ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهنمای خرید دستگاه ماینینگ

  سه شنبه، 22 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهنمای خرید دستگاه ماینینگ
برای خرید گزینه‌ای که مصرف برق کمتری دارد و مبلغ پایین‌تری به ازای هر هش/تراهش طلب می‌کند، انتخاب منطقی‌تری است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دستگاه های ماینر در واقع کامپیوترهای قدرتمندی هستند که با استفاده از آن ها می توان اقدام به استخراج بیت کوین نمود. تجهیزات دستگاه ماینر شامل کارت گرافیک ماینینگ، پردازنده های قوی و… هستند. در ایران ارز دیجیتال که بیشتر آن را با نام بیت کوین می شناسند هر ساله طرفداران جدید و بیشتری برای خرید و فروش پیدا می کند؛ از این رو تقاضا برای استخراج آن نیز افزایش می یابد و در پی آن لوازم مورد نیاز برای استخراج آن نیز با تقاضای بیشتری روبرو است.

شاید بسیاری از افراد به یاد دارند که تا چندی پیش بسیاری با استفاده از کامپیوترهای شخصی و خانگی به استخراج ارز دیجیتال مشغول بودند؛ اما اکنون با توجه به افزایش سختی شبکه بیت کوین و همچنین ضعیف بودن قطعات کامپیوترهای شخصی برای این درجه از سختی شبکه بیت کوین الزام خرید ماینر بیشتر می شود. این روزها دیگر امکان استخراج ارز دیجیتال با کامپیوترهای شخصی وجود ندارد زیرا هزینه استهلاک و برق مصرفی توسط آنها نه تنها سوددهی ندارد، بلکه باعث ضرر و زیان نیز خواهد شد.

در ابتدا سازنده بیت کوین برای اطمینان از معاملات غیر متمرکز قصد استخراج رمز ارز رایانه های شخصی را به عنوان هدف اصلی خود انتخاب کرده بود؛ اما با روی کار آمدن کارت گرافیک های قوی تر و پیشرفت تکنولوژی، اولین دستگاه های ماینر و استخراج ارز دیجیتال روی کار آمد و روزبه روز با پیشرفت تکنولوژی نیز تجهیزتر شدند.

ماشین حساب های استخراج اگرچه با در نظر گرفتن هش ریت و قیمت برق مصرفی می توانند در تخمین درآمد بسیار مفید باشند، اما قیمت تجهیزات ماینینگ را در نظر نمی گیرند. این بخش مهم ارتباط مستقیم و بسیار با اهمیتی در سود آوری ماینر دارد، چرا که ماینر تنها در صورتی به سودآوری خواهد رسید که هزینه ی پرداختی برای خرید تجهیزات ماینینگ بعلاوه هزینه ی برق مصرفی به او برگردد. خرابی تجهیزات در مدت زمان کمتر از عمر مفیدشان، کاهش قیمت رمزارزها در بازه ی زمانی مورد نظر ماینر به منظور فروش رمزارزهای ماین شده از جمله خطرات این صنعت می باشد. از سوی دیگر افزایش قیمت رمزارزها و عمر بالاتر این تجهیزات نیز در سودآوری بیشتر و سریعتر ماینر موثر است.

برای خرید یک دستگاه ماینینگ قیمت، عمر مفید و هش ریت آن دستگاه از فاکتور های بسیار مهمی است که یک ماینر باید به آن ها توجه داشته باشد. تاثیر قیمت و عمر مفید در پاراگراف بالا مورد بحث قرار گرفت اما هش ریت که قدرت دستگاه شما را مشخص می کند، مقدار پردازشی است که پردازنده(گرافیکی یا اسیک) در یک الگوریتم خاص در مدت زمان ۱ ثانیه انجام می دهد و معمولا بر حسب هش/ثانیه یا تراهش/ثانیه و … بیان می شود. واضح است که در دست داشتن هش ریت بالاتر، شانس یافتن بلوک را افزایش داده و سود آورتر است.

ابتدا باید رمزارز و الگوریتمی که می خواهید ماین کنید را انتخاب نمایید، دقت داشته باشید برخی رمزارزها قابلیت ماین ندارند و توسط شرکت سازنده ی رمزارز توزیع یا فروخته می شوند، برخی بر پایه ی سیستم PPS هستند که به ازای رمزارزهای نگه داری شده در کیف پول به صورت همان رمزارز سود می دهد و تنها رمزارزهای بر پایه ی سیستم توزیع POW هستند، قابل ماین هستند، در این بخش نیز الگوریتم های مختلف و متنوعی وجود دارند. هر چند کارت های گرافیکی انعطاف بیشتری داشته و می توانند الگوریتم های مختلفی را ماین کنند، اما در الگوریتم های مختلف، بین برندها تفاوت وجود دارد به عنوان مثال تراشه های گرافیکی شرکت AMD در الگوریتم Ethash عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و تراشه های گرافیکی شرکت Nvidia در الگوریتم Equihash، بنابراین مقایسه ی کارت ها در یک الگوریتم خاص باید انجام شود.

برآورد هش ریت/قیمت

یکی از فاکتور های مهم برای انتخاب دستگاه ماینینگ بازدهی آن نسبت به هزینه ای است که برای خرید آن صرف می گردد. برای این منظور می توان قیمت آن را بر هش ریت تحویلی تقسیم نمود؛ با این کار مشخص می شود با خرید یک دستگاه مشخص، برای هر واحد مشخص هش ریت، چه مقدار پول پرداخت می کنید. توجه داشته باشید در این برآورد هزینه ی برق مصرفی در نظر گرفته نمی شود و در صورتی که تنها با اتکا به این عامل خرید صورت گیرد ممکن است تجهیزات ماینینگ هزینه برق بیشتری بر ماینر تحمیل کند. بنابراین در مناطقی که برق ارزان قیمتی دارند این فاکتور از اهمیت بیشتری برخوردار است. در جداول زیر این برآورد برای برخی کارت های گرافیکی پر استفاده در صنعت ماینینگ و با درنظر گرفتن الگوریتم پر استفاده ی Ethash انجام شده است.

بهای هر مگاهش(تومان) هش ریت قیمت نام
۱۹۸,۷۵۰ ۴۰MH/S ۷,۹۵۰,۰۰۰ GIGABYTE RX VEGA 64 GAMING ۲X OC 8GB HBM2
۱۹۰,۲۷۷ ۳۶MH/S ۶,۸۵۰,۰۰۰ GIGABYTE RX VEGA 56 GAMING 2X OC 8GB HBM2
۱۲۸,۸۸۸ ۲۷MH/S ۳,۴۸۰,۰۰۰ GIGABYTE RX 570 GAMING 8GB
۱۱۱,۱۱۱ ۲۷MH/S ۳,۰۰۰,۰۰۰ MSI RX 470 MINER 4GB
۱۶۷,۸۵۷ ۱۴MH/S ۲,۳۵۰,۰۰۰ ASUS ROG STRIX GTX1050TI 4G GAMING
۱۴۳,۱۳۶ ۲۲MH/S ۳,۱۴۹,۰۰۰ MSI GTX 1060 Gaming X 6GB GDDR5
۱۶۳,۰۰۰ ۳۰MH/S ۴,۸۹۰,۰۰۰ ZOTAC GTX 1070 AMP! Extreme 8GB
۱۷۶,۶۶۶ ۳۰MH/S ۵,۳۰۰,۰۰۰ MSI GTX 1070 Ti GAMING 8GB
۱۱۱,۰۷۴ ۲۷MH/S ۲,۹۹۹,۰۰۰ BIOSTAR RX 570 4GB MINING
۱۱۳,۹۶۰ ۲۵MH/S ۲,۸۴۹,۰۰۰ GIGABYTE P106 MINING 6GB
۱۲۱,۶۶۶ ۳۰MH/S ۳,۶۵۰,۰۰۰ Gigabyte RX 580 Gaming 4GB
۱۷۴,۶۷۶ ۳۴MH/S ۵,۹۳۹,۰۰۰ MSI GTX 1080 GAMING X 8GB GDDR5X
۴۴۵,۹۴۵ ۳۷MH/S ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ ASUS ROG STRIX GTX1080TI O11G GAMING
۱۲۶,۸۴۶ ۱۳MH/S ۱,۶۴۹,۰۰۰ ASUS RX 560 4GB EVO

جدول محاسبه ی بهای تمام شده ی هر مگاهش برای کارت های گرافیکی در الگوریتم Ethash

محاسبه ی بهای تمام شده برای هر تراهش در اسیک های موجود در بازار ایران را می توان در جدول زیر مشاهده نمود. با توجه به امکان ناکارآمد شدن اسیک های خاص با اجرای فورک و ریسک بالای این نوع اسیک ها، همچنین تنوع بالاتر اسیک های SHA-256 برآورد تنها برای اسیک های مبتنی بر این الگوریتم انجام شده است.

بهای هر تراهش(تومان) هش ریت قیمت نام
۷۵۲,۳۸۰ ۱۰٫۵TH/S ۷,۹۰۰,۰۰۰ BITMAIN Antminer T9+
۵۲۵,۰۰۰ ۱۲TH/S ۶,۳۰۰,۰۰۰ WhatsMiner M1 V2
۷۴۴,۸۲۷ ۱۴٫۵TH/S ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ BITMAIN Antminer S9j

اسیک های SHA-256 (بیت کوین، بیت کوین کش و رمزارزیهای مبتنی بر این الگوریتم)

باید توجه داشت که ریگ های ماینینگ با اسیک ها قابل مقایسه نیستند، چرا که بر روی الگوریتم استخراج متفاوتی کار می کنند؛ به همین دلیل در دو جدول جداگانه ارائه شده اند. ریگ های ماینینگ انعطاف پذیری بیشتری نسبت به اسیک ها در انتخاب الگوریتم دارند، قطعات آن در کامپیوتر ها قابل استفاده و فروش هستند، در صورت خرابی نیز انعطاف بیشتری در تعمیر، جایگزینی و یا رفع مشکل بخش آسیب دیده از خود نشان می دهند. از طرفی اسیک ها معمولا درآمد بیشتری دارند و با حذف مرحله ی طراحی و انتخاب اجزاء، نصب و تنظیم آن ها ساده تر است.

در نهایت برای خرید گزینه ای که مصرف برق کمتری دارد و مبلغ پایین تری به ازای هر هش/تراهش طلب می کند، انتخاب منطقی تری است. برای مثال در جدول اسیک ها T9+ به ازای هر تراهش خریدار ۷۵۲,۳۸۰ تومان می پردازد و در مورد S9j هزینه ی تمام شده ی هر تراهش ۷۴۴,۸۲۷ خواهد بود در حالی که S9j توان مصرفی کمتری دارد، گزینه ی مناسب تری خواهد بود. البته باید توجه داشت قیمت قطعات ثابت نیست و این مثال تنها در صورت ثابت بودن قیمت ها اعتبار خواهد داشت؛ اما روش انجام محاسبات در این مثال مشخص می شود و می توان این روش را در صورت تغییر قیمت ها با انجام محاسبات جدید، تعمیم داد.

دیگر عوامل موثر در سودآوری ماینینگ

هر ماینر برای دریافت تعداد بیشتری از رمزارزی که در نظر دارد تلاش می کند، تعداد بیشتر رمزارزهای استخراج شده برابر است با درآمد بیشتر. بعضی از رمزارزها محدودیت تعداد انتشار دارند و پس از توزیع مقدار مشخصی رمزارز، این روند متوقف می گردد، اما برخی دیگر این محدودیت را ندارند، به عبارت دیگر انتشار این رمزارزها به پایان نخواهد رسید. همچنین پاداش یافتن هر بلاک که بین ماینر ها توزیع می گردد نیز می تواند در رمزارزهای مختلف متفاوت باشد برای مثال در بیت کوین پس از کشف بلوک های مشخص جایزه ی آن نیز نصف می شود و بر اساس تخمین سایت bitcoinblockhalf.com زمان نصف شدن بعدی جایزه ی یافتن هر بلوک ۵۷۰ روز دیگر(نسبت به تاریخ انتشار مقاله) است که از ۱۲٫۵ بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش می یابد. سختی شبکه نیز عامل مهم دیگری است، معمولا با افزایش قیمت رمزارزها و چشم انداز سودآوری بیشتر، ماینر های بیشتری را جذب کرده و سختی افزایش می یابد اما در هنگام کاهش قیمت رمزارزها به دلیل خریداری تجهیزات ماینینگ در گذشته و امید ماینر ها به افزایش قیمت در آینده، سختی شبکه با روند کند تری کاهش می یابد و یا حتی ثابت می ماند. در این مسیر تنها عامل هزینه ی برق مصرفی این دستگاه ها ملاک بوده و هنگامی که قیمت رمزارزها از مقدار مشخصی پایین تر برود، سودآوری ماینر ها به صفر رسیده و احتمالا رفتار خاموش کردن دستگاه ها و نتیجه ی آن در کاهش سختی شبکه با روندی آهسته، مشاهده می گردد. اما در هنگام افزایش قیمت رمزارزها به دلیل هیجان ماینرها روند پر شتابی در افزایش تعداد ماینرها و در نتیجه افزایش سختی شبکه ی رمزارزها مشاهده می شود.

علاوه بر کارت های گرافیکی، طراحی صحیح ریگ های ماینینگ نیز عامل مهمی در طول عمر ریگ و سودآوری ماینر است. انتخاب مناسب منبع تغذیه(پاور)، پردازنده و رم کارآمد و کم هزینه، مادربرد مناسب با تعداد شکاف های کافی و به طور کلی کمینه کردن هزینه ی ریگ با حفظ کارایی و بازدهی آن، عامل بسیار با اهمیتی است. در اسیک ها طراحی توسط شرکت سازنده صورت گرفته و به شما تحویل داده می شود بنابراین این عامل تنها در ریگ های ماینینگ در نظر گرفته می شود.

مراقبت صحیح از تجهیزات ماینینگ، زدودن گرد و خاک و کنترل دما نیز عامل مهمی در افزایش طول عمر تجهیزات و در نتیجه سودآوری ماینر خواهد بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...