راهکارهایی برای درمان خشم و عصبانیت

  پنجشنبه، 09 بهمن 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
راهکارهایی برای درمان خشم و عصبانیت
  معمولا در زمان عصبانیت دو طرف کلماتی را بیان می کنند که بعد از فروکش شدن عصبانیت آن ها از زدن آن حرف ها پشیمان می شوند. به همین خاطر می گویند در زمان عصبانیت تا جایی که می توانید به اعصاب خود مسلط باشید، چند لحظه صبر کنید که دعوا تمام شود و سعی کنید هر حرفی را به زبان نیاورید که خدایی ناکرده بعدا از گفتن آن ها شرمنده شوید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عصبانیت شدید در تمام مراحل زندگی می تواند بسیار خطرناک باشد. اینکه یک فرد مجرد در خانه پدری خود، هنگام عصبانیت به شدت به هم بریزد و نتواند خشم خود را کنترل کند از لحاظ میزان ناراحتی که برای خودش و اطرافیانش بوجود می آورد، دست کمی از یک فرد متاهل که هنگام عصبانیت از کوره درمی رود ندارد. منظور این است که در تمام مراحل زندگی افراد عصبی هم خود و هم خانواده خود را بسیار تحت تاثیر قرار می دهند و تحمل یک فرد عصبی برای همه دشوار است. فرد عصبی به طور کلی کسی است که به یکباره با شدت زیادی بهم می ریزد و عصبانی می شود و درآن موقع، داد و بیداد می کند، بی احترامی می کند، ممکن است به خود و بقیه ضربه بزند.

ظرف یا وسایل اطراف را پتاب کند یا بشکند. که این حد از خشم آنها اصلا طبیعی نیست و باید درمان شود. حسنی که این ویژگی دارد این است که فرد عصبی، نمی تواند رفتار خود را در طولانی مدت پنهان کند. یعنی این افراد به سرعت خصیه خود را ثابت می کنند و برای کسی که می خواهد همسر خود را قبل از ازدواج به خوبی بشناسد، بسیار شانس خوبی است چون این مورد ظرف مدت کوتاهی سرباط می کند و پنهان نخواهد ماند.

انواع اختلالات خشم و عصبانیت

معمولا دو نوع خشم وجود دارد: ۱- خشم خودآگاه ۲- خشم ناخودآگاه

خشم مزمن

خشم مزمن یک واکنش هیجانی است که معمولا ریشه در کودکی دارد. به صورت مثبت و منفی بر روی فرد تاثیر می گذارد. تاثیر منفی آن باعث تخریب شخصیتی، فحاشی، شکست، تحقیر و … می شود. این خشم همراه با برخورد کلامی و فیزیکی است که باعث بالا رفتن ضربان قلب، افزایش تنفس و … می شود. باید بگوییم که این خشم به مرور زمان خود به خود از بین می رود.

خشم مجهول

این نوع خشم ناخودآگاه است و ما متوجه آن نمی شویم، فقط احساس ناراحتی به ما دست می دهد. از علائم آن بی حوصلگی است.

خشم فراگیر

این نوع خشم بیشتر به خاطر مشکلات روزمره است و در طول روز ممکن است چند بار برایمان اتفاق بیفتد که راه مقابله با این نوع خشم، برای شخص سخت است و به سختی و در طولانی مدت با آن کنار می آید.

خشم خودمحور

در این نوع خشم معمولا فرد بعد از آن احساس ناراحتی و پشیمانی می کند، اما پشیمانی خود را به طرف مقابلش بیان نمی کند. در درمان افراد عصبی به این نوع خشم راه های زیادی وجود دارد و کنترل آن به مراتب آسان تر است زیرا فرد از عصبانیت خود آگاه است، مدیتیشن تمرینی بسیار تاثیرگذار برای کنترل آن است.

خشم بی ثبات

این نوع خشم بیشتر بی دلیل رخ می دهد در حدی که شخص سر مسائل کوچک بی اندازه خشمگین می شود و ممکن است کار و یا صحبت های بدی از دهانش بیرون بیاید؛ اما در کوتاه مدت خشمش از بین رفته و فروکش می کند. و از کرده خود پشیمان می شود. پس بهتر است تا می توانیم خشم خود را از بین ببریم.

خشم تهاجمی

خشم تهاجمی اکثر اوقات موقع انتقام جویی رخ می دهد و گاهی باعث آسیب به خود یا شخص مقابل می شود. در درمان افراد عصبی به خشم تهاجمی، چون شخص ریشه مشکل را نمی داند پس درمان آن مقداری زمان می برد؛ زیرا ابتدا باید ریشه خشم خود را یافته بعد برای رفع آن راه حل پیدا کند. این خشم، خشمی خودآگاه است.

تاثیر عصبانیت در جسم و روح

  1. سلامت قلب افراد را در معرض خطر قرار می دهد

استرس بیشترین آسیب را به قلب وارد می کند و هنگام اضطراب زیاد ضربان قلب افزایش می شود که باعث سکته قلبی می شود.

  1. خطر سکته مغزی

استرس به رگ های مغز فشار آورده و باعث پاره شدن رگ های مغز و نرسیدن خون به آن می شود که این امر موجب سکته مغزی می شود.

  1. تضعیف سیستم ایمنی بدن

استرس معمولا فرد را در حالت به قراری و ناتوانی قرار می دهد و به مرور سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث اختلال در جسم و روح انسان می شود.

  1. ارتباط عصبانیت با افسردگی

عصبانیت به مرور ما را به فردی تنها تبدیل می کند و تنهایی افسردگی را به همراه دارد.

  1. کاهش عمر انسان

مشکلات روحی باعث کوتاه تر شدن عمر می شود. استرس و افسردگی از بدترین مشکلات روحی است.

راه های درمان افراد عصبی

  1. قبل از حرف زدن، به آنچه می خواهیم بیان کنیم فکر کنیم

معمولا در زمان عصبانیت دو طرف کلماتی را بیان می کنند که بعد از فروکش شدن عصبانیت آن ها از زدن آن حرف ها پشیمان می شوند. به همین خاطر می گویند در زمان عصبانیت تا جایی که می توانید به اعصاب خود مسلط باشید، چند لحظه صبر کنید که دعوا تمام شود و سعی کنید هر حرفی را به زبان نیاورید که خدایی ناکرده بعدا از گفتن آن ها شرمنده شوید.

  1. بروز ناراحتی بعد از آرام شدن

وقتی دعوا فروکش شد و توانستید به درستی فکر کنید، می توانید ناراحتی هایتان را با لحنی آرام به طرف مقابلتان بگویید و از او بخواهید که دلیل کار خود را توضیح دهد. با این روش دو طرف آسیبی نمی بینند و خیلی راحت مشکل حل می شود.

  1. ورزش به آدم آرامش می دهد

همانطور که می دانیم ورزش از بهترین تفریحات و رفع خستگی و استراحت جسم و روح است. ورزش برای درمان افراد عصبی یکی از بهترین راه حل ها است. ورزشی مانند پیاده روی به آدم آرامش روح می دهد و خشم او را تا حدودی از بین می برد.

  1. کنار گذاشتن کینه

کینه ورزی بدترین سم برای جسم و روح انسان است؛ زیرا موجب می شود احساسات مثبت شما به مرور از بین بروند و احساس و افکار منفی جایگزین آن شود. نگذارید این اتفاق بیفتد و همیشه بخشنده باشید تا روح تان در آرامش باشد.

  1. نفس عمیق

بهترین درمان افراد عصبی نفس عمیق است. معمولا نفس عمیق استرس را از فرد دور می کند. نفس عمیق موجب کاهش تنفس شما می شود و فشار خون را نیز منظم می کند. روش درست نفس عمیق این است که نفس را از راه بینی به داخل و از راه دهان به بیرون دهید و به مدت یک دقیقه این عمل را تکرار کنید تاثیر آن را خواهید دید.

  1. مدیتیشن

برای انجام این تمرین ابتدا باید بدن خود را در حالت راحتی و به صورت نشسته قرار دهید و روی حرکات بدن و نحوه تنفس خود تمرکز کنید که روح و جسم شما آرامش را حس کند. مدیشن برای درمان افراد عصبی بسیار کاربرد دارد و خشم آن ها را تا حدودی کنترل می کند و در طولانی مدت خشم را کاملا از بین می برد.

  1. گوش دادن به آهنگ موردعلاقه خود

معمولا گوش دادن به موسیقی های آرام به آدم آرامش می دهد و او را در رویاهایش غرق می کند و خشم و ناراحتی را برای دقایقی از او دور می کند. به همین خاطر اکثر مشاوران گوش دادن به موسیقی های آرام را برای درمان افراد عصبی پیشنهاد می کنند.

  1. شمارش معکوس

ترفند شمارش معکوس هم برای تقویت تمرکز و هم برای کنترل استرس و خشم مفید است. مثلا از ۱ تا ۱۰ بشمارید و دوباره از ۱۰ تا ۱ به صورت دو عدد در میان شمارش کنید و تاثیر مثبت آن را ببینید.

  1. وضو گرفتن

از لحاظ علمی ثابت شده است که وضو گرفتن انرژی منفی را از بدن فرد خارج کرده و به آدم آرامش را هدیه می دهد.

خوراکی های مفید برای افراد عصبی

معمولا انواع سبزیجات و دمنوش ها برای کنترل اعصاب و آرامش بسیار مناسب هستند و سیستم عصبی را تقویت می کنند. سبزیجات دارای ویتامین و مواد معدنی است که این ها برای بدن ضروری هستند.

استفاده از سبزیجات در سالاد مثل کاهو و شاهی و کلم و جعفری در غذا به صورت خام و یا بخارپز شده راه حلی است که برای درمان افراد عصبی به شما پیشنهاد می کنیم و یا بعضی گیاهان را به صورت دمنوش روزانه می نوشند که برای کنترل خشم و عصبانیت بسیار مفید هستند.

  1. مخمر آبجو

این مخمر بسیار مغذی است و سرشار از ویتامین B و کلسیم و مواد معدنی است که سیستم عصبی را تقویت می کند و استرس را از بین می برد و باید روزانه در وعده های غذایی و نوشیدنی ما استفاده شود.

  1. ریحان

بسیاری از ما می دانیم که مصرف گیاه ریحان در مواقع اضطراب بسیار جواب می دهد و هم چنین برای معده بسیار مفید است و باکتری ها و التهاب آن را از بین می برد. پزشکان مصرف آن را برای افراد سالم نیز توصیه می کنند.

  1. شکلات

شکلات تلخ ۷۰ درصد برای کنترل استرس بسیار مناسب است. شکلات تلخ حاوی تئوبرومین و فلانوئید است که تحریک کننده مغز و محافظت کننده رگ های خونی است.

  1. گردو

گردو نیز خاصیت ضد استرس و افسردگی را دارد و به دلیل ماده ای که در آن وجود دارد به فرد احساس شادابی و آرامش می دهد و مصرف حداقل یک قاشق غذاخوری روزانه برای درمان افراد عصبی توصیه می شود.

  1. کلم قرمز و اسفناج

کلم قرمز و اسفناج از سبزیجات های مفید برای درمان خشم و اضطراب است و می دانیم که کلم قرمز حاوی آنتوسیانین ها است که این ماده محافظ قلب و تقویت کننده حافظه است.

اسفناج نیز از سبزیجات بسیار مفید می باشد که بیشتر به صورت بخارپز و یا خورشت اسفناج استفاده می شود. این نوع سبزی فوق العاده است و علاوه بر سلامت بدن، روح را نیز آرام می کند؛ زیرا خاصیت های زیادی دارد.

  1. به لیمو و زعفران

دمنوش به لیمو و زعفران به کم خوابی کمک می کند و برای سیستم گوارش نیز مفید است. این دو ماده در هنگام عصبانیت برای درمان افراد عصبی استفاده می شوند.

  1. جینسینگ

ریشه گیاه جنسینگ از دیگر تسکین دهنده هایی است که استرس را از فرد دور می کند. این ماده معمولا به جای چای استفاده می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW