ساعدنیوز
ساعدنیوز

قابلیت مغز برای تغییر و سازگاری در سنین متفاوت

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
قابلیت مغز برای تغییر و سازگاری در سنین متفاوت
انعطاف پذیری مغز که انعطاف پذیری عصبی نیر نامیده می‌شود، یک کلمه عجیب و غریب برای اکثر مردم است. با این وجود انعطاف پذیری عصبی یک عبارت رایج برای متخصصان علوم اعصاب است. در این مقاله در مورد قابلیت مغز برای تغییر و سازگاری در سنین متفاوت صحبت میکنیم.

انعطاف پذیری مغز در سنین مختلف متفاوت است. در گذشته باور بر این بود، که مغز انسان ثابت است و بعد از دوران کودکی قابل تغییر نیست. تا این که در دهه اخیر و با پیشرفت های بسیار در علم عصب شناسی، متخصصان مغز از اصطلاح جدیدی به نام انعطاف پذیری مغز نام بردند. انعطاف پذیری مغز یا به عبارت دیگر قابلیت تغییر مغز موضوعی است، کمتر شناخته شده، که قصد داریم جهت آشنایی شما در مقاله ی امروز به شرح آن بپردازیم.

انعطاف پذیری عصبی چیست؟

همه ما جملاتی شبیه اینکه ” مغز ساختار پیچیده ای دارد” یا “مغز تمام فعالیت های بدن را فرماندهی می کند” را شنیده ایم، اما آنچه که تعداد کمتری از ما می دانیم این است که مغز درون جمجمه بدون تغییر نخواهد ماند و همواره با همه موقعیت ها خود را سازگار می کند. این اطمینان را می دهیم که پس از مطالعه این مقاله، مغز شما متفاوت خواهد شد.

مغز طی فرایندی به نام انعطاف پذیری عصبی، خود را تغییر می دهد. اجازه دهید این واژه را رمزگشایی کنیم. انعطاف پذیری عصبی، ترکیبی از دو واژه “عصبی” و “انعطاف پذیری” است. زمانی که درباره موضوعی مرتبط با مغز صحبت می کنیم، معمولا از پیشوند “عصبی (نورو)” استفاده می کنیم واژه دوم “انعطاف پذیری” به این موضوع اشاره دارد که مغز دائم در حال تغییر دادن خود است. زمانی که فردی را ملاقات می کنید، یا موضوعی را یاد می گیرید، مغز ساختار و عملکرد خود را تغییر می دهد. محیط می تواند مغز را تغییر دهد، حتی اگر از آن مطلع نباشیم. برخی از رویدادها مسیر ارتباطی سلول های مغز با سایر سلول ها را از طریق تقویت یا تضعیف این ارتباط، تغییر می دهند. سایر رویدادها، نحوه درک مسائل توسط مغز را را شکل دهی می کند. تمام این تغییرات در نهایت رفتارهای ما را تعدیل می کنند!

قبل از هر مثالی، باید دو موضوع را در نظر بگیریم. اول، انعطاف پذیری عصبی با سن تغییر می کند. با افزایش سن، مغز روش های متفاوتی را برای مجادله با مسائل و شرایط پیدا می کند. قابلیت انجام این کار با سلامت مغز مرتبط است. چرا افراد مسنی که همیشه ورزش می کنند و کتاب های زیادی میخوانند، کمتر فراموش می کنند؟ زیرا مغز فعال و سالم می تواند منابع ذهنی را ذخیره کند که با افزایش سن برای تعدیل کردن خود می تواند از آن ها استفاده کند. دومین مسئله ای که باید در نظر بگیریم، این است که برخی از رویدادهای انعطاف پذیری عصبی ممکن است برای ما کمک کننده نباشند و شدیدا اسیب زا باشند که آن را انعطاف پذیری ناسازگار می نامیم.

زن و مرد

انعطاف پذیری چگونه در مغز اتفاق می افتد

در مطالعه ی انعطاف پذیری اعصاب، متخصصان مغز و اعصاب در مطالعه ی یک فرایند فیزیکی متوجه شدند، که ماده ی خاکستری رنگ مغز در اثر میزان کارکرد و به کارگیری در جهت یادگیری می تواند، نازک یا ضخیم بشود؛ به این صورت که اتصالات جدید عصبی با یادگیری مهارت و استفاده از مغز می توانند، ساخته شوند و یا در اثر فراموشی و عدم پیگیری، ضعیف شده یا قطع می شوند. در رهگذر این تغییرات ظاهر فیزیکی، مغز نیز تغییر می کند؛ که به معنای تغییر در توانایی های انسان است. شما هر زمان که وارد مرحله ای از آموزش یک مهارت باشید، تغییری در ظاهرفیزیکی مغزتان به وجود می آید و رشته های عصبی جدیدی ساخته شده و دستورالعمل ها و مراحل یادگیری آن مهارت را ایجاد می کنند. این رشته های عصبی ازرهگذر آموزش مهارت جدید ضخیم تر می شوند. و هر زمان که شما یک موضوع را در ذهن دنبال نکنید، و در مغز کم رنگ شود، رشته های عصبی مربوط به آن در مغز ضعیف یا قطع می شود.

تاثیر انعطاف پذیری در رشد شناختی

باور عمومی بر این است رشد مغز محدود به دوران کودکی و جوانی است؛ زیرا افراد در جوانی، مستمر به دنبال یادگیری هستند، چیزهای جدید را تجربه می کنند، روحیه کنجکاوی دارند و تمایل به پیشرفت و دانستن در آن ها نسبت به سن بزرگسالی بیشتر است. به همین خاطر رشد را مخصوص سنین قبل از بزرگسالی می دانند. بزرگسالی را به عنوان زمانی که مهارت های شناختی رو به ضعف می روند می شناسند. زیرا در این سنین انسان دیگر خود را درگیر تجربه های جدید نمی کند و بیشتر به دنبال ثبات است. بیشتر فراموشکار می شود.
ازجهتی این گفته صحیح است؛ زیرا عملا بزرگسالان کمتر دست به فعالیت های آموزشی می زنند و مغز خود را به چالش نمی کشند. اما این موضوع ارتباطی به انعطاف ناپذیر بودن مغز ندارد. زیرا قابلیت انعطاف مغز کمک می کند، تا انسان حتی در بزرگسالی و هر زمان که مهارتی می آموزد، آن را فرابگیرد و دانسته های خود را افزایش دهد. بنابراین رشد محدود به دوران جوانی نیست و در سنین بزرگسالی نیز قابل افزایش است. به این شرط که افراد قابلیت های مغزی خود را به کار بگیرند و به کمک چالش های آموزشی رشته های عصبی مرتبط با مهارت های تازه را بسازند. بنابراین قابلیت انعطاف پذیری مغز می تواند، محدودیت رشد و انحصاری بودن آن را از بین برده و کمک کند، شما در سنین بالا به یادگیری و افزایش توانمندی های ذهنی خود بپردازید.

ویژگی های انعطاف پذیری مغز

شما می توانید با برنامه ریزی روی مغز خود تاثیر بگذارید. هر زمان که شما یک عادت را به زندگی خود اضافه کردید یا چیز جدیدی آموختید، رشته های عصبی تازه ای در مغز خود ایجاد کردید. حتی زمانی که سعی در یادآوری خاطرات کم رنگ گذشته می کنید، به تقویت رشته های عصبی مربوط به آن قسمت کمک می کنید. به این شکل به انعطاف پذیری مغز خود کمک می کنید. بنابراین تغییراتی که درمغز اتفاق می افتد، به پیشرفت انسان یا ضعیف شدن مهارت ها می انجامد و بالعکس هر زمان که چیزی می آموزید، قابلیت انعطاف مغز را افزایش می دهید. انعطاف پذیری مغز یا اعصاب دو ویژگی دارد، که در جهت یادگیری به انسان کمک می کند و عبارتند از:

1. انعطاف پذیری فرایندی مستمر است

انعطاف پذیری مغز که نوروپلاستیسیتی نیز گفته می شود، یک پروسه ی ادامه داراست و همین قابلیت باعث می شود، انسان در سال های متفاوت زندگی، بتواند چیزهای تازه بیاموزد. انعطاف پذیری اعصاب هم چنین می تواند، تحت تاثیر تجربیات گونان، فرایند های یادگیری و مهارت آموزی، یا حوادث آسیب زای مغز قرار بگیرد. برخلاف گذشته که باور عموم بر عدم قابلیت تغییر مغز بود نتایج تحقیقات جدید ثابت می کند، که مغز هنگام مواجه با آموزش جدید قابل تغییر است. حتی در زمانی که مغز در اثر یک حادثه آسیب می بیند و قسمت هایی از آن به درستی کار نمی کند. سایر بخش های قسمت آسیب دیده، دست به کار شده و عملکرد بخش آسیب دیده را جبران می کنند و به بازتوانی مغز کمک می کنند.

2. انعطاف پذیری اعصاب محدودیت دارد

در مغز نواحی وجود دارند، که به طور اختصاصی مسئول عملکردهای خاصی هستند و آسیب وارد شده به آن ها باعث کاهش کارکرد آن قسمت از مغز می شود و چون وظایف تخصصی را به عهده دارند، دیگر نواحی مغز توانایی جبران ضعف آن قسمت را ندارند. به عنوان نمونه بخش هایی از مغز که مسئول حرکت، شناخت، زبان و بیان هستند، قسمت های تخصصی مغز هستند و در صورتی که نقصی در عملکرد این بخش ها اتفاق بیفتد؛ کارایی آن ها به خطر می افتد. این به معنای وجود محدودیت در انعطاف پذیری مغز است. بنابراین انعطاف پذیری مغز نامحدود نیست و در بعضی قسمت ها با موانعی روبرو است.

مغز

راه های افزایش انعطاف پذیری مغز

برای افزایش نوروپلاستیسیتی یا همان قابلیت انعطاف اعصاب، انجام فعالیت های جدید پیشنهاد می شود؛ که با انجام آن ها می توانید به ایجاد اتصالات عصبی جدید در مغز کمک کنید. ازجمله تمرینات نوروپلاستیسیتی موارد زیر است:

1. تمرینات دست غیر مسلط

سال ها کار کردن با دست مسلط، مهارت های آن را تقویت کرده و کارایی که مربوط به دست غیر مسلط بوده افزایش پیدا نکرده است. استفاده از دست غیر مسلط در انجام کارهای مختلف می تواند، توانایی آن دست را به چالش بکشد و با افزایش کاربری آن رشته های عصبی جدیدی در مغز ایجاد می شود، این تغییر رفتار به افزایش قابلیت مغز می انجامد. سعی کنید فعالیت های روزانه مانند نوشتن ؛ مسواک زدن و کارهایی از این قبیل را با دست غیر مسلط خود انجام دهید و بر این کار اصرار بورزید تا رشته های عصبی مربوط شکل گرفته و ضخیم شود.

2. انجام تمرینات یوگا

انجام ورزش یوگا به کاهش سطح استرس در آمیگدال مغز کمک می کند و هر چه میزان استرس بدن پایین باشد، کارکرد مغز بهتر اتفاق می افتد. به عبارت دیگر کاهش استرس به افزایش میزان سروتونین مغز و بهبود انگیزه کمک می کند. اصولا انسان در شرایط بهبود عصبی بیشتر ازمغز و بدن خود استفاده کرده و به افزایش مهارت و آموزه های خود می پردازد. افزایش انعطاف پذیری مغز چیزی جز استفاده ی بیشتر از قابلیت های یادگیری مغز و به چالش کشیدن توانمندی و ظرفیت های وجودی شخص نیست. بنابراین انجام حرکات یوگا با افزایش میزان آرامش مغز و اعصاب، به یادگیری بهتر و بهبود سطح زندگی فرد کمک می کند.

3. مطالعه مطالب جدید

یکی از بهترین فعالیت ها برای رشد توانمندی های ذهنی، مطالعه مطالب جدید است. با مطالعه، ذهن شما به شکل مستمر در حال یادگیری جدید و به خاطر سپاری اطلاعات و داده های ورودی مغز است. آموزش از طریق مطالعه نیز روشی دیگر جهت ایجاد اتصالات جدید رشته های عصبی است، که با بکارگیری بیشتر قسمت های مختلف مغز به انعطاف پذیری بیشتر آن کمک می کند. مطالعه ی مستمر به ایجاد یک عادت جدید نیز کمک می کند و هر عادتی پیوند عصبی جدید است.

4. خواب کافی

خوابیدن به عنوان فعالیت در نظر گرفته نمی شود. اما از عوامل حیاتی جهت هماهنگی میان کارکرد قسمت های مختلف مغز است. در هنگام خواب مغز این فرصت را به دست می آورد، که اطلاعات سلولی را انتقال بدهد. همچنین خواب به افزایش ارتباط بین سلول های عصبی نیز کمک می کند. استراحت و خواب راحت باعث می شوند، که مهارت های و یادگیری ها به شکل درستی بایگانی شوند و ثبات اطلاعات اتفاق بیفتد.

5. یادگیری موسیقی

نواختن آلات موسیقی به لحاظ حفظ حالت ریتمیکی که دارد، در شکل دهی به شبکه های عصبی جدید بسیار موثر است و باعث افزایش ارتباط میان نواحی مختلف مغز می شود. آموزش موسیقی و نواختن آن همچنین باعث افزایش آرامش بدن و از بین رفتن تنش های روحی می شود. بنابراین با کاهش سطح استرس به بهبود فرایند یادگیری و ثبات رشته های عصبی جدید کمک می کند.

6. تمرین های گروهی و تجربیات تازه

انجام تمرینات گروهی به لحاظ تکرار و تکرر، نظم خاص ونوع فعالیت هایی که انجام می شود، به تقویت ارتباط های عصبی در مغز کمک می کند. مداومت به انجام آن ها مسیرهای تازه عصبی در مغز ایجاد می کند. اقدام به تجربیات تازه و مستمر که در طول زمان ادامه داشته باشد، به ایجاد رشته های تازه عصبی و ضخیم شدن تارهای عصبی کمک می کند و انعطاف پذیری مغز را بالا می برد.

مغز

نقش انعطاف پذیری مغز بر سیستم عصبی

نوروپلاستیسیتی به اشکال مختلف بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و در جهت بهبود عملکرد اعصاب یا تضعیف آن نقش موثری دارد، که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

1. نوروپلاستیستی و بهبود سیستم عصبی

نتایج تحقیقات انجام شده ثابت کرده، که انعطاف پذیری عصبی در درمان آسیب های وارد شده به مغز کمک می کند و با توجه به نوع و میزان آسیب وارده، توانبخشی شناختی و به کارگیری قابلیت انعطاف پذیری مغز در این جهت به بهبود سلامت روان و بخش آسیب دیده ی مغز کمک می کند. از نمونه های آن می توان به سکته ی مغزی اشاره کرد، که به طور گسترده ای با استفاده از قابلیت انعطاف پذیری مغز بهبود یافته. درسکته ی مغزی قسمت های مختلفی از مغز آسیب می بیند و توانایی آن قسمت ها دچار اختلال می شود. با نوروپلاستیسیتی قسمت های سالم مغز این بخش های آسیب دیده را ترمیم کرده و به جبران عملکرد آن ها می پردازند. زمان آسیب مغزی در اثر سکته مغزی، نورون های عصبی این منطقه آسیب دیده خاموش می شوند. اما مغز شروع به ایجاد ارتباط های جدید عصبی می کند و سلول های مرده مغز را جایگزین می کند. بعد از مدت کوتاهی عملکرد این قسمت ها از سر گرفته می شود.

2. نقش نوروپلاستیستی در اعتیاد

با مصرف مواد مخدر مانند الکل یا انجام دادن کارهای قمار، در ذهن انسان رشته های عصبی مرتبط با عادت ایجاد می شود. وقتی فرد رفتارهای اعتیاد آور را تکرار می کند، تکرار باعث می شود، مغز انسان مسیرهای عصبی مرتبط با عادت را تقویت می کند. بنابراین عادت به مصرف مواد یا قمار در مغز تحکیم و تقویت می شود. به این طریق اعتیاد شکل می گیرد. حالا برای از بین بردن این عادت ها باید رشته های جدیدی در مغز ایجاد شود و این رشته های ضخیم اعتیاد به وسیله یک اقدام جدید مکرر، ضعیف شوند. به عبارتی تحت یک آموزش جدید قرار بگیرند. پزشکان و درمان گران نیز به همین خاطر به افرادی که اعتیاد را به تازگی ترک کرده اند توصیه می کنند، که رفتارهای جدیدی را جایگزین عمل اعتیاد آور بکنند، تا با آموزش یک فعالیت تازه رشته های عصبی جدیدی در مغز شکل بگیرد.

3. نقش نوروپلاستیستی یا انعطاف اعصاب در افسردگی

آن چه براساس تحقیقات به دست آمده، ارتباط بین افسردگی و انعطاف پذیری اعصاب است. پژوهش ها نشان می دهد، افسردگی می تواند با ایجاد مسیرهای ناسالم در سیستم عصبی به مغز صدمه وارد کند. این فعالیت های آسیب زا، نوعی انعطاف پذیری منفی مغز است، که در جهت ناسالم استفاده می شود. و به تقویت رفتارهای غلط کمک می کند.

انعطاف پذیری مغز قابلیتی است، که می توان از آن برای بهبود عملکرد قسمت های مختلف مغز و افزایش توانمندی های ذهنی و بدنی کمک گرفت. اما باید به این نکته نیز توجه داشت، که استفاده از این قابلیت در مسیر نادرست و تکرار یک رفتار دردسرساز می تواند، یک عادت مزاحم را به وجود بیاورد؛ که رهایی از آن ممکن است سخت باشد و زمان زیادی از شما بگیرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (374 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (119 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (49 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (12 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...