دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

رژیم غذایی سالم برای درمان پارکینسون 

دوشنبه، 03 شهریور 1399
ابتلا به پارکینسون بین سالمندان و به ویژه مردان موضوعی شایع است و خوشبختانه روند تشخیص و درمان های دارویی این بیماری نیز بسیار ساده است. اما جالب است بدانید در کنار درمان های دارویی می توان با کنترل رژیم غذایی و به کارگیری رژیم غذایی سالم نیز پارکینسون را درمان کرد.

نزدیک به 1 میلیون نفر به بیماری پارکینسون مبتلا می باشند که هر ساله 60 هزار نفر این بیماری را تجربه می­کنند. علائم آن در افراد مختلف متفاوت است که معمولاً شامل تشج، لرزش و درد عضلات است. عواملی که باعث بروز پارکینسون می­شوند، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که پارکینسون به کمبود سلول های دوپامین در بدن مربوط می­باشد، محققان به دنبال راه هایی برای افزایش طبیعی دوپامین به وسیله رژیم غذایی هستند. علائم ثانویه پارکینسون مانند زوال عقل و سردرگمی نیز با تغییر روش زندگی مانند رژیم و ورزش بهبود می­یابد.

نقش تغذیه در پارکینسون چیست؟

  • دوپامین انتقال دهنده عصبی است که در بدن از اسیدهای آمینه ساخته می شود که اسیدهای آمینه هم خود زیر ساخت پروتئین ها هستند. هر بار که پروتئین با کیفیت بالا (مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، مرغ و آجیل) می خوریم، این پروتئین در بدن به اسیدهای آمینه آن تجزیه می شود. دو اسید آمینه فنیل آلانین و تیروزین در بدن به آل – دوپا تبدیل می شود که سپس در مغز به دوپامین تبدیل می شود.
  • ویتامین ها و مواد معدنی برای هر مرحله از این فرآیند تبدیل لازم است، بنابراین کمبود این مواد ممکن است باعث کاهش تولید دوپامین شود.
    - داروهای آل - دوپا برای جذب با اسیدهای آمینه موجود رژیم رقابت می کنند، بنابراین زمان مصرف آل – دوپا و مصرف پروتئین باید برای جذب و اثربخشی مطلوب دارو و کاهش اثرات جانبی مدیریت شود و به عبارت دیگر دارو همزمان با غذای پروتئینی مصرف نشود.

رژیم غذایی و تغذیه بیماران پارکینسون

آنتی اکسیدان ها

تحقیقات امروزی برای بهبود علائم پارکینسون روی منبع پروتئین، فلاونوئیدها و باکتری های روده می­باشد.

طبق تحقیقات بنیاد مایکل جی. فاکس برای پارکینسون، رژیم غذایی و تغذیه حاوی آنتی اکسیدان ها، برای کاهش “استرس اکسیداتیو” که موجب تشدید بیماری پارکینسون در بیماران مبتلا می­شوند، موثر است.

با خوردن غذا­های زیر می توانید مقدار زیادی آنتی اکسیدان دریافت کنید:

  • آجیل درختی مانند گردو، آجیل برزیلی، گردو و پسته
  • زغال اخته، تمشک، انواع توت
  • گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سایر سبزیجات
  • اسفناج و کلم

رژیم غذایی و تغذیه گیاهی دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان می­باشند.

آزمایشات بالینی طی دهه گذشته، ایده درمانی آنتی اکسیدان برای پارکینسون را کشف کردند، اما آزمایشات مشخصی برای ارتباط آنتی اکسیدان­ ها با درمان پارکینسون پیدا نشد.

اما کاهش استرس اکسیداتیو هنوز روشی ساده برای بهبود سبک زندگی و سالم تر شدن می­باشد. به عبارتی دیگر، این نمی تواند آسیبی برساند.

لوبیای فوا (باقلا)

بعضی از افراد برای بیماری پارکینسون باقلا می خورند چون حاوی لوودوپا می­باشد – همان ماده ای که در بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان پارکینسون وجود دارد.

در حال حاضر هیچ مدرک قطعی در مورد حمایت از حبوبات فوا به عنوان یک درمان وجود ندارد.

از آنجا که نمی­دانید چه مقدار لوودوپا در هنگام خوردن لوبیای فوا جذب می­کنید، به همین دلیل نمی توانند جایگزین درمان های نسخه­ای شوند.

امگا 3

برای بهبود علائم ثانویه پارکینسون مانند زوال عقل و گیجی، مصرف بیشتر ماهی قزل­آلا، صدف خوراکی، سویا، دانه کتان و لوبیا قرمز را جدی بگیرید.

منبع SoyTrusted به دلیل توانایی مقابله در برابر بیماری پارکینسون مورد مطالعه قرار گرفته است. این غذاها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که احتمالا عملکرد شناختی را بهبود بخشند.

نکات دیگر

  • برای رفع یبوست ناشی از پارکینسون، غذاهای خود را با زردچوبه یاخردل زرد چاشنی بزنید تا سلامت روده را تقویت کند.
  • مصرف کافئین می­تواند به کند شدن پیشرفت پارکینسون کمک کند.
  • در مورد گرفتگی عضلات ناشی از پارکینسون، نوشیدن آب مقوی برای کینین موجود در آن یا افزایش منیزیم از طریق رژیم، حمام نمکی Epsom یا مکمل ها را در نظر بگیرید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل اکسپت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن