پوست حساس + نکات مهم

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
پوست حساس + نکات مهم
پوست حساس بیماری نیست، بلکه تنها ویژگی خاصی از پوست است که در بعضی افراد وجود دارد.

پوست حساس بیماری نیست، بلکه تنها ویژگی خاصی از پوست است که در بعضی افراد وجود دارد.اگر می خواهید بدانید پوست حساسی دارید یا خیر، سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا تا به حال ببیش از ۳ بار به محصولات مراقبتی پوست مثل صابون و لوسیون و کرم واکنش نشان داده اید؟
  • آیا تا به حال به کرم های ضد آفتاب واکنش نشان داده اید؟
  • آیا با استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو خارش گرفته اید؟
  • آیا در استفاده از محصولات جدید احتیاط می کیند چرا که تجربه بدی را در گذاشته در مورد آن ها داشته اید؟
  • آیا به رایحه خاصی حساسیت دارید؟
  • آیا تا به حال به کرم ها و لوسیون های تجویز شده خاصی واکنش نشان داده اید؟
  • آیا سابقه آلرژی، آسم، اگزما یا تب یونجه داشته اید؟

البته باید در جریان باشید که بین پوست های حساس و آلرژی داشتن به چیزی، تفاوت وجود دارد. واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن تان نسبت به ماده خاصی فعال شود که باعث قرمزی پوست، جوش و کهیر، خارش سوزش پوست می شود در پوست های حساس نوع ماده مورد استفاده مهم نیست، بلکه مقدار استفاده آن است که مشکل ساز می شود. مثلا اگر پوست نرمی دارید و از لایه بردارهای خشن به صورت روزانه استفاده کنید، ممکن است پوست تان دچار مشکل شود، اما این دلیل بر آن نیست که دچار آلرژی یا حساسیت شده اید.این قضیه درباره مواد مصرفی مخصوصا مواد اسیدی هم صادق است. مثلا ممکن است با سرم های ویتامین ث ۱۰٪ مشکلی نداشته باشید، اما سرم ۲۰٪ پوست تان را اذیت کند. محصولات حاوی گلیکولیک هم می تواند چنین ویژگی هایی داشته باشد. در واقع شما به این مواد آلرژی ندارید، فقط باید در یه حد مناسبی از آن استفاده کنید.

انواع پوست حساس مستعد به جوش

اگر شما دارای پوست حساسی هستید برای کاهش مشکلات پوست تان لازم است در وهله اول نوع پوست حساس خود را مشخص کنید. پوست حساس به چهار نوع مختلف طبقه بندی می شود:

ماسک طبیعی


پوست حساس مستعد جوش: برخی از پوست های حساس استعداد جوش زدن بالایی دارند و بعد از استفاده از برخی از محصول های آرایشی و بهداشتی جوش می زنند. بسیاری از افراد که استعداد ایجاد جوش دارند دارای پوست چرب هستند اما برخی با وجود داشتن پوست خشک هم بعد از مصرف انواع کرم های آرایشی و بهداشتی جوش می زنند. هر دوی این گروه ها باید در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی یا کرم های مختلف دقت کنند. لازم است در چنین مواردی از محصول هایی استفاده شود که روی آنها عبارت «فاقد چربی» یا oil free درج شده باشد. کسانی که پوستی مستعد جوش دارند معمولا منافذ پوستشان باز است و اغلب جوش های زیرپوستی دارند.
پوست مستعد قرمزی یا روزاسه ای: بعضی از پوست های حساس مستعد قرمزی هستند. پوست ناگهان گرگرفته و قرمز می شود. این حالت بخصوص در سنین بالای سال شایع است. ابتدا در شروع کار پوست بصورت دوره ای ملتهب و قرمز و گرگرفته می شود. گرگرفتگی و قرمزی با موارد زیر تشدید می شود:
- مواجهه با آفتاب
- تغییر ناگهانی درجه حرارت (خارج شدن از خانه در فصل زمستان)
- استحمام
- اضطراب وهیجان
- مصرف غذاهای تند
- مصرف مشروبات الکلی و سیگار
به مرورزمان در برخی از بیماران قرمزی پایدار در صورت ایجاد می شود. این قرمزی اغلب با احساس گرگرفتگی و گرما همراه است. لازم است این بیماران علاوه بر دوری از عوامل تشدیدکننده از ترکیبات ضدالتهاب استفاده کنند. ترکیبات ضدالتهاب هم درانواع مختلف کرم ها و هم به شکل خوراکی در دسترس است. به عنوان مثال از جمله خوراکی های ضدالتهاب می توان به کپسول امگا اشاره کرد.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

ویژگی بارز پوست حساس لایه محافظتی ضعیف آن است. عواملی که می تواند باعث بروز و یا تشدید آن شود، شامل موارد زیر می باشد:

  • محصولات مراقبتی نامناسب
  • ترکیبات قوی (مثل رایحه های مصنوعی)
  • روش های درمانی قوی (مثل لیزر)
  • لایه برداری زیاد، تغییرات آب وهوای شدید
  • حرارت زیاد
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری های التهابی
  • داروها

بنابراین برای مراقبت از پوست حساس باید توجه داشته باشید که از این موارد جلوگیری کرده و محصولات خود را در حد اعتدال استفاده کنید. همچنین هنگام خرید محصول حتما اطلاعات روی محصول را خوانده و مطمئن شوید که مخصوص پوست های حساس است. اگر هم می خواهید از ماسک های طبیعی برای پوستتان استفاده کنید، حتما باید مطمئن شوید که پوستتان نسبت به آن مادۀ خاص حساسیت نداشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز