چگونه با مصرف زیره لاغر شویم؟

  جمعه، 03 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه با مصرف زیره لاغر شویم؟
استفاده از زیره به روش های صحیح برای لاغری بسیار موثر است، همچنین زیره سبز خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد و مصرف آن کمک شایانی به درمان برخی بیماری ها می کند. در این بخش از ساعد نیوز تاثیر زیره بر لاغری و تناسب اندام را برخواهیم شمرد.

همان طور که می دانید رژیم غذایی مناسب و ورزش به کنترل وزن کمک می کند. برخی افراد نیز برای کاهش وزن به داروها و محصولات گیاهی روی می آورند. زیره افزودنی بسیار خوبی است که با کاهش تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود. این ماده نه تنها باعث ثابت ماندن وزن می شود بلکه باعث کاهش آن نیز می شود. زیره هم به صورت دانه و هم پودر مناسب است.

زیره دانه ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است. دانه های زیره با چوب، کوبیده می شود. گیاه آن شبیه بوته هویج است برگ هایش ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر و ارتفاع گیاه حدود ۵۰ سانتی متر است. میوه آن (که به اشتباه دانه گفته می شود) به اندازه دو میلی متر و هلالی شکل و دارای ۵ خط برجسته است. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می کند.زیره سبز ادویه ای است که در غذاهای ما برای تقویت طعم استفاده می شود. زیره توانایی سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن شما را دارد. در کنار آن ، مزایای سلامتی دیگری نیز دارد ، به همین دلیل از سالها قبل در داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیره به طور مرتب فواید مختلفی برای سلامتی دارد.

مصارف دانه های زیره

دانه های زیره را در طب جایگزین، اغلب، درمانی طبیعی برای مشکلات زیر می دانند:

  • یبوست؛
  • سوزش سردل؛
  • درد شکم در دوران قاعدگی؛
  • حالت تهوع؛
  • ناراحتی معده.

همچنین گفته می شود زیره، به عنوان دارویی ضد نفخ عمل می کند، یعنی ماده ای که مانع تشکیل گاز در دستگاه گوارش می شود. به نظر می رسد زیره به وسیله ی جلوگیری از تشکیل گاز، از نفخ پیشگیری می کند و بنابراین مانع بزرگ ترشدن شکمِ شما پس از صرف غذا می شود.

روغن زیره اغلب به همراه روغن نعنا به عنوان دارویی ضدنفخ به کار می رود.

چگونه زیره سبب کاهش وزن می شود؟

پژوهش ها نشان داده اند که زیره در کمک به کاهش وزن موثر است، اما همچنان فرضیه های اثبات نشده ای مبنی بر اینکه چگونه این ادویه روی سوخت و ساز بدن اثر می گذارد، وجود دارد. زیره حاوی ترکیبی به نام فیتواسترول است که به کاهش کلسترول های بد کمک می کند. شاید به همین دلیل است که در پژوهش ها گروه مصرف کننده زیره، سطح کلسترول و چربی خون کمتری داشتند. از دیگر دلایلی که گفته می شود زیره برای لاغری مفید می باشد این است که زیره نیز مانند دیگر ادویه ها روی سوخت و ساز بدن اثر می گذارد. برای مثال افزایش تندی غذا، سوخت و ساز بدن را بالا می برد. با اینکه تاثیر این ماده کم است اما هنگام ترکیب با روش های دیگر به کاهش وزن کمک می کند. ادویه زیره بسیار کم کالری است. دو قاشق چایخوری آن تنها ۱۶ کالری دارد. این مقدار کالری، زیره را به یکی از گزینه های عالی برای طعم بخشی به غذا تبدیل کرده، بدون اینکه کالری دریافتی روزانه را بالا ببرد. زیره حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است. این ماده طبیعی شیمیایی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال های آزاد، سموم بدن را پاکسازی و همچنین با کمک به سلول های بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز، میزان قند خون را پایین نگه می دارد.

روش استفاده از زیره برای لاغری :

برای استفاده از زیره در کاهش وزن ، روشهای متعددی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

1. عرق زیره :

با استفاده ا ز عرق زیره می توان از خواص زیاد مانند کاهش وزن و لاغری بهره مند شد. این عرق گیاهی سرشار از فیبر است که موجب کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می شود و مصرف روزانه یک فنجان از عرق زیره در رسیدن به نتیجه مطلوب توصیه می شود. می توان عرق زیره را به همراه یک قاشق عسل طبیعی مصرف نمود. بهترین زان برای مصرف عرق زیره، نیم ساعت قبل از وعده غذایی است.

2. پودر زیره و ماست

روش دیگر استفاده زیره برای کاهش وزن ، مصرف پودر زیره به همراه یک قاشق چایخوری ماست است. این ترکیب را بعد از هر وعده غذایی به مدت 15 روز استفاده کنید تا شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

3. دانه زیره :

دانه زیره را می توان برای لاغری مصرف نمود. در این روش 2 قاشق غذاخوری دانه زیره را به مدت 5-6 ساعت یا یک شب در آب خیس کنید. سپس، دانه ها را جوشانده و از صافی عبور دهید. در مرحله بعد با افزودن آب لیمو به این نوشیدنی می توان آن را مصرف نمود. این نوشیدنی را به مدت 2 هفته و با معده خالی میل کنید.

4. دمنوش زیره سبز

افرادی که به خوردن دمنوش علاقه دارند و می خواهند وزن خود را کمتر کنند می توانند از دمنوش زیره استفاده کنند. پودر زیره را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و کمی نمک برای داشتن طمع بهتر به آن افزوده کنید به مدت 20 روز بعد از غذا از این دمنوش میل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان