راه‌های درمان اگزمای پوستی چیست؟

  پنجشنبه، 15 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
راه‌های درمان اگزمای پوستی چیست؟
درمان و کنترل بیماری اگزما بسیار حائز اهمیت است. خارش بیش از حد میتواند باعث ایجاد عفونت پوستی شود، و اگر بیماری اگزما برای طولانی مدت بی درمان بماند، باعث کلفت شدن و تغییر رنگ پوست می شود.

به التهاب یا آماس پوست اِگْزِما (eczema) یا درماتیت گفته می شود. این بیماری می تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و... بر روی پوست شود و در هر نقطه ای از بدن قابل بروز است؛ ولی غالبا این بیماری بر روی آرنج، مچ دست، پشت زانوها و صورت مشاهده می شود. اگزما مسری و سرایت کننده نیست، اما در خانواده هایی که سابقه اگزما، حساسیت و یا آسم دارند، احتمال ابتلا به اگزما وجود دارد. اگزما انواع مختلفی دارد و به اشکال مختلف بروز می کند، بنابراین بسیار مهم است که یک متخصص پوست بسیار حاذق، بیمار را بررسی کند تا معلوم شود آیا مشکل پوستی، نوعی اگزماست یا عارضه دیگری وجود دارد.

اگر از مشکلات پوستی نظیر خشکی و التهاب پوست رنج می برید حتما دوست دارید بدانید که اگزما چیست و چگونه درمان می شود؟ اگزما نوعی التهاب پوستی است. این التهاب که با نام «درماتیت آتوپیک» (Atopic dermatitis) هم از آن یاد می شود، می تواند منجر به خشکی، سوزش، قرمزی، خارش یا حتی تاول زدن پوست شود. افرادی که دچار اگزمای پوستی هستند اغلب دوره هایی را تجربه می کنند که علائم اگزمای پوست در آن ها شدید می شود. در سوی مقابل ممکن است دوره هایی هم وجود داشته باشد که همه علائم بهبود پیدا می کند و از بین می رود.

آیا رژیم غذایی می تواند باعث درمان اگزما شود؟

در حالی که درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، اما برخی از حساسیت های غذایی می تواند باعث تحریک اگزما و شعله ور شدن آن شود. از این رو برای برخی از افراد مفید است که از چیزهایی که به آن حساسیت دارند پرهیز کنند. خیلی از افراد دچار اگزمای پوستی دارای آلرژی های غذایی هم هستند. اما نوع حساسیت غذایی و میزان ارتباط آلرژی غذایی به اگزمای پوستی هر فرد می تواند متفاوت باشد. حساسیت های غذایی رایجی که با اگزمای پوستی مرتبط هستند معمولا شامل موارد زیر است:

  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • محصولات سویا
  • گلوتن
  • مغزها (خشکبار)
  • ماهی
  • صدف

خوردن این غذاها لزوما باعث اگزما نمی شود، اما این غذاها یا غذاهای دیگر می توانند اگزمای پوستی را تحریک کنند و باعث بیشتر یا بدتر شدن شرایط آن شوند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب با اگزما کلید کنترل انواع اگزمای پوستی است.

بر اساس آمار آکادمی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی امریکا، در سال ۲۰۱۵ تعداد ۵.۶ درصد از کودکان در آمریکا (۴.۱ میلیون بچه) دارای حساسیت غذایی تشخیص داده شده اند. اما حساسیت غذایی در بین افرادی که اگزمای پوستی دارند بسیار رایج است؛ حدود ۳۰ درصد از کودکان زیر ۵ سالی که اگزما دارند، دارای حداقل یک حساسیت غذایی هستند. محققین طبق تحقیقاتی که سال ۲۰۱۴ در مجله Investigative Dermatology به چاپ رسید، «درماتیت آتوپیک» را که رایج ترین نوع اگزما است به عنوان بزرگ ترین عامل در افزایش حساسیت غذایی در نوزادان دانستند. این آلرژی ها می توانند باعث واکنش های مختلف مثل اگزما، بیماری های دستگاه گوارشی و تنگی نفس شوند. اگر کودک شما چنین واکنش هایی را بعد از خوردن غذا نشان می دهد، باید نزد پزشک متخصص تست آلرژی انجام دهد تا مشخص شود که به چه مواد غذایی حساسیت دارد.

راه های درمان اگزمای پوستی چیست؟

درمان و کنترل بیماری اگزما بسیار حائز اهمیت است. خارش بیش از حد میتواند باعث ایجاد عفونت پوستی شود، و اگر بیماری اگزما برای طولانی مدت بی درمان بماند، باعث کلفت شدن و تغییر رنگ پوست می شود.

روش های اصلی درمان اگزما:

  • پرهیز از هر گونه آلرژی خوراکی شناخته شده که می تواند باعث التهاب شود.
  • پرهیز از صابون ها، لوسیون ها و شوینده های معطر. استفاده از دستکش در زمان نظافت می تواند از دست ها محافظت کند.
  • خوابیدن در وان حاوی مواد تسکین دهنده می تواند خارش را کمتر کند. پوست باید با لوسیون های مناسب مرطوب شود.
  • بهتر است ناخن های کودکان و نوزادان برای جلوگیری از خارش بیش از حد گرفته شود. همچنین می توانید زمان خوابیدن دستکش نرم دستشان کنید.
  • حمایت خانوادگی از این بیماری و شرایط نامطلوب روحی و روانی که به مراه خودش دارد، تاثیر زیادی در روحیه بیمار دارد.

بسیاری از روش های خانگی برای درمان اگزما وجود دارد که می تواند علائم اگزما را کاهش و آن را درمان کند که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.خوص ضد میکروبی و مرطوب کننده روغن نارگیل تا حد زیادی می توادن به درمان اگزما (درمان درماتیت) کمک کند. روغن نارگیل می تواند در عرض چند روز خشکی پوست و پوسته شدن پوست را نیز کاهش دهد.مقداری روغن نارگیل یا کرم نارگیل را به آرامی در منطقه ای که پوست شما آسیب دیده است بمالید، این کار را روزانه انجام دهید، برای گرفتن بهترین نتیجه قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (118 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (68 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان