رژیم غذایی قبل از بارداری چگونه باید باشد؟

  سه شنبه، 05 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی قبل از بارداری چگونه باید باشد؟
اگر آهن به میزان کافی در بدن وجود نداشته باشد، خطر بروز کم خونی (آنمی) برای مادر وجود دارد. کمبود آهن و کم خونی با ضعف بدن، از بین رفتن دفاع ایمنی بدن و خستگی بارداری همراه است. قطعاً چنین شرایط بدنی هرگز برای بارداری مناسب نیست و هم برای رشد جنین و هم سلامت مادر مضر است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همان طور که می دانید تغذیه قبل از براداری که جزئی از اقدامات قبل از بارداری می باشد، از جمله موارد بسیار مهم و تأثیرگذار در روند بارداری است. داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از مواردی است که در سلامت و رشد جنین و موفقیت بارداری اهمیت بسیار دارد و در صورتی که تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد، کمک شایانی به سلامت و افزایش قدرت باروری شما خواهد کرد.

اقدامات قبل از بارداری و داشتن آمادگی برای حاملگی، تنها داشتن چارت تخمک گذاری و کنترل بارداری نیست و داشتن مناسب ترین رژیم قبل از بارداری نیز برای رشد جنین و تقویت ساختمان بدن کودک مهم است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید باید حداقل از سه ماه قبل از بارداری تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید، به طور مثال مصرف غذاهای آماده و فست فود را تقریبا حذف کنید.

همچنین فراموش نکنید که تغذیه قبل از بارداری همسرتان نیز به اندازه شما در باروری اهمیت دارد، پس اصلاح شیوه ی زندگی و رژیم غذایی هر دو شما از جمله مهم ترین اقدامات قبل از باردری و از عوامل تأثیرگذار بر سلامت بارداری و رشد جنین تان خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مواد غذایی موثر بر افزایش قدرت باروری و رژیم قبل از بارداری، آشنا کنیم.

ضرورت مصرف ویتامین B9 قبل از بارداری

قبل از آن که باردار شوید حتماً باید رژیم غذایی سرشار از ویتامین B9 را آغاز کنید. ویتامین ب9 که اسید فولیک یا فولات هم نام دارد نقش بسیار مهمی در رشد و شکل گیری سیستم عصبی جنین دارد، به خصوص در هفته های اول بارداری. به همین دلیل زمانی که تصمیم می گیرید مادر شوید و یک کودک را در بدن خود پرورش دهید، باید توجه ویژه ای به مواد غذایی حاوی ویتامین B9 داشته باشید. در طول بارداری نیز این ویتامین نقش مهمی ایفا می کند. در طول بارداری نیاز به این انرژی افزایش می یابد و به 400 میکروگرم در روز می رسد.

از طرف دیگر، کمبود ویتامین ب9 در زنان باردار می تواند در رشد و شکل گیری جنین تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال، در کشور فرانسه، به دلیل کمبود ویتامین B9 در مادران، 800 نوزاد در سال با مشکلات عصبی ناشی از کمبود اسید فولیک متولد می شوند.

اما نگران نباشید چون اگر تغذیه متنوع داشته باشید و از مواد مغذی قبل از بارداری استفاده کنید، معمولاً نیاز به ویتامین B9 در طول بارداری تامین خواهد شد. با این وجود، برای احتیاط بیشتر، با یک دکتر زنان خوب مشورت کنید. پیش از اقدام برای بارداری و در هفته های اول بارداری متخصص زنان و زایمان می تواند بهترین رژیم حاوی ویتامین ب9 و یا، در صورت لزوم، بهترین مکمل را به شما پیشنهاد کند.

غذاهای حاوی ویتامین B9 کدام است؟

ویتامین ب9 در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود، به خصوص در مواد غذایی زیر:

  • اسفناج
  • آب تره (بولاغ اوتی)
  • کاسنی
  • طالبی
  • آووکادو
  • لوبیا
  • شلغم
  • جگر
  • و تمامی سبزیجات و میوه های دارای برگ سبز

نیاز به آهن قبل و در حین بارداری

می دانستید که بسیاری از زنان که در سن بارداری قرار دارند هیچ ذخیره آهنی در بدن ندارند؟ برای رشد بهتر جنین، نیاز به آهن در طول بارداری افزایش می یابد. به همین دلیل، برای داشتن ذخیره آهن مناسب، از پیش از بارداری باید رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشید که سرشار از آهن باشد. بدن انسان قادر نیست آهن را به خودی خود بسازد اما می تواند آن را ذخیره کند. در نتیجه، مصرف مواد غذایی حاوی آهن پیش از بارداری اهمیت زیادی دارد.

در واقع، اگر آهن به میزان کافی در بدن وجود نداشته باشد، خطر بروز کم خونی (آنمی) برای مادر وجود دارد. کمبود آهن و کم خونی با ضعف بدن، از بین رفتن دفاع ایمنی بدن و خستگی بارداری همراه است. قطعاً چنین شرایط بدنی هرگز برای بارداری مناسب نیست و هم برای رشد جنین و هم سلامت مادر مضر است. این در حالی است که هیچ گاه جنین با مشکل کم خونی مواجه نمی شود. در واقع طبیعت نظم خود را کاملاً حفظ می کند و هر آهنی که بدن مادر دریافت می کند، ابتدا به جنین می رسد و سپس در بدن مادر ذخیر می شود. به همین دلیل، اگر ذخایر آهن کم باشد، بدن مادر با مشکل مواجه می شود.

کدام مواد غذایی آهن دارند؟

مواد غذایی حاوی آهن عبارتند از:

  • گوشت (به صورت کاملاً پخته)
  • زرده تخم مرغ (پخته)
  • جگر
  • انواع ماهی ها (به خصوص ماهی ساردین و ماهی خال خالی)
  • حبوبات (عدس، نخود، لوبیا چیتی و …)
  • شکلات تلخ

بهتر است که برای جذب بهتر آهن مواد غذایی گیاهی، آن را با ویتامین C مصرف کنید. مرکبات از جمله پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین ث هستند و به همین دلیل می توانید مواد غذایی حاوی آهن را با منابع سرشار از ویتامین C همراه کنید.

ضرورت مصرف ید پیش از بارداری

حدود 12 تا 25 درصد زنان ید کمتری نسبت میزانی دارند که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بدن به 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد. کمبود ید می تواند باعث بروز بیماری تیروئید و گواتر شود.

در زنان باردار نیاز به ید افزایش می یابد و به 250 میکروگرم در روز می رسد. ید در عملکرد مناسب مغز در طول بارداری نقش بسیار مهمی دارد. اگر ید به میزان کافی در بدن وجود نداشته باشد، مغز کودک و عملکرد ذهنی او به خوبی رشد نخواهد کرد. در نتیجه حتماً باید پیش از آغاز بارداری مصرف ید را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کدام غذاها سرشار از ید هستند؟

مواد غذایی زیر حاوی ید هستند:

  • غذاهای دریایی از جمله میگو و انواع ماهی ها (ماهی سالمون، ساردین و ..)
  • لبنیات از جمله شیر، ماست، پنیر و …
  • سیب زمینی پخته
  • تخم مرغ پخته شده

پس فراموش نکنید که مصرف ید در شکل گیری عملکرد قوی ذهنی کودکتان نقش معمی دارد.

برنامه غذایی ایده آل قبل از بارداری

داشتن یک برنامه غذایی مناسب در دوران قبل از بارداری کمک می کند تا تمامی ویتامین های لازم به بدن برسد.

رژیم غذایی روزانه

  • 5 واحد میوه و سبزیجات متنوع (مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C، هویج به دلیل داشتن بتاکاروتن و اسفناج به دلیل داشتن ویتامین B9).
  • 3 تا 4 واحد مواد لبنی (به دلیل داشتن ویتامین های B2، B9 و B12).
  • 1 مشت حبوبات، بادام، گردو، فندق و پسته (به دلیل داشتن ویتامین های E و B9 و زینک).
  • 2 قاشق سوپ خوری روغن بادام یا روغن کلزا (به دلیل داشتن ویتامین E و امگا 3)
  • 1 برش گوشت قرمز یا ماهی یا 2 عدد تخم مرغ (به دلیل داشتن زینک و ویتامین B6)

رژیم غذایی هفتگی

  • 2 ماهی چرب مانند سالمون و ساردین که سرشار از امگا 3، ویتامین ب 6 و سلنیوم است.
  • 1 الی 2 بار حبوبات از جمله لوبیا سفید، نخود و عدس که سرشار از ویتامین ب 6 و زینک هستند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (170 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (97 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (84 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (55 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (41 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
امشب؛ بررسی فیلم «در آغوش درخت» با موضوع «سینما و نسل جدید (نسل z)» در برنامهٔ هفت/ حضور ایرج طهماسب پس از چند سال غیبت در صدا و سیما
تست هوش/ فکر می‌کنید IQ بالایی دارید؟! پس سعی کنید 6 کلمۀ پنهان باشگاه ورزشی را در 10 ثانیه پیدا کنید
(ویدئو) نقد و بررسی ویندوز 11؛ بهترین ویژگی‌ها و بزرگ‌ترین اشکالاتی که باید بدانید
عکس/ درخشش نام "مریم میرزاخانی" بر سر خیابان‌های فرانسه/ شهر "مون پلیه" مزین به اسامی مشاهیری مثل ژاک دریدا، استیو جابز و الکساندر گروتندیک
(ویدئو) عینک جادویی با قابلیت زیرنویس مکالمات برای افراد کم‌شنوا ساختۀ دست دانشجوی نابغۀ دانشگاه استنفورد
حواشی جنجالی "مارک زاکربرگ" مؤسس فیس‌بوک با رونمایی از مجسمۀ 2 متری همسرش "پریسیلا چان"
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...