راجب فواید شگفت انگیز ماست بیشتر بدانید

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
راجب فواید شگفت انگیز ماست بیشتر بدانید
انسان صدها سال است که ماست مصرف می کند. ماست یک ماده غذایی بسیار مغذی است و مصرف منظم آن می تواند از چندین جنبه سلامت شما را تقویت کند.

ماست از آن مواد غذایی به شمار می رود که قدمتی چندین ساله دارد و از ادوار گذشته تا به امروز به شکل های مختلفی مورد مصرف قرار می گیرد. استفاده از این ماده لبنی پر خاصیت در طی بازه های زمانی منظم و متوالی می تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد. «فواید ماست» به عنوان یک خوراکی همه فن حریف بسیار است؛ ما در این مقاله سعی کرده ایم گوشه ای از این خواص و فواید را برای شما بازگو کنیم، با ما همراه شوید.

انواع مختلف ماست:

ماست کم چرب یا بدون چربی:

ماست کم چرب یا کم چرب با شیر ۲ درصد تهیه می شود.

کفیر

کفیر یک ماست مایع برای نوشیدن است. این ماده حاوی پروبیوتیک است و با اضافه کردن دانه های کفیر به شیر آماده می شود.

ماست یونانی

ماست یونانی پروتئین بالاتری نسبت به سایر ماست ها دارد، اما حاوی کلسیم کمتری است. ماست یونانی ضخیم و خامه ای است. این ماده می تواند در مقابل گرما بهتر از ماست معمولی مقاومت کند و اغلب در پخت و پز به سبک مدیترانه ای استفاده می شود.

ماست غیر لبنی

گزینه های ماست غیر لبنی شامل ماست سویا و ماست شیرنارگیل است. ماست می تواند طیف وسیعی از مواد مغذی مهم را ارائه دهد.

پروبیوتیک

پروبیوتیک نوعی باکتری سالم است که به نفع روده مفید است. آن ها به تنظیم دستگاه گوارش و کاهش گاز، اسهال، یبوست و نفخ کمک می کنند. برخی تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، به مدیریت وزن کمک کنند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

مصرف ماست و سایر غذا های پروبیوتیک ممکن است باعث افزایش جذب ویتامین ها و مواد معدنی شود.

کلسیم

کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ها و دندان های سالم ضروری است. همچنین برای لخته شدن خون، بهبود زخم و حفظ فشار خون طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. غذا های سرشار از کلسیم بهتر است وقتی با یک منبع ویتامین D جفت شوند، زیرا ویتامین D به روده کوچک و به جذب کلسیم کمک می کند.

فایده شگفت انگیز ماست شامل:

سرشار از مواد مغذی است

ماست حاوی مواد مغذی مختلفی است که بدن انسان به آنها نیاز دارد. ماست به واسطه محتوای بالای کلسیم خود مشهور است که یک ماده معدنی ضروری برای سلامت دندان ها و استخوان ها محسوب می شود. تنها یک فنجان ماست می تواند 49 درصد از نیاز کلسیم روزانه شما را تامین کند. همچنین، ماست از محتوای بالای ویتامین های B، به ویژه ویتامین B12 و ریبوفلاوین بهره می برد که هر دو آنها ممکن است به محافظت از شما در برابر بیماری قلبی و نقائص هنگام تولد لوله عصبی کمک کنند. یک فنجان ماست می تواند 38 درصد از نیاز روزانه انسان به فسفر، 18 درصد به پتاسیم و 12 درصد به منیزیم را تامین کند. این مواد معدنی برای چندین فرآیند بیولوژیکی ضروری هستند که از آن جمله می توان به تنظیم فشار خون، سوخت و ساز و سلامت استخوان اشاره کرد. یکی از مواد مغذی مهم که به طور طبیعی در ماست وجود ندارد، ویتامین D است، اما به طور معمول با آن غنی می شود. ویتامین D سلامت سیستم ایمنی و استخوان ها را بهبود می بخشد و ممکن است خطر برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی و افسردگی را کاهش دهد.

سرشار از پروتئین است

ماست می تواند مقدار قابل توجهی پروتئین - حدود 12 گرم در هر 200 گرم - را برای شما تامین کند. پروتئین با افزایش مصرف انرژی، یا میزان کالری که در طول روز می سوزانید، از سوخت و ساز پشتیبانی می کند. دریافت پروتئین به میزان کافی برای تنظیم اشتها نیز مهم است زیرا تولید هورمون هایی که احساس سیری را ایجاد می کنند، افزایش می دهد. این شرایط می تواند به صورت خودکار میزان کالری مصرفی کلی شما را کاهش دهد که برای کنترل وزن مفید است. ویژگی تقویت احساس سیری ماست با انتخاب ماست یونانی که از ماست های غلیظ است، نمود بیشتری پیدا می کند. ماست یونانی ساده از محتوای پروتئین بالاتری نسبت به ماست معمولی برخوردار است و هر 200 گرم از آن 22 گرم پروتئین ارائه می کند.

به سلامت گوارش کمک می کند

برخی انواع ماست حاوی باکتری های زنده هستند که به نام پروبیوتیک شناخته می شوند. مصرف این قبیل ماست ها می تواند به سلامت گوارش کمک کند. متاسفانه بسیاری از ماست ها پاستوریزه شده هستند که این عملیات گرمایی می تواند به مرگ باکتری های مفید ماست نیز منجر شود. برای حصول اطمینان از وجود پروبیوتیک های موثر در ماست نمونه هایی که با برچسب پروبیوتیک مشخص شده اند را خریداری کنید. برخی از انواع پروبیوتیک ها که در ماست وجود دارند، مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس، توانایی خود در کاهش نشانه های سندرم روده تحریک پذیر، اختلالی شایع که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، را نشان داده اند. افزون بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است از شما در برابر اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک و همچنین یبوست محافظت کنند.

سیستم ایمنی انسان را تقویت می کند

مصرف منظم ماست، به ویژه نمونه های حاوی پروبیوتیک، می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد. پروبیوتیک ها می توانند التهاب را کاهش دهند که با چندین بیماری از عفونت های ویروسی تا اختلالات روده پیوند خورده است. پژوهش ها نشان داده اند که پروبیوتیک ها در برخی موارد ممکن است به کاهش بروز، شدت، و طول مدت سرماخوردگی کمک کنند. افزون بر این، ویژگی های تقویت کننده سیستم ایمنی ماست به واسطه وجود منیزم، سلنیم و روی است که این مواد معدنی نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن انسان ایفا می کنند. ماست های غنی شده با ویتامین D هرچه بیشتر سلامت سیستم ایمنی را تقویت می کنند. ویتامین D به واسطه توانایی خود در زمینه پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مورد مطالعه قرار گرفته است.

در برابر پوکی استخوان از شما محافظت می کند

ماست حاوی برخی مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت استخوان ها است که از آن جمله می توان به کلسیم، پروتئین، پتاسیم، فسفر و گاهی اوقات ویتامین D اشاره کرد. تمامی این ویتامین ها و مواد معدنی برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند. پوکی استخوان شرایطی است که در بین سالمندان شایع است. افراد مبتلا به پوکی استخوان از تراکم استخوانی پایینی برخوردار هستند و در معرض خطر شکستگی های استخوان قرار دارند. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف حداقل سه وعده محصولات لبنی مانند ماست در روز به حفظ توده استخوانی و تقویت استخوان ها کمک می کند.

می تواند برای سلامت قلب مفید باشد

چربی ماست یکی از دلایلی است که سلامت این ماده غذایی را بحث برانگیز می کند. ماست عمدتا حاوی چربی های اشباع شده، با مقدار کمی از اسیدهای چرب اشباع نشده تک پیوندی است. در گذشته، اعتقاد بر این بود که چربی اشباع شده موجب بیماری قلبی می شود، اما پژوهش های اخیر نشان داده اند که این مساله شاید درست نباشد. مدرکی دال بر مضر بودن چربی موجود در ماست برای سلامت وجود ندارد و در حقیقت، ممکن است برای سلامت قلب شما نیز مفید باشد. برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف چربی اشباع شده از محصولات شیر کامل می تواند کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد که این شرایط می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده اند مصرف ماست می تواند در کاهش وقوع بیماری قلبی موثر باشد. افزون بر این، محصولات لبنی مانند ماست می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند که یکی از عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی است.

می تواند به مدیریت وزن کمک کند

ماست دارای ویژگی های مختلفی است که می توانند به مدیریت وزن کمک کنند. این محصول از پروتئین بالایی برخوردار است که در کنار کلسیم می تواند سطوح انتشار هورمون های کنترل کننده اشتها مانند پپتید YY و GLP-1 را افزایش دهند. افزون بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف ماست با وزن بدن، درصد چربی بدن و اندازه دور کمر کمتر مرتبط است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (320 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند