ساعدنیوز
ساعدنیوز

پرکاری پاراتیروئید و نکات مهم در مورد آن

  یکشنبه، 10 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
پرکاری پاراتیروئید و نکات مهم در مورد آن
غدد پاراتیروئید غدد کوچکی هستند که بخشی از سیستم غدد درون‌ریز بدن می‌باشند و در پشت غده‌ی تیروئید قرار دارند. چهار غده‌ی پاراتیروئید وجود دارد که در حالت عادی به شکل و اندازه‌ی یک دانه‌ی برنج است. در شکل زیر این غده‌ها با رنگ خردلی مشخص شده‌اند که در زیر غده‌ی تیرویید، که با رنگ صورتی مشخص شده، قرار دارند. این رنگ، رنگ طبیعی آن‌ها است.

غدد پاراتیروئید “parathyroid” از چهار بخش منفرد کوچک و گرد تشکیل شده است. آن ها به پشت غده تیروئید در گردن شما متصل شده اند. این غدد بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند. سیستم غدد درون ریز شما هورمون هایی را که بر رشد، نمو، عملکرد بدن و روحیه شما تأثیر می گذارند، تولید و تنظیم می کند.غدد پاراتیروئید میزان کلسیم موجود در خون را تنظیم می کنند. وقتی سطح کلسیم در جریان خون شما کم است، هورمون پاراتیروئید (PTH) از طریق این غدد آزاد می شود که کلسیم را از استخوان های شما می گیرد.

برداشتن غده پاراتیروئید به نوعی جراحی گفته می شود که به منظور برداشتن این غدد انجام می گردد. همچنین این روش به عنوان پاراتیروئیدکتومی “parathyroidectomy” شناخته می شود. اگر خون شما بیش از حد کلسیم داشته باشد، این احتمال وجود دارد که از این جراحی استفاده شود. این وضعیتی است که با عنوان هایپرکلسمی شناخته می گردد.

بیماری های پاراتیروئید چیست؟

اگر به هر دلیلی ترشح هورمون پاراتورمون برخلاف سطح بالای کلسیم سرم، افزایش یابد؛ پرکاری پاراتیروئید نامیده می شود. این پرکاری می تواند اولیه، ثانویه و ثالثیه باشد. بنابراین با توجه به تعریف پرکاری می توان حدس زد که کاهش ترشح هورمون پاراتورمون را علی رغم سطح پایین کلسیم سرم، کم کاری پاراتیروئید می نامند.

پرکاری غده پاراتیروئید چیست؟

شایع ترین بیماری غده پاراتیروئید، مشکل پرکاری است که با توجه به تعریفی که بالاتر ارائه کردیم؛ در این حالت مقدار هورمون های پاراتیروئیدی ترشح شده بیش از میزان لازم است. به این حالت پاتولوژیک، هیپرپاراتیروئیدیسم یا پرکاری پاراتیروئید گفته می شود. غده پاراتیروئید فرد مبتلا به پرکاری پاراتیروئید دچار مشکل شده و حتی در زمانی که سطح کلسیم خون نرمال یا بالاست باز هم ترشح پاراتورمون را ادامه می دهد. این موضوع عوارض بسیار شدیدی را می تواند برای فرد به همراه داشته باشد که در ادامه همین مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

اطلاعات کلی در مورد بیماری پاراتیروئید

هایپر پاراتیروئیدیسم زمانی رخ می دهد که غدد پاراتیروئید در جریان خون بیش از حد هورمون پاراتیروئید ایجاد می کنند. این غدد که در پشت تیروئید در پایین گردن شما قرار دارند و تقریباً به اندازه یک دانه برنج هستند.غدد پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید تولید می کنند. این هورمون به حفظ تعادل مناسب کلسیم در جریان خون و بافت هایی که برای عملکرد مناسب به کلسیم نیاز دارند، کمک می کند.

دو نوع هایپرپاراتیروئیدیسم وجود دارد. در هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه، بزرگ شدن یک یا چند غده پاراتیروئید باعث تولید بیش از حد هورمون می شود. این امر باعث بالا رفتن میزان کلسیم در خون می گردد که می تواند انواع مشکلات سلامتی را ایجاد کند. جراحی رایج ترین روش درمان پرکاری تیروئید اولیه است.هایپر پاراراتیروئیدیسم ثانویه به دلیل بیماری دیگری رخ می دهد که در ابتدا باعث کمبود کلسیم در بدن می شود. همچنین با گذشت زمان، افزایش سطح هورمون پاراتیروئید رخ می دهد.

علت ترشح بیش از حد هورمون پاراتیروئید

شایع ترین علت ترشح بیش ازحد هورمون توسط غدد پاراتیروئید، تشکیل شدن یک توده ی اضافی (غیر سرطانی) در یکی یا تعداد بیشتری از این غدد است.در اغلب موارد، وضعیت بیماران به این صورت است که در یکی از غدد پاراتیروئید توده ای تشکیل شده است و این غده تمامی هورمون پاراتیروئید را تولید می کند. سه غده ی دیگر توده ای نیستند و کوچک هستند و به صورت نرمال عمل می کنند و به خاطر بالا بودن سطح کلسیم بدن (به علت پرکاری غده ی توده ای) به حالت خفته در آمده اند و هورمون ترشح نمی کنند. غده ای که پرکار است به ندرت سرطانی است (کمتر از یک مورد از 2500 مورد)، اما این غده به تدریج باعث آسیب رساندن به بدن می شود، چرا که موجب بالا رفتن غیر طبیعی سطح کلسیم در بدن ما می شود و این مسئله نیز باعث تخریب برخی بافت ها در بدن می شود.

علائم پرکاری پاراتیروئید

بیمارانی که هورمون پاراتیروئید در بدن آن ها بیش از حد تولید می شود، سطح کلسیم خونشان بالا می رود و با این حال ممکن است از استخوان درد شکایت داشته باشند. در موارد شدید بیماری، ممکن است استخوان ها تا حدی کلسیم خود را از دست بدهند (چون هورمون پاراتیروئید دستور تجزیه ماتریکسی استخوان ها را می دهد) که استخوان های شخص شکننده شده و تراکم خود را از دست بدهند و بشکنند (پوکی استخوان). این مشکل خصوصا در افراد مسن بیشتر پیش می آید. همچنین ممکن است در درون استخوان خونریزی های جزئی ایجاد شود که این مسئله باعث استخوان درد می شود.

یکی دیگر از علائم پرکاری پاراتیروئید، تشکیل زخم معده و پانکراس است. بالا بودن میزان کلسیم خون می تواند برای برخی از سلول های بدن خطرناک باشد، از جمله سلول های موجود در جداره ی داخلی معده و پانکراس که دچار التهاب شده و دردناک می شوند (زخم معده و پانکراتیت). از علائم دیگر بالا بودن مداوم کلسیم خون، تشکیل سنگ در کلیه است. از آن جایی که مهمترین کار کلیه پاکسازی خون می باشد، در بیمارانی که به پرکاری پاراتیروئید مبتلا هستند، کلیه ها با مقادیر بالای کلسیم مواجه می شوند و پالایش مداوم مقادیر زیادی کلسیم موجب تجمع کلسیم در توبول های کلیوی شده که نهایتا منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

در موارد بسیار وخیم، ممکن است کل بافت کلیه پر از ذرات کلسیم شود و حتی قسمتی از آن به خاطر انباشته شدن و رسوب کردن مقادیر بیش از حد کلسیم، شکل استخوانی پیدا کند. این مشکل نه تنها بسیار دردناک است بلکه می تواند به نارسایی کلیه منجر شود.

خطرات احتمالی پرکاری پارا تیروئید

  • کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان
  • شکستگی استخوان
  • سنگ کلیه
  • زخم معده
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  • اختلالات سیستم عصبی

درمان پرکاری غده پاراتیروئید

تنها درمان قطعی هیپرپاراتیروئیدیسم، جراحی و خارج کردن غده مشکل ساز است. البته متخصصان غدد انجام عمل جراحی را در موارد بسیار پیشرفته توصیه می کنند. پرکاری غده پاراتیروئید در صورتی که بدون درمان به حال خود رها شود؛ خود به خود بهبود پیدا نمی کند. به دلیل وجود توده در این غده روز به روز شرایط بدتر می شود؛ با این حال انجام عمل جراحی برای همه افراد توصیه نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (273 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (59 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (54 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (40 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (36 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس (31 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (25 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (15 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (11 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی بهم گفت آیت الله، گفتم من طلبه ام گفت بنشین این کُت شلواریا الکی به هم دکتر مهندس میگن بذار ما آخوندا هم به هم آیت الله بگیم +ویدئو😂👌 (11 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 + فیلم رونمایی رضا گلزار از وسیله نقلیه کیوت و بانمک جدیدش/ چجوری دلش اومده سوارش بشه؟+عکس کله‌پاچه‌خوری سفیر کره‌جنوبی در ایران به همراه همسرش/ واکنش غافلگیرکننده آقای سفیر به غذای محبوب ایرانی‌ها فال ابجد روزانه یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در تغییر کاربری در قابلمه به روشویی حماسه ساز شد+ عکس/ راضی به بریز و بپاش نبودیم مادر من😂 ایده خنده دار نقی معمولی برای ایرانیت کشیدن روی ماشین لوکس و سانروف دار بهرام افشاری بازیگر سریال پایتخت/هیچ وقت ایرانی رو از تحریم نترسون😂+فیلم وقتی علی ضیا آشنایی خواهرزاده فسقلیش با چهره علمی ایرانی رو به رخ همه میکشه+ویدیو/ من که کلی حظ کردم👌 فال روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه یک مغز متفکر در طراحی قفل دَر به این شکل+ عکس/ هنرمند تویی، استعداد کشف نشده تویی....+ عکس (فیلم) شوخی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با همسر سابقش بعد از سالها در یک مراسم/ برادر زناش هم پیدا شد😂 عضویت دانشجویان در شبکه‌های مجازی فقط با کسب مجوز از دانشگاه امکان‌پذیر است عاشقانه سنگین و رنگین حامد سلطانی و همسر دومش در روز دختر/چه پیامایی رد و بدل شده... پسر جوان برای مهاجرت دست به قتل عام خانواده اش زد + عکس و جزییات جنایت هولناک در مریوان حرف های خنده دار بهرام افشاری بازیگر سریال پایتخت در حضور سید جواد هاشمی: پاشو بریم عرق بخوریم/ شیاف نیست که همون لحظه اثر کنه!😂+فیلم تشبیه بیشرمانه زن‌ها به مگس توسط محمدرضا شاه+ عکس تغییر چهره محمود احمدی نژاد در گذر 10 ساله عمرش/ گرد پیری بر موهای آقای سیاستمدار +عکس چهره باورنکردنی سوسانو در دوران دبیرستان +عکس تمرینات سفت و سخت اکرم بانو همسر بیرانوند در باشگاه باکلاسش/ چه خانوم ورزشکاری+عکس حضور گلوریا هاردی همسر فرانسوی ساعد سهیلی در مسجد و پختن غدای نذری+عکس/ قبول باشه شیطنت بامزه پسر ستاره سادات قطبی اینبار با پاپوش های نمدی مامانش+ ویدیو/ ولی آدم دوست داره این بچه رو بچلونه بس که بانمکه😍 حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس ویدئویی خبرساز از تمرینات سخت سجاد غریبی/ هالک فتوشاپی باز هم به میدان می آید! برای اولین بار در تارخ انتخابات رقم خورد؛ راه یافتن همزمان خواهر و برادری به مجلس+ عکس مادر نعیمه نظام دوست با لهجه شیرین شمالی از دوستی اش با پرندگان می گوید+ویدئو آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان به این دلیل باعث مرگ یک مادر شد!+ویدئو استایل دامادی جذاب و شیک مسعود شجاعی ستاره باسابقه تیم ملی/ چقدر خوشتیپ و باکلاس+عکس رضا عطاران و همسرش در این فیلم همبازی شدند ایده خنده دار موتوری خوش ذوق در ساخت جاکلیدی برای موتورش با لنگه دمپایی پلاستیکی حماسه ساز شد+عکس/ خوش دست و گاها به عنوان وسیله دفاع از خود میتونین استفاده کنین😂 نگاهی به کیک تولد 43 سالگی نفیسه روشن بازیگر خوش نام سینما و تلویزیون/ بادا بادا مبارک باداا +عکس پیام ارسالی یارانه معیشتی از طرف بستگان یک میلیارد ریال برای شاکی آب خورد مات و مبهوت ماندن مهران مدیری از مشاهده بدل خود+ویدیو/ من خیلی خوشحالم که شبیه شما هستم! سکانس خنده دار سریال پایتخت: کلکسیون کیس های ازدواج ارسطو که نقی معمولی بهمشون زد/ چقدرم دلش پره😂+فیلم چهره دلنشین و معصوم دختر زیبای محسن کیایی، مجری برنامه صداتو/ عاشقانه های ناب پدر و دختری+عکس میخکوب شدن داوران صداتو با صدای بهشتی پسر 16 ساله+ویدیو/ اجرای محشر او سال های سال در خاطره ها خواهد ماند😍 (عکس) سلفی باشگاهی شاهرخ استخری، سعید سریال فاصله ها در باشگاهی در کانادا / بهش میخوره پدر دو تا بچه باشه؟! (فیلم) غوغای خوانندگی دوقلوهای افسانه ای در برنامه صداتو/ زندگی با تو چقدر قشنگه خوبِ من... (عکس) حمله بی‌سابقه مجری تلویزیون به وزیر دولت رئیسی / فقط میخواید عکس کار خوب دربیاد!!!
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
عضویت دانشجویان در شبکه‌های مجازی فقط با کسب مجوز از دانشگاه امکان‌پذیر است
پسر جوان برای مهاجرت دست به قتل عام خانواده اش زد + عکس و جزییات جنایت هولناک در مریوان
برای اولین بار در تارخ انتخابات رقم خورد؛ راه یافتن همزمان خواهر و برادری به مجلس+ عکس
پیام ارسالی یارانه معیشتی از طرف بستگان یک میلیارد ریال برای شاکی آب خورد
راز کوکو سبزی خوشمزه که کسی به شما نمی‌گوید!
محمود احمدی نژاد: بدون عموپورنگ نمی توان زندگی کرد!
استوری حدیثه تهرانی با رنگ و بوی فلسفه و چاشنی نصیحت / چقدر شالی که سر کرده زیباست ...
(عکس) ازدواج مومو عشق نوجوانی جواد جوادی در بچه مهندس / مهتاب جامی از شوهر خوشتیپش رونمایی کرد
تاریخچه باورنکردنی تور لباس عروس/ تور بلند برای فرار نکردن عروس!!
عصبانیت محمدرضا شاه از دختر سرکِشش شهناز و حضور نیافتن در مراسم عروسیش/ وقتی دخترت ازت حساب نمیبره انتظار داری مملکت رو اداره کنی؟