ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکارهای مفید و موثر برای جلوگیری از خونریزی زخم

  یکشنبه، 13 شهریور 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
راهکارهای مفید و موثر برای جلوگیری از خونریزی زخم
جراحت‌های منجر به خونریزی‌های جزیی ناشی از بریدگی و خراشیدگی باید متوقف شود. با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی روش های خانگی قطع خونریزی های کوچک بپردازیم.

ممکن است که پوست بدن ما به دلیل برخورد با سطح تیز دچار خراش شود و خونریزی کند و به اصطلاح پوستمان بریده شود. بعد از بریدگی خونریزی ممکن است شدید شود. اگر جلوی این خونریزی ها را نگیریم و بریدگی را بهبود نبخشیم، قطعاً وضعیت بدتر خواهد شد و ممکن است که عاملی برای عفونت و مشکلات جدی تر شود.

حتی بریدگی های کوچک می توانند خونریزی زیادی ایجاد کنند ، به خصوص اگر در مکانی حساس مانند دهان قرار داشته باشند. در بیشتر موارد ، پلاکت های خون شما به خودی خود منعقد می شوند و لخته ای را تشکیل می دهند تا جریان خون را متوقف کند. اگر شما نیاز به سرعت بخشیدن به شرایط دارید، برخی از روش های خانگی می توانند به انعقاد خون شما کمک کرده و خونریزی را سریعتر متوقف کنند. در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم.

اعمال فشار و بالا بردن محل خونریزی

اولین قدم در صورت خونریزی، فشار محکم بر روی زخم و در صورت ممکن بالا بردن زخم از قلب است. می توانید با یک پارچه تمیز یا گاز آن را فشار دهید. مهم نیست که چه نوع پارچه ای را برای کمپرس استفاده کنید تا زمانی که تمیز باشد.

اگر خونریزی متوقف شد، پارچه را جدا نکنید. جدا کردن سریع پارچه ممکن است با شکستن لخته خونی که تشکیل شده همراه باشد و خونریزی را افزایش دهد. در عوض، سعی در فشرده سازی بیشتر داشته باشید و فشار ملایم را ادامه دهید.

قبل از بررسی زخم ۵ تا ۱۰ دقیقه روی زخم فشار وارد کنید تا ببینید که آیا خونریزی کاهش یافته یا متوقف شده است. اگر اینطور نیست، پنج دقیقه دیگر فشار وارد کنید. اگر خونریزی هنوز متوقف نشده است، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

فشار روی زخم و بالا نگه داشتن آن

استفاده از یخ برای توقف خونریزی

استفاده از یخ روی زخم دارای خونریزی به ویژه در دهان، یک درمان خانگی محبوب برای متوقف کردن خونریزی است. این روش همچنین به کاهش تورم کمک می کند. با این حال، تحقیقات علمی اندکی برای تایید این راه حل وجود دارد. یک مطالعه قدیمی نشان داد که زمان خونریزی زیاد، دمای بدن شما بیشتر است. از طرف دیگر هرچه دمای بدن شما پایین بیاید، زمان لخته شدن خون کندتر می شود.

یک مکعب یخی پیچیده شده در گاز را مستقیماً روی زخم بمالید. اگر دمای بدن بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی است از یخ استفاده نکنید تا خونریزی متوقف شود.

استفاده از کمپرس سرد روی دست

قطع خونریزی با چای

یک روش محبوب برای متوقف کردن خونریزی به خصوصا بعد از برگشت از دندانپزشکی ، استفاده از یک کیسه چای مرطوب در ناحیه آسیب دیده است. تصور می شود که تانن های موجود در چای باعث لخته شدن خون شده و توانایی قابض دارند. تانن ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که به چای طعم تلخ آن را می دهند.طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، چای سبز ممکن است بهترین نوع چای مورد استفاده بعد از کشیدن دندان باشد. این مطالعه نشان داد که افرادی که گاز پانسمان را با عصاره چای سبز به روی دندان خونی خود گذاشته اند، نسبت به افرادی که به تنهایی گاز استفاده کرده اند، خونریزی کمتری را تجربه کردند.

برای استفاده از چای برای متوقف کردن خونریزی بعد از عمل دندان، یک کیسه چای سبز یا سیاه را خیس کنید و آن را در گاز بپیچانید؛ سپس آن را محکم اما به آرامی روی زخم بزنید یا آن را به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر مستقیماً در روی برش دهان خود نگه دارید. برای استفاده از چای برای جلوگیری از خونریزی زخم بیرونی، یک کیسه چای سبز یا سیاه را در روی آن زخم فشار دهید. می توانید با استفاده از فشار مستمر و بالا بردن بریدگی بالاتر از قلب خود، خونریزی را کمتر کنید.

بومادران

گونه های مختلف گیاه بومادران در سراسر جهان یافت می شود. گفته می شود آشیل از بومادران برای متوقف کردن خونریزی زخم های سربازانش در طول نبرد استفاده می کرده است. او یک نوع گیاه بومادران را آزمایش کرد تا ببیند چقدر می تواند به بهبود زخم ها در موش ها کمک کند و دریافت که موثر است.

پودر بومادران با خرد کردن گیاه بومادران خشک شده ساخته می شود. برای استفاده از پودر بومادران برای متوقف کردن خونریزی، روی زخم را با پودر بومادران یا برگها و گلهای بومادران مرطوب و تازه پوشانده و سپس فشار وارد کرده و زخم را بالاتر از قلب خود نگهدارید.

فندق برای جلوگیری از خونریزی

ماهیت قابض فندق ممکن است به توقف خونریزی در بریدگی و زخم های کوچک کمک کند. قابض ها به سفت تر شدن پوست و کشیده شدن آن، افزایش خون رسانی و لخته شدن کمک می کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا ثابت شود که قابضان خونریزی را متوقف می کنند، اما استفاده از پماد فندق درمانی مؤثر برای انواع خاصی از اختلالات پوستی است.

برخی از گیاهان قابض دیگر که ممکن است جلوی خونریزی را بگیرند عبارتند از: گیاه چنار و گل رز.

رای استفاده از فندق برای کند کردن خونریزی، مقدار کمی روی گاز یا پانسمان قرار داده و روی زخم فشار دهید. فندق خالص، بدون هیچ گونه مواد دیگر را استفاده کنید.

ویتامین C

براساس یک مطالعه موردی، ترکیب پودر ویتامین C و روی ممکن است خونریزی طولانی مدت را متوقف کرده و لخته شدن خون را پس از کشیدن دندان تشویق کند. این مطالعه نشان داد که پاشیدن پودر حاوی ویتامین C بر روی گاز و استفاده از آن روی جای دندان دارای خونریزی باعث کند شدن خونریزی می شود.حتما از پودر خالص ویتامین C استفاده کنید که با قندها یا طعم دهنده ها مخلوط نشده باشد. پودر را مستقیماً روی لثه های دارای خونریزی خود بپاشید.

جلوگیری از خونریزی با پودر قهوه

یکی از مواد موثر برای قطع خونریزی حاصل از زخم های مختلف روی پوست پودر قهوه می باشد. محل بریدگی را شستشو دهید. کمی پودر قهوه به محل مورد نظر بزنید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس محل مورد نظر را با آب ولرم بشویید.

قهوه

فلفل سیاه

فلفل سیاه یک روش ایده آل و رایج در طب سنتی برای بند آوردن خونریزی حاصل از بریدگی مخصوصاً بعد از شیو کردن می باشد. محل بریدگی را شستشو دهید. مقدار کمی فلفل سیاه روی ناحیه موردنظر بپاشید و بعد از چند دقیقه این ناحیه را شستشو دهید.

وازلین برای قطع خونریزی

وازلین یکی از موثرترین مواد برای قطع فوری خونریزی می باشد. ناحیه مورد نظر از پوستتان را کاملا با آب بشویید. سپس کمی وازلین روی محل خونریزی بزنید و تا زمانی که خونریزی بند نیامده، وازلین را نگه دارید. سپس بعد از قطع کامل خونریزی آن را شستشو دهید.

عصاره سرو کوهی

عصاره سرو کوهی خواص درمانی بسیار زیادی دارد که یکی از آن قطع خونریزی حاصل از بریدگی های پوست مخصوصا بریدگی های بعد از شیو کردن می باشد. کافی است ناحیه بریده شده روی پوستتان را با آب و کاملاً تمیز شست و شو دهید. سپس کمی عصاره سرو کوهی را روی ناحیه مورد نظر را بزنید و بعد آن را باندپیچی کنید.

جلوگیری از خونریزی با دهانشویه

دهانشویه دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. به همین دلیل در از بین بردن درد و جلوگیری از عفونت و قطع خونریزی حاصل از بریدگی بسیار موثر است. کافی است که ناحیه بریده شده را به کمی دهانشویه آغشته کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک درمان خانگی موثر می باشد و بر خلاف فلفل سیاه سوزش زیادی را ایجاد نمی کند. در نتیجه خواص ضد عفونی کننده آن می تواند به سرعت خونریزی را بند بیاورد. کمی فلفل قرمز را روی ناحیه مورد نظر بپاشید. سپس چند دقیقه صبر کنید و ناحیه مورد نظر را با آب شستشو دهید.

فلفل قرمز
علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از مواد زیر نیز به کاهش و قطع خونریزی کمک می کند.
  • سرکه سفید: سرکه سفید یکی از بهترین روش ها برای بند آوردن خونریزی حاصل از بریدگی روی پوست می باشد. کافی است که یک پد را به سرکه سفید آغشته کنید و آن را روی بریدگی پوست خود بزنید تا خونریزی متوقف شود.
  • شکر: شکر حاوی ماده ای به نام کریستالین می باشد که به شدت می تواند خون اضافی را از روی پوست شما جذب کند. کافی است که مقدار کمی شکر روی ناحیه موردنظر بپاشید.
  • آرد: آرد برای قطع خونریزی از روی پوست اعجاب انگیز عمل می کند. کمی آرد را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بپاشید.
  • آب نمک: آب نمک دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد و می تواند برای قطع خونریزی و بریدگی های سطحی پوست استفاده شود. کافی است یک قاشق غذاخوری نمک را داخل یک فنجان آب بریزید و بعد از حل شدن روی محل زخم قرار دهید.
  • زردچوبه: زردچوبه دارای خواص شفا بخشی می باشد. کافی است که مقداری از آن را روی ناحیه مورد نظر بزنید و بعد از چند دقیقه پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.
  • زاج سفید: زاج سفید پروسه شفابخشی و قطع خونریزی را سرعت می بخشد و درد را نیز کاهش می دهد. زاج سفید را کمی مرطوب کنید و سپس آن را روی ناحیه بریدگی قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را بردارید.
  • نارون کوهی: نارون کوهی زخم شما را به سرعت ضدعفونی می کند و خونریزی آن را بند می آورد.یک پد نخی را به نارون کوهی آغشته کنید و آن را روی زخم قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

پرسش و پاسخ

آیا امتحان کردن راه حل هایی که ثابت نشده است جلوی خونریزی را می گیرند، مضر است یا امتحان کردن آن ها بی خطر است؟شما هرگز نباید چیزی را که ثابت نشده است اما گفته شده که به دلایل مختلف جلوی خونریزی را می گیرد استفاده کنید. از آنجا که یک زخم باز است، بدن شما در معرض آلاینده ها قرار دارد. استفاده از ماده تایید نشده بر روی زخم می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. این مشکلات می تواند خونریزی را افزایش دهد، عفونت ایجاد کند، پوست شما را تحریک کند یا یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. در این زمینه محتاط باشید و اگر سوالی دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (434 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (213 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (184 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (176 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (173 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (46 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (44 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (28 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (24 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن گوشی موبایلش روح مخترع تلفن همراه را شاد کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار مرد ایرانی در غافلگیری همسرش برای ندادن رمز کارت بانکش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس