رژیم برنج چیست؟

  یکشنبه، 30 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم برنج چیست؟
رژیم برنج می تواند باعث کاهش چربی بدن و فشار خون بالا شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد

مشهورترين رژيم برنج در سال ١٩٤٠ بوسيله دكتر والتركمپنر استاد دانشگاه دوك ابداع گرديد. او اين رژيم را براي بيماران مبتلا به اختلالات و عوارض قلب و كليه بودند تنظيم نمود. اما رژيم آنچنان از حسن تاثير برخوردار شد كه در مدت كوتاهي هزاران نفر از افراد داراي اضافه وزن نيز به آن روي آوردند، ابداع اين رژيم در كلينيك دوك با اين منظور انجام شد كه وزن بيش از 6000 بيمار چاق، اعم از مرد و زن كاسته شود كه نتيجه موفقي به دنبال داشت.اين رژيم داراي مشتقاتي است ولي من رژيمي را بر گزيده ام كه در ژانويه ١٩٦٠ در مجله كورنت منتشر شد. در اين مجله از اين رژيم بعنوان رژيم بدون گرسنگي ياد شده بود.

رژیم برنج چیست و چگونه کار می کند؟

رژیم برنج یک رژیم کم کالری و کم سدیم است که در سال 1939 توسط دکتر والتر کمپنر ایجاد شده است. در حالی که به عنوان استاد دانشگاه دوک در دورام، کارولینای شمالی کار می کرد، دکتر کمپنر یک روش رژیم غذایی برای کمک به بیماران خود در کاهش فشار خون، بهبودی عملکرد کلیه و کنترل چاقی را ایجاد کرد.
دلیل اینکه این رژیم در درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی جوابگو است، مصرف غذاهای خاص است. اینها شامل غذاهای پر از کربوهیدرات پیچیده، لبنیات محدود و غذاهای کم سدیم است.
کربوهیدراتهای پیچیده مدت زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند، و در نتیجه گرسنگی را کاهش می دهند.
مصرف کم سدیم از ذخیره ی انرژی اضافی در بدن جلوگیری می کند و فشار روی کلیه ها را کاهش می دهد.
رژیم غذایی کم کالری(800 کالری در روز) در ابتدا مجاز است، که پس از آن تا 1200 کالری در روز افزایش می یابد.
به طور خلاصه، غذاهای کم کالری، کم سدیم و پر فیبر، دلایل موفقیت رژیم برنج هستند. حالا بررسی خواهیم کرد که چه غذاهایی را باید مصرف کنید و از چه غذاهایی باید اجتناب کنید.

 رژیم برنج

غذاهایی که نباید در رژیم برنج استفاده شوند

  • غذای بیرون(غذاهای آماده و فست فود)
  • جوش شیرین
  • آب میوه های مصنوعی
  • آب نبات
  • شیر کاکائو
  • غذای منجمد
  • غذای سرخ شده
  • آرد تصفیه شده ، قند تصفیه شده و غذاهای با چربی ترانس

ارزش غذایی برنج

- از نظر طبقه بندی هرم غذایی، برنج در گروه نان و غلات قرار دارد. با توجه به این هرم غذایی باید گفت که انسان به دو دلیل نیاز به غذا دارد. ابتدا برای این که بتواند انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام امور روزمره تامین کند و دوم برای این که بتواند مواد اولیه برای رشد و ترمیم بافت های فرسوده ذخیره کند.

گروه نان و غلات یکی از مهم ترین گروه های غذایی است که تامین کننده اصلی انرژی مورد نیاز بدن است. بر اساس هرم غذایی، گروه نان و غلات از جمله برنج، نان، ماکارونی و ... حدود 55 درصد مواد غذایی روزانه ما را تشکیل می دهند. البته باید به موضوع ترکیب مواد غذایی توجه داشت زیرا باید همه مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین شود و گروه نان و غلات یکی از آنهاست. برنج یکی از اقلام این گروه است که همه ویژگی های آن را دارد.

برنج قهوه ای یا سفید؟

برنج قهوه ای نوعی از برنج است که سبوس و پوسته آن جدا نشده است. با توجه به این که سبوس برنج خواص متعددی دارد، باید گفت که برنج قهوه ای بخشی از انواع ویتامین های ب مورد نیاز بدن را می تواند تامین کند. همچنین فیبر فراوانی دارد و همین مسئله کمک زیادی به دستگاه گوارشی انسان می کند. فیبر در پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش نقش بسزایی داشته و به همین خاطر برنج قهوه ای به برنج سفید ارجحیت دارد. همچنین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، برنج قهوه ای مدت بیشتری مدت بیشتری موجب سیری می شود، لذا برای کسانی که قصد رژیم گرفتن دارند، برای مقابله با گرسنگی های ناشی از کم خوری رژیم های غذایی، برنج قهوه ای گزینه مناسب تری نسبت به برنج سفید است.

برخی افراد به جای مصرف روزانه برنج، به خصوص در وعده شام، نان را جایگزین می کنند تا منجر به لاغری و کاهش وزن شود، در حالی که این تصور به صورت کامل اشتباه است. با توجه به ارزش غذایی برنج و نان، هر 30 گرم نان که معادل یک کف دست است، برابر با 5 قاشق برنج است. بنابراین اگر یک کف دست نان از هر نوعی استفاده کنیم، برابر با خوردن 5 قاشق برنج است. در نتیجه این تصور نادرست، افراد به جای برنج از نان بیشتری استفاده می کنند و در کمال ناباوری با افزایش وزن روبرو می شوند، زیرا انرژی بیشتری را به بدن خود رسانده اند.

برنامه غذایی رژیم برنج

بگذاريد بگويم اگر برنامه غذايي اين رژيم را دقيقأ اجرا كنيد در مدت ١٢ روز ميتوانيد انتظار حدود ٥ كيلوگرم كاهش در وزن خود داشته باشيد، حتي ميتوانيد با كاهش در مقدار شامتان و جايگزين كردن بخشي از آن با گوشت خالص و بدون چربي(گوشت ،مرغ،ماهي) از اين اندازه هم وزنتان بيشتر كم شود، ميتوانيد از ادويه هاي شرقي مثل زنجبيل، شيرين بيان، نعناع، گشنيز و ميخك براي معطر كردن غذا استفاده كنيد.
با پختن مقدار زيادي برنج، براي مدتي غذا تهيه نماييد. مثلا ٢.٥ فنجان برنج خام پس از پختن بالغ بر ٧ فنجان مي گردد كه براي مصرف ٣ روزتان كافي است. قبل از پختن برنج را خوب بشوييد و آن را بدون نمك بپزيد، درش را محكم ببنديد و در يخچال بگذاريد.
صبحانه: براي صبحانه هر روز نصف فنجان برنج و يك فنجان ميوه تازه ميل كنيد، ميوه هايي كه توصيه ميشود عبارت اند از : توت فرنگي، تمشك، طالبي، موز ، هلو، پرتقال و گريپ فروت.
نهار:
يك فنجان برنج گرم شده و يك فنجان دم گرده از ادويه هاي شرقي، قارچ، اسفناج، گوجه فرنگي به صورت پخته موادي هستند كه ميتوانيد با نهار هر روزتان ميل كنيد.
شام: شام را نيز ميتوانيد مانند نهار انتخاب كنيد يا به جاي آن از انواع سبزيجات و حدود ٩٠ گرم گوشت بدون چربي كباب يا آبپز يا ١٢٥ گرم گوشت مرغ استفاده كنيد، اگر از گوشت استفاده ميكنيد آن را به قطعات ريز خرد كنيد ( يا ارجحا از گوشت خالص چرخ شده استفاده نمائىد.)در اين رژيم غذاهايي كه ميل ميكنيد بر اساس ٩٥٠ كالري در روز محاسبه شده است. شما نيز مانند بقيه تصديق خواهيد كرد كه گاهي غذايتان آنقدر زياد است كه نميتوانيد آنرا تمام كنيد، آنچه از غذايتان اضافه ميماند در يخچال گذاشته و در هنگام گرسنگي ميل كنيد.
راهنمايي براي پختن: سبزي ها اگر با بخار پخته شوند طعم و مقدار زيادي از ويتامين هاي خود را حفظ مينمايند، اگر زودپز در اختيار نداريد، سبزيها را درون يك آبكش ريخته و آنرا روي يك ظرف آب در حال جوش قرار دهيد و روي آبكش را بپوشانيد، پس از چند دقيقه سبزيجات شما آماده مصرف ميباشند.

مزایای رژیم برنج

  • کمک به کاهش چربی بدن
  • کمک به کاهش سطح کلسترول
  • کمک به کاهش فشار خون.
  • کمک به بهبود سلامت قلب
  • محافظت از بدن در برابر دیابت نوع دوم

عوارض جانبی رژیم برنج

  • ایجاد کمبودهای غذایی
  • بی حوصله شدن
  • احساس زیاد گرسنگی
  • احساس تحریک
  • حالت تهوع
  • ضعف

رژیم برنج یک رژیم موثر است اما این یک رژیم بسیار بسیار محدود نیز است.اگر از مشکلات سلامتی که نام بردیم رنج می برید و هیچ رژیم غذایی دیگری جواب نداده است ، می توانید رژیم برنج را دنبال کنید.اگر به دنبال رژیم کاهش وزن هستید ، رژیم غذایی برنج ممکن است بهترین گزینه برای انتخاب نباشد . در نهایت قبل از هر گونه تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (100 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!