روش‌های جلوگیری از ریزش مو در تابستان چیست؟

  دوشنبه، 09 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش‌های جلوگیری از ریزش مو در تابستان چیست؟
ریزش موی سر در فصل تابستان به علت تعریق بیشتر افزایش می‌یابد. با شروع فصل گرما یكی از مهمترین مشكلات پوست و مو، تعریق زیاد است. عرق حاوی نمك، اوره، مواد آنتی باكتریال و ترشحات غدد چربی پوست است كه محیط مناسبی را برای افزایش رشد فلور ( میكروارگانیسم های ) طبیعی پوست سر اعم از قارچ‌های سطحی و عوامل باكتریال ایجاد می‌كند

ریزش موی سر در فصل تابستان به علت تعریق بیشتر افزایش می یابد. با شروع فصل گرما یكی از مهمترین مشكلات پوست و مو، تعریق زیاد است. عرق حاوی نمك، اوره، مواد آنتی باكتریال و ترشحات غدد چربی پوست است كه محیط مناسبی را برای افزایش رشد فلور ( میكروارگانیسم های ) طبیعی پوست سر اعم از قارچ های سطحی و عوامل باكتریال ایجاد می كند. التهاب پوست كف سر و ترشحات غدد چربی به صورت خارش و ریزش پوست بروز می كند و با استحمام مكرر و استفاده از شامپو و كرم های مناسب می توان از بروز این بیماری پیشگیری كرد.در شرایط عادی ۸۵ درصد از موهای سر در فاز رشد و ۱۵ درصد در فاز ریزش و یا بینابینی هستند كه در فصل تابستان ریزش مو ۵ـ۴ درصد افزایش می یابد. اصولاً در فازهای رشد مو، یك یا دو فاز ریزش طبیعی مو وجود دارد كه یكی از این فازها در مرداد و شهریور است. به علت وجود موادی مثل كلر و ضدعفونی كننده ها در آب استخر و استفاده افراد مختلف از این امكانات، بیماری های واگیردار پوستی شیوع بیشتری دارد. كلر موجود در آب استخرها موجب تغییر رنگ موی سر می شود، بخصوص در موهای رنگ شده و بلوند، زمینه ای از رنگ سبز را ایجاد می كند. متاسفانه هیچ تست خاصی برای بررسی ریزش مو وجود ندارد. اما علل متفاوتی مثل زمینه های ارثی، فصلی، تغذیه ای ، مصرف داروها و شرایط هورمونی خاص می توانند بر روی ریزش مو موثر باشند. در تابستان به علت تعطیلی مدارس اعمال جراحی انتخابی مثل عمل ترمیمی بینی و دیگر اعمال اصلاحی انجام می شود و استرش ناشی از علل جراحی می تواند یكی از علل مهم ریزش موی سر باشد.

اجازه بدهید به سراغ روش های جلوگیری از ریزش مو در تابستان برویم و ببینیم که در بهترین سه ماه سال چه باید بکنیم تا موهایمان زیبا و دست کم روی سرمان باقی بمانند.

ماساژ پوست سر با روغن نارگیل گرم

روغن نارگیل از کاهش پروتئین در موهای سالم و غیرسالم جلوگیری می کند. فرقی نمی کند که آن را قبل یا بعد از شستن موها استفاده کنید؛ درهرحال ماساژ موها با آن باعث افزایش گردش خون در پوست سر و رشد بهتر مو ها می شود. می توانید اسانس ها را هم با روغن نارگیل ترکیب کنید.پوست سرتان را دست کم سه بار در هفته با روغن نارگیل گرم ماساژ بدهید. این کار زیبایی مو و درخشش آنها را زیاد می کند. روغن را شب ها به موهایتان بزنید و روز بعد آن را بشویید. به مرور زمان موهایی درخشان تر، پرپشت تر و نرم تر خواهید داشت.

رژیم غذایی مناسب و آب رسانی

تغذیه نقش مهمی در زیبایی و تقویت موها دارد؛ پس اگر می خواهید از ریزش مو در تابستان یا هر فصل دیگری نجات پیدا کنید، به غذایتان اهمیت بدهید. رژیم غذایی مناسب باید شامل موادی مانند آهن، روی، ویتامین C، نیاسین، بیوتین، ویتامین D و امگا ۳ و امگا۶ باشد.البته تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا نیاز به این مواد برای تقویت موها را بهتر به ما نشان دهند؛ بااین حال مصرف بادام، گردو و مواد غذایی تازه و محلی می تواند روی کیفیت موها اثر مثبت داشته باشد. اگر هم فکر می کنید که به مصرف مکمل ها نیاز دارید، حتما باید درباره این موضوع با پزشک مشورت کنید. هرگز، هرگز، هرگز بی مشورت مکملی مصرف نکنید.

کم آبی بدن هم می تواند موها را خشک کند و باعث ریزش آنها شود. در تابستان که تعریق بدن افزایش پیدا می کند، نیاز به نوشیدن آب هم بیشتر می شود. بهتر است دست کم ۲ تا ۳ لیتر آب در روز مصرف کنید تا بدنتان را از کم آبی دور نگه دارید. مصرف میوه هاو سبزیجات پرآبی مانند خیار، گوجه فرنگی و هندوانه هم بدنتان را مرطوب نگه می دارد.

استفاده از آب آلوئه ورا

سال هاست که از آلوئه ورا برای درمان مشکلات مختلف و جلوگیری از ریزش مو در تابستان و مواقع دیگر استفاده می شود. نوشیدن آب آلوئه ورا موها یتان را از درون تقویت می کند. مصرف ژل این ماده و ماساژدادن موها و پوست سر با آن هم مفید است. ژل خام را از فروشگاه ها تهیه کنید. استفاده از برگ آلوئه ورا و خارج کردن ژل موجود در آن هم مفید است.استفاده منظم از آلوئه ورا می تواند موهای خشک و آسیب دیده را درمان کند. این ماده مفید خواص ضدویروسی و ضدمیکربی هم دارد و به همین خاطر می تواند مشکلاتی مانند شوره سر را هم با آب رسانی به مو رفع کند.

استفاده از نرم کننده های مناسب

مواد گوناگونی وجود دارند که مانع از ریزش مو می شوند. کافی است آنها را بشناسید و باهم مخلوط کنید تا به بهترین ترکیب ممکن برسید؛ مثلا می توانید دو عدد تخم مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و نصف قاشق غذاخوری عسل هم به این ترکیب اضافه کنید و همه را به خوبی هم بزنید. خمیر به دست آمده را روی پوست سرتان بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، سرتان را با آب ولرم آب بکشید.

انواع نرم کننده مو و نکاتی که باید درباره آن بدانیم

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است و می تواند به جلوگیری از ریزش موها و نیز تقویت آنها و افزایش رشدشان کمک کند. روغن زیتون در افزایش استحکام موها نقش دارد و عسل هم موها را درخشان و نرم می کند. سرکه سیب نیز PH موها را کاهش می دهد و درخشش و استحکام موها را بیشتر می کند.تحقیقی درباره موها نشان می دهد قلیایی شدن موها باعث افزایش اصطکاک میان تار های مو و تخریب کوتیکول های آنها می شود. کوتیکول ها خارجی ترین بخش ساقه مو و پوشش آن هستند.

دوری از گرما و حرارت دادن زیاد به موها

اگر موهایتان را دوست دارید، حتما باید آنها را از حرارت زیاد و مستقیم دور نگه دارید. استفاده زیاد از سشوار، اتوی مو و وسایل حرارتی دیگر باعث نازک شدن و تخریب موها می شود. وسایل حالت دهنده به مو را روی حالت کم حرارت تنظیم کنید تا موهایتان آسیب نبینند. قبل از حرارت دادن به موها هم از اسپری های محافظ مو استفاده کنید.بافتن موها قبل از خواب یا پوشاندن موها در آفتاب هم از روش های دیگر حفاظت از موها هستند. به موارد زیر هم برای جلوگیری از ریزش مو در تابستان دقت کنید:

  • پوست سرتان را خشک و تمیز نگه دارید؛
  • موها را سه بار در هفته با شامپوهایی عاری از سولفات و پارابِن بشویید؛

مشاهده پرفروش ترین شامپوهای ضد ریزش مو + قیمت

  • قبل از بستن موها صبر کنید خودشان بی دخالت سشوار خشک شوند؛
  • پوست سرتان را تمیز نگه دارید و نگذارید که عرق و گرد وغبار روی آن جا خوش کنند؛
  • موهایتان را جلوی پنکه و کولر یا به طورکلی باد سرد خشک نکنید، چون دراین صورت پوست سر هم خشک می شود؛
  • با ورزش کردن و انجام دادن تمرین های یوگا اجازه بدهید که گردش خون در پوست سرتان بیشتر و تندتر شود و رشد موها را هم افزایش بدهد.

رطوبت موها را بالا ببرید

بعد از شامپو و آبکشی از نرم کننده هایی که دارای عناصر هیدراته هستند مانند ویتامینE استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از ماسک های ترمیمی بهره بگیرید. مدت زمان قرار گیری این ماسک ها بر روی سر بیست دقیقه است.

نوک موهایتان را بچینید

مو معمولا در قسمت نوک دچار خشکی می شود. پس هر چند وقت یکبار نوک موی خود را کوتاه کنید. همچنین برای کم شدن شکستن مو و خشکی اش از روغن های مخصوص استفاده کنید.

روغن را با اندازه 20 میلیمتر بالاتر از محل اتصال مو به کف سر بمالید و همچنین نوک موی خود را هر 2 ماه یک بار کوتاه کنید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای حفاظت از مو

استفاده از کرم های ضد آفتاب بدون رنگ و حاوی فیلتر یو وی است به خصوص برای کسانی که حمام آفتاب می گیرند، امری ضروری است.این کار باعث خواهد شد که موی شما دچار شکستن و تخریب رنگدانه در مواجهه با آفتاب مستقیم تابستان نشود.

تغییر رنگ مو

هر هفته یک بار موهای خود را با شامپو های تثبیت کننده مو بشویید. این کار باعث تقویت مو می شود. این نوع شامپو ها موجب زیاد شدن رنگدانه های مو می شود.تقویت موهای کمرنگ شده به وسیله شستشوی مو با شامپو تثبیت کننده رنگ، به مدت 1بار در هفته بسیار موثر است. این شامپو به وسیله رنگدانه های خنثی، باعث افزایش فوری رنگدانه های مو می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (217 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (120 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (43 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (41 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت