پسته و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
پسته و خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی بدن
پسته از محبوب ترین انواع آجیل نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا به شمار میرود. طعم بینظیر و خاص پسته در کنار کیفیت بالای این آجیل، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. پسته انواع بسیاری دارد و کشور ایران نیز یکی از تولیدکننده های ابر قدرت تولید پسته در جهان محسوب میشود.

مغز پسته از نظر طب سنتی گرم و خشک است . مغز پسته به خاطر آهن زیادی که دارد خون ساز است. پسته در تقویت مغز و ذهن ، باز کردن مجاری کبد ، آرامش قلب ، آرام کردن اعصاب ، تقویت معده ، تسکین سرفه و درمان اسهال بسیار مفید است. پوست سبز پسته تازه از نظر طب سنتی سرد و خشک است و برای رنگرزی و دفع بوی بد دهان و التیام زخم های دهان و استحکام لثه مفید است. چون منیزیم دارد ، در رفع خستگی موثر است.

آشنایی با انواع پسته

پسته، جزو یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین آجیل ها محسوب میشود و تقریبا کمتر کسی وجود دارد که شیفته ی طعم و فواید پسته نباشد و یا در ظرف آجیل، اول پسته ها را نخورد و بعد به سراغ بقیه برود.

پسته اکبری زعفرانی

زیبا ترین و خوش طعم ترین نوع پسته محسوب میشود که شکل ظاهری آن کشیده است و مغزی سبز رنگ دارد.

پسته زعفرانی کله قوچی

با اینکه شکل ظاهری بزرگی دارد رنگ اش از پسته اکبری تیره تر است.

پسته فندقی

شکل و شمایل گرد و کوچکی دارد و رنگ آن همانند پسته کله قوچی است.

پسته احمد آقایی

این نوع پسته با ظاهر کشیده کوچک تر از پسته ی اکبری و بزرگتر از پسته ی فندقی است روش شناسایی آن یک طرف باز و یک طرف بسته ی آن است.و همچنین هر کدام از این پسته ها به صورت خام یا بوداده و ترکیب شده با نمک و زعفران نیز تولید می شوند که از محبوب ترین نوع پسته ها در بین مصرف کنندگان محسوب می شوند.

ترکیبات و ارزش غذایی پسته :

قبل از بررسی خواص و فواید پسته ، بهتر است بدانید که ترکیبات و مواد مغذی موجود در آنچه مواردی هستند. طبق تحقیقات وزارت کشاورزی امریکا (USDA) هر اونس پسته که معادل حدود ۴۹ عدد هست، شامل ترکیبات زیر است:

  • کالری: ۱۵۹ گرم
  • پروتئین: ۵.۷۲ گرم
  • چربی: ۱۲.۸۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۷.۷ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • شکر: ۲.۱۷ گرم
  • منیزیم: ۳۴ میلی گرم
  • پتاسیم: ۲۹۱ میلی گرم
  • فسفر: ۱۳۹ میلی گرم
  • ویتامین B6: میلی گرم ۰.۴۸۲
  • ویتامین: ۰.۲۴۷ میلی گرم

همچنین پسته حاوی مقادیری آهن، سدیم، روی، مس، ویتامین C، کولین، فولات، یتایین و ویتامین A و K است. بر این اساس پسته دارای ارزش غذایی بسیار بالا بوده که می تواند علاوه بر تأمین نیازهای اساسی و روزانه بدن انسان، در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها نیز مثمر ثمر باشد که برخی از آن ها در پایین آورده شده است.

خواص پسته

پسته به جهت برخورداری از مواد مغدی و سالم، خاصیت های بسیاری دارد که همین موضوع دلیل اصلی اهمیت بالای مصرف پسته را نشان میدهد. طبق تحقیقات به عمل آمده در 100 گرم از مغزپسته، 20 گرم پروتئین، 130 میلی گرم کلسیم، 950 میلی گرم پتاسیم، 500 میلی گرم فسفر، 7.5 میلی گرم آهن و مقادیر بسیاری ویتامین و آنتی اکسیدان وجود دارد. در این بخش به گوشه ای از خواص پسته میپردازیم تا شما با این خواص جادویی بیشتر آشنا شوید.

خواص پسته برای مردان

یکی از مهمترین فواید پسته، خواص پسته برای مردان است. پسته میتواند آقایان را در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی یاری دهد و با کاهش سطح کلی کلسترول در بدن، به سلامت قلب آنان کمک نماید.

خاصیت مهم پسته برای آقایان، به تاثیر ویژه پسته بر قوای جنسی آنان مربوط میشود. معمولا به آقایانی که از مشکل اختلال نعوظ رنج میبرند، توصیه میشود تا پسته مصرف نمایند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی این افراد، مشخص شده است که با مصرف روزانه 100 گرم پسته برای مدت 3 هفته، مشکل نعوظ در این آقایان تا 50 درصد بهبود یافته است.

خواص پسته خام در بارداری

از مهمترین خواص پسته، فواید بسیار آن در زمان بارداری برای مادر و جنین است. پسته حاوی اسید های چرب غیر اشباع مفید همچون امگا 3 است که به رشد مغز جنین کمک میکند. دو بیماری شایع در بین بانوان در دوران بارداری، یبوست و کم خونی است. پسته به دلیل برخورداری از فیبر فراوان سبب جلوگیری از بیماری یبوست میشود و آهن موجود در پسته نیز میتواند به پیشگیری و در مان کم خونی کمک نماید.

نکته مهم دیگر در دوران باداری بانوان، افزایش سیستم ایمنی بدن مادر میباشد و این اتفاق با کمک خرید پسته و مصرف آن میسر میشود. وجود آنتی اکسیدان هایی همچون پلی فنولیک، ویتامین A و ویتامین C میتواند سبب بهبود سیستم ایمنی بدن مادر شود تا جنین با اطمینان کامل در رحم مادر رشد نماید.

خواص پسته خام برای کودکان

پسته خواص فوق العاده ای برای کودکان دارد که میتواند به رشد آنان کمک نماید. پسته دارای پروتئین فراوان است که میتواند در رشد عضلات و بافت های بدن کودکان موثر باشد. پسته از کلسیم و آهن بالایی برخوردار است و همین موضوع سبب شده است که استخوان ها و دندان های کودکان با استفاده از آن مستحکم تر شود. به خواص مهم دیگر پسته برای کودکان میتوان به تقویت سیستم ایمنی بدن آنان و کمک به انرژی بیشتر کودکان اشاره نمود.

خواص پسته خام برای کم خونی

اگر بخواهیم چند خاصیت مهم پسته را برشماریم، قطعا کمک به جلوگیری و درمان کم خونی یکی از این خواص مهم است. هنگامی که سطح هموگلوبین خون پایین می آید، به افزایش فعالیت قلب منجر میشود که میتواند سبب بروز بیماری های قلبی همچون سکته قلبی نیز گردد. پسته به دلیل برخورداری از آهن و مس فراوان، سبب افزایش سطح هموگلوبین خون میشود و میتواند افراد مبتلا به بیماری کم خونی را در راه مبارزه با آن کمک نماید.

خواص پسته برای لاغری

فیبر و پروتئین زیادی که در پسته وجود دارد باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید ، در نتیجه اشتها کم می شود و همین امر باعث لاغری می شود. پسته عملکرد روده را خوب می کند و هرچه عملکرد روده خوب باشد عمل دفع سریع تر انجام می شود و کاهش وزن و لاغری زودتر اتفاق می افتد. مغز ها دارای کالری بالایی هستند ولی پسته کالری کمی دارد در نتیجه برای لاغری مفید است.

خواص پسته برای پوست

ویتامین E موجود در پسته یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید که روی پوست تاثیر زیادی دارد. پسته یک مرطوب کننده عالی برای پوست است و باعث درخشش طبیعی در پوست می شود. از پیری پوست و چین و چروک جلوگیری می کند ، همچنین پسته از سموم بدن که باعث جوش زدن می شود هم می تواند جلوگیری کند.

خواص پسته برای مو

پسته به خاطر داشتن اسید های چرب ضروری در رشد مو اثر دارد و چون مواد مغذی در پسته وجود دارد باعث می شود که تارهای نازک مو ضخیم شوند و باعث تقویت موی سر می شود. همانطور که پسته باعث مرطوب شدن پوست می شود همین اثر را هم روی مو دارد. به خاطر وجود بیوتین از ریزش مو جلوگیری می کند و باعث می شود که مو های روی سر عمر بیشتری داشته باشند.

خواص پسته برای قلب

پسته یک آجیل پر خاصیت برای قلب است. مصرف منظم پسته باعث می شود کلسترول بد خون پایین بیاید.آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب اشباع نشده برای سلامت قلب و تقویت آن مفید است.

خواص پسته برای چشم

پسته دارای لوتئین و زاکسنتین می باشد که این ترکیبات برای سلامت چشم بسیار مفید هستند و به حفظ سلامت چشم کمک می کنند. با مصرف پسته می توان از بیماری های چشمی مثل آب مروارید و تخریب ماکولا که به خاطر افزایش سن به وجود می آید تا حدودی جلوگیری کرد.

خواص پسته برای اعصاب و روان

یکی دیگر از خواص پسته این است که در تقویت اعصاب و روان مفید است و این ویژگی به خاطر ویتامین B6 موجود در آن است که این ویتامین در تقویت نرون ها و سلول های عصبی نقش موثری دارد و اسید آمینه های ضروری را می سازد. و این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.باید به این نکته توجه داشت که کلا آجیل ها نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم عصبی دارند.

خواص پسته برای معده

پسته سرشار از فیبر است و فیبر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا موثر است. افرادی که پسته مصرف می کنند باکتری های مفید روده آنها بیشتر است. خوردن پسته خام برای افرادی که زخم معده دارند مفید است و درد معده را کم می کند.

نگهداری پسته

شاید نکته مهم برای برخورداری از خواص پسته، نگهداری درست و اصولی آن است. شما اگر در نگهداری پسته به درستی عمل نکنید، علاوه بر اینکه از خواص بینظیر آن بهره مند نمیشوید بلکه احتمال دارد به بدن خود آسیب های جدی وارد نمایید. برای نگهداری پسته حتما باید جایی را انتخاب نمایید که خنک و خشک باشد؛ زیرا در این محیط مهمترین عوامل فساد مواد یعنی گرما و رطوبت وجود ندارد.

نکته مهم دیگر در مورد نگهداری پسته، خرید آن برای مدت زمان محدودی است. مثلا توصیه میشود اگر علاقه به خرید پسته شور و مصرف آن دارید، حتما آن را برای یک مدت 10 تا 15 روزه خریداری و مصرف نمایید؛ زیرا پس از این مدت احتمال فاسد شدن آن بالا میرود و مصرف آن میتواند خطر ساز شود. شایان ذکر است که اگر میخواهید پسته را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید، باید آن را به صورت خام خریداری نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان