روش های درمان بواسیر یا هموروئید در بارداری

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش های درمان بواسیر یا هموروئید در بارداری
از آنجایی که یبوست در تشدید و بدتر شدن هموروئید اثر دارد به همین دلیل رعایت رژیم غذایی پرفیبر بعد از زایمان بسیار اهمیت دارد. البته یبوست تا مدتی بعد از زایمان امری طبیعی است زیرا بخش زیادی از مایعات برای شیر مادر جذب می شود و باعث یبوست می شود. به طور کلی مصرف آب و فیبر کافی و تحرک جسمی بعد از زایمان برای جلوگیری از یبوست لازم است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بیماری بواسیر با نام علمی هموروئید به صورت تورم و التهاب مویرگ های موجود در خروجی دستگاه گوارش یعنی مقعد بروز می کند. دیواره ها ی درونی مقعد چهار سانتی متر انتهایی روده ی بزرگ به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی و عملکرد دریچه ای آن از رگهای بالشتکی با دیواره های حساس تشکیل شده است . مویرگ های بخش انتهایی دستگاه گوارش که موظف به مراقبت از کانال مقعد هستند، در هنگام دفع مدفوع خشک دچار کشش و ملتهب خواهند شد. کشیدگی دیواره ی سیاهرگ ها با کاهش توان انقباضی مانع پمپاژ خون به سمت نواحی بالاتر و بازگشت آن به قلب می شوند. بنابراین هر عاملی که مانع بازگشت خون داخل این عروق مخرج به قلب شود سبب افزایش فشار داخل این سیاهرگهای دهانه مقعد شده و سبب گشاد شدن وپیچ در پیچ شذن این عروق خواهد شد که به آن بواسیر یا هموروئید گفته میشود.

علت بواسیر در بارداری

  • همان طور که میدانید بدن فرد باردار در این دوران دچار تغییرات متعددی مثل حالت تهوع و یا ویار کردن می شود، هموروئید هم بر اثر همین تغییرات و یبوست در بارداری به وجود می آید. احتمال این بیماری در سه ماه سوم بارداری بیشتر می شود، زیرا جنین بزرگتر شده و فشار بیشتری به رحم و عروق مقعدی وارد میشود هم چنین خون از قسمت تحتانی بدن کندتر برگشت داده می شود که همین موضوع باعث متورم شدن عروق می شود.
  • یبوست و کندتر شدن حرکات روده ها
  • با افزایش ترشح هورمون پروژسترون در این دوران، دیواره ی رگ ها و شریان های خونی شل می شود.

نکته مثبت بواسیر در بارداری و خبر خوش برای مادران باردار این است که این بیماری موجب به خطر انداختن سلامت نوزاد آنها نخواهد شد و اگرچه زایمان طبیعی باعث بدتر شدن این شرایط می شود اما معمولاً بعد از زایمان بهبود می یابد و اختلالی موقتی می باشد.

روش های درمان بواسیر بارداری

در بیشتر موارد این عارضه پس از تمام شدن دوران بارداری و زایمان بهبود می یابد با این حال شما می توانید با استفاده از روش های زیر به کاهش درد این بیماری در بارداری کمک کنید:

درمان خانگی

  • استفاده از کمپرس یخ: برای کاهش درد و ورم روزی چند بار کمپرس سرد را روی موضع قرار دهید.
  • استفاده از حمام سیتز و کمپرس گرم: نشستن در وان آب گرم به مدت 10 الی 15 دقیقه می تواند در کاهش درد موثر باشد.
  • به طور متناوب از کمپرس سرد و گرم استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از خارش و سوزش هنگام شست و شو ناحیه مقعد را به آرامی شسته و از دستمال توالت بی بو و نرم استفاده نمایید.
  • برای تسکین درد خود می توانید با تجویز پزشک از داروهای بیحس کننده و یا پماد آنتی هموروئید استفاده کنید. به یاد داشته باشید استفاده بیش از حد از این داروها خطرناک است و ممکن است موجب التهاب و حساسیت پوستی شود.
  • بر روی سطح خیلی سفت و سخت ننشینید.
  • از البسه نخی و گشاد استفاده کنید.

درمان پزشکی

در واقع برای درمان این بیماری روش های پزشکی زیادی وجود دارد اما با توجه به شرایط حساس این دوران، استفاده از آن ها برای مادران باردار ممنوع می باشد به جز دو روش زیر که توسط پزشک باید انتخاب شود:

  • جراحی بواسیر با استفاده از روش هایی مانند استاپلر و یا رابربند که معمولاً همراه با عوارض و درد می باشد.
  • درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر (اطلاعات بیشتر) که می توان آن را به عنوان بهترین و مطمئن ترین و سریع ترین روش درمان معرفی نمود. در این روش میزان درد و خونریزی بیمار به حداقل می رسد. برای خواندن اطلاعات بیشتر در مورد این روش می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

اقدامات لازم پس از زایمان

پس از زایمان و فارغ شدن بهتر است دوش آب گرم بگیرید و داخل وان آب گرم بنشینید.

از آنجایی که یبوست در تشدید و بدتر شدن هموروئید اثر دارد به همین دلیل رعایت رژیم غذایی پرفیبر بعد از زایمان بسیار اهمیت دارد. البته یبوست تا مدتی بعد از زایمان امری طبیعی است زیرا بخش زیادی از مایعات برای شیر مادر جذب می شود و باعث یبوست می شود. به طور کلی مصرف آب و فیبر کافی و تحرک جسمی بعد از زایمان برای جلوگیری از یبوست لازم است.

اگر یبوست شما بعد از زایمان طول کشید و هموروئید بهبود نیافت با مشورت متخصص خود می توانید از داروهای ملین هم استفاده نمایید. با مصرف ملین ها و روش های خانگی در بیشتر موارد معمولاً بعد از زایمان مشکل یبوست و بواسیر حل خواهد شد اما اگر بعد از زایمان وضعیت شما بهتر نشد و یبوست و هموروئید باعث اذیت شما شد پزشک یکی از این روش ها را برای درمان شما انتخاب خواهد کرد.

رابر بند یا بستن باند مخصوص در انتهای بافت بواسیری به منظور قطع کردن جریان خون رسانی به آن که خطراتی از جمله درد شدید و یا بی اختیاری به همراه دارد. این روش معمولاً برای بواسیر های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

هموروئید پکسی یا همان استاپلر که با استفاده از ابزاری مخصوص جریان خونرسانی به عروق هموروئیدی قطع می شود. این روش هم دارای خطرات و عوارضی مثل عفونت، خونریزی و … می باش. معمولاً برای بواسیر داخلی درجه سه و چهار استفاده می شود.

بوتاکس و یا تزریق سم بوتولینوم که با استفاده از فلج کردن عضلات درد را بهبود می دهد این روش هم دارای عارضه ی بسیار خطرناک بی اختیاری می باشد.

هموروئیدکتومی که در واقع همان عمل جراحی سنتی بواسیر می باشد که برای موارد پیشرفته تر انجام میشود و همراه با بیهوشی و بی حسی است.

لیزر بواسیر : با توجه به تجربه بیماران از روش های دردناکی که ذکر شد و عوارض جبران ناپذیر این روش ها، درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر به عنوان روش درمان محبوب بیماران معرفی شده و به جرات می توان گفت بهترین روش برای درمان این بیماری می باشد. زیرا علاوه بر قطعی بودن درمان و سرعت انجام این روش دارای مزایای بسیاری مانند سرپایی بودن، درد و خونریزی کمتر نسبت به سایر روش ها، عدم نیاز به بیهوشی و بستری شدن و طی کردن دوره نقاهت، صرفه جویی در زمان و … می باشد.

پیشگیری از هموروئید در بارداری

  • انجام ورزش کگل باعث قوی تر شدن عضلات کف لگن می شود و در نتیجه انجام زایمان را راحت تر می کند.
  • خودداری از زور زدن هنگام دفع مدفوع
  • از نشستن طولانی مدت و زور زدن در توالت اجتناب شود.
  • رعایت رژیم غذایی پر فیبر و مصرف کافی مایعات مخصوصاً آب

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (652 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (91 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان