راهکارهایی برای کنترل استرس کنکور

  پنجشنبه، 09 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
راهکارهایی برای کنترل استرس کنکور
هنگامی که از مطالعه و امتحانات خود احساس خستگی و اضطراب می کنید، یک روش عالی برای دستیابی به آرامش، این است که با همسالان خود در مورد آنچه می گذرانید، صحبت کنید. ممکن است متوجه شوید که آنها دقیقاً در شرایط مشابه شما هستند و این احساس مشترک می تواند به کنترل استرس کنکور در شما کمک کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از دانش آموزان در دوران طلایی پیش از کنکور دچار فشارهای روانی و عاطفی می شوند، این موضوع باعث می شود به جای تمرکز بر دروس دچار احساس ناکامی و ناامیدی شوند. این افکار باعث می شود به جای مطالعه و جمع بندی دروس، مدام در حال فکر کردن به نتیجه کنکور و پیامدهای بعد از آن باشند. این امر دو پیامد دارد، اول اینکه با فکر کردن مداوم به مسئله ای که نتیجه آن مشخص نیست، تنها زمان خود را برای آماده شدن برای کنکور هدر می دهید و از بقیه دانش آموزانی که در حال مطالعه هستند، عقب می افتند. دوم اینکه مداوم فکر کردن به هر مسئله ای استرس زایی سبب زیاد شدن استرس و اضطراب در فرد شده و می تواند سلامت روحی و جمسی فرد را بسیار تهدید کند.

پدر و مادر هایی که به هر دلیلی انتظارات بیش از حد از فرزندان خود دارند یا مدام با گوشه و کنایه با آن ها صحبت می کنند، فشار زیادی به فرزندان خود وارد می کنند. تزریق کردن استرس و اضطراب بر فرزندان نه تنها سبب بهبود رتبه فرزندانتان در کنکور نمی شود بلکه نتیجه ای عکس نیز می تواند داشته باشد. متاسفانه بارها شاهد این قضیه بودیم که استرس و نگرانی بیش از حد والدین سبب می شود فشار روانی بیشتری به فرد وارد شود.

جهت کنترل استرس کنکور و درمان اضطراب، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

۱. اهداف واقع بینانه تعیین کنید.

تعداد معدودی از افراد در کنکور کامل ترین درصد ها را برای هر درس کسب می کنند. با این حال، بسیاری از دانش آموزان احساس می کنند که آن ها حتما باید نمره برتر کسب کنند. از قضا، وسواس بیش از حد برای کامل و بهترین بودن، می تواند شما را به یک فرد پر از استرس های تخریب کننده تبدیل کند. به طوری که در واقع نتیجه کمتری را نسبت به آن چه توانایی های شماست، بدست آورید. شما برای گرفتن نتیجه عالی تلاش کنید، اما:

کنکور یکی از مراحل زندگی شما است که خوب یا بد عبور می کند و تاثیر آن در زندگی تان می تواند خیلی زیاد نباشد. کنکور برای شما حکم مرگ یا زندگی را ندارد. کمک گرفتن از مشاور استرس کنکور می تواند بهترین تصمیمی باشد که شما در دوران کنکور خود گرفته اید.

۲. اعتماد به نفس خود را با یک برنامه مطالعه دقیق و در عین حال انعطاف پذیر بیشتر کنید.

یک برنامه مطالعه منطقی برای کنکور در یک سالی که درس می خوانید، تنظیم کنید. برای این کار می توانید از مشاورهای کنکور یا مشاور استرس کنکور کمک بگیرید. آن ها می توانند کمک های بسیاری به شما کنند. با داشتن برنامه ای درست در طول یک سال، میزان فشار درس خواندن روی شما متعادل می شود؛ در نتیجه به کنترل استرس کنکور کمک می کند.
برنامه خود را انعطاف پذیر در نظر بگیرید، زیرا در تمام برنامه ها موارد خطایی وجود دارد که از پیش نمی توانید آن ها را تعیین کنید. ممکن است مبحثی از یک درس بیش از ساعات مشخص شده در برنامه از شما زمان بگیرد.

۳. مراقب خودتان باشید.

برای کنترل استرس کنکور در روزهای قبل تا روز کنکور، مدتی را برای استراحت و لذت بردن خود قرار دهید. در طول جلسات طولانی مدت مطالعه، به خودتان استراحت دهید. میان وعده بخورید و یک نوشیدنی خنک بنوشید. با بودن در کنار خانواده و دوستان، تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود، پیاده روی، صحبت با مشاور استرس کنکور و … می توانید آرامش کسب کنید و استرس خود را کاهش دهید.

۴. هنگام مطالعه نفس بکشید و حرکات کششی انجام دهید.

تکنیک های تنفس یکی از سریعترین و آسان ترین راه ها برای رفع تنش در بدن و آرام کردن ذهن است. بدن با تنفس عمیق، آرامش می یابد، ضربان قلب کند می شود، ماهیچه ها شل می شوند و فشار خون کاهش می یابد. شاید این راه کوچک به نظر برسد، اما در طول یک سال درس خواندن شما، بدون این که بفهمید در کنترل استرس کنکور به شما کمک شایانی می کند. کشش بدن همچنین به رفع فشار عضلات، افزایش گردش خون و تمرکز مغز شما کمک می کند. مهم است که پس از نشستن طولانی روی صندلی، حتما به بدن خود استراحت دهید. این عمل نه تنها باعث آرامش و هوشیاری شما می شود؛ بلکه به شما در بهتر خوابیدن نیز کمک می کند. برای آموختن تکنیک های بیشتر از مشاور استرس کنکور خود کمک بگیرید.

۵. زمان خود را مدیریت کنید.

برای به دست آوردن بیشترین بازدهی از زمان مطالعه بدون استرس، ایجاد یک جدول زمانی مطالعه ضروری است. برنامه ریزی برای مطالعه یک هفته یا یک ماه، ایده آل است. به این معنی که دقیقاً می دانید چه کاری باید انجام دهید و این فرصت را خواهید داشت تا همه موارد مورد نیاز خود را پوشش دهید. اما حتی اگر زمان کمتری برای مطالعه تمام مباحث کنکور را دارید، از برنامه ریزی زمانی ناامید نشوید. ایجاد یک جدول زمانی به شما اطمینان می دهد که مهمترین عناصر را در دوره کنکور، مطالعه خواهید کرد.

۶. حواس پرتی را قطع کنید.

رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام، نه تنها هنگامی که قرار است در حال درس خواندن باشید، باعث حواس پرتی شما می شوند، بلکه مطالعات نشان داده اند که اگر بیش از حد زمان خود را به آن ها بپردازید، می توانند شما را تحت فشار قرار دهند. اگر نمی خواهید در زمان یک سال کنکور خود کاملا از رسانه های مجازی دوری کنید، حداقل زمان کوتاه و کنترل شده ای را به آن اختصاص دهید. سرگرم نبودن با این حواس پرتی ها می تواند به کنترل استرس کنکور به شما کمک کند. اگر به گوشی خود اعتیاد دارید، از مشاور استرس کنکور خود بخواهید تا روش های ترک اعتیاد به گوشی را به شما آموزش دهد.

۷. بیرون بروید و تفریح کنید.

شاید شما برای استراحت کردن، خوابیدن را ترجیح دهید و احساس کنید که به بازدهی شما کمک بیشتری می کند، اما مطالعات نشان داده است که برای کنترل استرس کنکور و رسیدن به آرامش بهتر، بیرون از خانه رفتن و استفاده از هوای آزاد می تواند بیشتر از خوابیدن به شما آرامش دهد و استرس شما را کنترل کند.

۸. با دیگران صحبت کنید.

هنگامی که از مطالعه و امتحانات خود احساس خستگی و اضطراب می کنید، یک روش عالی برای دستیابی به آرامش، این است که با همسالان خود در مورد آنچه می گذرانید، صحبت کنید. ممکن است متوجه شوید که آنها دقیقاً در شرایط مشابه شما هستند و این احساس مشترک می تواند به کنترل استرس کنکور در شما کمک کند.
هیچ جایگزینی برای تماس چهره به چهره و معاشرت حضوری با دیگران وجود ندارد. یک دوست پیدا کنید که دوست تحصیلی شما باشد یا یک گروه درس خواندن تشکیل دهید. همچنین صحبت های هفتگی با مشاور استرس کنکور علاوه بر کنترل استرس، به بالا رفتن انگیزه شما نیز کمک می کند.

۹. زمان خواب را در اولویت قرار دهید.

حداقل نیم ساعت قبل از خواب تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و سعی نکنید در تختخواب خود درس بخوانید، زیرا با شروع آن به احساسات منفی مانند استرس و ناکامی در کنکور فکر خواهید کرد. اگر در طول روز خسته شدید، ۲۰ دقیقه چرت بزنید. اگر در خوابیدن مشکل دارید، مشاور به شما در درمان اختلالات خواب کمک خواهد کرد.

۱۰. در هنگام مطالعه، میان وعده بخورید.

خوردن بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها می توانند باعث کاهش استرس شما شوند. از نوشیدنی های کافئین دار کمتر استفاده کنید، زیرا با افزایش ضربان قلب باعث بیشتر شدن استرس در شما می شوند. برای کنترل استرس کنکور در طول روز می توانید از دمنوش هایی که باعث افزایش آرامش در شما می شوند، استفاده کنید. برخی از بهترین میان وعده های تقویت کننده شامل زغال اخته، شکلات و آجیل است.

کدو تنبل و دانه های آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند که برای تنظیم احساسات مفید هستند. مطمئناً خوردن بیش از حد از هر چیزی باعث می شود احساس بی حالی و بی نظمی داشته باشید، بنابراین در حد اعتدال بخورید. همچنین افرادی که چای سبز می نوشند، بعد از انجام یک کار استرس زا، سطح پایین تر هورمون استرس کورتیزول را نیز تولید می کنند. بنابراین چای سبز فراموش نشود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW