رفع عفونت کلیه با رژیم غذایی

  یکشنبه، 02 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
رفع عفونت کلیه با رژیم غذایی
کلیه ها منجر به نگهداشت تعادل مثبت مواد مغذی و مواد معدنی در بدن شما می‌شوند. اما اگر شما بیماری کلیوی دارید، ممکن است کلیه‌های شما قادر به ایجاد این تعادل مثبت به درستی نباشد و نیاز است که شما در رژیم غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید.

عفونت مجاری ادراری به واسطه ی باکتری ها ایجاد می شود و البته باکتری می تواند هر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده سازد. بروز این نوع عفونت در بین زنان، 10 بار بیشتر از مردان است. بیش از نیمی از زنان حداقل یک بار در طول زندگی، عفونت مجاری ادراری را تجربه می کنند. برای درمان این عفونت باید باکتری ها از بین بروند و به این منظور باید مصرف غذاهای اسیدی زیاد شود، زیرا محیط اسیدی باکتری های مُضر را از بین می برد.

علایم و عوامل خطر این بیماری

از مهم ترین علایم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* درد یا سوزش به هنگام دفع ادرار

* تکرر ادرار

* وجود خون در ادرار

* درد در قسمت زیر شکم

* تب به ویژه در نوزادان و کودکان

غذاهای مناسب برای عفونت کلیه

علاوه بر مصرف آبمیوه، برخی غذاهای خاص نیز از عفونت ها جلوگیری می کنند. مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت کلیه شامل: جعفری، زغال اخته و بلوبری است. انواع توت ها را می توانید با ماست بخورید و جعفری را می توان در سالادهای مختلف استفاده کنید. سیر خام یکی دیگر از مواد غذایی موثر برای درمان خانگی عفونت کلیه است. سیر دارای خواص دیورتیک است که کلیه ها را مجبور می کند تا نمک و سم را با ادرار خارج کنند و همچنین برای پاتوژن های مقاوم به داروهای آنتی بیوتیک موثر است.
یبوست می تواند باعث التهاب و ضایعات پوستی شود که خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش می دهد بنابراین مصرف فیبر در کنار مایعات برای جلوگیری از این بیماری ضروری است. سیب دارای فیبر زیاد است و حاوی خواص ضد التهابی است و همچنین باعث اسیدیته ادرار به دلیل محتوای اسیدی آن می شود. سیب را می توان به صورت خام، همراه با نوشیدنی یا همراه با سالاد مصرف کنید. همچنین سالاد همراه با سرکه سیب و جعفری نیز مناسب است. کلم نیز دارای فیبر بالا است و بر سیستم ادراری تأثیر می گذارد.
برای جلوگیری از عود عفونت، غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید در هنگام بهبود بیماری کلیه (ها) از مصرف آن ها اجتناب کنید. محصولات کافئین دار، آبمیوه های مرکبات، نوشابه و الکل می توانند علائم عفونت کلیوی را تشدید کنند. از مصرف غذاهای غنی از فسفات باید قبل از درمان عفونت اجتناب شود زیرا کلیه های آلوده مانع از تنظیم سطح فسفر در بدن می شوند. غذاهای غنی از فسفر که نباید در این دوره مصرف شوند عبارتند از:

  • شیر
  • دانه های غلات
  • شکلات
  • آجیل
  • لوبیا
  • نخود خشک شده
  • عدس
  • گوشت ارگانیک

میوه هایی که در این مطلب اشاره می شود را نیز میل کنید؛ چون علاوه بر ویتامین دهی، شما را از عفونت موجود خلاص می کنند.

زغال اخته

زغال اخته در صدر میوه های ضدعفونت ادراری قرار دارد. پزشکان و محققان حوزه تغذیه این میوه های قرمز را بهترین سلاح برای حفاظت از مجاری ادراری می دانند به خاطر این که حاوی خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی است. این میوه های ریز حالت اسیدیته ادرار را بیشتر کرده و به همین دلیل هر نوع باکتری را دفع می کنند. زغال اخته از بین برنده باکتری ها است و قبل از آن نیز اجازه نمی دهد این عناصر مزاحم به بافت های مجاری ادراری بچسبند. توصیه می کنیم خودتان زغال اخته را تهیه کرده و آب آن را بگیرید؛ به خاطر اینکه آب زغال اخته های حاضری حاوی قند زیادی هستند و ترکیبات مفید خود را از دست داده اند؛ پس بهتر است خودتان دست به کار شوید.

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های مفید برای پیشگیری و درمان عفونت های ادراری است. این میوه نیز حالت اسیدیته ادرار را بالا برده و باعث دفع باکتری ها و درمان عفونت ادراری می شود. پاپایا جزو گنجینه های طبیعی و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است. باید بدانید که پاپایا یک میوه سم زدای مفید و سرشار از فیبرها است که به میزان زیادی آنتی اکسیدان دارد و مثانه و روده ها را تمیز می کند. پاپایا به دلیل دارا بودن آنزیم ها به کاهش التهاب کمک کرده و التیام بخش است.

آب پرتقال و آب لیموترش

حتما می دانید که پرتقال و لیموترش جزو میوه های سرشار از ویتامین C هستند. اگر به دنبال معجون سلامتی هستید صبح ها آب دو عدد پرتقال را با آب نصف لیموترش ترکیب کرده و نوش جان کنید. این آبمیوه ی طبیعی باعث مقابله با عفونت ادراری می شود. علاوه بر این آب پرتقال و لیموترش به تمیز شدن روده ها نیز کمک زیادی می کند.

آب آناناس

آناناس حاوی آنزیم مفیدی است که باعث التهاب زدایی از بدن شده و برای خلاص شدن از شر عفونت ادراری مفید است. در واقع می توان آناناس را یک میوه درمانگر دانست که شایستگی حضور روزانه در سبد میوه را دارد. توصیه می کنیم از این میوه به هر صورتی که دوست دارید(در سالاد میوه و یا به صورت آب میوه) استفاده کنید. در صورت ابتلا به عفونت ادراری آب آن را گرفته و میل کنید.

آب انگور قرمز

انگور قرمز نیز جزو گنجینه های فوق العاده طبیعی است. این میوه قرمز و پرخاصیت حافظ سیستم ادراری بوده به اندازه زغال اخته کمک کننده است. اگر زیاد دچار مشکل عفونت ادراری می شوید روزانه از این میوه استفاده کنید. انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدان هاست و باعث کاهش التهاب بدن می شود. آب انگور قرمز دیورتیک (ادرارآور) فوق العاده ای است که علاوه بر تامین ویتامین های بدن به بهبود و درمان عفونت ادراری کمک زیادی می کند.

چند توصیه کلی

همانطور که گفته شد عفونت ادراری در خانم ها رایج تر است. وجود عفونت و التهاب در مثابه باعث سوزش ادرار، احساس فشار در شکم، خستگی و همچنین تب می شود. برای درمان عفونت ادراری یا همان سیستیت پزشک معالج آنتی بیوتیک تجویز می کند. لازم است که در کنار این آنتی بیوتیک ها از میوه های اشاره شده نیز استفاده کنید. چون تمام این میوه ها سرشار از ویتامین C و عناصر مغذی دیگر هستند که به کاهش باکتری های موجود در مثانه کمک می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (194 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت