نکاتی مهم درباره ی پروتز دندان یا دندان مصنوعی

  سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی مهم درباره ی پروتز دندان یا دندان مصنوعی
پروتز دندان یا دندان مصنوعی قطعه ای است که جایگزین تاج دندان می شود و می تواند جای خالی دندان از دست رفته ما را به طور کامل پر کند. پروتز دندان و دندان مصنوعی در انواع مختلفی مثل پروتز دندان ژله ای یا پروتز دندان سرامیکی ساخته می‌شود.

سابقه استفاده از دندانهای مصنوعی به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل میرسد و امروزه با پیشرفت های علم دندانپزشکی در جایگزینی دندانهای از دست رفته در جایگاه ویژه ای قرار داریم. با اینحال استفاده از دندانهای مصنوعی متحرک کامل یا دست دندان به دلیل هزینه بالای درمان های ایمپلنت دندان یا سایر مسائل آن هنوز به عنوان یک گزینه درمانی برای بسیاری از افراد کاملا بی دندان استفاده میشود. دندانهای مصنوعی جایگزینی برای دندانهای طبیعی از دست رفته شما هستند که هم ظاهر و لبخند شما را بهبود می بخشد و هم عملکرد جویدن را بهبود می بخشد. دندانهای مصنوعی ارزان تر از سایر گزینه ها، یعنی کاشت دندان (و تاج) و پل های دندانی هستند ، اما برای نگهداری مناسب نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

چه دندان مصنوعی کامل و چه دندان مصنوعی جزئی ، برای جلوگیری از بیماری های دهان و عفونت های باکتریایی ، باید از آنها بسیار مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید. دندان های مصنوعی همچنین به نگهداری و تمیز کردن منظم نیاز دارند تا بتوانند دوام بیشتری داشته باشند و در فرم خوبی بمانند زیرا اسید و باکتری هایی که روی دندان مصنوعی باقی مانده اند می توانند مواد آنها را خراب کرده و طول عمر آنها را کوتاه کنند.

ساعت اول بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

برای خیلی ها یک شوک بزرگ است چرا؟ چون به آن عادت ندارند. ولی از همان روزی که دست دندان مصنوعی را از دندانپزشک تحویل می گیرید تا روز بعد باید آن را در دهانتان نگه داشته و خارج نکنید.شما در این ۲۴ ساعت نخست، فقط پس از غذا خوردن و برای تمیز کردن آن، مجاز به خارج کردن دندان از دهانتان هستید. این کار نه تنها باعث می شود زودتر به آن عادت کنید، بلکه خطاها و اشکالات احتمالی آن را نیز برای شما مشخص می کند تا در اولین ملاقات با دندان پزشکتان، او را در جریان بگذارید و او بتواند نقاطی را که باعث آزردگی لثه و مخاط شما شده است، برایتان اصلاح کند.

 دندان مصنوعی

چرا بعضی ها احساس گُر گرفتن می کنند؟

شما در این ۲۴ ساعت نخست، فقط پس از غذا خوردن و برای تمیز کردن آن، مجاز به خارج کردن دندان از دهانتان هستید.اگر در ساعات طولانی پس از تحویل گرفتن دندان مصنوعی، تاب و تحمل نگهداری آن را در تمام طول شبانه روز ندارید و احساس تب و گر گرفتن دارید، باید به خودتان فرصت دهید تا کم کم به آن عادت کنید. دندان جدیدتان را چند ساعت در داخل دهان و چند ساعت در خارج دهان و داخل آب نگه دارید. سپس سعی کنید به تدریج ساعات نگه داشتن دندان مصنوعی را در دهانتان افزایش دهید.

آیا لازم است دست دندان را شب ها از دهان خارج کنیم؟

در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، باید ۸ ساعت دندانتان را از دهان خارج کنید. بهترین حالت این است که شب هنگام، وقتی می خوابید، به دندانتان استراحت دهید.اگر شما تمام ساعات شبانه روز از دندان استفاده کنید، مخاط دهان در زیر آن، تحت فشار خواهد بود و به مرور مخاط و لثه های شما متورم شده و در درازمدت به تحلیل استخوان فک های شما می انجامد. به علاوه در طول شب، میکروب ها در فاصله بین لثه ها و دندان رشد کرده و دهانتان پر از قارچ خواهد شد.خارج کردن دندان مصنوعی در طول شب، به زبان و عضلات شما این اجازه را خواهد داد که با جریان بزاق، لثه ها را ماساژ داده و به جریان خون در لثه های شما کمک کند.شب هنگام که دندانتان را از دهان خارج می کنید، با یک مسواک نرم به آرامی لثه هایتان را ماساژ دهید. این کار نه تنها باعث ماساژ دادن لثه ها می شود بلکه به جریان خون در لثه کمک می کند و بقایای میکروب ها را از روی لثه ها و مخاط دهان شما پاک می کند. حتی می توانید با یکپارچه یا حوله نرم و ظریف، لثه هایتان را ماساژ دهید.

دندان مصنوعی باید در چه نوع ظرفی نگهداری شود؟

در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، باید ۸ ساعت دندانتان را از دهان خارج کنید.برای این که دندان شما در محیطی پاکیزه و بهداشتی نگهداری شود و از آلودگی های محیط محفوظ بماند، باید یک ظرف دردار مخصوص، برای نگهداری آن در طول شب در نظر بگیرید. ظرف دردار باعث می شود دندانتان از دید اطرافیان دور بماند.به علاوه فراموش نکنید حتماً دندانتان را داخل آب نگه دارید تا خشک نشود و تغییر حجم ندهد.

نگهداری از دندان مصنوعی

کسانی که از دندانهای مصنوعی متحرک استفاده می کنند باید علاوه بر شست و شوی دندانهای طبیعی، دندانهای مصنوعی را هم، مرتب تمیز کنند. برای حذف خرده های مواد غذایی و پلاک از سطح پروتز، هر روز آن را مسواک کنید. این کار مانع تغییر رنگ یافتن پروتز نیز می شود. دست دندان را هرگز با مواد سفیدکننده قوی نشویید چون ممکن است نواحی صورتی رنگ پروتز را سفید کند. بهترین راه استفاده از قرص های ضدغفونی کننده دست دندان است که در داروخانه ها به فروش می رسند. هرگز پروتز ها را در آب داغ قرار ندهید، زیرا باعث تاب برداشتن پروتز می شود.

سرویس مجدد دست دندان

با گذشت زمان و افزایش سن، دهان بطور طبیعی تغییر می کند و ممکن است نیاز به تنظیم مجدد پروتز باشد. استخوان و لثه ها تحلیل رفته و پروتز لق می شود. پروتز لق مشکلات متعددی مثل زخم و عفونت را ایجاد می کند. بنابراین اگر پروتز شما لق شده است، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مجدداً تنظیم شود.
خود شما مجاز به تنظیم و ترمیم پروتز دندانی خود نیستید. ممکن است با این کار شما ضرر جدی به پروتز و سلامتی خود وارد کنید. این کار به پروتز صدمه وارد کرده و باعث عدم تطابق صحیح آن در دهان و بروزالتهاب و زخم می شود. اگر پروتز شما تطابق خوبی نداشت، دچار شکستگی یا ترک خوردگی شد یا یکی از دندان ها لق شد، بلافاصله به ملاقات دندانپزشک بروید. اغلب در همان روز، دندانپزشک می تواند تغییرات و تعمیرات لازم را انجام دهد. در موارد پیچیده تر ممکن است لازم باشد، پروتز به لابراتوار فرستاده شده و ترمیم گردد.

چسباندن دندان مصنوعی به دهان

معمولا کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند از گیر دست دندان فک پایین گله دارند. سطح استخوانی کم و حرکت زبان باعث می شود پروتز فک پایین روی آرواره پایین سوار نباشد و حین حرف زدن و غذا خوردن حرکت کند. چسب های مخصوصص دندان مصنوعی در این موارد به کمک دست دندان می ایند.
برای استفاده از چسب، باید دست دندان را شست و خشک کرد، سپس در سه نقطه از داخل پروتز، به اندازه یک نخود، چسب را قرار دهید و دست دندان را در دهان گذاشته، چند دقیقه ای صبر کنید تا چسب خودش را بگیرد و ثابت شود. تنها نکته آن است که باید پس از خوردن غذا پروتز را شست تا چسب کاملا از درون پروتز پاک شود. اگر چسب دندان شسته نشود، لایه لایه روی هم انباشته شده و محلی برای تجمع میکروب ها خواهند شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (75 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!