب دیدگی عضله، از علل درد بین دو کتف

کشیدگی عضله یکی از علل شایع و رایج درد بین دو کتف محسوب می شود. این وضعیت می تواند به علت استفاده بیش از حد یا تحت فشار قرار گرفتن بازوها یا قسمت فوقانی کمر ایجاد گردد. در صورتی که شما روی یک تخت جدید بخوابید یا وضعیت جدیدی را برای خوابیدن امتحان کنید یا حتی به تازگی یک برنامه ورزشی جدید را آغاز نماید ممکن است دچار کشیدگی عضله شوید. نامناسب بودن حالت بدن نیز در بروز این مشکل نقش دارد. هنگامی که شما به سمت جلو خم می شوید فشار زیادی را به عضلات کمر خود وارد می کنید و در نتیجه دچار درد بین دو کتف خواهید شد.

ابتلا به اختلالات گردن، از دلایل درد بین دو کتف

آرتروز گردن می تواند باعث بروز درد موضعی گردن و همچنین درد شانه ناشی از گرفتگی عضلات شود. تنگی کانال نخاعی، تنگ شدگی فضای کانال و تحت فشار قرار گرفتن عصب در ستون فقرات گردنی ناشی از آرتروز و دیسک گردن و مشکلات مرتبط با دیسک بین مهره های ستون فقرات باعث بروز درد انتشار دهنده در ناحیه کتف خواهد شد.

ابتلا به اختلالات شانه ، از دلایل درد بین دو کتف

پارگی روتاتور کاف یا شانه یخ زده می تواند باعث بروز درد در اطراف دو کتف شود. اگر شما به تازگی دچار آسیب دیدگی شانه شده اید ممکن است علت بروز درد کتف شما آسیب دیدگی آن باشد.

ابتلا به اختلالات ستون فقرات قفسه سینه، از دلایل درد بین دو کتف

ستون فقرات قفسه سینه که به آن ستون فقرات صدری نیز گفته می شود یک بخش از ستون فقرات است که بین دو کتف قرار دارد. آرتروز ستون فقرات صدری می تواند باعث بروز درد در اطراف دو کتف شود و شما دچار درد انتشار دهنده یا گرفتگی عضلانی شوید. در این موارد ورزش کردن از قبیل انجام دادن حرکات کششی و تقویتی می تواند به تسکین درد کمک کند و به خوبی از این نواحی بدن محافظت نماید.

شکستگی استخوان کتف، از دلایل درد بین دو کتف

شکستگی استخوان کتف به خوبی قابل مشاهده است و شما در هنگام آسیب دیدگی دچار درد شدیدی خواهید شد. این اختلال به علت وارد شدن مستقیم ضربه از قبیل تصادفات خودرویی به وجود می آید. در صورت بروز این اختلال باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری گردد. پوکی استخوان یکی از اختلالاتی است که ریسک شکستگی استخوان کتف را افزایش می دهد. در این شرایط حجم بافت استخوان کاهش پیدا می کند و استخوان شکننده می شود به نحوی که به راحتی دچار آسیب دیدگی یا شکستگی خواهد شد. به این ترتیب اگر شما دچار پوکی استخوان هستید انجام دادن تمرینات تقویتی به منظور تقویت بدن و مفاصل آن کاملا حیاتی خواهد بود.

التهاب عصب ناحیه کتف، از علل درد بین دو کتف

التهاب عصب ناحیه کتف می تواند به علت برداشتن اجسام سنگین روی شانه از قبیل حمل کردن کوله پشتی سنگین یا عفونت به وجود بیاید. در چنین وضعیتی شما دچار درد گسترده در ناحیه کتف خواهید شد و عملکرد عضله شما کاهش پیدا می کند. این امر می تواند باعث به وجود آمدن یک مشکل جدی شود که در این اختلال استخوان کتف به جای آنکه به قفسه سینه نزدیک باشد به ناحیه کمر متمایل می گردد.

ابتلا به اختلالات قلبی یا ریوی، از علل درد بین دو کتف

اگر شما دچار درد بین کتف هستید ممکن است درد نشان دهنده ابتلا به بیماری قلبی ایا بیماری ریوی از قبیل سرطان ریه باشید زیرا در چنین وضعیتی شما دچار درد بین کتف خواهد شد. در صورتی که شما علائم دیگری از قبیل تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به هیچ عنوان نمی توان این علائم را نادیده گرفت زیرا زندگی شما را تهدید می کند به این ترتیب باید به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

ابتلا به فیبرومیالژی، از علل درد بین دو کتف

در صورتی که درد بین دو کتف به تازگی ایجاد نشده است یا حالت عود کننده فروکش کننده دارد ممکن است دچار یک اختلال مزمن به نام فیبرومیالژی باشید. این اختلال حدود ۳ تا ۶ درصد از افراد را درگیر می کند و علامت بارز آن درد و احساس خستگی است. فیبرومیالژی می تواند علائمی شبیه کشیدگی عضله را به وجود بیاورد. در صورتی که به این اختلال مشکوک هستید بهتر است از پزشک وقت بگیرید تا شما را ارزیابی کند.

تشخیص منشا درد بین دو کتف

برای درمان درد ناحیه بین دو کتف ابتدا باید علت درد مشخص شود. یکی از روش های شناخت منشا درد پرتونگاری، ام آر ای و سی تی اسکن است. در پرتونگاری قفسه سینه از یک دوز بسیار پایین از اشعه X برای تولید تصاویر از داخل قفسه سینه اسفاده می شود. از این طریق می توان ریه ها، دیواره قلب و قفسه سینه و استخوان ها را بررسی نمود که می تواند به تشخیص توده ها و انحرافات استخوانی کمک زیادی کند. بافت های نرم از جمله دیسک ها ، رباط ها و اعصاب نخاعی نیز توسط ام آر ای قابل بررسی می باشند

عوارض درد و سوزش بین شانه ها

اگر منشا درد عواملی مانند دیسک گردن، آرتروز و دیگر بیماری های جدی که به آنها اشاره کردیم باشند، حتما باید درمان مربوطه انجام بگیرد. زیرا درد و سوزش مفاصل بین شانه ها ممکن است آن قدر زیاد شود که انجام فعالیت های روزانه را سخت کرده و یا ناممکن سازد. همچنین امکان دارد کرختی و بی حسی به عضلاتی مانند بازوها و گردن سرایت کند و پس از مدتی استفاده از دست ها و یا خم کردن گردن سخت و طاقت فرسا شود.

درمان درد و سوزش بین دو کتف

درمان سوزش بین دو کتف، استراحت، استفاده از کیسه یخ و انجام تمرینات تقویت کننده عضلات است. ورزش به تقویت عضلات در قسمت فوقانی ستون فقرات کمک می کند و می تواند فشار و درد عضلانی را کاهش دهد. اکثر علائم خفیف مشکلات بین دو کتف با پرهیز از فعالیت هایی که به عضلات کمر فشار می آورند، معمولا طی دو هفته بهبود می یابند.

حرکت آرام شانه ها در فواصل منظم، کشش آرام عضلات در قسمت فوقانی کمر و بردن دست ها به پشت و کشیدن آرام بازوها می تواند به کاهش گرفتگی و درد کمک می کند. از بین بردن دلایل استرس، خواب کافی و ورزش منظم می تواند اعصاب بین دو کتف را در حالت آرامش، حفظ کند. همچنین باید با انتخاب کوله پشتی های مناسب، از تحمل وزن زیاد روی شانه ها جلوگیری شود.

ورزش منظم می تواند به فرد کمک کند وزنی متناسب داشته باشد که این باعث کاهش فشار و سوزش بین دو کتف ها و ستون فقرات می شود. درمان و اصلاح اختلالات پوسچر یا وضعیتی و اصلاح مشکلات ستون فقرات تا حد قابل توجهی می تواند از درد در قسمت فوقانی ستون فقرات بکاهد. تمرینات ورزشی کششی نیز برای کمردردهای خفیف، تسکین دهنده است.

به طور کلی، علت شایع درد بین دو کتف، کشیدگی عضلات است و در بسیاری موارد، سوزش و درد بین دو کتف، قابل پیشگیری است. در برخی موارد، پزشک برای کاهش درد و تورم ممکن است تغییر سبک زندگی، ماساژ، تزریقات داروهای ضد التهاب و لیزر درمانی را تجویز کند.

آزمایشات و معاینات مختلف می تواند به تشخیص بهتر و در نهایت به درمان کمک کند. البته ممکن است این روش ها به تنهایی برای درمان کافی نباشند.

روش های فیزیوتراپی جهت درمان درد و سوزش بین دو کتف

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، روش های مختلفی برای دستیابی به درمان درد و سوزش بین دو کتف وجود دارد. از استراحت و تزریقات داروهای ضد التهاب گرفته تا ماساژ درمانی و تمرینات کششی برای نواحی دردناک که ممکن است درمانی موقتی باشد؛ ولی برای درمان درد به صورت دائمی، فرد باید برای رسیدگی به وضعیت خود به صورت حضوری به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کند.روش های فیزیوتراپی برای درمان درد و سوزش بین دو کتف، شامل موارد زیر است:

  • آزاد کردن نقطه ماشه بین دو کتف: این نوع درمان با استفاده از توپ ماساژ و ابزار Self Massage انجام می شود. فیزیوتراپیست با پیدا کردن نقاط ماشه و فشار آوردن با ابزار نام برده شده روی این نقاط، درمان را انجام می دهد.
  • کشش بین دو کتف: اگر قسمت فوقانی کمر از وضعیت بدی برخوردار باشد، کشش این عضله برای رفع وضعیت بد بدن و تسکین درد نقش به سزایی دارد. همچنین، کشش بین دو کتف می تواند باعث کاهش تنش در این ناحیه شود.
  • کشش عضلات قفسه سینه: این کشش به آزاد شدن عضلات قفسه سینه کمک می کند که ممکن است در وضعیت بد بدن شما نقش داشته و باعث درد بین دو کتف شده است.
  • کشش کتف های لواتور: این ورزش، عضله Levator Scapulae را که از گردن بین دو کتف می رسد، می کشد و آزاد می کند. این عضله، عضله ای است که اغلب اوقات بسیار سفت شده و باعث درد و گرفتگی در ناحیه بین دو کتف و اطراف آن می شود.
  • جمع کردن کتف با استفاده از باندهای مقاومتی: این تمرین به تقویت عضلات بین دو کتف و پشت شانه ها کمک می کند تا در نهایت این امکان را بدهد که فرد قدرت حفظ حالت مناسب بدن را داشته باشد.
  • تمرینات ورزشی: ورزش هایی که عضلات ذوزنقه تحتانی را هدف قرار می دهد که به تثبیت کتف و وضعیت بدن کمک می کند. البته تمام این موارد با تجویز فیزیوتراپی و زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می شود.

تزریق دارو و انجام عمل جراحی برای درد مزمن یا شدید شانه

این دو روش در ظاهر کمی ترسناک به نظر می رسند اما بهتر است بدانید که می توان از آنها به عنوان یک روش مناسب برای کنترل سوزش و درد بین دو کتف استفاده کرد. پزشک زمان انجام این روش های درمانی را توصیه می کند که سایر روش های غیر تهاجمی تاثیر در کنترل درد شما نداشته باشد.

از تزریق کورتیزون برای کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده مانند مفصل شانه استفاده می شود. در مواردی که بیمار دچار آرتروز یا بورسیت است تزریق این دارو توصیه خواهد شد زیرا در هر دو بیماری التهاب مفاصل عامل ایجاد درد است. می توان استروئید را به صورت خوراکی مصرف کرد. به طور کلی تزریق کورتیزون آن یک روش ایمن است اما در صورتی که به طور نامناسب مصرف شود باعث بروز عوارض جانبی جدی خواهد شد. قبل از آن که در خصوص تزریق کورتیزون تصمیم بگیرید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مزایا و معایب آن را بسنجد و انجام آن را توصیه نماید و انجام آن را توصیه نماید.

در مواردی که علاوه بر انجام روش های درمانی بالا سوزش بین دو کتف کنترل نشود و با گذر زمان بدتر شود پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. به عنوان مثال در موارد شدید بورسیت پزشک تخلیه بورس را توصیه می کند.

تزریق کورتیزون و عمل جراحی جز آخرین روش های درمانی موجود برای کنترل سوزش بین دو کتف هستند و پزشک قبل از توصیه این دو روش از روش های غیر تهاجمی استفاده خواهد کرد. در صورتی که راهی به غیر از تزریق دارو یا عمل جراحی وجود نداشته باشد می توانید در کنار آنها از فیزیوتراپی، گرما یا سرما درمانی و ورزش درمانی بهره مند شوید. با تزریق کورتیزون یا انجام عمل جراحی برخی از بیماران می توانند پس از سالها تحمل درد به زندگی معمولی خود برگردند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان