تهیه سس اسپاگتی (ماکارونی) به چند روش

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تهیه سس اسپاگتی (ماکارونی) به چند روش
سس خانگی یک سس چند منظوره است که به آسانی درست می‌شود. این دستورالعمل با گوجه‌هایی با طعم ملایم، پیاز، سیر و ریحان تازه درست می‌شود که با روغن زیتون سس را درست می‌کنند و البته کمی کره هم با آن همراه می‌شود. این سس را می‌توان برای انواع غذا‌ها و بخصوص انواع اسپاگتی استفاده کرد.

اسپاگتی غذایی است که سریع آماده می شود و از غذا های مورد علاقه کودکان است. اسپاگتی را می توان با سس های متنوع و مواد مختلفی درست کرد. سس گوشت یکی از سس هایی است که محبوبیت زیادی دارد، البته افرادی که گیاه خوارهستند یا به دلایل سلامتی نمی توانند گوشت مصرف کنند، با استفاده از طرز تهیه ای که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد سس اسپاگتی را تهیه کنند.

مواد لازم برای تهیه سس ماکارونی با قارچ

  • قارچ/ ۴۰۰ گرم
  • کره/ ۱۰۰ گرم
  • پیاز/ ۱ عدد
  • گوجه فرنگی/ ۵۰۰ گرم
  • جعفری خرد شده/ ۲ قاشق سوپ خوری
  • پنیر رنده شده/ ۱۰۰ گرم
  • فلفل/ به میزان دلخواه
  • نمک/ نصف قاشق چایخوری

دستور تهیه سس ماکارونی با قارچ

برای طرز تهیه سس ماکارونی با قارچ ابتدا باید قارچ ها را خوب بشوید و خرد کنید، بعد آن را به همراه کره درون تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید و مقداری تف دهید تا آب قارچ تبخیر شود. سپس فلفل و نمک را اضافه کنید، پیازی را ریز کنید، بعد به مواد بیافزاید و مقداری آن را تف دهید، همین طور گوجه فرنگی را که از قبل ریز کرده اید، به آن اضافه نمایید.با حرارت کم ۱۵ دقیقه به مواد اجازه دهید، تا خوب بپزد. در انتها جعفری خرد شده را به آن بیافزاید و بعد پنیر رنده شده را به مواد اضافه کنید، اکنون سس قارچ آماده شده است.

مواد لازم برای تهیه سس ماکارونی با گوشت

  • گوشت چرخ کرده/ ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه ای یا کنسرو نخود فرنگی/ ۱ عدد
  • پیاز/ ۱ عدد
  • پودر سیر/ نصف قاشق چایخوری
  • زردچوبه، فلفل سیاه، نمک/ به مقدار لازم

دستور تهیه سس ماکارونی با گوشت

برای درست کردن سس ماکارونی با گوشت ابتدا سیر، پیاز و فلفل دلمه ای را در قطعات کوچکتر ریز کنید.گوشت را با مقداری روغن درون تابه تف دهید، تا سرخ شود و آن را از درون تابه خارج کنید.پیاز و فلفل دلمه ای را درون تابه بریزد و اجازه دهید، کمی تف بخورد چرا که سبب می شود مواد طعم گوشت را به خود بگیرند و نرم شوند. سیر را نیز اضافه کنید و مقداری تف دهید، بعد گوشت چرخ کرده را به مواد بیافزاید، در انتها زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید.

در ادامه طرز تهیه سس ماکارونی با گوشت باید مقدار کمی آب جوش را بر روی مواد مخلوط شده بریزد و کمی نمک به سس اضافه کنید و چند دقیقه ای صبر کنید تا سس غلیظ شود. حال سس گوشت آماده شده است.

برای تهیه ماکارونی، ابتدا درون قابلمه مقداری آب بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید، بعد از این که آب به جوش آمد، نمک را به همراه مقدار خیلی کم زردچوبه و چند قطره روغن مایع به آب اضافه کنید، سپس ماکارونی را درون آن بریزید و یکی دو بار به هم بزنید تا ماکارونی( بخصوص رشته ای) خیلی به هم نپیچد، بعد از گذشت چند دقیقه(بسته به نوع ماکارونی) آن را آب کش کنید.

مواد لازم برای سس ماکارونی

  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • پیاز 1 عدد
  • گوجه فرنگی 6 عدد
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زردچوبه مقداری
  • پودر کاری مقداری
  • آب گوشت یک فنجان
  • رب گوجه فرنگی یک فنجان
  • سیر 2 حبه

طرز تهیه سس ماکارونی

یک عدد پیاز درشت سفید را پوست بگیرید، یک آب بشوییدش و سپس با یک چاقوی تیز ریز ریزش کنید.دو حبه سیر درشت را پوست بگیرید و آن را هم با چاقو به قطعات ریز خرد کنید.

یک قابلمه را تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید و قل بزند؛ 6 عدد گوجه فرنگی درشت و سفت را بشویید و به محض اینکه آب به جوش آمد داخل قابلمه بیاندازید، گوجه فرنگی ها باید 60 ثانیه درون آب جوش بمانند.در این فاصله یک ظرف حاوی آب سرد را جلوی دستتان قرار دهید؛ بعد از 60 ثانیه، گوجه فرنگی ها را از آب جوش بیرون آورده و داخل ظرف آب یخ بیاندازید.

این عمل انبساط و انقباض بی وقفه سبب جدا شدن پوست گوجه فرنگی ها از بافت گوشتی آن ها می شود؛ شما می توانید با انگشتان تان پوست گوجه فرنگی را به راحتی جدا کنید ( پوست هر 6 عدد گوجه فرنگی را جدا کنید.)

گوجه فرنگی های بدون پوست را داخل مخلوط کن یا بلندر بیاندازید و چند دور بگردانید تا کاملا پوره شوند؛ سعی کنید گوجه فرنگی ها را یکدست پوره کنید و از بیش از حد پوره و له کردن گوجه فرنگی ها پرهیز کنید.

یک تابه تفلون را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن زیتون داخل آن بریزید و اجازه دهید تا روغن گرم شود؛ وقتی روغن زیتون گرم شد دسته تابه را بگیرید و آن را بلند کنید و آرام تاب دهید تا روغن در کل تابه پخش شود، سپس پیاز و سیر خرد شده را داخل تابه بریزید و شروع کنید به تفت دادن آن ها با روغن، تا کاملا پیازها شفاف، زرد و طلایی شوند؛ این مرحله ممکن است بین 5 الی 7 دقیقه طول بکشد.

حالا یک فنجان رب گوجه فرنگی را داخل تابه بریزید و سیر و پیاز تفت داده شده را با رب گوجه فرنگی قاطی کنید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید رب گوجه فرنگی کمی تفت بخورد، سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل و پودر کاری داخل تابه بریزید و به هم زدن ادامه دهید.

پس از آن که ادویه ها کمی تفت خوردند و بوی آن ها بلند شد، یک استکان آب گوشت را به تابه اضافه کرده و به آرامی همه مواد را هم بزنید تا رب گوجه فرنگی سرخ شده در آب گوشت حل شود و مایه ایی رقیق به دست بیاید. (اگر آب گوشت نداشتید از قرص عصاره گوشت استفاده کنید، نصف یک عدد قرص عصاره را در یک فنجان آب گرم حل کنید؛ اگر از قرص عصاره استفاده می کنید در ریختن نمک دقت کنید، مبادا سس تان شور شود.) حرارت گاز را کم کنید و درب تابه را ببندید و اجازه دهید یک الی 2 دقیقه به همین حالت بماند.

بعد از 2 دقیقه درب تابه را باز کنید و پوره گوجه فرنگی را داخل تابه بریزید و همه مواد را به آرامی هم بزنید، مجددا درب تابه را ببندید تا سس جا بی افتد؛ این مرحله ممکن است 10 الی 15 دقیقه طول بکشد. پس از این مدت زمان، زیر گاز را خاموش کرده و سس را با اسپاگتی آبکش کرده مخلوط نموده و میل نمایید؛ نوش جان.سس را می توانید در ظرف شیشه ایی در بسته ریخته و در یخچال نگهدارید. اگر قارچ خرد شده، فلفل دلمه ایی خرد شده و یا احیانا سبزیجات خشک مثل آویشن دارید داخل این سس بریزید تا طعم آن را دلچسب تر کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن